beantwoord

Te vroeg vertrekkende treinen vanaf Almere Poort

• 23 september 2014
  • 8 reacties
  • 765 Bekeken

Reputatie 1
De afgelopen periode heb ik 's ochtends vroeg last dat de trein op station Almere Poort regelmatig veel te vroeg vertrekt. Gelukkig heeft dit nog niet geresulteerd dat ik hierdoor de trein gemist heb*. En onderstaande voorbeelden staan niet op zich.
De VERTEKtijd is 5:31u, maar dan kan de trein al Almere uit zijn.

Op dinsdag 16 september 2014 checkte ik om 5:29 in en moest ik nog rennen de trap op (in 10 seconden ben je dan boven). De deuren op 1 na waren al dicht. Om 5:30:00 was er al vertrokken.

Op maandag 22 september 2014 vertrok de trein om 5:30:20 uur.
Op dinsdag 23 september 2014 vertrok de trein om 5:30:26 uur.

De tijden zijn gemeten vanaf de stationsklok en de correcte tijd op mijn smartphone (met clocksync).

De trein rijdt naar Weesp toe (en uiteindelijk A'dam CS). In Weesp staat de trein ruim 5 minuten stil. Dus de enige reden die ik kan bedenken dat de conducteur de trein te vroeg laat vertrekken is dat deze langer pauze wil...

Mijn vraag is wat de NS eraan gaat doen, zodat de trein gewoon volgens VERTREKtijd gaat vertrekken.

*Eerder dit jaar heb ik wel een trein gemist doordat die te vroeg vertrok. Toen had ik gelijk 3x zoveel reistijd. Het was toen ook een andere reis dan hierboven beschreven, maar wel weer vertrek van Almere Poort.
icon

Beste antwoord door Isel 23 september 2014, 12:36

Vervelend als de trein te vroeg vertrekt.
De reden die je geeft, langer pauze, gaat sws niet op. Immers, op Weesp moet toch gewacht worden tot weer mag worden vertrokken. Dus die minuut 'winst' zou daar weer weg zijn.
20sec voor vertrek wordt er gefloten en gaan de deuren dicht. Vervolgens gaat de trein rijden. Als alles vlot gaat, kan het betekenen dat de trein een paar sec eerder vertrekt. Een minuut, zoals uit jou voorbeeld zou echter niet moeten. Wij hebben een computertje bij ons, waarop de tijd te zien is. Aan de hand daarvan kunnen wij goed op de tijd letten.
Bekijk origineel

8 reacties

De reden die je geeft, langer pauze, gaat sws niet op. Immers, op Weesp moet toch gewacht worden tot weer mag worden vertrokken. Dus die minuut 'winst' zou daar weer weg zijn.
20sec voor vertrek wordt er gefloten en gaan de deuren dicht. Vervolgens gaat de trein rijden. Als alles vlot gaat, kan het betekenen dat de trein een paar sec eerder vertrekt. Een minuut, zoals uit jou voorbeeld zou echter niet moeten. Wij hebben een computertje bij ons, waarop de tijd te zien is. Aan de hand daarvan kunnen wij goed op de tijd letten.
Reputatie 4
Badge

Dus bij vroeg vertrek in Almere zal er meer wachttijd ontstaan in Weesp en die wachttijd wordt door Stefan als pauze voor de conducteur gezien waarin de conducteur dus net een minuutje langer heeft om een kop koffie te scoren en op tijd weer te vertrekken uit Weesp.
Reputatie 4
Badge
Om de scherpte en punctualiteit vast te houden worden de treinen ongeveer 30 seconden van te voren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Dit betekent dat indien een trein om 7:45 vertrekt, je ongeveer tot 7:44:30 kan instappen. Geadviseerd wordt ook om ongeveer 2 minuten voor vertrek op het perron aanwezig te zijn.
Dan is het handiger om in de dienstregeling te zetten dat de trein om 7:44 vertrekt, i.p.v. 7:45. Het lijkt dan service dat je nog een halve minuut langer hebt om in te stappen. Het rekenen met overstaptijd zal dan ook beter verlopen.
Overigens zal het veel schelen als de NS niet meer afgerekend wordt op treinen die te laat vertrekken, en alleen nog op treinen die te laat arriveren...
Reputatie 6
NS wordt helemaal niet afgerekend op treinen die te laat vertrekken, alleen op treinen die te laat arriveren.

Maar als de trein op tijd vertrekt (of beter nog: te vroeg), heeft die meer tijd om onderweg eventuele tegenslag te ondervinden...
Reputatie 4
Badge
Quote: Dan is het handiger om in de dienstregeling te zetten dat de trein om 7:44 vertrekt, i.p.v. 7:45. Het lijkt dan service dat je nog een halve minuut langer hebt om in te stappen. Het rekenen met overstaptijd zal dan ook beter verlopen. Unquote

Dat zou betekenen dat treinen in veel gevallen standaard een minuut te laat gaan aankomen. Dat lijkt me ook niet handig als uitgangspunt.
Dag Stefan, ik begrijp dat het niet prettig is als je trein te vroeg vertrekt. Normaal gesproken is er inderdaad een 30 seconden marge, dus de vertrektijden op 22 en 23 september komen er wel erg dicht in de buurt. Een hele minuut eerder vertrekken zou inderdaad niet de bedoeling moeten zijn. Er worden door andere forumleden goede tips gegevens, bijvoorbeeld door sowieso 2 minuten voor vertrek op het perron aanwezig te zijn. Dan weet je zeker dat je je trein haalt, hopelijk ga je hierdoor niet meer je trein missen.
Ik had het in Veenendaal Centrum ook regelmatig. Een keer vertrokken we zelfs drie minuten te vroeg, echt bizar. Dan helpt het niet om twee minuten eerder op het perron te zijn. Ook niet erg leuk als je een korte overstaptijd hebt ergens...

Afgelopen zomer was ik in Engeland, en daar wordt overal vermeld: 30 seconden voor vertrektijd kun je niet meer instappen. Het lijkt me een prima regel, maar communiceer dat dan netjes naar je reizigers, zodat die weten waar ze aan toe zijn en niet boos en verward achterblijven als ze om 5:30:44 aan komen hollen en de trein van 5:31 niet meer in mogen.
Bovendien waren ze er daar erg stipt in (we kunnen best wat leren van die Britten) terwijl dat hier zeker niet het geval is; rondom de vertrektijd vormt zich een soort normale verdeling: soms vertrekt de trein wat te vroeg, soms wat te laat... Het is dan toch de bedoeling dat om 5:30:30 de deuren dicht gaan, en dan om 5:31:00 de trein wegrijdt (dan klopt de tijd in het spoorboekje dus ook gewoon)?
Echt, in Engeland werkte die regel tot op de seconde nauwkeurig. En het systeem werkt perfect: iedereen weet waar hij/zij aan toe is en volgens mij is het beter voor de stiptheid en gemoedsrust van de reizigers. Dat kunnen wij dan toch ook hier in Nederland?

Reageer