beantwoord

Te weinig zitplaatsen

• 24 juli 2016
  • 7 reacties
  • 273 Bekeken

Op het moment in de intercity van Amsterdam Amstel naar Utrecht Centraal. Overal staan mensen, de balkonnen helemaal vol, omdat er te weinig zitplaatsen zijn. Erg vervelend met dit warme weer. En dat terwijl er al minder treinen rijden vanwege werkzaamheden. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 25 juli 2016, 18:09

Het blijft altijd wikken en wegen wat betreft materieelinzet. Er waren afgelopen weekend ook veel festivals en andere evenementen waar we de keuze hebben gemaakt treinen te verlengen. Ik zie in de planning inderdaad ook VIRM-12 terug. Tijdens werkzaamheden is extra drukte niet geheel te voorkomen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Hallo treinreiziger2.0,

Alles de trein echt helemaal vol zou zitten dat de machinist zijn nooduitgang verspert is en je dus bijna niet kunt bewegen dan wordt de trein opgeheven.
Blijkbaar is dat hier niet het geval, en natuurlijk is het altijd vervelend als je moet staan maar helaas heeft NS momenteel last van materieel tekort en kunnen ze dus geen langere treinen inzetten.
Wat u eventueel kunt doen is doorlopen naar achteren, daar is meestal nog wel plek of kijken of u naast iemand kunt zitten.
Als u vaker met de trein (met name in de spits) reist dan merkt u dat staan in de trein of tegen de deur aan gepropt zitten niet speciaal meer is.
Ook is uw vervoersbewijs geen garantie op een zitplaats maar enkel een bewijs dat u vervoert mag worden.

Groetjes, Ruud
Materieeltekort? Op zondag? Lijkt me van niet. Op zondagen wordt circa 20% minder intercitymaterieel ingezet dan doordeweeks, dus dat kan het niet zijn. Lijkt me eerder een geval van verkeerde inschatting van het aantal reizigers op dit tijdstip, of een trein die korter is dan gepland door een storing ergens, of de logistieke uitdaging was te groot om die specifieke trein te verlengen.
Reputatie 2
Materieeltekort? Op zondag? Lijkt me van niet. Op zondagen wordt circa 20% minder intercitymaterieel ingezet dan doordeweeks, dus dat kan het niet zijn. Lijkt me eerder een geval van verkeerde inschatting van het aantal reizigers op dit tijdstip, of een trein die korter is dan gepland door een storing ergens, of de logistieke uitdaging was te groot om die specifieke trein te verlengen.

Ik heb ook vaak in het weekend dat ik moet staan in de trein dus het eerste waar ik aan denk is dan materieel tekort. Maar het kan natuurlijk ook een foutje in de planning zijn.
Het kan ook met het beschikbare personeel te maken hebben. Op zondag worden minder diensten voor iig HC gesteld en een intercity verlengen betekend vaak van 1 HC naar 2 HC. Het kan dus zeer zeker ook een verkeerde inschatting zijn wat betreft HC diensten.
Hallo treinreizer2.0, welkom op het Serviceforum.
Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad erg vervelend is geweest. Zoals je ziet kan dit verschillende oorzaken hebben. We doen ons best dit zo goed mogelijk te plannen, maar soms is er een onverwachte reizigersstroom waardoor het drukker is in de trein. Ook kan een verstoring elders drukte op een bepaald traject veroorzaken. Mocht je dit regelmatig merken op een bepaald traject en tijdstip dan mag dit gerust aangeven. We kunnen dit dan melden en op zoek gaan naar mogelijkheden om dit te verbeteren. Ik hoop dat je reis ondanks de drukte toch goed is verlopen.
Reputatie 6
Rondom Utrecht waren dit weekend werkzaamheden, waardoor er dacht ik 2 in plaats van 4 IC's per uur reden. Nu zag ik bijvoorbeeld 12 bakken VIRM rijden (wat denk ik geen overbodige luxe is), maar vreemd dat er dan ook veel kortere treinen blijken te hebben gereden.
Het blijft altijd wikken en wegen wat betreft materieelinzet. Er waren afgelopen weekend ook veel festivals en andere evenementen waar we de keuze hebben gemaakt treinen te verlengen. Ik zie in de planning inderdaad ook VIRM-12 terug. Tijdens werkzaamheden is extra drukte niet geheel te voorkomen.

Reageer