Teloorgang eerste klas | NS Community

Teloorgang eerste klas

  • 20 January 2023
  • 8 reacties
  • 577 Bekeken

Beste NS,

Ik ben al jarenlang enthousiast treinreiziger met een eerste klas abonnement. Helaas is het hoe langer hoe minder de moeite waard. Ik heb een aantal vragen en klachten die ik jullie graag wil stellen of als feedback wil meegeven: 

  1. feedback: kwaliteit van een eerste klas reis in sprinters is treurig: er zijn bijv. geen eens stopcontacten. Dat is allemaal al langer het geval, maar inmiddels hebben sommige (nieuwe? Ik weet het niet) sprinters (op het traject Rotterdam - Uitgeest) geen deuren meer? Met alle respect, waar slaat dit op?
  2. klacht: de afgelopen twee maanden ben ik geen enkele keer gecontroleerd in de eerste klas (ondanks het feit dat alle reizen op diverse trajecten waren en langer dan een uur besloegen). Ondertussen zit de eerste klas vol overlast gevende grijsreizigers die gewoon luid op bespreken dat ze geen eerste klas ticket hebben maar toch niet gecontroleerd worden.

Als klant zijn jullie me bijna verloren. Ik ben niet afhankelijk van het OV, maar vond het een fijne en duurzame manier van reizen. Niet meer, je bent inmiddels bijna gek om te betalen voor de  eerste klas. Erg jammer. 
 

 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U heeft helemaal gelijk. Dit forum staat inmiddels bomvol met klachten zoals de uwe. Geen controle, en áls die er al is, worden de grijsrijders netjes gevraagd te vertrekken naar de tweede klas, zonder verdere consequenties. Inderdaad, je bent bijna gek om te betalen voor de eerste klas. Ik ben alleen bang dat een bericht op dit forum weinig uithaalt, behalve de mogelijkheid om de frustratie van u af te schrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft het eerste punt, de oudste sprinters van het type SLT hebben inderdaad geen stopcontacten, ook niet in de 1e klas, maar de nieuwere Flirt en SNG sprinters hebben wel stopcontacten, ook in de 2e klas. 

Reputatie 7

U hebt volledig gelijk beste @Bijnaverlorenklant 

Allemaal zeer herkenbaar; dit forum staat vol met deze opmerkingen en vragen. Er is al zoveel over gezegd en herhaald om de paar dagen wordt er weer nieuw topic over dit onderwerp geopend. 

Maar helaas zal er niets mee gedaan worden. NS maakt het kennelijk niet zoveel uit of er klanten weglopen (abonnement omzetten naar de goedkopere 2e klas, of helemaal verloren raken voor de trein en structureel de auto instappen).

Het lucht even op om irritatie en frustratie weg te schrijven hier maar het is eigenlijk gewoon vechten tegen de bierkaai, praten en argumenteren tot je een ons weegt, want er gaat niets beter worden. Integendeel, de 1e klas devalueert alleen maar verder (maar de tarieven stijgen). Dus trek uw conclusies.

 

Wat betreft het eerste punt: bij revisie van treinstellen van SLT neem ik aan dat die wel worden ingebouwd.

Wat betreft het tweede punt: dat boeit de NS (met uitzondering van een enkele goede conducteur, zoals forumlid Loes) geen hol. Meestal reageert er niet eens meer een moderator op, al las ik laatst wel de nieuwe variant 'aan de hand van het aantal coulanceverzoeken wordt er echt wel gecontroleerd hoor!’ van een moderator hier. 
 

Reputatie 4

Ik reis over het algemeen 2e klasse maar had de laatste jaren bij bepaalde (lange) reizen nog wel eens de gedachte gehad om voor 1e klasse te kiezen voor wat extra comfort. Maar iedere keer dat ik dat bedacht kwam vrijwel meteen de gedachte er achter dat het zinloos is om het extra geld uit te geven omdat er eigenlijk niks tegenover die hogere prijs staat. De NS snijd zich behoorlijk in de vingers met het huidige beleid rondom 1e klasse: niet alleen m.b.t. de laconieke houding tegenover controles maar ook omdat 1e klasse tegenwoordig sowieso weinig meerwaarde te bieden heeft. De zitplaatsen zijn nauwelijks beter dan die van de 2e klasse en extra voorzieningen biedt het ook niet. Ik geloof eigenlijk wel dat er de nodige mensen met een 2e klas kaart per ongeluk in de 1e klasse gaan zitten: behalve de kleur van de zittingen is er weinig verschil.

De NS moet maar eens goed gaan nadenken over wat ze willen met de 1e klasse. Want wat het nu is heeft geen toekomst.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis over het algemeen 2e klasse maar had de laatste jaren bij bepaalde (lange) reizen nog wel eens de gedachte gehad om voor 1e klasse te kiezen voor wat extra comfort. Maar iedere keer dat ik dat bedacht kwam vrijwel meteen de gedachte er achter dat het zinloos is om het extra geld uit te geven omdat er eigenlijk niks tegenover die hogere prijs staat. De NS snijd zich behoorlijk in de vingers met het huidige beleid rondom 1e klasse: niet alleen m.b.t. de laconieke houding tegenover controles maar ook omdat 1e klasse tegenwoordig sowieso weinig meerwaarde te bieden heeft. De zitplaatsen zijn nauwelijks beter dan die van de 2e klasse en extra voorzieningen biedt het ook niet. Ik geloof eigenlijk wel dat er de nodige mensen met een 2e klas kaart per ongeluk in de 1e klasse gaan zitten: behalve de kleur van de zittingen is er weinig verschil.

De NS moet maar eens goed gaan nadenken over wat ze willen met de 1e klasse. Want wat het nu is heeft geen toekomst.

De meeste mensen weten dat het de 1e klasse is waar ze met hun 2e klas kaartje gaan zitten. Net als dat in de stiltecoupé de meeste praters dat ook weten. Het interesseert ze niets. Controle is er nauwelijks en als dat er wel is komen ze er mee weg.

Badge +3

Misschien off-topic maar er was op RTL (met Beau van Erven nogwat) bljkbaar een vraag bij het programma ‘Ik weet het zeker/beter/weet ik veel/heel holland doet iets’ over zwart/grijs reizen/rijden in de trein? 😆

https://twitter.com/DickKraaij/status/1616897635566211083

Reputatie 7

De NS moet maar eens goed gaan nadenken over wat ze willen met de 1e klasse. Want wat het nu is heeft geen toekomst.

Ik denk dat er geen visie op is en ook niet komt. NS heeft wel andere prioriteiten. 

Uiteindelijk heft het zichzelf op omdat iedereen er toch gaat zitten, al dan niet betaald. Soms kan je prettiger in de 2e klas zitten dan in de 1e, dat zegt al veel. Voor een schone omgeving hoef je het ook niet te doen want ook de 1e klas is vaak vuil en rommelig, kapotte stoel, graffiti op de wand etcetera. Verder levert het ondertussen toch nog wat extra inkomsten op door degenen die nog wel ervoor betalen. 

Reageer