beantwoord

Te koud in de trein (begint bij de voeten)

Ik ben een redelijk intensieve treingebruiker, reis dagelijks van Overijssel naar de randstad (Hanzelijn). Ik werk veel in de trein en zit daarom meestal 1e klas bovenin de dubbeldekker. Wanneer het buiten onder de 8 graden is, weet ik al dat het onaangenaam in de trein gaat worden. Er wordt dan door de climat (no-)control, ijskoude lucht geblazen langs de grond. Eerst worden de voeten koud, daarna de benen en vervolgens de rest van het lichaam. Om de belachelijkheid van de situatie te kenmerken: ik heb inmiddels gevoerde schoenen gekocht en zit met mijn winterjas over mijn benen in de trein.
Ik lees in het forum dat de (koude) temperatuur in de trein een onderwerp dat veelvuldig wordt besproken. Ik ken de reacties van de NS (kunnen wij niet instellen, wordt door electricien ingeregeld, kunnen alleen storing doorgeven enz.) maar als he onderwerp nu zo'n beetje 10 jaar het forum domineert, zou je verwachten dat het een keer afdoende opgelost zou zijn. Kijkend naar mijn dikke schoenen en de jas over mijn benen, lijkt dat nog niet het geval te zijn. In de plaats van energie te steken in het uitleggen waarom deze situatie zich voordoet, zou het fijn zijn als de NS energie steekt in het oplossen van het probleem. Ik hoef geen reactie op dit item, maar wel graag een comfortabele treinreis.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 20 maart 2018, 11:44

Temperatuurbeleving blijft een lastig issue. Wat de één als aangenaam ervaart is voor de ander te koud. Zo draai ik thuis standaard verwarming uit en mijn vriendin omhoog. We moeten dus een zo goed mogelijke balans aanbrengen in onze treinen. Toch is het zo dat ik dit vaker lees, met name in het type trein DDZ. We hebben dit ook vaak doorgeven. Als je een treinstelnummer doorgeeft maak ik een specifieke melding en kijken we de climate control even na.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge
Wat was het treinnummer? En het tijdstip? Want dan kan er een melding gedaan worden en kan het gerepareerd worden.
Rit 722, treinstel 7543, maar laten we wel wezen: dit gebeurt dagelijks. “Een melding” gaat dit probleem niet oplossen.
Tijdstip van 7:45-08:45
Het is een slechte zaak dat u het koud heeft. De temperatuur in treinen is de laatste jaren verder naar beneden bijgesteld uit kostenoverweging.
Anderzijds zit ik veel in DDZ (uw treintype) en zie nooit mensen met jassen en extra dikke schoenen.
Misschien bent u gewoon wat kouwelijk ingesteld en krijgt u het daardoor wat sneller koud.
Al eens een praatje aangeknoopt met medereizigers, en wat is hun mening ?
Temperatuurbeleving blijft een lastig issue. Wat de één als aangenaam ervaart is voor de ander te koud. Zo draai ik thuis standaard verwarming uit en mijn vriendin omhoog. We moeten dus een zo goed mogelijke balans aanbrengen in onze treinen. Toch is het zo dat ik dit vaker lees, met name in het type trein DDZ. We hebben dit ook vaak doorgeven. Als je een treinstelnummer doorgeeft maak ik een specifieke melding en kijken we de climate control even na.
Badge +3
Ik denk dat het klimaat per coupé/bak geregeld wordt, en als het beneden of in de 2e klas druk is (spits) gaat al gauw de ontvochtiging harder werken, en wordt er ook (te) veel droge lucht de 1e klas in geblazen.

Droge luchtcirculatie (ik wil het niet meteen tocht noemen) zorgt voor een kouder gevoel, dat heeft iedereen die afgelopen weekend een tijdje buiten is geweest wel gemerkt 🙂
Ik heb ook al een aantal keren geregeerd op dit forum over koude tocht in de nieuwe dubbeldekkers. Zit nu in treinstel 7649 en het waait weer enorm bij voeten maar ook tussen de stoelen. Raakte in gesprek met een medepassagier die ook al aangaf dat diverse keren te hebben geklaagd bij de NS.
NS , los dit aub snel op!
Dankje, PaulvA. Ik geef het door. Vervelend dat je hier last van hebt. Je zou eventueel een andere coupé kunnen proberen. Het kan zijn dat het daar minder is.

Ik zit nu in treinstel 7528 in de eerste klas beneden. Het is weer bar en boos wat de kou betreft. Kom nou niet met het standaard antwoord, want dat ken ik al. Het is gewoon te koud. Brede. Als je een lange reis hebt, dan worden de benen één ijsklomp. De NS is kennelijk niet van plan er iets aan te doen, gezien het slappe antwoord wat steeds wordt gegeven.

Ik vind het jammer om te lezen dat je er zo over denkt, Dutchbobby. Het is vervelend dat je de temperatuur in jouw trein niet comfortabel vind, maar ik kan helaas weinig anders aangeven dan wat er al is aangegeven, gezien het nu eenmaal de situatie is. Temperatuur is subjectief, het is onmogelijk om elke trein aangenaam te maken voor alle reizigers.

Uiteraard kan er altijd iets kapot gaan aan het klimaatsysteem, waardoor we de temperatuur niet op het niveau kunnen krijgen waar wij het graag willen hebben. Mocht je de indruk hebben dat dit het geval is, dan kun je het beste het treinpersoneel aanspreken, zodat zij het systeem kunnen controleren. Ik heb voor jouw trein in ieder geval een melding gemaakt, zodat het gecontroleerd wordt.

Beste moderator Stijn. Ik heb een jaar geleden hierover al een klacht ingediend (zie boven) en nog steeds is het probleem van de veel te harde airco inblaassnelheid en de koude inblaastemperatuur niet verholpen (in de eerste klas coupés). Ik probeer inmiddels deze DDZ treinen zo veel mogelijk te vermijden ook al moet ik er langer voor reizen. Deze DDZ treinen zijn niet intercity waardig en een ramp als je lang moet reizen. Dit probleem is inmiddels ook bekend bij de conducteurs en zij geven me gelijk maar geven steeds aan er niets aan te kunnen doen/instellen. Andere treinen van de NS zijn wel comfortabel en hebben dit probleem niet.

Beste moderator Stijn ik stel voor dat de NS de inblaastemperatuur en blaaskracht van de airco in de eerste klasse coupés eens  objectief gaat meten in plaats van met zo'n slap antwoord te komen.

Dit is bovendien de laatste keer dat ik hier reageer want het heeft blijkbaar geen enkele zin….

Reageer