beantwoord

Tegemoetkoming abonnemenstkosten

• 2 december 2014
  • 26 reacties
  • 499 Bekeken

Beste dame, heer,

ik las zojuist dat de NS een aangepaste - winter - dienstregeling gaat doorvoeren.Dit houdt o.a. in dat er minder treinen gaan rijden. Ik zie dat als een - duidelijk - Service vermindering. Ik kan namelijk uit minder tijdstippen kiezen om van en naar mijn werk te reizen en krijg ik met overvolle treinen te maken ( lees : de hele winterperiode een staanplaats).
Vraag : krijg ik nu ook korting op mijn Traject vrij - jaar - kaart? Ik betaal nu namelijk voor een bepaald 'Serrviceniveau' dat gedurende de winterperiode beduidend minder wordt.

Met vriendelijke groet,
en bij voorbaat dank.

G.H.A. van der Lek
icon

Beste antwoord door Thijs NS 2 december 2014, 18:51

Net zoals voorgaande jaren zal NS dit jaar bij winterse weersomstandigheden een aangepaste dienstregeling rijden. In principe is dat dus niets nieuws. Deze brief is verstuurd aan reizigers die veel reizen en in de randstad wonen. Volgens ons zijn dat de reizigers die bij een eventuele aangepaste dienstregeling hier het meest van merken.
Bekijk origineel

26 reacties

NS gaat geen standaard winterdienstregeling doorvoeren. NS gaat alleen bij extreem winterweer de dienstregeling aanpassen, zoals het dat ook in voorgaande jaren heeft gedaan, zodat niet het hele treinverkeer komt stil te liggen. Over het algemeen betekent het slechts dat er langere treinen rijden, iets minder vaak (van 4 keer per uur naar 2 keer) en dat er vaker moet worden overgestapt. NS is in voorgaande jaren de klanten niet/nauwelijks tegemoet gekomen op dagen dat de keuze voor de winterdienstregeling werd gemaakt.

Het voeren van een winterdienstregeling is ook in het voordeel van de klant. Een 'treininfarct' wordt er immers mee voorkomen. Dat is voor de klant beter dan gewoon maar doorrijden volgens de normale dienstregeling en kijken waar het eindigt. Ik vind het persoonlijk behoorlijk kinderachtig om dan te gaan zeuren om een korting op je abonnement.
Nee, u hoeft niet te rekenen op enige tegemoetkoming.
Sterker nog, u krijgt zelfs geen compensatie als de NS niet in staat is u (bijtijds) op uw afgekochte traject te vervoeren en u daarom wordt gedwongen uw afspraken af te zeggen of andere vervoersmiddelen te zoeken.
ik las zojuist dat de NS een aangepaste - winter - dienstregeling gaat doorvoeren.
Waar las je dit?
Reputatie 3
Badge
Dat doen ze al minstens een jaar, en misschien zelfs al langer.
Wat ik ervan begrepen heb is dat ze de winterdienstregeling juist minder snel in werking gaan stellen dan in voorgaande jaren. Lijkt me dus alleen maar prima (al houd ik mijn hart vast, aangezien sommige wissels en bovenleidingen kennelijk bij drie sneeuwvlokjes al vastlopen, maar daar kan NS niet zo veel aan doen).

Ik meen ook ergens gezien te hebben dat ze zouden proberen om sneller (bijvoorbeeld midden op de dag) weer over te schakelen naar de normale dienstregeling als het weer dat zou toelaten, maar dat dit niet haalbaar is omdat er dan te veel personeel en materieel op de verkeerde plekken staat.
Heb je daar een e-mail over gehad?
Badge +3
Ik heb vandaag inderdaad een mail gehad van Nederlandse Spoorwegen met als onderwerp "Informatie over een aangepaste dienstregeling bij winters weer".
Bedankt voor de info, dan wil ik toch graag van de NS weten:

1) waarom ik deze e-mails nog steeds niet krijg en belangrijker:
2) hoe dat eens en voor altijd rechtgezet kan worden.

Wat moet ik doen om geholpen te worden? Ik maak duizenden euros per jaar over (€4416 om precies te zijn), maar ik krijg er geen service voor terug. Er kan niet eens een actiecode vanaf.

De volgende NS panel enquete krijgt de NS weer een zwaar onvoldoende voor communicatie.

Wat moet ik doen om gehoord te worden?
Net zoals voorgaande jaren zal NS dit jaar bij winterse weersomstandigheden een aangepaste dienstregeling rijden. In principe is dat dus niets nieuws. Deze brief is verstuurd aan reizigers die veel reizen en in de randstad wonen. Volgens ons zijn dat de reizigers die bij een eventuele aangepaste dienstregeling hier het meest van merken.
1) ik reis veel (250 dagen per jaar?)
2) ik woon in de randstad (Amsterdam).

Niks nieuws? Nee: ik krijg nooit nieuws. Vind je dat geen probleem?
Misschien heb je je afgemeld voor dit soort berichten, Niek. Als je me even een privébericht stuurt, ga ik het checken.
Ik heb mij er niet voor afgemeld, al 5 moderators en 1 telefonist hebben dat nagekeken. De telefonist had mij toentertijd het laatste bericht toegestuurd die ik ontvangen had moeten hebben, welke ik daarvoor dus ook niet ontvangen had.

Is er iets anders dat gedaan kan worden naast het checken van standaard instellingen?

@ThijsNS Ik leg per jaar zo'n 60.000 km per trein af, hoezo heb ik geen impact van een eventuele aangepaste dienstregeling.
Ik wil er net als mijn collega's zeker induiken, maar kan weinig beloven. Wellicht is het mogelijk om een apart account toe te voegen voor de e-mails.
Ik heb net geprobeerd om een ander e-mail adres te registeren om zo een "vers" account aan te maken, maar dit mag niet. Ik krijg de melding "u heeft reeds een account".
ik las zojuist dat de NS een aangepaste - winter - dienstregeling gaat doorvoeren.
Waar las je dit?

Hoi Niek, dat las ik in een berichtje van de NS op mijn mobiel.
NS gaat geen standaard winterdienstregeling doorvoeren. NS gaat alleen bij extreem winterweer de dienstregeling aanpassen, zoals het dat ook in voorgaande jaren heeft gedaan, zodat niet het hele treinverkeer komt stil te liggen. Over het algemeen betekent het slechts dat er langere treinen rijden, iets minder vaak (van 4 keer per uur naar 2 keer) en dat er vaker moet worden overgestapt. NS is in voorgaande jaren de klanten niet/nauwelijks tegemoet gekomen op dagen dat de keuze voor de winterdienstregeling werd gemaakt.

Het voeren van een winterdienstregeling is ook in het voordeel van de klant. Een 'treininfarct' wordt er immers mee voorkomen. Dat is voor de klant beter dan gewoon maar doorrijden volgens de normale dienstregeling en kijken waar het eindigt. Ik vind het persoonlijk behoorlijk kinderachtig om dan te gaan zeuren om een korting op je abonnement.

Beste Luchtmacht, bedankt voor jouw reactie maar wordt jouw abonnement door je werkgever betaald? Ik zou het bijna gaan denken of je hebt aandelen NS.
Je argumentatie is totaal niet steekhoudend. Ik betaal - royaal - voor een bepaald Serviceniveau dat de NS - omdat ze geen grip op de situatie hebben vanaf het moment dat het eerste blaadje valt tot en met de laatste sneeuwvlok dat nog net niet gesmolten is - in de winterperiode niet waar kan maken. Ik betaal voor al mijn keuzemogelijkheden ( in vertrektijden van treinen ) en niet voor de helft. En nee, er rijden zeer zeker niet vanzelfsprekend langer treinen. En waar zijn mijn voordeel nu precies? Dat ik het zelfde betaal voor minder Service? Of dat ik langer op een tochtig koud station sta? Dat er minder treinen rijden? Dat er veel meer mensen in dezelfde lengte of kortere treinen gepropt gaan worden? Dat ik treinen over moet slaan omdat de trein barstensvol zit? Dat mijn veiligheid wellicht in gevaar komt doordat de treinen dusdanig vol zitten dat bij een eventuele calamiteit de mensen vertrapt worden?
Dus ja, ik 'zeur' om een tegemoetkoming in mijn abonnementskosten. Die paar duizend (!) Euro per jaar worden namelijk ook vanzelfsprekend automatisch van mijn rekening afgeschreven. Mag ik dan voor dat geld ook automatisch de beloofde en verkochte Service ontvangen?
Ik heb geen zin in zinloze en belachelijke discussies met mensen die van een klein ongemak, om te voorkomen dat de boel helemaal vastloopt, een enorm probleem maken. Dat zijn discussies waarbij beide partijen weten dat de uitkomst bij voorbaat vaststaat. Namelijk dat er geen compensatie komt en dat winterdienstregeling gewoon wordt uitgevoerd bij extreem winterweer. Succes ermee!
Zie hier: de macht van een monopolie. Het is juist goed dat mensen kritisch zijn en opkomen voor het product dat zij afnemen. Het gaat om duizenden euros die per jaar betaald worden voor een abonnement, je mag toch weten wat er met dat geld gebeurd?

Voor de NS is het heel gemakkelijk om voor het minst geringste een winterdienstregeling af te kondigen, dan rijden alle treinen "op tijd" en heeft niemand recht op geld terug bij vertraging. Laat ze die keuze dan maar goed verantwoorden.
Reputatie 3
Badge
Mag ik dan voor dat geld ook automatisch de beloofde en verkochte Service ontvangen?

Zeker mag dat. Het punt is alleen dat NS nergens belooft dat de trein altijd, overal en onder alle omstandigheden rijdt volgens de dienstregeling.

Het is aan u om te bepalen of u het door u betaalde bedrag in overeenstemming vindt met wat u ervoor krijgt. En of er alternatieven zijn met een betere prijs-prestatieverhouding.
Reputatie 3
Badge

Helaas, helaas: ik heb geen mail en ook geen brief gehad. Ben een veelreiziger met Jaartraject in de Randstad. . .
Even voor de zekerheid mijn instellingen meegestuurd. Veel meer kun je niet aankruisen, voor mijn gevoel. Net nog mijn spambox gecheckt; ook niets.
Helaas, helaas: ik heb geen mail gehad. Ben een veelreiziger met Jaartraject in de Randstad. . .
Macca zal vast ook geen e-mail gehad hebben. Het zijn steeds dezelfde mensen die buiten de boot vallen.

Zeker mag dat. Het punt is alleen dat NS nergens belooft dat de trein altijd, overal en onder alle omstandigheden rijdt volgens de dienstregeling.
Nee? De NS publiceert toch elk jaar een dienstregeling, waar in de voorwaarden staat dat de NS deze op elk moment kan wijzigen zodat de reiziger geen aanspraak maakt op geld terug bij vertraging?

Artikel 13.5:
13.5 Onverminderd het bepaalde in artikel
13.3 is NS niet aansprakelijk
voor schade die is veroorzaakt door
het niet aanbieden van vervoer en
het niet uitvoeren van de Jaardienstregeling
als gevolg van
omstandigheden die NS niet kunnen
worden toegerekend (overmacht),
waaronder wilde acties van
korte duur en van beperkte
omvang van NS-personeel, sabotage,
(voetbal) rellen, extreme weersomstandigheden,
bommeldingen
en (dreiging van) terroristische aanslagen.
In geval van een georganiseerde
staking van eigen personeel
zal NS desgevraagd en naar keuze
van de Reiziger, hetzij de vooruitbetaalde
reissommen naar rato van
de duur van de staking terugbetalen,
hetzij de redelijke kosten voor
treinvervangend vervoer vergoeden
met een maximum van € 25 per
stakingsdag.

De dienstregeling wordt geregeld aangepast in anticipatie van extreem weer, terwijl er geen extreem weer is.
Klopt inderdaad, ik heb daar ook geen mail over gehad, andere mails krijg ik wel en mijn instellingen zijn ook goed.
Klopt inderdaad, ik heb daar ook geen mail over gehad, andere mails krijg ik wel en mijn instellingen zijn ook goed.
Ik vraag mij af waar die selectiviteit van de NS vandaan komt. Zo had de NS toch ook "alle vaste klanten" die gele chipkaart hoesjes verstuurd, behalve naar ons. Of de aanbieding voor anonieme chipkaarten voor €2, behalve aan ons. Etc.
Reputatie 3
Badge

Nee? De NS publiceert toch elk jaar een dienstregeling, waar in de voorwaarden staat dat de NS deze op elk moment kan wijzigen zodat de reiziger geen aanspraak maakt op geld terug bij vertraging?

Artikel 13.5:
13.5 Onverminderd het bepaalde in artikel 13.3 is NS niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door het niet aanbieden van vervoer en het niet uitvoeren van de Jaardienstregeling als gevolg van omstandigheden die NS niet kunnen
worden toegerekend (overmacht), waaronder wilde acties vankorte duur en van beperkte
omvang van NS-personeel, sabotage, (voetbal) rellen, extreme weersomstandigheden,
bommeldingen en (dreiging van) terroristische aanslagen.
In geval van een georganiseerde staking van eigen personeel zal NS desgevraagd en naar keuze van de Reiziger, hetzij de vooruitbetaalde reissommen naar rato van de duur van de staking terugbetalen, hetzij de redelijke kosten voor treinvervangend vervoer vergoeden met een maximum van € 25 per stakingsdag.

De dienstregeling wordt geregeld aangepast in anticipatie van extreem weer, terwijl er geen extreem weer is.

Volgens mij is dat een oude tekst. In de huidige voorwaarden staat:
"12.2. Kan NS de dienstregeling aanpassen?
NS kan haar dienstregeling aanpassen. Normaliter verandert NS de dienstregeling elke tweede zondag van december, maar NS kan hiervan afwijken. Het aanpassen van de dienstregeling kan consequenties hebben, onder andere voor uw reis, uw verwachte aankomst, en de ingezette vervoermiddelen."

NS kan dus altijd de dienstregeling aanpassen. En dus ook een winterdienstregeling invoeren. Zelfs in de zomer 😉.

Verder melden de algemene voorwaarden:
"6.2. Wanneer kunt u aanspraak maken op een vergoeding bij vertraging?
NS heeft een regeling (op het moment van inwerking treden van deze Voorwaarden heet deze regeling “voorwaarden Geld-terug-bij-vertraging”) op grond waarvan u een vergoeding kunt krijgen als u tijdens uw reis te maken heeft gehad met een vertraging van meer dan 30 minuten. (...)
In aanvulling op eventuele nadere Voorwaarden geldt dat u in ieder geval geen aanspraak kunt maken op een vergoeding voor vertraging in de zin van dit artikel indien:
1) u NS reeds heeft gevraagd om terugbetaling van de prijs van uw Vervoerbewijs, zoals
omschreven in artikel 6.1, onder 3 van deze Voorwaarden;
2) u geen geldig Vervoerbewijs had voor uw reis in de zin van artikel 2 . van deze Voorwaarden;
3) er sprake is van overmacht aan de zijde van NS, zoals bijvoorbeeld een stroomstoring met
landelijke uitstraling;
4) uw vergoeding op basis van de geldende Voorwaarden lager is dan het door NS (in de
“voorwaarden Geld-terug-bij-vertraging”) vastgestelde drempelbedrag.
5) u verplicht bent in en uit te checken en u dit heeft nagelaten."

Het derde punt benoemt het begrip 'overmacht' in algemene zin. Dat is een heel rekbaar begrip. Uiteindelijk kun je naar de burgerrechter als je vindt dat twee sneeuwvlokken geen overmacht zijn.

Kort gezegd komt het erop neer dat NS een jaardienstregeling heeft en belooft die uit te voeren, met dien verstande dat ze altijd de dienstregeling mag aanpassen (en die dan uitvoert), en dat er ook nog eens sprake kan zijn van overmacht (waardoor de op dat moment geldende dienstregeling niet kan worden uitgevoerd). In dat laatste zit de crux: NS belooft niet de dienstregeling altijd uit te voeren; er kan sprake zijn van overmacht.
Oh, hoe weet ik dan welke voorwaarden er op mij van toepassing zijn? Ik krijg die nooit te zien als ik een abonnement aanvraag, namelijk. Of komt het erop neer dat ik als reiziger gewoon helemaal geen rechten heb en volledig overgeleverd ben aan de grillen van de vervoerder.
De Luchtmacht, ik begrijp het : jouw abonnement wordt door een ander betaald 🙂.

Ik heb geen zin in zinloze en belachelijke discussies met mensen die van een klein ongemak, om te voorkomen dat de boel helemaal vastloopt, een enorm probleem maken. Dat zijn discussies waarbij beide partijen weten dat de uitkomst bij voorbaat vaststaat. Namelijk dat er geen compensatie komt en dat winterdienstregeling gewoon wordt uitgevoerd bij extreem winterweer. Succes ermee!

Reageer