beantwoord

Telefoon kapot na noodrem

• 17 april 2017
  • 5 reacties
  • 519 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Afgelopen donderdag reisde ik met de intercity van Amsterdam Amstel naar Eindhoven. Ik ben niet klagend aangelegd en vermaakte me echt prima tijdens de treinreis. De vrouw tegenover me liet me haar laptop gebruiken om met mijn usb kabel mijn telefoon op te laden en toen we drie kwartier stilstonden ivm persoon op het spoor bleek de opa naast me een hele brede algemene kennis te hebben. De mevrouw van de stroom verliet ons in Utrecht, de alwetende opa stapte uit in Den Bosch en ik mocht het laatste kwartiertje nog even wachten. Zodra ik station Best voorbij zag flitsen wist ik dat we er bijna waren, legde mijn telefoon op het tafeltje en stopte mijn boek weer terug in mijn tas. Echter precies toen, besloot een of andere grapjas in de trein aan de noodrem te trekken. Mijn telefoon schoof van het tafeltje, op de grond en met een klap tegen de stoel aan. Kapot. Het scherm werkt nog, reageert ook nog, maar het besturingssysteem geeft permanente foutmeldingen. Ik wil hem graag laten repareren, kan als student weinig zonder goedwerkende telefoon en heb na 4 maanden gebruik ook nog geen nieuwe buffer voor een compleet nieuwe. Op het station in Eindhoven stond vervolgens wel politie of beveiliging klaar om deze man aan te houden. Hoe kan ik de kosten bij NS declareren, desnoods NS de optie gevende om het bij de man in kwestie te declareren?
Bedankt alvast.
icon

Beste antwoord door Wouter NS 17 april 2017, 18:42

Hallo KarlijnvdH en welkom op het forum.

Wat enorm balen dat je telefoon is kapotgevallen in de trein nadat iemand aan de noodrem had getrokken. Zeker na zo'n gezellige reis.

Het is erg zuur dat je nu geen goedwerkende telefoon hebt of kan kopen. Het lijkt erop dat wij op basis van de Europese regelgeving niet aansprakelijk voor de schade die je hebt geleden hierdoor, maar zoals Slidestops zegt, kun je altijd een claim indienen. Er is geen garantie dat je de kosten ook daadwerkelijk terug krijgt. Je kunt je verzoek indienen via mail of brief. De contactinformatie vind je hier. Vergeet geen bewijzen bij te voegen,.

Ik lees in je verhaal dat de persoon is aangehouden? Ik raad je aan om, als je wilt, aangifte tegen deze persoon te doen bij de politie. Zij kunnen je ook vertellen of je je schade kunt verhalen op de dader.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Je kunt het proberen door een mail te sturen of een brief. Dit dan aan de klantenservice van NS. Ik weet echter niet hoe groot de kans zal zijn dat je hier daadwerkelijk een vergoeding voor kán ontvangen, maar dat zijn de kanalen die je kunt benaderen.

Je zult bijvoorbeeld moeten bewijzen dat dit in de trein gebeurd is, door de noodrem en niet op een andere manier. Ik denk dat dit alleen al heek lastig gast worden.

Nog niet eens gesproken over het feit of er een vergoeding verplicht is. (Overmacht/niet aansprakelijk etc)
Hallo KarlijnvdH en welkom op het forum.

Wat enorm balen dat je telefoon is kapotgevallen in de trein nadat iemand aan de noodrem had getrokken. Zeker na zo'n gezellige reis.

Het is erg zuur dat je nu geen goedwerkende telefoon hebt of kan kopen. Het lijkt erop dat wij op basis van de Europese regelgeving niet aansprakelijk voor de schade die je hebt geleden hierdoor, maar zoals Slidestops zegt, kun je altijd een claim indienen. Er is geen garantie dat je de kosten ook daadwerkelijk terug krijgt. Je kunt je verzoek indienen via mail of brief. De contactinformatie vind je hier. Vergeet geen bewijzen bij te voegen,.

Ik lees in je verhaal dat de persoon is aangehouden? Ik raad je aan om, als je wilt, aangifte tegen deze persoon te doen bij de politie. Zij kunnen je ook vertellen of je je schade kunt verhalen op de dader.
Reputatie 4
Dit soort zaken ligt lastig: zomaar uitsluiten van aansprakelijkheid zou ik als jurist niet direct aannemen. De kans dat een claim wordt toegewezen is echter klein omdat het moeilijk​ is een causaal verband aan te tonen (relatie tussen schade en het voorval wat mogelijk de schade heeft veroorzaakt)
Reputatie 4
Het kunnen bewijzen of diegene aan de noodrem heeft getrokken en dat onrechtmatig heeft gedaan wordt al zeer lastig om te bewijzen.

Dat die schade aan de telefoon ook nog eens tijdens die remming is ontstaan is bijna onmogelijk om aan te tonen.
Reputatie 6
Badge
Tenzij je het allemaal gefilmd hebt, maak je geen kans op vergoeding. Dat lijkt me meer iets voor Amerika of Japan.

Reageer