Telllen mensen uit het noorden, vooral ouderen of mensen met een slechte lichamelijke conditie mee?

• 23 april 2016
  • 64 reacties
  • 1394 Bekeken

Als je vanuit het noorden van het land wilt reizen dan kun je de halve tijd staan. Want terwijl je op alle andere stations voornamelijk dubbeldekkers ziet rijden, moeten wij het hier doen met enkele treinen. Dat terwijl je niet kun kiezen voor een andere route.
Vandaag een uitje naar Amsterdam gepland, maar dankzij de uitpuilende kleine ( ook nog!) treintjes maar thuisgebleven.
BEDANKT NS!!! Ik ga mijn abonnement maar opzeggen want hier ben ik meeeeeer dan klaar mee.
NOGMAALS BEDANKT.

64 reacties

Reputatie 4
Overvolle treinen op zaterdagochtend is niets bijzonders, dat geldt ook voor de treinen uit andere regio's richting Randstad.
Daarmee is niet de vraag beantwoord waarom er vanuit het noorden, een LANGE route dus, voornamelijk enkele treinen rijden .
Reputatie 4
Daarmee is niet de vraag beantwoord waarom er vanuit het noorden, een LANGE route dus, voornamelijk enkele treinen rijden .
Dat is elders ook zo, de IC's uit Heerlen en Enschede worden bijv. ook grotendeels met enkeldeks materieel gereden. Op zich maakt dat ook niks uit omdat de planning gebeurt op basis van het benodigde aantal zitplaatsen.

Een probleem is wel dat de drukte op zaterdag en zondag soms van week tot week enorm kan verschillen wat het plannen moeilijk maakt. Op doordeweekse dagen is dat wat makkelijker omdat een groot deel van de reizigers dan vaste klanten zijn die iedere dag dezelfde trein nemen.
Om 10.30 komt er in Assen een ENKEL treintje aangereden. Dubbel enkel dus, 1 laag en geen aangekoppelde eenheden. Thats all! Me dunkt dat je dan op je vingers na kunt gaan tellen dat dat bij lange na onvoldoende is. En geen vervangende route wat vanuit Noord Limburg wel het geval is, b.v. via Brabantse plaatsen. Vanuit Groningen tot aan Zwolle is er geen andere optie.
Reputatie 4
Om 10.30 komt er in Assen een ENKEL treintje aangereden. Dubbel enkel dus, 1 laag en geen aangekoppelde eenheden.
Het lijkt er op dat er dan een treinstel ontbrak. Ook dat komt inderdaad nog steeds regelmatig voor, alhoewel er op zaterdag op zich meer dan genoeg materieel zou moeten zijn om in te zetten.

En geen vervangende route wat vanuit Noord Limburg wel het geval is, b.v. via Brabantse plaatsen

Van Heerlen/Maastricht naar Eindhoven is ook niet veel keuze.
Dus een stomme fout van de NS inzake het enkele treinstel. Fantastisch. En vanuit Groningen Zwolle is er GEEN ANDERE KEUZE!!! Misschien iets om toch eens wat zorgvuldiger over na te denken?
Reizigers hebben zelden nog een andere keuze op het moment dat ze al op het perron staan en de te korte trein zien binnenkomen, behalve een latere trein nemen. Dat is helaas geen situatie die alleen in het noorden voorkomt. Wie niet zo lang kan staan moet het hebben van de bereidheid van anderen om hun plaats af te staan.
ns denkt er ook wel over na door om 9.02 een virm6-virm4 en om 9.32 en 10.02 een virm4-virm4 te laten rijden allemaal dubbeldeks treinen.
Hoi Jozefien, welkom op het NS Serviceforum.

Wat vervelend dat je je voorgenomen reis vandaag niet hebt gemaakt door drukte in de trein. Ik heb vandaag meerdere klachten voorbij zien komen over de trein die vanuit Groningen vertrok. Ik heb er een paar nagekeken en de meeste treinen begonnen in Groningen met 3 of 4 bakken en daar werd dan in Zwolle het dubbele bij aangekoppeld waardoor het vanaf Zwolle minder druk was. Ik heb je melding over de drukte doorgegeven.
@Annewil

Ik denk dat je 3 of 4 bakken bedoeld ipv 3 of 4 treinstellen.
Dat bedoel ik inderdaad! Zal het aanpassen.
Dat levert een compleet andere boodschap op: 3 bakken betekent een enkel treinstel ICM (enkeldeks). Dat is de laagst mogelijke capaciteit die NS als intercity in kan zetten. Er zijn maar weinig intercity-ritten waarvoor dat voldoet.
Reputatie 7
Badge +3
Zijn er in ICM's dan geen zitplaatsen voorzien van een priority/voorrang sticker? Die met het pictogram van een persoon met wandelstok of zwangere vrouw?
Zoals door Loes geplaatst in dit oudere topic:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/nieuwe-huisregelsticker-de-trein-ns-14050/index1.html#post87398

Deze zie ik wel in de SLT's waarmee ik doordeweeks naar werk reis.

Dan zou iemand die daar zit en zelf niet aan die voorwaarde voldoet, voor u op moeten staan wanneer u dat aangeeft.
ns denkt er ook wel over na door om 9.02 een virm6-virm4 en om 9.32 en 10.02 een virm4-virm4 te laten rijden allemaal dubbeldeks treinen.
Het zou inderdaad fijn zijn als er dubbeldekkers vanuit het noorden gaan rijden. Niet denken maar daden!
Dat levert een compleet andere boodschap op: 3 bakken betekent een enkel treinstel ICM (enkeldeks). Dat is de laagst mogelijke capaciteit die NS als intercity in kan zetten. Er zijn maar weinig intercity-ritten waarvoor dat voldoet. Gebruik kleine stellen op ritten waarvoor reizigers ook via andere routes kunnen reizen! en niet op de ene die mogelijk is.
Hoi Jozefien, welkom op het NS Serviceforum.

Wat vervelend dat je je voorgenomen reis vandaag niet hebt gemaakt door drukte in de trein. Ik heb vandaag meerdere klachten voorbij zien komen over de trein die vanuit Groningen vertrok. Ik heb er een paar nagekeken en de meeste treinen begonnen in Groningen met 3 of 4 bakken en daar werd dan in Zwolle het dubbele bij aangekoppeld waardoor het vanaf Zwolle minder druk was. Ik heb je melding over de drukte doorgegeven.
Dus als ik het goed begrijp dan is het voor de mensen in Zwolle fijn om te kunnen zitten. Groningers en Drenten moeten maar staan??? Ik vind het een vreemde toestand.
Reputatie 2
Het zou inderdaad fijn zijn als er dubbeldekkers vanuit het noorden gaan rijden. Niet denken maar daden!

Laat ik nou zelf uit het noorden komen en met enig regelmaat een trein voorbij zien komen, dus hier kan ik even mooi op reageren.

Op de daadwerkelijk echt drukke momenten (de spits doordeweeks), wordt er door de NS vrijwel altijd dubbeldeksmaterieel ingezet. In veel gevallen zie je een VIRM-4+VIRM-4 voorbij komen (dat is dus 2 treinstellen met 4 bakken dubbeldeks) of zelfs een combinatie met een VIRM-6 en ik zie ze zelfs rijden met 3x VIRM-4. Wat je zegt over dat er enkel ICMm-stellen rijden in het noorden, is dus niet het geval. Deze worden in principe (op de route Gronigen-Zwolle tenminste) alleen nog ingezet als Sprinters.

Het wil wel eens voorkomen dat het juiste materieel niet klaarstaat, een deel van een trein de eindbestemming niet heeft bereikt, treinen voor ongepland onderhoud uit de dienstregeling worden gehaald, etc. Ter daarbij op het simpele feit dat de reizigersaantallen in de weekenden nogal onvoorspelbaar zijn (afhankelijk van weer, tijd van het jaar, feestdagen in het buitenland, etc) en het materiaaltekort waar de NS al een tijd mee kampt door stijgende reizigersaantallen en de situatie die je omschrijft is niet ondenkbaar.

Neemt niet weg dat het niet klopt. Integendeel. Het is voor de NS natuurlijk het beste als altijd het juiste materiaal kan worden ingezet en er voldoende zitplaatsen zijn voor de mensen die verder moeten reizen. Op deze manier is de reiziger tevreden, reist diezelfde reiziger vaker met de trein en heeft de NS meer inkomsten. De manier waarop een commerciëel bedrijf als de NS zou moeten handelen.

Conclusie: het is onmogelijk voor de NS om altijd overal maar het juiste materieel in te zetten, zeker in het weekend, maar ik kan je verzekeren dat de medewerkers van de NS er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het wel het geval is. Treinen plannen en treinen van de A naar B brengen, blijft mensenwerk en waar mensen werken wordt af en toe een foutje gemaakt. Een abonnement opzeggen om de reden dat er een onvermijdbare fout wordt gemaakt, is naar mijn mening dan ook een intens overdreven reactie. Iemand die een keer met z'n auto in de file belandt op de snelweg, hangt toch ook niet spontaan z'n rijbewijs aan de wilgen?
Dat is elders ook zo, de IC's uit Heerlen en Enschede worden bijv. ook grotendeels met enkeldeks materieel gereden.
Vanuit Heerlen en Maastricht ben je in een half uur in Roermond. Vanuit Groningen naar Zwollen doe je er een 50 minuten over. Dus bijna een keer zo lang. Dus feitelijk een dom en arrogant antwoord.
Op de keren dat ik BUITEN de spits in de trein wil stappen dan komt er in 9 van de 10 gevallen een enkele trein. En laat dit nu niet de eerste keer zijn dan ik moest staan. Als dat het geval zou zijn dan zou u gelijk hebben. Maar van de laatste 6 keren dat ik BUITEN de spits met de onvolprezen NS wilde reizen heb ik er 4 keer tot Zwolle gestaan. Lijkt me niet klantvriendelijk. Kent u dat woord?

Laat ik nou zelf uit het noorden komen en met enig regelmaat een trein voorbij zien komen, dus hier kan ik even mooi op reageren.

Op de daadwerkelijk echt drukke momenten (de spits doordeweeks), wordt er door de NS vrijwel altijd dubbeldeksmaterieel ingezet. In veel gevallen zie je een VIRM-4+VIRM-4 voorbij komen (dat is dus 2 treinstellen met 4 bakken dubbeldeks) of zelfs een combinatie met een VIRM-6 en ik zie ze zelfs rijden met 3x VIRM-4. Wat je zegt over dat er enkel ICMm-stellen rijden in het noorden, is dus niet het geval. Deze worden in principe (op de route Gronigen-Zwolle tenminste) alleen nog ingezet als Sprinters.

Het wil wel eens voorkomen dat het juiste materieel niet klaarstaat, een deel van een trein de eindbestemming niet heeft bereikt, treinen voor ongepland onderhoud uit de dienstregeling worden gehaald, etc. Ter daarbij op het simpele feit dat de reizigersaantallen in de weekenden nogal onvoorspelbaar zijn (afhankelijk van weer, tijd van het jaar, feestdagen in het buitenland, etc) en het materiaaltekort waar de NS al een tijd mee kampt door stijgende reizigersaantallen en de situatie die je omschrijft is niet ondenkbaar.

Neemt niet weg dat het niet klopt. Integendeel. Het is voor de NS natuurlijk het beste als altijd het juiste materiaal kan worden ingezet en er voldoende zitplaatsen zijn voor de mensen die verder moeten reizen. Op deze manier is de reiziger tevreden, reist diezelfde reiziger vaker met de trein en heeft de NS meer inkomsten. De manier waarop een commerciëel bedrijf als de NS zou moeten handelen.

Conclusie: het is onmogelijk voor de NS om altijd overal maar het juiste materieel in te zetten, zeker in het weekend, maar ik kan je verzekeren dat de medewerkers van de NS er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het wel het geval is. Treinen plannen en treinen van de A naar B brengen, blijft mensenwerk en waar mensen werken wordt af en toe een foutje gemaakt. Een abonnement opzeggen om de reden dat er een onvermijdbare fout wordt gemaakt, is naar mijn mening dan ook een intens overdreven reactie. Iemand die een keer met z'n auto in de file belandt op de snelweg, hangt toch ook niet spontaan z'n rijbewijs aan de wilgen?
Dat is elders ook zo, de IC's uit Heerlen en Enschede worden bijv. ook grotendeels met enkeldeks materieel gereden.
Vanuit Heerlen en Maastricht ben je in een half uur in Roermond. Vanuit Groningen naar Zwollen doe je er een 50 minuten over. Dus bijna een keer zo lang. Dus feitelijk een dom en arrogant antwoord.

Vanuit Maastricht/Heerlen via Roermond-Venlo naar de randstad reizen duurt 60 minuten langer. Vanuit Groningen via Leeuwarden naar de randstad reizen duurt maar 50 minuten langer. Als het ene een alternatief is, is het andere het ook.

In beide gevallen heeft het 'alternatief' geen enkele betekenis voor de materieelinzet. Als er mensen op het perron achterblijven, is het snelste alternatief de volgende trein op dezelfde route.
Reputatie 2
Op de keren dat ik BUITEN de spits in de trein wil stappen dan komt er in 9 van de 10 gevallen een enkele trein. En laat dit nu niet de eerste keer zijn dan ik moest staan. Als dat het geval zou zijn dan zou u gelijk hebben. Maar van de laatste 6 keren dat ik BUITEN de spits met de onvolprezen NS wilde reizen heb ik er 4 keer tot Zwolle gestaan. Lijkt me niet klantvriendelijk. Kent u dat woord?

Ik moest even zoeken naar de reactie, maar ik vond 'm.

'9 van de 10 keer' buiten de spits, vat ik voor het gemak maar even met een korreltje zout op. Vooral gezien de toonvoering van de openingspost van het topic en de overige reacties. Ik bespeur hierin namelijk een lichte frustratie, die ertoe kan leiden dat je de aantallen iets overdrijft.

Mijn ervaring - en de ervaring van veel reizigers op dit forum - is dat er in veel gevallen goed rekening gehouden wordt met de reizigersaantallen. Zoals al meerdere keren in dit topic is getracht duidelijk te maken, is dat gewoon niet altijd mogelijk. Uiteraard, het is vervelend om te moeten staan. Dat begrijp ik. Ik heb zelf meermaals in de ochtendspits de trein van Assen naar Groningen moeten hebben op een tijd dat vrijwel iedereen die die dag in Groningen moest zijn in de trein stapte. Dat voelt af en toe aan als veevervoer en is op zo'n moment inderdaad vervelend.

Een beetje zoeken op het forum en het internet leert dat de NS, zoals ook al gezegd, op dit moment druk bezig is om meer materiee te bestellen om de stijgende reizigersaantallen op te vangen. Zo worden er op dit moment voor het Zwitserse Städler een flink aantal nieuwe Sprinters gebouwd, die door de NS ingezet gaan worden. Dit betekent dat er automatisch meer materieel vrijkomt om op IC-trajecten in te zetten, aangezien op Sprinter-trajecten nu nog redelijk vaak IC-materieel rijdt, die dus vervangen worden door die nieuwe treinen. Hierdoor wordt het probleem dat er op dit moment is opgelost. Een trein bouw je, net als Rome, simpelweg niet in een dag, dus het probleem zal helaas niet zo snel opgelost worden als je zelf zou willen.

Over het woord 'klantvriendelijk' verschillende we van interpretatie. Wat ik hier in het topic lees is eigenlijk hetzelfde als wat ik overal in negatieve berichten lees en hoor: een ervaring wordt opgeblazen en er wordt alleen nog op die ene ervaring gefocust. Verder kijken dan de neus lang is, is er niet meer bij. Begrip voor de andere partij (in dit geval NS) die hard bezig zijn met het oplossen van het probleem, zijn er ook niet meer bij. Naar mijn mening is klantvriendelijkheid namelijk een probleem zien en deze zo snel mogelijk proberen op te lossen. Er wordt aan gewerkt om het probleem op te lossen, maar dit gaat helaas niet sneller dan het gaat. Het is dus op dit moment even behelpen op het moment dat een trein wat voller raakt dan gewenst, daar ontkomen we niet aan.

Ik kan hier wederom mijn file-metafoor toepassen, echter zal ik deze nog even wat verder toelichten. De manier van werken is namelijk exact hetzelfde.

NS ziet een probleem ontstaan: te volle trein. Het eerste wat er op dat moment gebeurt, is in kaart brengen hoe druk het is en waarom het druk is. Is het eenmalig, komt het geregeld voor, is het vaste prik, of heeft het de potentie om een dagelijks probleem te worden? Op het moment dat daar een antwoord op is gevonden, wordt gekeken wat er in de dienstregeling gewijzigd kan worden. Veelal zal dit betekenen dat er met ander materieel gereden gaat worden. Een wijziging die vaak relatief snel doorgevoerd kan worden. Is het materiaal er niet, wordt het lastig.

Hetzelfde gaat dus op voor de file waar ik het eerder over had. Er ontstaat een probleem: een file. De overheid (Rijkswaterstaat), gaat in zo'n geval onderzoeken waarom dat het geval is. Is het een incident, of is de verkeersdruk op het punt toegenomen en hoe ontwikkelt zich dat de komende jaren. Er wordt dan gekeken naar een aanpassing aan de snelweg (andere snelheid, spitsstrookje, etc) en gekeken of het probleem ook opgelost kan worden. Er kan echter niet zomaar een strook asfalt bij gelegd worden om het probleem op te lossen.

De vergelijking is dus simpel: de file is de volle trein, de aanpassingen aan de snelweg zijn de aanpassingen in de materieelinzet. De strook asfalt is het nieuwe materieel.

Maar goed, als ik het bekijk en jouw reacties lees, denk ik niet dat er nog veel te discussiëren valt, waarmee ik je overigens niet tegen het zere been wil raken. Het typisch Nederlandse gedrag waarbij de eigen situatie de enige belangrijke situatie is, is hier gewoon het probleem. Misschien is het een oplossing om maar een eigen trein te kopen en deze op het spoor te gaan zetten? Dan zie je ook direct in met welke uitdagingen een partij als NS te maken heeft om simpelweg een trein van A naar B te laten komen. Geloof me, dat vereist veel meer werk dan menig reiziger ook maar kan indenken.
Mijn ervaringen met reizen van en naar Groningen in het weekend zijn vrij divers; meestal een Virm6 (zesdelige dubbeldekker) waar er meer dan genoeg ruimte over blijft en ongeveer de helft van de stoelen bezet zijn. Ook wel eens een 3 delige ICMM gehad, en daar zijn dan inderdaad (een paar) staanplaatsen. Doordeweeks snap ik dan wel, maar in het weekend lijkt het me niet nodig om zo krap te rijden. Vooral het verschil met een trein eerder of later kan erg groot zijn. Waar de ene trein met 6 bakken Virm rijdt, rijdt die van een half uur later met een los 3tje.

Waar ik bijna standaard uitpuilende treinen zie is in het weekend tussen Eindhoven en Schiphol (de trein vanuit Heerlen) die rijdt meestal met een los stel ICMm. Twee weken geleden bleef ik zelfs achter op het perron in Utrecht (richting Schiphol) omdat ie met een los 3 delig stel reed en er een hoop mensen niet meer bij pasten. De andere keren dat ik op zaterdag vanuit Limburg reisde via Eindhoven zat ie ook tot nok toe gevuld vanaf Eindhoven.
Reputatie 6
Materieel inplannen is misschien wel mensenwerk, maar het valt op dat in het weekend NS met enige regelmaat de plank volledig mis slaat.

Zo zat er vandaag in de IC vanuit Amersfoort naar Enkhuizen (die vanwege werkzaamheden uit Zwolle en verder uit het noorden kwam) een enkele VIRM4. Dat was dus lekker knus op de balkons. Ook besloot men vandaag op de Zaanlijn ineens met een aardig aantal losse SGM3'tjes te rijden (terwijl deze trein in het weekend toch wel tamelijk druk is gedurende de hele dag, dus niet alleen in de spits).
Badge +3
Volgens mij is de materieelpositie van NS zo beroerd dat ze in het weekend treinstellen aan de kant moeten laten zodat ze minder snel onderhoud nodig hebben. Dan kunnen ze in ieder geval doordeweeks in de spits ingezet worden.
Ik heb ook jaren gedacht dat NS gek geworden was door maar geen materieel te bestellen. Blijkt dat het vooral gekomen is doordat NS maar geen zekerheid kreeg over het continueren van contract voor het vervoeren van studenten. Toen dat contract eenmaal rond was, is men wel snel to bestellen van treinen overgegaan.

Mopperen op NS is vaak terecht. Maar in veel gevallen wordt NS opgezadeld met allerlei politieke besluitvorming waar men niet bijster veel invloed op heeft. De OV-Studentenkaart is daar een goed voorbeeld van. Tegelijkertijd is het voor NS natuurlijk bijzonder prettig om een jaarlijks vaste stroom aan inkomsten te hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Er is op zaterdag materieel genoeg, in Eindhoven staan dan bijv. de opstelterreinen vol. De problemen op zaterdag (en ook op zondag) hebben vooral met te krappe inzet te maken.

Reageer