Telllen mensen uit het noorden, vooral ouderen of mensen met een slechte lichamelijke conditie mee?

• 23 april 2016
  • 64 reacties
  • 1394 Bekeken

Toon eerste bericht

64 reacties

hoe vaak treinen rijden zegt misschien minder dat hoe vaak ze stoppen op stations; als ik me niet vergis stoppen op (bijna) elk (ns-)station in Nederland twee ns-treinen per uur, met uitzondering van stille uren, zoals 's avonds na 21.00 uur; in dat opzicht was de opmerking van Tamzin niet zo raar vind ik; verder vind ik het vrij bijzonder en een punt in het voordeel van ns dat ook kleine stations zo vaak worden aangedaan
Het is niet zozeer de halfuursbediening van rustige stations die het rijden van intercity's onmogelijk maakt. Dat zit meer in de kwartierbediening, samenloop en het streven naar (en dus rekening houden met) ETMET. Dat vaker rijden met steeds kortere treintjes vreet capaciteit.
Reputatie 7
Badge +3
@keuzereiger Wat dacht je van bijv. Alkmaar-Haarlem, Alkmaar-Den Helder, Breda-Roosendaal, Vlissingen-Roosendaal, Zwolle - Deventer?
Reputatie 7
Badge +3
@pe_pe Het niet rijden van "echte" Intercity's heeft vooral te maken met een gebrek aan markt voor dit soort dure treinen over relatief korte afstanden.

DB maakt daarin ook commerciele afwegingen. Zo worden bijv. ook steden als MochenGladbach, Chemnitz of Kiel die groter zijn dan Groningen of Maastricht (vrijwel) niet bedient. Het idee dat er overal in Duitsland IC/ICE treinen af en aan rijden is gewoon een misvatting. Veel verbindingen rijden sowieso maar om de twee uur.
Reputatie 4
Badge
Maar in tegenstelling tot NS heeft DB wel een ontwikkelingsvisie en ambitie op het totale langeafstandstreinverkeer in Duitsland:

http://www.deutschebahn.com/de/konzern/im_blickpunkt/9074112/20150318_kundenoffensive.html

Mönchen-Gladbach en Chemnitz zullen dan ook bediend worden door tweeuurlijkse IC-treinen.
Kiel heeft nu al 5 ICE/IC-treinen per dag en krijgt er meer.
Om op de vraag van dit topic terug te komen; Ik heb een aantal jaar in Groningen gewoond. Ik vond ik een trein destijds erg druk als er een aantal staanplaatsen waren zo af en toe. Sinds een X aantal jaar woon ik in de Randstad, en merk ik ineens dat ik mijn voorstelling van een ''volle'' trein wat moest bijstellen. Wat ik in de Randstad een volle trein noem, had ik vroeger in Groningen een extreem volle trein genoemd. Of andersom, de drukte in de treinen vanuit Groningen naar de Randstad vielen me ineens erg mee ten opzichte van de dagelijkse ritten hier. Neemt niet weg dat het vervelend is om een uur te moeten staan, maar volgens mij zit de stoptrein vanuit Groningen naar Zwolle nooit vol en zou je ook daar op kunnen gokken bij een volgende reis. Overigens kan je ook op de NS App meestal goed zien wat er gaat rijden op de rit van je wens, als je dan ziet dat ''jouw'' trein met een los enkeldeks treinstel is geplant, en de trein van een half uur later met 2 treinstellen rijdt, zou je ook kunnen besluiten om die trein te nemen als je niet per-se optijd op een afspraak ergens hoeft te zijn.

Zelf pak ik het ook zo aan, en sommige treinen ontloop ik stelselmatig, zoals de rit van Hoorn naar Alkmaar van 7.50u die soms zo vol is dat ie niet eens vertrekt vanuit Hoorn omdat het personeel dat onverantwoord vond.
Reputatie 7
Badge +3
@John de Jong De Duitse vakpers heeft ernstig twijfels of er van die DB plannen wel iets terecht komt omdat iedere financiële onderbouwing ontbreekt.

Verder heeft Ryanair vorige week aangekondigd DB massaal te willen gaan beconcurreren met binnenlandse lijnen in Duitsland.
Reputatie 2
Even kijken, de NS de DB achterna........
Ten eerste moet er dan geld voor zaken komen. Dus direct de prijs voor tickets omhoog. Dan gaat Groningen -Rotterdam 90 euro kosten, en de intercities mag je dan nog niet in maar in plaats daarvan zetten we wel veredelde sprinters als sprinter-express en kan de intercity minder stoppen. Maar ja, voor die intercity mag je wel extra dokken. Dan gelijk ook de kruidvatkaartjes de deur uit. Die vervangen we voor dagkaartjes van 50 euro. Goedkopere dagkaartjes gooien we er ook bij, maar dan mag je vanaf Groningen niet verder dan Weesp, want zo ver laten we de regio voor die kaartjes gaan. Uiteraard betaald iedereen meer, want dat heb je er ook graag voor over. Dat inclusief de zitplaatsreservering a 9 euro per rit, want we willen zitplaatsen en daar betalen we dan graag 18 euro per dag extra voor. Tenminste er vanuit gaande dat je 's avonds terug naar huis gaat. Dan kan de intercity vanaf Groningen naar Amsterdam, maar de stops in Assen en Lelystad halen we eruit. Want tja, die zijn te klein. En aangezien er tijd over is kan de intercity ook iets langer op de grotere tussenstops wachten, mensen betalen immers om comfortabel in- en uit te kunnen stappen. Zow, en dan heeft niemand meer te klagen?

Het is altijd makkelijk om kritiek ergens over te hebben, maar een 4delige VIRM aan je treintje gekoppelt is leuk maar wie betaald het? Een trein verlengen, als de perrons al lang genoeg zijn, kost ook wat. En tja, dan moet het ook nog gaan aan het einde van de lijn, schoonmaak (kuch, ook ik heb wel eens kritiek) en moet het materiaal beschikbaar zijn. Dat je treinstellen ziet betekend niet dat ze vrij zijn. De logo's van Nedtrain op gebouwen daar waar je veel treinstellen ziet staan, betekend niet zomaar "opslagplaats voor extra treinstellen". Onderhoud gebeurt ook de klok rond. Ook moeten de juiste treinstellen weer op de juiste plaats staan als bijvoorbeeld bij de spits (en die is er ook op zondag) weer meer treinen nodig zijn.

Overigens las ik dat iemand dacht dat de hele dag afgelopen weekend maar 20 man per pendeltrein tussen Nijmegen en Wijchen zaten? Dan was maar met mij meegereist............niet alleen in Groningen is het druk
Even kijken, de NS de DB achterna........
Ten eerste moet er dan geld voor zaken komen. Dus direct de prijs voor tickets omhoog. Dan gaat Groningen -Rotterdam 90 euro kosten, en de intercities mag je dan nog niet in maar in plaats daarvan zetten we wel veredelde sprinters als sprinter-express en kan de intercity minder stoppen. Maar ja, voor die intercity mag je wel extra dokken. Dan gelijk ook de kruidvatkaartjes de deur uit. Die vervangen we voor dagkaartjes van 50 euro. Goedkopere dagkaartjes gooien we er ook bij, maar dan mag je vanaf Groningen niet verder dan Weesp, want zo ver laten we de regio voor die kaartjes gaan. Uiteraard betaald iedereen meer, want dat heb je er ook graag voor over. Dat inclusief de zitplaatsreservering a 9 euro per rit, want we willen zitplaatsen en daar betalen we dan graag 18 euro per dag extra voor.

Refererend aan mijn eerdere voorbeeld:

De reistijden zijn in Nederland juist relatief lang. Van Groningen naar Maastricht per NS-intercity's duurt minstens 4:08. Leg je hemelsbreed ongeveer dezelfde afstand af in Duitsland met een normale IC, dus niet eens een ICE, namelijk van Bremen naar Keulen, dan ben je er al in 3:02. In laatstgenoemde kun je reserveren voor de hele route, in eerstgenoemde kan dat voor de hele route niet.
Voor Groningen-Maastricht ben je zonder abonnement in de tweede klas €26,30 kwijt aan NS. Van Bremen naar Keulen kun je al voor €19,00. :)

En wat betreft "veredelde sprinters als sprinter-express", die hebben we al. Dat materieel noemen we VIRM.
Reputatie 4
Badge
Voor Groningen-Maastricht ben je zonder abonnement in de tweede klas €26,30 kwijt aan NS. Van Bremen naar Keulen kun je al voor €19,00.

Nou, ter relativering, de prijs voor een standaardkaartje Groningen-Maastricht kost inderdaad 26,30 euro, maar er zijn allerlei goedkopere mogelijkheden met beperkingen of abonnement.
Het qua afstand vergelijkbare standaardticket Bremen-Keulen kost 67 euro. Ook daar zijn allerlei mogelijkheden met korting of abonnement, zoals de genoemde Sparpreis.
Als NS ooit echte intercity's gaat laten rijden en dat betekent dat er dan zowel duurdere als goedkopere treinkaartjes verkrijgbaar zijn dan nu, lijkt me dat een prima deal. :P
De suggestie van Seravee dat iedereen in Duitsland veel duurder uit is en er geen kortingsregelingen bestaan, klopt in elk geval niet.
Reputatie 4
Badge
Als NS ooit echte intercity's gaat laten rijden en dat betekent dat er dan zowel duurdere als goedkopere treinkaartjes verkrijgbaar zijn dan nu, lijkt me dat een prima deal. :P
De suggestie van Seravee dat iedereen in Duitsland veel duurder uit is en er geen kortingsregelingen bestaan, klopt in elk geval niet.

Met dat laatste heb je zeker een punt. Als je slim plant en flexibel bent, kun je in Duitsland over heel grote afstand soms heel goedkoop reizen.
Badge +3
De hele vergelijking tussen Nederland en Duitsland gaat natuurlijk volledig mank vanwege de reisafstanden. We kunnen Nederland het beste vergelijken met een Duitse deelstaat als Noordrijnland-Westfalen. Daar zijn ook grote verstedelijkte gebieden met een soort metro-verkeer met daarnaast regionale lijnen. Daarnaast is er natuurlijk het langeafstandsverkeer. Maar dat lijkt meer op ons internationale verkeer. Een binnenlandse ICE van Keulen naar Berlijn kun je goed vergelijken met een Thalys van Amsterdam naar Parijs, ook qua afstand.
Met dat laatste heb je zeker een punt. Als je slim plant en flexibel bent, kun je in Duitsland over heel grote afstand soms heel goedkoop reizen.

Niet alleen in Duitsland kan je als je slim plant en flexibel bent goedkoop reizen.

Abelio, een dochter van een Nederlands spoorbedrijf, heeft vorig jaar de concessie voor de gewone treinen in Schotland overgenomen.

Voor de overname kon je al voor £ 11,99 4 uur reizen van Edinburgh naar Inverness. De verplichte zitplaatsreservatie was inbegrepen. Gaf je niet aan in wat voor stoel je wou zitten, dan kreeg je er een toegewezen.

Die goedkope kaartjes waren een tijdje verdwenen, maar sinds ongeveer februari zijn ze terug. Op bepaalde routes (bv. Glasgow -Mallaig of Edinburgh - Inverness) kan je nu al tickets kopen vanaf £ 5,00. Niet omruilbaar en ze worden ook niet terugbetaald, maar met optionele zitplaatsreservatie. Niet slecht voor een rit van 4 of 5 uur.

Enige nadeel: als je de trein mist mag je de volle pot betalen.

Een ideetje om ook in Nederland in te voeren?

Reageer