Te overvolle trein

• 29 maart 2021
  • 26 reacties
  • 706 Bekeken

Goedemorgen,

8.25 stap ik in te de zoveelste overvolle trein en korte trein. Ik vind het belachelijk voor woorden. Ik neem een trein eerder,  om zo de drukte te voorkomen. Ns belooft van alles maar komen de afspreken weer niet na. De treinstel nummer  is 2309

26 reacties

Hoi Justin De Groot en welkom bij de NS Community!

Dat spijt mij te lezen, mijn excuses. Heb je je reis vooraf aangemeld? Als meer mensen dit doen krijgen we beter inzichtelijk waar langere treinen nodig zijn. Ik ga sowieso je signaal doorzetten waarvoor dank!

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat zonder aanmeldingen de planning ook wel snapt dat dit wel vrij weinig is in de spits …

https://treinposities.nl/ritinfo/20210329/5625

Reputatie 7
Badge +3

Wat is overvol? Alle zitplaatsen bezet en staande mensen? 

3 rode poppetjes worden tegenwoordig aangegeven wanneer de trein voor minimaal 40% bezet is.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen,

8.25 stap ik in te de zoveelste overvolle trein en korte trein.

Wat is uw definitie van overvol? 

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft aangegeven dat sinds 1 februari treinen gemiddeld 10% korter zijn. Dit is een gemiddelde dus de ene trein zal niet ingekort zijn en een andere is misschien 20%, 30% of meer korter dan normaal. 

Kijk je terug in de historie van deze rit dan werd deze, voordat er SNG reed, de meeste werkdagen gereden door 2 dubbeldekkers (2 x DD-AR of 2 x DDZ4). Daarna was dit de meeste werkdagen 3 stellen SNG (SNG 10 of 11). Een enkele keer reed er een korte trein maar dat zal toen ook tot klachten van volle treinen hebben geleid (ik herinner me inderdaad regelmatig klachten hierover op dit traject op dit forum). Vanaf 14 december (nieuwe dienstregeling 2021) werd dit 2 SNG stellen (SNG 7 of 8) en vanaf 1 februari veelal maar 1 SNG stel met soms nog wel 2 stellen. Vandaag reed er het kortste SNG-tje wat er maar is. 

Dat gemiddeld 10% korter klinkt natuurlijk wel lekker in de media, want 10% is toch helemaal niet zo veel, zeker met nu zoveel minder reizigers. Daar hebben de reizigers van deze trein, die van SNG 10 of 11 naar SNG 3 of 4 is gegaan, niet zoveel aan. Het enige wat NS iedere keer zegt is reis aanmelden, drukte melder invullen of een andere trein nemen. Die van een half uur is inderdaad langer.

En in de avondspits maakt de NS precies dezelfde fout: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2021-03-29/5658

Waarom vragen jullie @MoDe en @Tamzin steeds naar ‘wat is overvol’, om dan te zeggen dat alle zitplaatsen gebruikt mogen worden?

Naast elkaar zitten is niet de bedoeling in coronatijd. Het kan bij uitzondering voorkomen, bij een verstoring o.i.d. Regulier is het niet de bedoeling. Het OMT maakt zich niet voor niets zorgen over te volle treinen. Was het maar waar dat je een mondkapje op kunt doen en dan verantwoord dicht op elkaar kunt zitten. Dan konden we eindelijk weer naar musea, festivals, voetbalwedstrijden et cetera. Laad de ArenA maar vol morgenavond! 60.000 mensen, iedereen een mondkapje op en gaan met die banaan!

Stop dus met hier steeds naar vragen. Dit is geen gepaste reactie als mensen min of meer gedwongen zijn om besmettingsrisico's te lopen, omdat ze nu eenmaal op locatie moeten werken. Stel dat dit een zorgmedewerker was - we weten het niet -. Hoe zal hij zich gevoeld hebben als jullie reageren met ‘wat is overvol?’ en ‘Alle zitplaatsen mogen worden gebruikt.’?

De NS heeft de plicht om te zorgen voor treinen die lang genoeg zijn. Grote groepen reizigers zonder noodzaak vind je niet maandagmorgen in de spits. In plaats van dat de NS probeert meer geld los te krijgen om langere treinen in te zetten, zeggen ze dat naast elkaar zitten weer normaal gaat worden. Gauw die concessie hoofdrailnet niet verlengen.

Reputatie 7
Badge +3

@Jan HaverkampSinds afgelopen zomer mogen alle zitplaatsen in het OV gebruikt worden. Omdat 1,5 meter niet altijd daarbij mogelijk is, is er een mondkapjesplicht. Alle zitplaatsen gebruiken betekent ook dat mensen naast elkaar mogen zitten. Dat niet iedereen dat wil, betekent niet dat NS dan maar moet zorgen dat iedereen minimaal 2 zitplaatsen tot zijn/haar beschikking heeft. Nu meer mensen weer met de trein reizen, roept men al snel dat een trein overvol is, zodra men alleen nog een vrije zitplaats naast iemand kan vinden. Men gaat dan liever staan en als meer mensen staan lijkt de trein druk. NS probeert reizigers meer te spreiden door via aanmelding zicht te geven op de drukte. Daarbij gaven de poppetjes in de planner voorheen bij 90% bezetting van de zitplaatsen 3 rode aan. Nu worden er bij 40% zitplaats bezetting 3 rode poppetjes aangegeven. 

Ik ben het met je eens dat met de oplopende besmettingen te volle treinen niet gewenst zijn. Maar je kunt niet alleen NS de schuld van volle treinen geven. Het lijkt er op dat er steeds minder mensen nog thuiswerken, het autoverkeer is ook weer toegenomen.

Het is niet alleen de NS, dat klopt. Maar: als de NS een trein inzet van 25-33% van de normale lengte, dan is het niet verbazingwekkend dat de trein te vol is.

De juiste route is m.i. om de treinen te verlengen. Dat scheelt veel besmettingen en is daarmee uiteindelijk goed voor de economie. Nu worden mensen onnodig de auto ingejaagd. 

Wat betreft thuiswerken geeft de regering een mooi voorbeeld van de praktijk: Een mix van thuiswerken en werken op locatie. De kabinetsformatie vindt niet online plaats. De overheid zou er verstandig aan doen deze mix oogluikend te faciliteren. Uiteindelijk stapt iedereen toch in de volle trein. Dan maar beter een langere trein.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen de NS, dat klopt. Maar: als de NS een trein inzet van 25-33% van de normale lengte, dan is het niet verbazingwekkend dat de trein te vol is.

De juiste route is m.i. om de treinen te verlengen. Dat scheelt veel besmettingen en is daarmee uiteindelijk goed voor de economie. Nu worden mensen onnodig de auto ingejaagd. 

Wat betreft thuiswerken geeft de regering een mooi voorbeeld van de praktijk: Een mix van thuiswerken en werken op locatie. De kabinetsformatie vindt niet online plaats. De overheid zou er verstandig aan doen deze mix oogluikend te faciliteren. Uiteindelijk stapt iedereen toch in de volle trein. Dan maar beter een langere trein.

Wat is te vol? Voor jou is een trein te vol wanneer je geen 1,5 m kunt houden? Echter is een trein te vol met alle zitplaatsen bezet en staande mensen.

De regel is nog steeds om zoveel mogelijk thuis te werken en alleen te reizen indien noodzakelijk. Persoonlijk heb ik moeite om mensen tegemoet te komen door langere treinen in te zetten, die zich niet aan de maatregelen (willen) houden en daardoor voor vollere treinen zorgen. Dilemma is wel dat zij die niet thuis kunnen werken meer risico lopen.

Badge +3

Deel van het probleem zal best wel zijn dat al het DDZ materiaal aan de kant staat, en dat het huidige SNG materieel op steeds meer trajecten gaat rijden.

Las dat de 5000/5100 ook SNG wordt, maar dat is op dit moment nog niet aan de orde of maar mondjesmaat, want veelal SLT of een verdwaalde Flirt.

Neemt niet weg dat een spitstrein die altijd wel ‘druk’ is niet steeds korter gepland zou moeten worden. Zie de reactie van @Momo hierboven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met je eens dat met de oplopende besmettingen te volle treinen niet gewenst zijn.

Persoonlijk heb ik moeite om mensen tegemoet te komen door langere treinen in te zetten, die zich niet aan de maatregelen (willen) houden en daardoor voor vollere treinen zorgen.

Dus je wilt mensen die zich - volgens jou - niet aan de maatregelen houden zo graag “straffen", dat je daar zelfs je eigen gezondheid en vrijheid voor op het spel zet?

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met je eens dat met de oplopende besmettingen te volle treinen niet gewenst zijn.

Persoonlijk heb ik moeite om mensen tegemoet te komen door langere treinen in te zetten, die zich niet aan de maatregelen (willen) houden en daardoor voor vollere treinen zorgen.

Dus je wilt mensen die zich - volgens jou - niet aan de maatregelen houden zo graag “straffen", dat je daar zelfs je eigen gezondheid en vrijheid voor op het spel zet?

Door mijn gezondheid niet op spel te willen zetten, heb ik mijn vrijheid al langere tijd geleden moeten inleveren. Ik heb bij de paar treinreizen vorig jaar geconcludeerd dat de trein voorlopig geen veilig vervoermiddel voor mij is. Ik heb geen auto, dus kom niet verder dan mijn fiets mij brengt.

Het zou fijn zijn als je het hele stukje citeert. Ik geef ook aan het als een dilemma te zien, omdat door de vollere treinen mensen die wel moeten reizen risico lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Precies mijn punt. Dat door de vollere treinen mensen die niet hoeven te reizen risico lopen, maakt dus kennelijk niks uit. Sterker nog, dat wil je blijkbaar graag, anders zou het geen dilemma zijn.

Het NS verhaal is een repeterende breuk, treinen die overvol zijn, deels omdat de reiziger zich niet wenst of zich kan laten voorschrijven wanneer hij of zij gebruik maakt van de trein, en omdat de NS de treinstellen ook nog eens inkorten. Dat zijn denk ik enkele tastbare feiten. Het laat vooral de logistieke incompetentie van de NS zien, en zit daarmee op dezelfde golflengte als de overheid, die ook niet weet hoe ze het zo noodzakelijke vaccinatie proces logistiek moet aanpakken.

Reden hiervoor, is de bureaucratie, van dit soort bedrijven c.q. bestuurlijke organisaties, waardoor we bij de NS zoals we in het afgelopen jaar hebben gezien, dat een paar bladeren op de rails, of een beetje vorst, de gehele machine landelijk tot stilstand kan brengen.

Reden daarvoor is het politieke en maatschappelijk nepotisme, waardoor benoemingen op bestuurlijk niveau niet op basis van expertise gebeurt, maar door begunstiging van verwanten of vriendjes bij het vergeven van posten. 

Reputatie 7
Badge +3

Deel van het probleem zal best wel zijn dat al het DDZ materiaal aan de kant staat,

Bij DDZ lijkt het er meer op dat dit op reserve staat omdat het bij de huidige materieelinzet toch niet nodig is. En dus niet andersom dat er treinen zijn ingekort omdat DDZ niet beschikbaar zou zijn. Problemen met de remblokken zijn geen reden dat een hele treinserie daarvoor vele maanden langs de kant zou moeten. 

Dit valt mij ook op in de stoptrein tussen Den Haag en Haarlem. Op maandagmorgen 8:20u zegt de treinwijzer druk, er is dan ook maar 1 treinstel. Dinsdagmorgen zelfde tijdstip is het rustig geeft ‘ie aan, (want) dan zijn er twee treinstellen. Nu om 17:42u ook maar 1 treinstel en mensen moeten in de tussenstukken staan. De logica ontgaat mij!

Reputatie 7
Badge +3

Dit valt mij ook op in de stoptrein tussen Den Haag en Haarlem. Op maandagmorgen 8:20u zegt de treinwijzer druk, er is dan ook maar 1 treinstel. Dinsdagmorgen zelfde tijdstip is het rustig geeft ‘ie aan, (want) dan zijn er twee treinstellen. Nu om 17:42u ook maar 1 treinstel en mensen moeten in de tussenstukken staan. De logica ontgaat mij!

De benodigde materieelinzet wordt tegenwoordig per dag van de week apart gepland, het kan dus zijn dat dezelfde trein op dinsdagen korter of langer is dan op donderdagen. Bij de sprinter Den Haag-Haarlem v.v. zal de drukte in de drukste richting (en dat is in de morgen in de richting Den Haag en in de middag andersom) maatgevend zijn. Daarnaast heeft de materieelinzet ook te maken met wat NS in de materieelomloop handig uit komt. 

Persoonlijk vind ik het dagelijkse gemillimeter bij de materieelinzet nogal doorgeschoten. Vroeger  (25 jaar geleden) hadden alle treinen van een treinserie de hele dag een vaste basislengte (die kon voor ma-vr, za en zo wel verschillen) en werd er alleen in de spits naar behoefte versterkt. De inzet was toen veel gelijkmatiger en betrouwbaarder dan nu. 

Badge +3

Als dit gewoon mag… waarom zijn de terrassen dan nog dicht?

Den Haag - Utrecht

Reputatie 7
Badge +3

Als dit gewoon mag… waarom zijn de terrassen dan nog dicht?

Den Haag - Utrecht

Voor het OV gelden aparte regels, alhoewel ik denk dat dit niet de bedoeling van die regels is 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B van wanneer is die foto? Datum/tijd/traject/omstandigheden? Ik heb deze foto eerder gezien en dat was niet vandaag en aan de dikke jassen te zien is hij ook niet gisteren gemaakt. Veel werkende? jongeren die allemaal zelf in een drukke zijn gestapt.

Overigens is het (verder) verspreiden van foto waarop mensen duidelijk te zien zijn in strijd met privacy.

Terrassen open zal voor nog drukkere treinen zorgen, want aanleiding om andere stad te bezoeken.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens is het (verder) verspreiden van foto waarop mensen duidelijk te zien zijn in strijd met privacy.

Dat is nog een interessante vraag, zijn mensen met een mondkapje wel/niet duidelijk herkenbaar? 

Reputatie 7
Badge +3

Foto beantwoordt wel de vraag “wat is overvol?” Dat dus.  Weet je ook welke trein dat was?

En dan zegt die Tjalling Smit nog vorige week in Trouw:

“Mensen zijn inmiddels gewend aan anderhalve meter afstand én een mondkapje”, zegt Smit. “Met alleen zo’n kapje voelen ze zich onveilig. En nu hebben ze nog vaak een ‘viertje’ voor zichzelf, met hun tas naast zich. 

en

Veranderingen in treinlengtes doorvoeren kost trouwens enige tijd. En omdat een paar weken geleden nog werd verwacht dat het kabinet deze week versoepelingen zou aankondigen, met extra reizigers als gevolg, zijn de treinen de komende tijd waarschijnlijk iets langer dan strikt noodzakelijk.

Een “viertje” per reizigers met stoelen voor de tassen. En treinen die iets langer zijn dan strikt noodzakelijk? Ik vraag me af in welke realiteit de NS top leeft. 

Als je kijkt naar de trein van TS dan is die sinds half december met 60% tot 70% korter geworden,  afname van reizigers is ook rond dat percentage. Een trein die toen vol was met de gewone lengte is dan nu natuurlijk ook vol met de ingekorte lengte.

En ja, ik weet heus wel dat niet alle treinen zo drastisch zijn ingekort, dat er ook treinen zijn waar mensen wel genoeg ruimte hebben, maar dit soort excessen zou je toch echt niet moeten hebben.

Reputatie 7
Badge +1

@Robert Bvan wanneer is die foto? Datum/tijd/traject/omstandigheden? Ik heb deze foto eerder gezien en dat was niet vandaag en aan de dikke jassen te zien is hij ook niet gisteren gemaakt.

Ik weet wel heel zeker dat de foto niet de afgelopen dagen genomen is. Op Twitter was deze foto op 27 oktober 2020 namelijk ook al een keer gepost.

Badge +3

Foto zal inderdaad een repost geweest zijn, de tweep (twitter poster/persoon) zelf gaf geen reactie op de vraag om welke trein het ging.

Wel een reisadvies met intercity's die 'veel te kort waren’, terwijl de foto een sprinter toont.

Reputatie 7

Terrassen open zal voor nog drukkere treinen zorgen, want aanleiding om andere stad te bezoeken.

De aanleiding is er nu ook al genoeg zonder terrassen. Hele groepen jeugd vandaag onderweg naar Breda gezien, tassen drank mee, lekker op een kluitje in het stadspark op 5 minuten van het station. Handhaving? Nauwelijks. Een beetje. Las net in het nieuws dat het wel een festival leek en tegen 22.00 het park onder begeleiding leeg is gestroomd.

Dit gaat weer gebeuren op de volgende zonnige dag met een lekkere temperatuur. Niemand trekt zich iets aan van regels.

Gisteren was ik in Utrecht en op het plein tussen CS en ingang Hoog Catharijne zat het vol met drinkende en snackende jongeren op de grond, op muurtjes enz. Dichter op elkaar dan je op een terras zou hebben. De AH aan het plein was mudvol, massaal drank en snacks halen.

Reageer