beantwoord

Teleurstelling NS over schoonmaakstaking

• 21 mei 2014
  • 7 reacties
  • 393 Bekeken

Op Nu.nl las ik dat de NS de schoonmaakstaking inmiddels zat is. Dat kan ik mij voorstellen. Het is vervelend als je veel geld voor een dienst betaalt en daar niet de dienstverlening voor terugkrijgt waarvoor je dat vele geld betaald hebt. Een gevoel dat ik als Klant van NS ken. De schoonmakers hebben echter nog een reden voor het niet leveren van de dienstverlening (of de staking terecht is moet ieder daarbij voor zich bepalen). Als NS klant tast ik echter volledig in het duister over de reden van afwijkingen in de dienstverlening. Het is mij volstrekt niet duidelijk of het incompetentie of ongeinteresseerdheid is. Zo viel gisterenmiddag mijn trein tussen A'dam Bijlmer en Utrecht uit (net als eergisteren overigens) vanwege "een wisselstoring bij Den Bosch". Ik begrijp werkelijk niet waarom een trein niet van Amsterdam naar Utrecht kan rijden omdat bij Den Bosch een wissel niet werkt. Het gevoel het zat te zijn om niet de dienstverlening te krijgen waar je veel geld voor betaald deel ik dus volledig met de NS.
icon

Beste antwoord door HetisRobbert 21 mei 2014, 13:46

Hallo Fred1970,

Ik snap dat de staking vervelend is helaas mag het NS personeel zelf niet schoonmaken wel is er het initiatief van een reiziger www.schoonindetrein.nl. Ik hoop net als u dat de staking gauw mag afgelopen zijn.

Storingen zijn vervelend en soms moeilijk uit te leggen zie het als 1 grote puzzel... als je een trein vanaf Amsterdam naar Den Bosch zou laten rijden was er niets aan de hand. Maar stel je komt niet voorbij Utrecht... dan blijft die trein dus ergens tussen Amsterdam en Utrecht. Waar laat je deze?

Dit zou 1 van de redeneren kunnen zijn. Een vol baanvak is het trouwens tussen Amsterdam en Utrecht. Ze annuleren een trein in ieder geval nooit zomaar. Maar juist om elders vertraging te voorkomen en het hinder op 1 plaats te houden.
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo Fred1970,

Ik snap dat de staking vervelend is helaas mag het NS personeel zelf niet schoonmaken wel is er het initiatief van een reiziger www.schoonindetrein.nl. Ik hoop net als u dat de staking gauw mag afgelopen zijn.

Storingen zijn vervelend en soms moeilijk uit te leggen zie het als 1 grote puzzel... als je een trein vanaf Amsterdam naar Den Bosch zou laten rijden was er niets aan de hand. Maar stel je komt niet voorbij Utrecht... dan blijft die trein dus ergens tussen Amsterdam en Utrecht. Waar laat je deze?

Dit zou 1 van de redeneren kunnen zijn. Een vol baanvak is het trouwens tussen Amsterdam en Utrecht. Ze annuleren een trein in ieder geval nooit zomaar. Maar juist om elders vertraging te voorkomen en het hinder op 1 plaats te houden.
Een trein welke voor een wisselstoring staat, kan niet zomaar worden vervangen door een vervangende trein. Immers, waar moet deze trein vandaan komen? Er is geen voorraad treinen per station die men zo kan inzetten.

Kleine noot over de schoonmaakstaking. Vaak hoor je dat de treinen 'vies' zijn. Dat klopt niet, treinen zijn niet vies. Een trein is brandschoon bij oplevering. Het zijn slechts de reizigers die laks omgaan met afval. Als een prullenbak vol is, dan smijt men het maar gewoon ernaast....
Reputatie 1
Natuurlijk worden treinen vies. Alles wordt vies als je het gebruikt. Of maak jij nooit de badkamer of zo schoon? En ook droog je een schoon lichaam af met een schone handdoek, ook die handdoek gaat in de was. Op mijn vloer wordt niet met schoenen gelopen en toch wordt deze vies. In de trein wordt met schoenen gelopen, die soms ook nog nat zijn en onder de modder zitten. Lichaamsschilfers verliezen we vanzelf, meubilair wordt daar vies van. Kortom: alles wat je gebruik wordt vies,dus moet schoongemaakt worden. Ook de trein!

En wat de schoonmakers betreft: het wordt tijd voor meer respect voor de schoonmakers. Laten we hun eens bedanken voor het vieze werk wat zij doen. Juist nu merken we hoe belangrijk zij zijn. Zie ook https://twitter.com/Bedanktschoon
Reputatie 1
Natuurlijk worden treinen vies. Alles wordt vies als je het gebruikt. Of maak jij nooit de badkamer of zo schoon? En ook droog je een schoon lichaam af met een schone handdoek, ook die handdoek gaat in de was. Op mijn vloer wordt niet met schoenen gelopen en toch wordt deze vies. In de trein wordt met schoenen gelopen, die soms ook nog nat zijn en onder de modder zitten. Lichaamsschilfers verliezen we vanzelf, meubilair wordt daar vies van. Kortom: alles wat je gebruik wordt vies,dus moet schoongemaakt worden. Ook de trein!

Maar het maakt wel een groot verschil of je de trein 'normaal' gebruikt of als een varken. Als iedereen zijn spullen nou netjes mee naar buiten zou nemen, zou je taferelen als deze, deze en deze een stuk minder zien. Uiteraard wordt een trein vies van gebruik, maar door het 'gebruik' van sommige reizigers wordt het gewoon een zwijnenstal.
Als NS klant tast ik echter volledig in het duister over de reden van afwijkingen in de dienstverlening. Het is mij volstrekt niet duidelijk of het incompetentie of ongeinteresseerdheid is. Zo viel gisterenmiddag mijn trein tussen A'dam Bijlmer en Utrecht uit (net als eergisteren overigens) vanwege "een wisselstoring bij Den Bosch". Ik begrijp werkelijk niet waarom een trein niet van Amsterdam naar Utrecht kan rijden omdat bij Den Bosch een wissel niet werkt. Het gevoel het zat te zijn om niet de dienstverlening te krijgen waar je veel geld voor betaald deel ik dus volledig met de NS.

Stations hebben een bepaalde capaciteit. Hoe groot het station ook is (Utrecht bijv.) Op een gegeven moment zijn alle sporen bezet. En als je dan geen treinen (in dit geval richting Den Bosch) kunt laten vertrekken, dan zijn er ook geen sporen beschikbaar om nieuwe treinen binnen te nemen.
Dan kun je een trein uit Amsterdam laten vertrekken, maar dan weet je bijna zeker dat die ergens in de middle of nowhere zal stranden, omdat er op Utrecht geen plek is om die trein binnen te nemen.
Dan is het zo gek nog niet om die trein maar in Amsterdam te laten wachten, of zelfs helemaal op te heffen.
Daar buigen knappe koppen bij ProRail zich over om te zien hoe een verstoring zo snel mogelijk kan worden opgelost en de treindienst weer op gang kan komen.
Een verstoring zoals afgelopen zaterdag, toen er vrijwel tegelijkertijd een aanrijding was en op een ander baanvak een paar figuren dachten dat de spoorbaan een wandelpad was, er even buiten Eindhoven ook nog een bos en heidebrand was waardoor er op last van de hulpdiensten tijdelijk niet gereden kon worden, toen lag binnen de kortste keren het treinverkeer in half Brabant volkomen stil. En dat heeft dan een domino-effect - zoals hiervoor al aangegeven - naar alle windstreken.
Want als je denkt die spoorwandelaars eindelijk van de baan te hebben en weer te kunnen gaan rijden en er komt dan een melding van bos/heidebrand en dat de spoorbaan vrij moet blijven voor de hulpdiensten, wat doe je dan?
Treinen laten vertrekken en zover door laten rijden dat zij voor een rood sein - midden in de weilanden - niet verder kunnen, of kun je ze dan beter op een station laten wachten op de verdere ontwikkelingen.

Kortom, Fred, door een wisselstoring bij Den Bosch, kunnen treinen niet vanuit Utrecht naar Den Bosch (tenzij je ze in een weiland parkeert), daardoor blijven sporen in Utrecht bezet, waardoor het ook niet zinvol is om treinen vanuit Amsterdam naar Utrecht te laten rijden (waardoor zo ook ergens tussen de koeien tot stilstand komen).
Het is dus geen kwestie van incompetentie of ongeinteresseerdheid, maar met een druk en vol spoornet gewoon een praktische onmogelijkheid om meer treinen op een station binnen te nemen dan er perrons c.q. sporen zijn.

Over de schoonmaakperikelen is op dit forum de afgelopen maand al zo veel geschreven en gedaan (ook in dit topic) dat ik daar maar niet meer op in ga.
Hallo Fred1790,

NSgids heeft het juiste antwoord gegeven op jouw vraag. Ook de andere forumleden geven een goede aanvulling op het antwoord van NSgids. De dienstregeling is één grote puzzel. Door een verstoring kan er soms een domino-effect optreden waardoor een trein elders in het land vertraging oploopt of niet kan rijden.

Vriendelijke groet,
Marjan
Reputatie 1

Maar het maakt wel een groot verschil of je de trein 'normaal' gebruikt of als een varken. Als iedereen zijn spullen nou netjes mee naar buiten zou nemen, zou je taferelen als deze, deze en deze een stuk minder zien. Uiteraard wordt een trein vies van gebruik, maar door het 'gebruik' van sommige reizigers wordt het gewoon een zwijnenstal.

Helaas zijn de meeste Nederlanders ongehoorzaam, asociaal, egoistisch en negeren ze liever alle regels. Wat dat betreft kunnen veel Nederlanders een voorbeeld nemen aan Duitsers.

Reageer