beantwoord

te weinig plek

• 18 februari 2021
  • 21 reacties
  • 509 Bekeken

Beste NS,

ik snap dat jullie vanwege corona kleinere treinen soms inzetten vanwege minder reizigers. Ik maak echter vaak mee in de ochtend traject Utrecht Rotterdam dat er een trein met maar een paar wagons komt. Vooraf wordt er gezegd dat die rustig is. Na Gouda staan we hier echter hutje mutje tegen elkaar aan gedrukt. Kan denk ik ook niet de bedoeling zijn. Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door MoDe 18 februari 2021, 08:58

NS vraagt om de reis aan te melden. Als iedereen dat doet dan krijg je een betere indicatie van de drukte. Zit je in een drukke trein dan kun je de druktemelder gebruiken.

Bekijk origineel

21 reacties

Dat is inderdaad ook mijn ervaring na een jaar of vijf Groningen-Zwolle op vrijdagen en zondagen (niet als student). De massa komt in tijdsloten van enkele uren. Je zou inzet specifiek rond die uren moeten meten. 

Overigens geef ik de studenten groot gelijk. Ik moet zelf al vreselijk m’n best doen om niet compleet door te draaien, en dan woon ik nog vrij ruim.

NS vraagt om de reis aan te melden. Als iedereen dat doet dan krijg je een betere indicatie van de drukte. Zit je in een drukke trein dan kun je de druktemelder gebruiken.

Dat hebben inmiddels dermate veel mensen gedaan, dat NS de poppetjes aan gaat passen…

Reputatie 7
Badge +3

Dat hebben inmiddels dermate veel mensen gedaan, dat NS de poppetjes aan gaat passen…

Da's duidelijk ingevoerd:

Reputatie 7
Badge +3

Worden de poppetjes een kwartslag gedraaid bij meer dan 100% bezetting om het stapelen makkelijker te maken? :joy:

Hoeveel poppetjes zouden er trouwens voor deze schoolbus in Mongolië worden aangegeven? https://www.youtube.com/watch?v=ssugIQa0pBU

Reputatie 1

Dit is het geval op veel meer trajecten, iedereen klaagt hier steen en been over.

Zie ook dit topic en reactie van Jeroen waarom:

@MoDe: verwijzen naar druktemelder is te makkelijk, daar schiet Pablo niks mee op.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat mensen pas actie ondernemen als ze ergens last van hebben. Ik reis sinds vorige week ook weer dagelijks in de ochtend- en middagspits. De treinen waar ik tot nu toe in heb gezeten, waren zo leeg dat ik eigenlijk helemaal niet meer aan dat aanmelden heb gedacht.

Is er eigenlijk bekend hoeveel mensen hun reis aanmelden? Is dat inderdaad “bijna niemand"?

Maar op welke gegevens zijn die poppetjes gebaseerd?

Het is een combinatie van allerlei gegevens die een prognose maken, die weer bijgesteld wordt o.b.v. de voorspelde materieelinzet. Het zijn doorontwikkelingen van de “oude” druktemelder. De precieze factoren en weging zijn, voor zover mij bekend, echter bedrijfsgeheim helaas (het zal ook niet).

Alles beter dan de oude HC-tellingen overigens, daar gingen een hoop HC (sorry forum-HC, ik heb u veel hoger zitten) creatief mee om.

Reputatie 7
Badge +3

In plaats van de verantwoordelijkheid te nemen om het probleem op te lossen (grotere wagons) verwijzen jullie mij naar een aantal niet functionerende (in theorie leuke ogende) elektronische platformen. Moet beter kunnen!

Reputatie 7
Badge +3

Dit is het geval op veel meer trajecten, iedereen klaagt hier steen en been over.

Zie ook dit topic en reactie van Jeroen waarom:

@MoDe: verwijzen naar druktemelder is te makkelijk, daar schiet Pablo niks mee op.

Als het een eenmalige reis is, schiet Pablo er inderdaad niets mee op. Aanmelden van een reis of druktemelder gebruiken geeft wel zicht op drukte en kan bij structurele drukte voor langere treinen zorgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is met dat aanmelden wel een beetje een kip- en eiverhaal. Omdat bijna niemand reizen aanmeldt heeft NS geen gegevens. Tegelijkertijd denken reizigers dat het aanmelden van een reis bij NS toch geen zin heeft omdat de treinlengtes niet op orde zijn.

NS zal veel duidelijker moeten maken dat wat de positieve effecten zijn van het aanmelden van een reis. Dat zou met een campagne kunnen waarbij met bijvoorbeeld omroepberichten op de stations en in de treinen steeds gewezen wordt op het nut,

Reputatie 7
Badge +3

Nog steeds is een deel van de treinen na de sneeuwstorm niet beschikbaar. Voorlopig worden tot de 22ste daarom een aantal treinseries geschrapt en ook treinen ingekort.

Het is met dat aanmelden wel een beetje een kip- en eiverhaal. Omdat bijna niemand reizen aanmeldt heeft NS geen gegevens. Tegelijkertijd denken reizigers dat het aanmelden van een reis bij NS toch geen zin heeft omdat de treinlengtes niet op orde zijn.

NS zal veel duidelijker moeten maken dat wat de positieve effecten zijn van het aanmelden van een reis. Dat zou met een campagne kunnen waarbij met bijvoorbeeld omroepberichten op de stations en in de treinen steeds gewezen wordt op het nut,

Je hebt volkomen gelijk iMark alleen ik verwacht nog steeds niet dat bijvoorbeeld de studenten zich iets van het aanmelden gaan aantrekken. Dit is een grote groep reizigers, die daarmee het hele aanmeld verhaal compleet verstoort. Ik denk dat er inmiddels op basis van ervaringcijfers al veel informatie bij NS bekend moet zijn en dat overvolle treinen momenteel, anders dan hetgeen door Tamzin aangegeven, niet meer zouden moeten kunnen.   

Ik denk dat mensen pas actie ondernemen als ze ergens last van hebben. Ik reis sinds vorige week ook weer dagelijks in de ochtend- en middagspits. De treinen waar ik tot nu toe in heb gezeten, waren zo leeg dat ik eigenlijk helemaal niet meer aan dat aanmelden heb gedacht.

Is er eigenlijk bekend hoeveel mensen hun reis aanmelden? Is dat inderdaad “bijna niemand"?

Ik heb er in een ander topic wel eens naar gevraagd, maar geen reactie gekregen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat NS eindelijk inziet dat het vooral gaat om de beleving van mensen. Tijdens deze pandemie zijn we drukte heel anders gaan ervaren dan daarvoor. We vinden het nu al druk in een trein wanneer we geen 1,5m afstand tot elkaar kunnen houden.

Reputatie 7
Badge +3

Maar op welke gegevens zijn die poppetjes gebaseerd?

Op de aanmeldingen? De poppetjes werden al gebruikt voor er een aanmeldsysteem was. Op de druktemeldingen? Op waarnemingen die de HC doet? Sensoren die het gewicht van de trein meten? Of de andere informatie die genoemd worden bij de werking van de zitplaatszoeker? Niet op alle trajecten is de zitplaatszoeker beschikbaar. Een combinatie van dingen?

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt volkomen gelijk iMark alleen ik verwacht nog steeds niet dat bijvoorbeeld de studenten zich iets van het aanmelden gaan aantrekken. Dit is een grote groep reizigers, die daarmee het hele aanmeld verhaal compleet verstoort. Ik denk dat er inmiddels op basis van ervaringcijfers al veel informatie bij NS bekend moet zijn en dat overvolle treinen momenteel, anders dan hetgeen door Tamzin aangegeven, niet meer zouden moeten kunnen.   

Die grote groep studenten hoort in een tijd van online onderwijs niet veelvuldig in de trein te zijn. Een klein deel van de studenten krijgt nog wel fysiek onderwijs, maar die zullen niet die overvolle treinen veroorzaken.

Die grote groep studenten hoort in een tijd van online onderwijs niet veelvuldig in de trein te zijn. Een klein deel van de studenten krijgt nog wel fysiek onderwijs, maar die zullen niet die overvolle treinen veroorzaken.

Ik vind dit een beetje naïef. De studenten hebben of een week-vrij of een weekend Vrij abonnement en maken daar ook nu gewoon gebruik van. Er zijn meerdere topics dat het bijv vrijdag vanuit Groningen heel druk was in de treinen. Ook in Coronatijd. Studenten zitten waarschijnlijk doordeweeks gewoon op hun kamer, maar gaan vrijdagmiddag toch echt naar het ouderlijk huis toe. En ik kan ze eerlijk gezegd ook niet ongelijk geven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dit een beetje naïef. De studenten hebben of een week-vrij of een weekend Vrij abonnement en maken daar ook nu gewoon gebruik van. Er zijn meerdere topics dat het bijv vrijdag vanuit Groningen heel druk was in de treinen. Ook in Coronatijd. Studenten zitten waarschijnlijk doordeweeks gewoon op hun kamer, maar gaan vrijdagmiddag toch echt naar het ouderlijk huis toe. En ik kan ze eerlijk gezegd ook niet ongelijk geven.

Jij mag het wel naïef vinden, maar feit is dat online onderwijs er is om niet alleen fysieke contacten te verminderen, maar ook het aantal reisbewegingen. Het hebben van een abonnement houdt niet in dat je ddatook moet blijven gebruiken, terwijl gevraagd wordt alleen indien noodzakelijk te gaan reizen. 

Naïef vind ik dat die studentenvolksverhuizing  ook nog steeds in deze Coronatijd plaats vindt. Waarom moeten studenten elk weekend naar het ouderlijke huis? Had dan een studie in de buurt gezocht. Het zijn ook vaak de jongeren die klagen over de drukte op vrijdagmiddag/avond en zondagmiddag/avond, terwijl zijnde grootste groep op bepaalde trajecten vormen.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is dan wel hoeveel studenten er aan deze studentenvolkverhuizing deelnemen en of NS daarop anticipeert. De cijfers van de OV-monitor geven aan dat er op vrijdag inderdaad meer incheckers zijn, maar het is niet zo veel meer dat je gelijk uitpuilende treinen zou moeten hebben.

• Donderdag 11/2: 1,56 miljoen - Vrijdag 12/2: 1,66 miljoen
  • Donderdag 4/2: 1,49 miljoen - Vrijdag 5/2: 1,56 miljoen
  • Donderdag 28/1: 1,47 miljoen - Vrijdag 29/1: 1,53 miljoen

De maximum materieelinzet van NS volgens Treinposities* vandaag was 50,1% om 17:55 uur. Gister kwam dat ergens rond de 52%- 53% uit. Helaas kan je dat niet van voorgaande dagen/weken terugkijken. Maar dan worden er dus met iedere keer op vrijdag wat meer reizigers minder treinen ingezet, in ieder geval vandaag. 

*Cijfers zijn indicatief en ICD wordt niet meegenomen.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is dan wel hoeveel studenten er aan deze studentenvolkverhuizing deelnemen en of NS daarop anticipeert. De cijfers van de OV-monitor geven aan dat er op vrijdag inderdaad meer incheckers zijn, maar het is niet zo veel meer dat je gelijk uitpuilende treinen zou moeten hebben.

• Donderdag 11/2: 1,56 miljoen - Vrijdag 12/2: 1,66 miljoen
  • Donderdag 4/2: 1,49 miljoen - Vrijdag 5/2: 1,56 miljoen
  • Donderdag 28/1: 1,47 miljoen - Vrijdag 29/1: 1,53 miljoen

De maximum materieelinzet van NS volgens Treinposities* vandaag was 50,1% om 17:55 uur. Gister kwam dat ergens rond de 52%- 53% uit. Helaas kan je dat niet van voorgaande dagen/weken terugkijken. Maar dan worden er dus met iedere keer op vrijdag wat meer reizigers minder treinen ingezet, in ieder geval vandaag. 

*Cijfers zijn indicatief en ICD wordt niet meegenomen.

Dankjewel voor de cijfers. In de praktijk zal op vrijdag/zondag de verspreiding minder over de hele dag zijn en veel mensen rond dezelfde tijd willen reizen. Dat was mijn jarenlange ervaring toen ik veelal in het weekend moest reizen. Als het enigszins kon probeerde ik de drukte op mijn traject te vermijden, al lukte dat op zondagavond vrijwel niet.

Reageer