Te korte treinen/veevervoer

• 25 november 2015
  • 25 reacties
  • 474 Bekeken

Beste,
Vanmorgen was het weer zover, een te korte trein! Overvol, vies benauwd, zuurstof tekort, en staan. Kennen jullie het begrip trekschuit? Iemand neemt gewoon de verkeerde beslissing! Mijn werkgever betaald een behoorlijk bedrag, maar de service wordt minder en minder. Ik reis al jaren per trein naar kantoor en naar huis omdat ik niet anders kan, ik zie dus ook dat er steeds meer mensen met de trein reizen. Ook merk ik dat de tatieven omhoog gaan. Jullie hebben een tekort aan treinstellen neem ik aan? Zijn er nieuwe in bestelling? Waarom kan de NS niet gewoon leveren waarvoor ze wel betaald worden?

25 reacties

Misschien handig als je aangeeft welk traject het hier betreft.

Ja, NS heeft een tekort aan materieel. En ja, er zijn nieuwe Sprinters in bestelling. Die worden echter pas vanaf 2017 geleverd. Het komende jaar zal het echter alleen maar drukker worden in de treinen.
Misschien handig als je aangeeft welk traject het hier betreft.

Ja, NS heeft een tekort aan materieel. En ja, er zijn nieuwe Sprinters in bestelling. Die worden echter pas vanaf 2017 geleverd. Het komende jaar zal het echter alleen maar drukker worden in de treinen.

Het gaat over het traject Naarden-Bussum Utrecht. Ik nam de trein van 6:57 uur. Dat voorslept niet veel goeds dan..
Ha, die reed met stel 2442, een SLT-4, dat is zo'n beetje het kleinste materieel wat je op de sneltrein Almere-Utrecht daar ziet. Da's humor. Veel slechter kan het dus eigenlijks niet worden, maar inderdaad, over de verschillende treinen vanaf Weesp/Naarden naar Utrecht zijn al veel langer klachten. Al jaren overigens, heb er zelf ook een tijdje gependeld, inmiddels een jaar of 5 geleden.

Eigenlijks het enige advies wat er is, is om via de Reisplanner op je telefoon aan te blijven geven dat het ontzettend druk is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is toch nog rijkelijk optimistisch.

Eind volgend jaar komen de eerste Stadler-Flirts maar dat zijn er slechts 60 en ik vraag me af of die wel direct inzetbaar zijn of dat die niet eerst nog door de toelatingsprocedure (6-9 maanden) moeten. Noch NS noch andere vervoerders rijden nu met Flirts, uitgezonderd de speciale situatie met Eurobahn op Venlo-Kaldenkirchen.

De komst van de CAF-treinstellen (dat zijn wel grote aantallen) is zeker niet voor 2018 en ook die dienen in eerste instantie vooral ter vervanging van bestaand materieel en niet voor uitbreiding.

Zeker als het aantal reizigers groeit (bijv. SOV-kaart voor 16/17-jarigen, meer pendelende studenten door het leenstelsel) kan het nog wel eens jarenlang erg krap blijven.

Daar staat tegenover dat als we het over overvolle treinen hebben het op de meeste trajecten om hooguit 2 of 3 treinen per dag gaat in de ochtendspits en dan ook nog alleen op schooldagen (noodtrajecten zoals bijv. Almere-Amsterdam, de Zaanlijn of Nijmegen-Den Bosch daargelaten). Procentueel over de hele dag gerekend hoeft er slechts in heel weinig treinen gestaan te worden.
Ha, die reed met stel 2442, een SLT-4, dat is zo'n beetje het kleinste materieel wat je op de sneltrein Almere-Utrecht daar ziet. Da's humor. Veel slechter kan het dus eigenlijks niet worden, maar inderdaad, over de verschillende treinen vanaf Weesp/Naarden naar Utrecht zijn al veel langer klachten. Al jaren overigens, heb er zelf ook een tijdje gependeld, inmiddels een jaar of 5 geleden.

Het was inderdaad echt krap! Dus nu afwachten tot de nieuwe treinstellen worden afgeleverd (hoop dan maar begin 2017...)

Eigenlijks het enige advies wat er is, is om via de Reisplanner op je telefoon aan te blijven geven dat het ontzettend druk is.
De komst van nieuw materieel zou verbetering kunnen betekenen, maar gezien de materieelplanning de afgelopen jaren op en rond de treinseries 5700 en 4900 (resp. stopper Den Haag - Utrecht via Schiphol en Sneltrein Almere - Utrecht) durf ik daar geen enkele zekerheid over te geven.
Badge +3
Eind volgend jaar komen de eerste Stadler-Flirts maar dat zijn er slechts 60 en ik vraag me af of die wel direct inzetbaar zijn of dat die niet eerst nog door de toelatingsprocedure (6-9 maanden) moeten.
Ze moeten eind 2016 echt ingezet worden. Omdat er inderdaad nog een toelatingsprocedure doorlopen moet worden, zullen de eerste begin 2016 al geleverd worden. In dit artikel wordt gesproken van maart 2016.
De echte eerste levering vanuit Stadler wordt zelfs al eerder verwacht, misschien al wel voor de jaarwisseling. Maar je zit inderdaad met opleiding, toelating en NedTrain Maastricht is nog aan het verbouwen t.b.v. onderhoud aan de Flirts.
Reputatie 7
Badge +3

Ze moeten eind 2016 echt ingezet worden. Omdat er inderdaad nog een toelatingsprocedure doorlopen moet worden, zullen de eerste begin 2016 al geleverd worden. In dit artikel wordt gesproken van maart 2016.

Ik kan in het artikel geen "maart 2016" vinden maar ik wil graag geloven dat Abellio rekening heeft gehouden met de toelatingsprocedure en dat NS daar meelift. Wel heeft Abellio 2-wagenstellen besteld en NS 3- en 4-wagenstellen en dat maakt bij de toelating op sommige punten wel een verschil (motorvermogen, remcapaciteit, etc.).

Verder wordt in 2017 de frequentie op enkele trajecten verhoogd (zoals bijv. Oss-Den Bosch, Arnhem-Nijmegen, Almere-Schiphol) en daar moet ook extra materieel voor komen. Maar er zijn ook wijzigingen die materieel gaan uitsparen (Zwolle-Roosendaal, Eindhoven-Venlo, Alphen-Gouda) dus het totale plaatje voor 2017 is moeilijk in te schatten.
Badge +3
Ik kan in het artikel geen "maart 2016" vinden
Dat is maf. Ik had maart 2016 in mijn hoofd zitten en toen ik met wat zoektermen daarop Googelde kwam dit artikel tevoorschijn. Met vluchtig lezen dacht ik daar ook maart 2016 te lezen, maar dat klopt dus kennelijk niet. Zoals Henk_NL al schreef, is er in ieder geval tijd ingeruimd voor de toelating en komen de stellen dus wel al binnenkort.
Ik heb april 2016 in mijn hoofd zitten als datum waarover werd gesproken. Maar in m'n hoofd zit wel meer, dus zeker weten doe ik het niet. De eerste verschijning van Flirts zou, maar dat is een wandelgangenverhaal, misschien al wel voor de jaarwisseling kunnen zijn, maar zet maar in op Q1/Q2 2016. En dan dus testritten, toelating, opleiding, planning, et cetera.
Reputatie 3
Daar staat tegenover dat als we het over overvolle treinen hebben het op de meeste trajecten om hooguit 2 of 3 treinen per dag gaat in de ochtendspits en dan ook nog alleen op schooldagen (noodtrajecten zoals bijv. Almere-Amsterdam, de Zaanlijn of Nijmegen-Den Bosch daargelaten). Procentueel over de hele dag gerekend hoeft er slechts in heel weinig treinen gestaan te worden.
2-3 treinen per dag? Als de spits,volgens NS van 6:30 tot 9:00 en van 16:00 tot 18:30 uur duurt zijn dat er toch heel wat meer!
Mochten het toch om 2-3 treinen gaan(andere en kortere spitstijden dus),waarom merk ik dat dan niet in mijn 40% dalurenkorting?
Reputatie 7
Badge +3
Die bredere spitsuren zijn er juist om te voorkomen dat er veel meer dan die 2 of 3 treinen overvol zouden raken.
Reputatie 3
Komt zelfs buiten de spits voor.
Meestal op de beruchte stoptrein Hoofddorp Hoorn Kersenboogerd.
NS zijn schuld!
Reputatie 7
Badge +3
De paar keer dat ik van die trein gebruik maakte was overdag tussen de spitsen en toen was hij steeds hooguit 25-30% bezet. Maar ja, dat geldt voor veel treinen tussen 10 en 15 uur.

Er zijn wat meer van dergelijke irritante gevallen. De sprinter Den Bosch-Nijmegen is vaak op zondag overdag overvol omdat die dan maar om het uur rijdt en NS dan soms ook nog een losse Plan V inzet. Dat heeft uiteraad niets met materieeltekorten te maken maar met een verkeerde planning.
Jullie hebben het vooral over Sprinters.

De NS had vroeger ook dubbeldekkers voor inzet op sprinter diensten.
NS investeert liever in de intercity lijnen en heeft al dat sprinterdubbeldeks materieel "verbouwd" tot sneltreinen en de sprinterreiziger opgezadeld met SLT's met veel minder zitplaatsen.
Op papier verdient de NS meer aan intercity diensten.

Pas als er politieke druk is gebeurd er wat bij de NS, als klant heeft protesteren geen enkele zin (vandaar het ontbreken van reacties hier van de NS mods...)
Reputatie 5
Da's humor.
NS humor bedoel je dan ??

Maar aangezien ze dit regelmatig flikken - alleen een SLT-4 - in de spits en soms een paar achter elkaar, is de lol er heel snel vanaf.
Op bijv. Roosendaal - Den Haag om maar eens een lekker rustig traject te noemen ...
Reputatie 7
Badge +3

NS investeert liever in de intercity lijnen en heeft al dat sprinterdubbeldeks materieel "verbouwd" tot sneltreinen en de sprinterreiziger opgezadeld met SLT's met veel minder zitplaatsen.

Dubbeldekkers zijn niet zo handig voor sprinter-diensten omdat het stoppen op de stations nogal al lang duurt door het trappengeloop. Daarom worden in de toekomst S-bahn-achtige treinen aangeschaft met naast zitplaatsen ook een behoorlijk aantal staanplaatsen voor in de spits. Dat geldt niet alleen voor SLT maar ook voor de nieuwe Stadler- en CAF-treinen die in bestelling zijn. NS volgt daarmee wat in het buitenland overal al lang gebruikelijk is.

De toekomst van dubbeldekkers is sowieso ongewis. Op de eerste plaats is er een probleem vanwege nieuwe eisen ten aanzien van toegankelijkheid voor slecht ter been zijnde reizigers. Daarnaast worden dubbeldekkers door een recente gerechtelijke uitspraak in de nabije toekomst zwaarder belast bij de infraheffing dan enkeldekstreinen vanwege hun hoge gewicht. Een en ander zou kunnen betekenen dat er in de toekomst minder of geen nieuwe dubbeldekkers meer worden aangeschaft.

Het klopt dat NS weinig interesse in sprintervervoer heeft omdat IC's meer opleveren. NS wil dat vervoer echter toch behouden om te voorkomen dat Arriva die diensten zou gaan rijden.
Die bredere spitsuren zijn er juist om te voorkomen dat er veel meer dan die 2 of 3 treinen overvol zouden raken.
Nee die bredere uren zijn er omdat de NS de domme keuze gemaakt heeft om het bepalen of je wel of niet in de spits reist afhankelijk te maken van het tijdstip van inchecken in plaats van de daadwerkelijke reis die je maakt zoals het vroeger was.
Reputatie 7
Badge +3
Dat kon alleen bij de 9.00 uur grens van vroeger. Door de invoering van een middag-spits zou je na 16 uur oeverloze discussies krijgen met mensen die claimen op tijd vertrokken te zijn maar door b.v. een gemiste aansluiting toch nog na 16 uur in de trein zitten.
NS humor bedoel je dan ??
Humor als in: "hoe krijgen ze het in hemelsnaam bedacht"

Dat neemt niet weg dat bepaalde trajecten vaak heel druk zijn. Het gaat dan niet om 2 of 3 treinen per dag. Reizigers op zulke trajecten zal het worst wezen dat er misschien andere treinen leeg rondrijden. Op mijn traject Leiden-Bussum is het 's avonds soms zo druk dat niet eens iedereen mee kan. Wat dat betreft zou ik het sociaal vinden als mensen zittend op klapstoeltjes ook gaan staan zodat er meer mensen mee kunnen.

Misschien is het invoeren van 3e klas een kleine tegemoetkoming. Als je toch de hele rit moet staan, dan maar tegen gereduceerd tarief. Gewoon 1 treinstel alle stoelen eruit en er kunnen gelijk een stuk meer mensen mee 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Op mijn traject Leiden-Bussum is het 's avonds soms zo druk dat niet eens iedereen mee kan.
Als het echt 's avonds (dus niet in de avondspits) of in het weekend gebeurt is het een ander verhaal, dan is er sprake van verkeerde planning want dan is er materieel genoeg. Ik noemde hierboven in dat verband als voorbeeld al de overvolle sprinters op zondag overdag tussen Nijmegen en Den Bosch.

Misschien is het invoeren van 3e klas een kleine tegemoetkoming. Als je toch de hele rit moet staan, dan maar tegen gereduceerd tarief. Gewoon 1 treinstel alle stoelen eruit en er kunnen gelijk een stuk meer mensen mee :-)

Geen nieuw idee, NS wilde in de jaren 80 al een sta-trein invoeren op de lijn Rotterdam-Hoek van Holland maar dat idee is toen later toch afgeblazen.

Hoeveel iedereen ook klaagt er is weinig aan het probleem te doen. Scholen en forensen weigeren vooralsnog hun werktijden te spreiden en extra materieel aanschaffen alleen voor de spits (dat dus verder niet gebruikt wordt) zou de kosten bij NS zodanig verhogen dat ook de tarieven enorm verhoogd zouden moeten worden.
Reputatie 5
Gewoon 1 treinstel alle stoelen eruit en er kunnen gelijk een stuk meer mensen mee :-)
Heb ik ook al eens voorgesteld, min of meer sarcastisch ...
https://forum.ns.nl/de-trein-11/alleen-staanplaatsen--18622

Geen nieuw idee, NS wilde in de jaren 80 al een sta-trein invoeren op de lijn Rotterdam-Hoek van Holland maar dat idee is toen later toch afgeblazen.

Hoeveel iedereen ook klaagt er is weinig aan het probleem te doen. Scholen en forensen weigeren vooralsnog hun werktijden te spreiden en extra materieel aanschaffen alleen voor de spits (dat dus verder niet gebruikt wordt) zou de kosten bij NS zodanig verhogen dat ook de tarieven enorm verhoogd zouden moeten worden.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn idee is wat subtieler want ik had het over b.v. 1 treinstel 3e klas met alleen maar staanplaatsen. Veel mensen op korte trajecten reizen al 3e klas (nl. staand). Alleen ze betalen 2e klas. Met een goedkoper kaartje zullen misschien meer mensen de auto verruilen voor de trein. En er is ook meer plaats in de trein, ook in de andere klassen.

Wat betreft de kosten buiten de spits, volgens mij is een leeg treinstel zonder stoelen niet duurder dan een leeg treinstel met stoelen 😉 Je zit alleen met administratief gedoe van een extra klasse. Het blijft dan ook bij een idee. Een financiĆ«le onderbouwing kan ik niet geven.

Reageer