beantwoord

Temperatuurregeling IC

• 25 april 2014
  • 6 reacties
  • 574 Bekeken

Hoe kan het dat met al de technieken van tegenwoordig het zelfs in de nieuwste ICs niet mogelijk is om een constante aangename temperatuur te laten heersen? Dan wel is het ijskoud en voel je de airco volop z'n best doen (elke maandagochtend) dan wel is het bloedheet en komt er geen zuchtje verlichting uit het ventilatiesysteem (nu dus)... En dat terwijl de buitentemperaturen verre van extreem zijn, 10 graden op maandagochtend en 23 graden nu.
icon

Beste antwoord door Susan NS 26 april 2014, 19:36

Beste Stormvogel, Welkom op het NS Service Forum. Leuk om te zien dat ook jij je weg naar het forum hebt gevonden! In onze treinen zit climate control, dit systeem reguleert de temperatuur in de trein automatisch. Door de climate control kan het elders in de trein warmen (of kouder) zijn. Indien je de huidige temperatuur in de coupé niet prettig vindt, dan wil ik je adviseren om inderdaad te verhuizen naar een andere coupé. Climate Control blaast bij hoge luchtvochtigheid soms koude lucht in de trein. Niet altijd wenselijk, maar voor het klimaat is dit goed.
Bekijk origineel

6 reacties

Beste Stormvogel, Welkom op het NS Service Forum. Leuk om te zien dat ook jij je weg naar het forum hebt gevonden! In onze treinen zit climate control, dit systeem reguleert de temperatuur in de trein automatisch. Door de climate control kan het elders in de trein warmen (of kouder) zijn. Indien je de huidige temperatuur in de coupé niet prettig vindt, dan wil ik je adviseren om inderdaad te verhuizen naar een andere coupé. Climate Control blaast bij hoge luchtvochtigheid soms koude lucht in de trein. Niet altijd wenselijk, maar voor het klimaat is dit goed.
En ik verplaats zo vaak. Als het te koud is, als het te warm is, als het te druk is, als het toilet defect is. Maar kan me ook voorstellen dat als je hooguit 20 minuten in de trein zit, dat het allemaal niet uitmaakt. Zelf zit ik een uur in de trein en dan reis ik het liefst zo comfortabel mogelijk als dat voor mij is.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat het probleem is dat mensen niet weten dat de temperatuur in een ander deel van de trein wel goed kan zijn en dat ze daarom gewoon blijven zitten in een te koude dan wel een te warme coupe. Het is ook voor de hand liggend om te denken dat de temperatuur in de trein constant is. Ik merkte het een keer op toen ik vanuit een koud deel naar het toilet ging Het bleek verderop in de trein dus wel op temperatuur te zijn. Het kwam me vreemd voor - maar het was wel zo. Je moet het even per ongeluk ontdekken. Of dit forum lezen natuurlijk...:D
Ik heb het wel eens gehad in een ICRm, in de winter. Verwarming stond lekker aan. Omdat het toilet defect was, moest ik via een 2e klas wagon naar een ander toilet lopen. IJskoud in die wagon en mensen bleven er gewoon zitten. Dan was ik toch echt ergens anders gaan zitten.

Op een bloedhete dag zat ik in een vrij volle trein, maar de 1e klas was erg rustig. Er stonden 4 meiden op het balkon, waar geen airco is. Ik heb voorgesteld dat ze maar gewoon in de 1e klas moesten gaan zitten, dat was iets aangenamer.

En 's morgens vroeg deed de verlichting in de 1e klas wagon waarin ik zat het niet. Dat is lekker 's morgens vroeg, even nog lekker mijn oogjes dicht.

Ik merk wel dat bij de DDZ het boven frisser is dan beneden. Daardoor ben ik laatst op een vroege ochtend ook verhuisd naar beneden. Vond het nog iets te fris terwijl ik nog niet helemaal wakker was.
Reputatie 7
Badge +4
Echt een oplossing is het niet maar het valt me wel op dat in een ander deel van de trein gaan zitten het probleem vaak oplost. Over de techniek die er achter zit, kan ik niks zinnigs zeggen, helaas.
Als ik het goed heb, is de temperatuur automatisch geregeld op basis van de temperatuur buiten. Het kan altijd zijn dat er een storing is, en dat het in een andere coupé beter geregeld is. Als het nogmaals zo is, kun je best de conducteur waarschuwen zodat die er naar kan kijken.

Reageer