Te ver doorrijden op perron | NS Community
beantwoord

Te ver doorrijden op perron

  • 25 August 2017
  • 12 reacties
  • 756 Bekeken

Meerderheid van machinisten rijden op perron Koog aan de Zaan vanuit Zaandam bijna door tot einde perron. Reizigers moeten onnodig ver lopen om uit te checken. Iedereen zit al zoveel mogelijk achterin en toch moet er een flink eind gelopen worden. De meeste machinisten rijden te hard binnen en remmen laat af. Het lijkt wel steeds erger te worden. Ik hoor mensen , die uitstappen er ook over klagen. Alsof de trein al met zn neus op Koog Zaandijk staat. Het is echt niet normaal en heel vervelend . Zeker voor men sen met kleine kinderen en mensen moeilijk ter been. De meeste machinisten houden er geen rekening mee. De te lopen afstand is echt niet kinderachtig.
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 August 2017, 13:30

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik lees zojuist dit topic van 4 jaar geleden al. Er is nog niets veranderd.

Had zojuist een ervaring op dit perron dat de trein vanuit Zaandam zover doorreed bij station Koog aan de Zaan, waardoor de afstand naar het perron waar de passagiers staan te wachten enorm ver was, daardoor konden enkele oudere mensen niet op tijd bij de trein konden komen. De deuren gingen al weer dicht hè.
Uw machinist moet zich kapot schamen! 

Die machinist doet precies wat er van hem/haar verwacht wordt, namelijk doorrijden tot het eerste treinlengtebord (ruitvormig bord, blauw met wit cijfer) en ja, dat kan een aardig eindje lopen betekenen.

Bijvoorbeeld een trein met 10 rijtuigen van het materieel SLT (wat daar bijna uitsluitend rijdt) moet op Koog aan de Zaan tot einde perron doorrijden, terwijl net iets voorbij het bord 6 voldoende zou zijn, echter de regelgeving houdt er rekening mee dat niet iedere machinist even goed is in het schatten van lengte/afstand in deze situaties en schrijft dus voor door te rijden naar het eerstvolgend bord wat aan het eind staat.

Bedankt voor uw reactie,

Het zou voor mij echter een signaal zijn om eens ter plaatse te kijken hoe die borden staan.
Een NS medewerker vertelde mij eens dat die borden verkeerd geplaatst zijn, hoe kan het dat daar dan geen verbetering in komt? Het is al jaren zo…. Is toch bizar?

Wat moet er gebeuren om daar een verbetering, lees verandering of verplaatsen van die borden te realiseren?

 

Helaas staan er gewoon bij veel perrons te weinig treinlengteborden om alle treinen te laten stoppen op de juiste plekken en dit wordt ook wel aangekaart echter is het Prorail die bepaalt of het noodzakelijk geacht wordt deze extra borden toe te voegen omdat dat weer geld kost.

Je ziet dan vaak borden met alleen 4 en 6 er op en een bord zonder nummer waar de treinen met alle andere lengtes moeten stoppen welke dan einde perron geplaatst is.

Ik ben niet bekend met de situatie aldaar, maar misschien heeft de machinist geen keuze. Hij moet zijn trein zetten bij het bordje, overeenkomend met het aantal rijtuigen dat hij heeft. Als het niet overeenkomt moet je het altijd een groter pakken. Staat die er ook niet dan moet je door rijden naar het maximum bord, dat is einde perron. Ik weet niet of dat hier ook het geval is, maar is wel aannemelijk. Er is geen enkele machinist die expres een trein verder doorrijd dan nodig.

Misschien zijn er nog meer mensen met lokale kennis 🙂
Het gebeurt veel frequenter dan eerst . De machinisten , die wel eerder stoppen , zijn die dan fout bezig ?
Het gebeurt veel frequenter dan eerst . De machinisten , die wel eerder stoppen , zijn die dan fout bezig ? Zoals ik zei, ik ben helaas niet bekend met de lokale situatie, dus ik zou het niet durven zeggen. Het kan zijn dat er eerst minder rijtuigen reden als nu bijvoorbeeld..
Tenzij ze heel recent zijn verwijderd heeft Koog aan de Zaan richting Uitgeest cijferborden, ik dacht 2, 4 en 6 en zonder cijfer.
Het kan zijn dat de lengte van de trein reden is dat tot het einde van de trein wordt doorgereden, anders is het een fout van de machinist.
Het zijn in de spits standaard 2 treinstellen , geen 3
Om dit gelijk even als voorbeeld te pakken - stel je voor een trein heeft dus 7 bakken, dan moet hij aan het einde zijn geparkeerd.

De stoptreinen ri Uitgeest rijden bijvoorbeeld vandaag met:
SGM3 + 3 (bij de 6 wegzetten)
SLT 4 + 4 (SLT heeft kortere bakken, dus ipv bij de 8 mag deze bij de 6)
SLT 4 + 6 (bij de 7 wegzetten, maar is er niet, dus einde perron)

Ik verwacht dus dat het toch aan de lengte
S

Ik lees zojuist dit topic van 4 jaar geleden al. Er is nog niets veranderd.

Had zojuist een ervaring op dit perron dat de trein vanuit Zaandam zover doorreed bij station Koog aan de Zaan, waardoor de afstand naar het perron waar de passagiers staan te wachten enorm ver was, daardoor konden enkele oudere mensen niet op tijd bij de trein konden komen. De deuren gingen al weer dicht hè.
Uw machinist moet zich kapot schamen! 

Reputatie 3

Ik lees zojuist dit topic van 4 jaar geleden al. Er is nog niets veranderd.

Had zojuist een ervaring op dit perron dat de trein vanuit Zaandam zover doorreed bij station Koog aan de Zaan, waardoor de afstand naar het perron waar de passagiers staan te wachten enorm ver was, daardoor konden enkele oudere mensen niet op tijd bij de trein konden komen. De deuren gingen al weer dicht hè.
Uw machinist moet zich kapot schamen! 

Heeft u ook de uitleg hierboven gelezen, waarom treinen soms doorrijden naar het einde van het perron? En dat de deuren sluiten voor iedereen is ingestapt, daar kan de machinist niets aan doen, dat doet de conducteur. 

De situatie is kennelijk nog steeds zo, vrijdag nog meegemaakt. Dit is niet altijd zo geweest, het lijkt weer te zijn ontstaan na werkzaamheden (meen half jaar terug, kom er niet dagelijks), het is overigens ook niet een klein stukje, ik schat dat het al snel om ruim 100 meter gaat.

Reageer