beantwoord

Telefonisch meldpunt voor ongewenste situaties in de trein

• 19 March 2014
  • 19 reacties
  • 1232 Bekeken

Reputatie 1
Hallo. Ik kwam laatst dit meldpunt van de RET tegen. Is dit niets voor de NS om te introduceren? Gebeurt best regelmatig dat er iemand nodig is, maar dat er geen conducteur in de buurt is (omdat ie bijvoorbeeld in een ander treinstel zit of zichzelf heeft opgesloten in het hokje van de machinist). Dan zou het handig zijn om per telefoon/sms/mail een melding te kunnen maken (welk treinstel/ritnummer, wat is er aan de hand, waar in de trein zit je (bv. bij welke deur/welke bak)), waarna iemand van NS contact opneemt met de conducteur of iemand van Service & Veiligheid die in de trein is (of op het volgend station).
icon

Beste antwoord door Robby NS 19 March 2014, 17:10

Bekijk origineel

19 reacties

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meldpunt_6061

Er was een 1 afgevallen uit de originele link.

Lijkt mij een uitstekend idee.
Hallo. Ik kwam laatst dit meldpunt van de RET tegen. Is dit niets voor de NS om te introduceren? Gebeurt best regelmatig dat er iemand nodig is, maar dat er geen conducteur in de buurt is (omdat ie bijvoorbeeld in een ander treinstel zit of zichzelf heeft opgesloten in het hokje van de machinist). Dan zou het handig zijn om per telefoon/sms/mail een melding te kunnen maken (welk treinstel/ritnummer, wat is er aan de hand, waar in de trein zit je (bv. bij welke deur/welke bak)), waarna iemand van NS contact opneemt met de conducteur of iemand van Service & Veiligheid die in de trein is (of op het volgend station).

Hi Jurgen,

De link die jij geeft loopt naar een pagina op Wikipedia, waar ook nog eens staat dat Wikipedia geen artikel heeft over Meldpunt 606.
Zou je misschien de juiste link kunnen noemen (naar de RET site, misschien?)?
Probleem is alleen dat het daarin genoemde telefoonnummer alleen tijdens kantooruren te bereiken is.
En op een SMS heeft RET bij mij nog nooit gereageerd.
Er is ook nog een e-mailadres ( kcc @ ret.nl) waar men streeft binnen 8 werkdagen te reageren.

Op zich allemaal goede voornemens, die in de praktijk niet echt blijken te werken.
Want als je om 17:30 uur belt (tegen €0,15/min., excl. kosten mobiel) en je krijgt dan te horen dat men tot 17:00 aanwezig is, zakt bij mij in ieder geval de broek af.

Gelukkig is er in de voertuigen altijd personeel aanwezig dat in verbinding staat met de Centrale Verkeersleiding.
Reputatie 1
Erg mooi idee maar wel nodig om dan een meldpunt te hebben wat beschikbaar is zolang er treinen rijden.
Als je ingelogd bent op de tmobile wifi zou men toch eigenlijk het signaal direct naar de HC door moeten kunnen sturen. Zeker als die straks een smartphone krijgen ipv de railpocket (dacht ik?)
Reputatie 1
Dat is inderdaad ook een mooie, pascal. Maar in treinen als SLT/SGMm is geen wifi. Die rijden vaak in de randstad waar mijns inziens toch wel de meeste dreiging geldt.
Nu ik er zelf zo over na zit te denken en ik heb natuurlijk geen idee of het technisch haalbaar zou zijn, het idee is best goed. Wij zitten soms in een ander stel of zijn voor de reiziger voor zijn gevoel "onvindbaar". We hebben op de stations een service- en alarmpaal, daar kan de reiziger 24/7 terecht met vragen en dergelijke. Als je zoiets inderdaad ook in de treinen kan realiseren en dat die reiziger contact kan hebben met een medewerker ben je al een stuk verder natuurlijk.
In echte urgente gevallen kan de politie ons ook via onze eigen centrales terug laten traceren om actie te ondernemen.
Ik weet ook een geval van een reiziger waar iets mee was en die had de klantenservice gebeld, treinpersoneel werd achterhaald en zo kwam het balletje aan het rollen.

Het idee van een meldpunt sta ik zeker achter, het geeft weer mogelijkheden tot contact.
Nu ik er zelf zo over na zit te denken en ik heb natuurlijk geen idee of het technisch haalbaar zou zijn, het idee is best goed. Wij zitten soms in een ander stel of zijn voor de reiziger voor zijn gevoel "onvindbaar". We hebben op de stations een service- en alarmpaal, daar kan de reiziger 24/7 terecht met vragen en dergelijke. Als je zoiets inderdaad ook in de treinen kan realiseren en dat die reiziger contact kan hebben met een medewerker ben je al een stuk verder natuurlijk.
In echte urgente gevallen kan de politie ons ook via onze eigen centrales terug laten traceren om actie te ondernemen.
Ik weet ook een geval van een reiziger waar iets mee was en die had de klantenservice gebeld, treinpersoneel werd achterhaald en zo kwam het balletje aan het rollen.

Het idee van een meldpunt sta ik zeker achter, het geeft weer mogelijkheden tot contact.

Metrostellen van de RET hebben al zo'n noodpaneel naast de deuren.
Door 1 druk op de knop staat de reiziger dan in verbinding met de metrobestuurder.

Zou in de treinen dus ook mogelijk moeten zijn; op elk balkon een noodknop (met spraakfunctie zoals op de stations), waarmee de reiziger contact krijgt met de MCN. De deuren hebben (zichtbare) nummers dus de MCN kan zo via de porto de HC inseinen wat er waar aan de hand is.
Simpeler kan eigenlijk niet.
Reputatie 1
De meeste (zo niet alle) GTW's van Arriva hebben dit ook naast de deuren, maar geloof dat dat pas aanspringt als je aan de noodrem trekt. Lijkt me een beetje te veel van het goede. Gewoon zo'n intercom lijkt mij prima toch?

Metrostellen van de RET hebben al zo'n noodpaneel naast de deuren.
Door 1 druk op de knop staat de reiziger dan in verbinding met de metrobestuurder.

Zou in de treinen dus ook mogelijk moeten zijn; op elk balkon een noodknop (met spraakfunctie zoals op de stations), waarmee de reiziger contact krijgt met de MCN. De deuren hebben (zichtbare) nummers dus de MCN kan zo via de porto de HC inseinen wat er waar aan de hand is.
Simpeler kan eigenlijk niet.

Bij de SLT is het al zo, dat als de noodrem wordt getrokken er meteen contact wordt gelegd met de MCN en die schakelt de HC in, maar daarvoor moet wel eerst aan de noodrem gehangen worden, bij misbruik kost dat even uit mijn hoofd € 115,- dus da's geen toffe optie. Daar zou je dan inderdaad een knop kunnen maken die via die knop hetzelfde contact legt.

Zou misschien een nog simpelere en betere optie zijn. Aangezien ik niet met de metro reis, ben ik blij dat ik het nu weet, dank je Hans.
De meeste (zo niet alle) GTW's van Arriva hebben dit ook naast de deuren, maar geloof dat dat pas aanspringt als je aan de noodrem trekt. Lijkt me een beetje te veel van het goede. Gewoon zo'n intercom lijkt mij prima toch?

Dat was mij ook nog niet opgevallen, reis echt te weinig met de andere vervoerders :8, dank voor de info TBloemink, maar we zitten daar dus wel op 1 lijn ja, intercom zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.

Aangezien ik niet met de metro reis, ben ik blij dat ik het nu weet, dank je Hans.

Als je weer eens op Rotterdam Centraal komt gewoon even beneden kijken; staat altijd wel een metrostel, zelfs met deuren aan beide zijden open (middelste spoor - keerpunt).
Bij Pathe kun je sms'en met het zaalnummer dat er overlast is. Zou dat niet ook mogelijk zijn met het treinstel nummer?

Ik weet niet hoe makkelijk vindbaar dat is voor de HC maar kan me voorstellen dat als je overlast hebt of een bedreigende situatie dat je niet naar graag naar een noodknop gaat. Terwijl bij andere urgente zaken (medisch, brand etc) mensen eerder naar 112 zullen bellen.

Aangezien ik niet met de metro reis, ben ik blij dat ik het nu weet, dank je Hans.

Als je weer eens op Rotterdam Centraal komt gewoon even beneden kijken; staat altijd wel een metrostel, zelfs met deuren aan beide zijden open (middelste spoor - keerpunt).

Zal mijn horizon bij de RET nu zeker gaan vergroten na deze tip 😳
TBloemink, die intercom zit in elk geval in de diesels van Arriva ook bij de eerste stoelen voorbij het toilet. Daar kun je op een knop drukken en dan krijg je direct contact met de machinist, ongeacht of er aan de noodrem is getrokken. Ik heb eens gezien dat iemand die slecht ter been was de knop gebruikte om de machinist te vragen of hij bij het volgende station effe wilde helpen. Toen werkte het gewoon.

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik meen ooit ook een intercom voor reizigers in een DDZ gezien te hebben nabij het toilet. Het kan zijn dat ik me daarin vergis, want ik zit eigenlijk nooit in zo'n trein.

Overigens kun je bij problemen/noodsituaties tijdens je reis met NS gewoon naar 112 bellen.
Badge

Beste Jurgen, bedankt voor je idee. Het is inderdaad opzich een interessante suggestie, alleen de vraag is of het haalbaar is. Het is technisch erg gecompliceerd en erg kostbaar om zo'n systeem op te zetten. Dit omdat het spoornet ontzettend groot is en er evenzoveel treinen rijden. Het is het beste om een conducteur te waarschuwen en bij een bedreigende situatie waar geen conducteur of ander dienstdoend personeel aanwezig is de spoorwegpolitie te bellen. Desalniettemin bedankt voor je input, zijn we altijd heel blij mee! Ik heb je vraag overigens voor de vindbaarheid verplaatst naar het topic 'In de trein'. Ook heb ik de titel wat aangepast.
Reputatie 1
Het is het beste om een conducteur te waarschuwen en bij een bedreigende situatie waar geen conducteur of ander dienstdoend personeel aanwezig is de spoorwegpolitie te bellen.
Ja, maar je kan niet voor alles de spoorwegpolitie bellen (bv. mensen die herrieschoppen in de stiltecoupé en daarmee doorgaan nadat je ze erop wijst dat het een stiltecoupé is) en soms is de conducteur niet te vinden omdat ie bijvoorbeeld in een ander treinstel zit. Het idee van Pascal zou ook zeker een goede optie zijn om in te bouwen als er een nieuw systeem komt voor de HC's.
Reputatie 1
TBloemink, die intercom zit in elk geval in de diesels van Arriva ook bij de eerste stoelen voorbij het toilet. Daar kun je op een knop drukken en dan krijg je direct contact met de machinist, ongeacht of er aan de noodrem is getrokken. Ik heb eens gezien dat iemand die slecht ter been was de knop gebruikte om de machinist te vragen of hij bij het volgende station effe wilde helpen. Toen werkte het gewoon.

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik meen ooit ook een intercom voor reizigers in een DDZ gezien te hebben nabij het toilet. Het kan zijn dat ik me daarin vergis, want ik zit eigenlijk nooit in zo'n trein.

Overigens kun je bij problemen/noodsituaties tijdens je reis met NS gewoon naar 112 bellen.

Nu je het zegt, je hebt gelijk! Dan zal het SLT geweest zijn ofzo waar ik dat noodremsysteem zag.

en soms is de conducteur niet te vinden omdat ie bijvoorbeeld in een ander treinstel zit.
Sluit ik me bij aan. Veel treinstellen zit de HC in een cabine of in een HC-ruimte en bij serieuze problemen lijkt het me veiliger te blijven zitten en een nummer te sms'en. Maar het lijkt me niet dat er helemaal geen oplossing hiervoor is. Er is toch wifi in de trein? Daar staat het treinstelnr op. Als je daar nou een meldingsformulier maakt (gewoon lokaal op t netwerk) dan zou je dat toch rechtstreeks naar de HC moeten kunnen sturen?
Reputatie 3
TBloemink, die intercom zit in elk geval in de diesels van Arriva ook bij de eerste stoelen voorbij het toilet. Daar kun je op een knop drukken en dan krijg je direct contact met de machinist, ongeacht of er aan de noodrem is getrokken.
Hij zit gewoon bij elke deur (in de elektrische GTWs althans). Heel praktisch systeem inderdaad vooral ook doordat het zo snel werkt. Zelf ooit gebruikt in een trein die per ongeluk te vroeg stopte waardoor de deur precies naast een hekwerk op het perron stond. De trein vertrok i.v.m. vertraging al voor ik naar een andere deur kon lopen, maar middels die knop kon de machinist nog snel even stoppen zodat ik er alsnog uit kon.

Ik verbaas me zodoende ook wel erover dat Robby NS stelt dat het kostbaar en gecompliceerd is om op te zetten. In die treinen van Arriva zit het gewoon standaard meegeleverd en over het algemeen rijden de regionale vervoerders met wat goedkoper materieel. Als het daarin al meegeleverd kan worden kan het nooit heel kostbaar zijn.

Reageer