te weinig 1e klas ruimte | NS Community
beantwoord

te weinig 1e klas ruimte

  • 3 November 2022
  • 10 reacties
  • 292 Bekeken

Waarom is er voor een dubbele trein maar een half treinstel voor de eerste klas. Je koopt een 2e klas kaartje om rustig te kunnen zitten maar bij aankomst op het station zie een hele lange trein met een half treinstel voor 1e klas. Waar vraag ik mijn geld terug voor het verschil. In dit geval is het de NS die te weinig ruimte biedt. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 3 November 2022, 13:35

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt geen geld terug. Je koopt een kaartje om vervoerd te worden. Rustig zitten in de 2e klas is tegenwoordig een illusie.

Je bedoelt dat je een kaartje voor de 1e klas hebt en daar niet rustig kunt zitten. Ook dat is geen garantie op een zitplaats omdat iedereen met een 2e klaskaartje vindt dat bij drukte men daar mag zitten.

Ik heb het niet over rustig zitten. Dit gaat over te weinig 1e klas plaatsen in een lange trein. Een half treinstel is wel erg weinig. Geen plek verstrekken is iets anders dan een volle trein.

Badge +3

Om welke trein gaat het precies? De verhouding eerste en tweede klas ligt namelijk behoorlijk vast, omdat NS met treinstellen rijdt. Simpel gezegd heeft een trein die twee keer zo lang is, in principe ook twee keer zoveel plaatsen eerste klas. Als het een lange trein is, dan zou dat toch zeker meer dan een half treindeel moeten zijn.

Ik heb het niet over rustig zitten. Dit gaat over te weinig 1e klas plaatsen in een lange trein. Een half treinstel is wel erg weinig. Geen plek verstrekken is iets anders dan een volle trein.

De verhouding 1/2 klas is gewoon vast. Wordt de trein langer dan zijn er zowel meer eerste als tweede klas plaatsen, de verhouding blijft gelijk.

9:45 uur Zwolle Rotterdam

 

Badge +3

Ik neem aan dat u de trein van 9:50 van Zwolle naar Rotterdam bedoelt. Deze trein reed met twee treinstellen ICM-III:


Elk treinstel bestaat uit drie delen, waarvan het middelste deel voor de helft eerste klas is. Dat is dus twee keer een half treindeel. Daarmee had deze trein 70 zitplaatsen in de eerste klas.

(afbeelding © Arthur Pijpers, https://www.arthurstreinenpagina.nl/)

Reputatie 7
Badge +3

Was dit vandaag? Dan bedoelt u denk ik de trein van 9.50 uur? Die bestond uit twee treinstellen van elk drie ‘bakken' (wagons). Deze stellen hebben elk een 1e klas-coupé met 35 plaatsen.

Dan heb ik er schijnbaar een gemist. Ik zag er maar 1. 

Reputatie 7
Badge +3

De 1e klas is aan de buitenkant behalve door de '1' ook te herkennen aan de extra blauwe streep:

 

Dank je. Dat weet ik. 😀

Reageer