testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

In Velim worden vooral de techniek in de trein getest. Dus: werken de remmen binnen de normen (wel zo praktisch), gedragen de tractiemotoren zich zoals ontworpen, werken de omzetters voor de hoogspanning naar behoren, hoe stabiel rijdt de trein op hoge snelheid, en nog veel meer. 

Het is inderdaad de bedoeling dat de machinisten uit het proefbedrijf de collega's die later op de trein opgeleid worden ook gaan begeleiden. Overigens gebeurde dat bij de Traxx ook al wel.

Het lastige aan de HSL is vooral gewenning. Als je dingen tientallen jaren op een bepaalde manier gedaan hebt en je moet opeens omschakelen naar een heel nieuw systeem dat computergebaseerd is. Dat is gewoon wennen.


Het lijk me voor een “ATB” treinmachinist die vele jaren een bepaalde werkwijze had best lastig om naar een trein over te schakelen die is voorzien van veel digitale techniek. Zie hierboven op de NS vlog. En dan te bedenken dat in de komende jaar veel meer ICNG treinmachinisten moeten worden opgeleid. Eerst vooral om op de HSL Zuid zelf te rijden. En later ook op klassieke spoorlijnen die tussen de HSL spoorlijnen inzitten zoals Amsterdam - Hoofddorp, Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen, Zevenbergse Hoek - Breda. En later ook als de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden dat ze wegbekendheid moeten krijgen. Een aantal ervaren NS treinmachinisten zullen dat vast al hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Je collega Stefan geeft aan dat het stel wat nu naar naar Nederland is gekomen overigens vooral voor het technische verhaal in Nederland is, zoals voorbereiden van opleidingen en werkomschrijvingen voor bijvoorbeeld monteurs en dat de ICNG voor testritten hier volgende maand verwacht wordt.

In Velim worden vooral de techniek in de trein getest. Dus: werken de remmen binnen de normen (wel zo praktisch), gedragen de tractiemotoren zich zoals ontworpen, werken de omzetters voor de hoogspanning naar behoren, hoe stabiel rijdt de trein op hoge snelheid, en nog veel meer. 

Het is inderdaad de bedoeling dat de machinisten uit het proefbedrijf de collega's die later op de trein opgeleid worden ook gaan begeleiden. Overigens gebeurde dat bij de Traxx ook al wel.

Het lastige aan de HSL is vooral gewenning. Als je dingen tientallen jaren op een bepaalde manier gedaan hebt en je moet opeens omschakelen naar een heel nieuw systeem dat computergebaseerd is. Dat is gewoon wennen.

Edit: die vlogs zijn overigens vaak heel erg gesimplificeerd om het voor zoveel mogelijk mensen begrijpelijk te houden.

Reputatie 5

 

 

Bedankt voor jullie reacties. Om even te reageren op Jeroen. De testperiode in met name Velim (Europese testcircuit) heeft maanden geduurd. Wat kan in Velim niet getest worden? Lijk me dat het omschakelen van 1500 volt naar 25 KV v.v. en ATB v.v. naar ETCS, luchtdruk tussen passerende treinen t.b.v. de enkele deuren enz. niet getest kan worden. 

En mijn vraag aan Julian: Gaan die speciaal opgeleide ICNG treinmachinisten de overige NS treinmachinisten in 2021 en daarna andere treinmachinisten op ICNG inwerken? 

Want er was al een tijd geleden een klacht van (Traxx) treinmachinisten dat ze graag ingewerkt wilde worden. Ze werden naar hun mening te snel op de Traxx locomotief ingezet. En die specifieke eigenschappen voor het rijden op de HSL is voor NS treinmachinisten anders en ingewikkelder dan het rijden op klassieke spoorlijnen. Dat werd in een NS vlog over het rijden op de HSL aangegeven. Bijvoorbeeld het kijken naar de seinpalen op de klassieke sporen schijnt anders te zijn dan via de boordcomputer het spoor in de gaten te houden.

 

Dit is één van die leerzame vlogs. Dan krijg je steeds meer inzicht hoe het werkt. Al is het te complex en te veel om het helemaal te begrijpen. Maar wel heel interessant.

Reputatie 5

Bedankt voor jullie reacties. Om even te reageren op Jeroen. De testperiode in met name Velim (Europese testcircuit) heeft maanden geduurd. Wat kan in Velim niet getest worden? Lijk me dat het omschakelen van 1500 volt naar 25 KV v.v. en ATB v.v. naar ETCS, luchtdruk tussen passerende treinen t.b.v. de enkele deuren enz. niet getest kan worden. 

En mijn vraag aan Julian: Gaan die speciaal opgeleide ICNG treinmachinisten de overige NS treinmachinisten in 2021 en daarna andere treinmachinisten op ICNG inwerken? 

Want er was al een tijd geleden een klacht van (Traxx) treinmachinisten dat ze graag ingewerkt wilde worden. Ze werden naar hun mening te snel op de Traxx locomotief ingezet. En die specifieke eigenschappen voor het rijden op de HSL is voor NS treinmachinisten anders en ingewikkelder dan het rijden op klassieke spoorlijnen. Dat werd in een NS vlog over het rijden op de HSL aangegeven. Bijvoorbeeld het kijken naar de seinpalen op de klassieke sporen schijnt anders te zijn dan via de boordcomputer het spoor in de gaten te houden.

Yes, maar ik weet niet exact alles van de testritten voor de toelating. Dat doen de collega's van het NS Test Trein Centrum in opdracht van de fabrikant Alstom. Dat zijn speciaal opgeleide machinisten die ook al in Velim met de treinen rondrijden.

In z'n algemeenheid, de tests omvatten onder andere tests om te kijken of de trein voldoet aan de eisen die gesteld worden voor de toelating, dus bijvoorbeeld hoe de trein zich gedraagt op het Nederlandse spoorwegnet, zoals de treindetectie, het beveiligingssysteem, tractiesystemen en nog veel meer. Dat zal maanden in beslag nemen.

Daarna gaat NS zelf met een kleine groep reguliere machinisten nog een proefperiode in om de betrouwbaarheid te testen in de reguliere dienst. Ook daar gaan weer maanden overheen. Ik kom pas kijken bij dat reguliere proefbedrijf. Hooguit dat er door mij en de 'normale' collega's die het proefbedrijf gaan rijden enkele testritten overgenomen worden als dat noodzakelijk is, maar in principe komen wij pas later kijken.

Aan het einde van dit proefbedrijf zal er nog een proefbedrijf zijn waarbij ook passagiers mee mogen op de proefritten en pas als dat goed gaat zullen de treinen in de reguliere dienst gaan rijden. Maar dan praten we over 2021.

Uiteraard zal ook het ETCS systeem van de trein op de HSL beproefd worden. Dit zal eerst 's nachts gebeuren. Pas veel later zal er ook overdag op de HSL gereden gaan worden, tussen de normale treinen door. Maar op dat moment hebben de treinen al heel wat kilometers erop zitten.

Alles wat je maar kan bedenken gaat getest worden tijdens deze ritten, op verschillende trajecten zal er getest worden hoe de trein zich gedaagt en of alles op het Nederlandse spoor goed funtioneerd en dan zal dat terug gekoppeld worden met eventuele wijzigingen.  Loopt alles voorspoedig dan zal de toelating ook vlot gaan maar lopen ze tegen problemen aan dan duurt het wat langer want dan zal dat eerst opgelost moeten worden. 

Ik ga er ook vanuit dat er getest gaat worden met 2 stellen want ook dat moet vooraf getest zijn en toestemming voor zijn om zo te rijden.

Dat de trein nu hier is houdt in dat de problemen die geconstateerd waren op de testbaan verholpen zijn al was dat nog even lastig om het helemaal opgelost te krijgen.

Over wanneer hij echt de dienst in gaat valt voorlopig niets met zekerheid te zeggen, dan moeten eerst de resultaten van de testritten goed zijn en de goedkeuringen er komen vanuit IL&T.

We hebben een collega op het forum die erg betrokken is bij de ICNG en er veel vanaf weet, dat is @Julian 

Reputatie 5

Wilde deels informatie geven. Maar ook een discussie starten. Ben eigenlijk vooral nieuwsgierig hoe het verder gaat. Daarom heb ik een linkje gemaakt naar de brochure die in 5 fases aangeeft hoe de ICNG zal ontwikkelen. 

En we zijn nu in de vierde fase. Weet wat de problemen waren/zijn met de Intercity Direct. En verwacht dat ze veel aandacht gaan geven aan het rijden in spanningssluizen. Dat is althans mijn inschatting en suggestie.

Verder wilde ik weten wat voor soort testritten er komen. Testen van ERTMS, snelheid testrit enzovoort. 

Hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

 

 

Badge +3

Er staat toch nergens dat het een vraag is?

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic is niet als “vraag” gestart. Ik denk dat Hanzeboog gewoon informatie wil geven voor mensen die gaan zoeken op “ICNG".

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat Hanzeboog wil weten of de ICNG vanaf december 2021 gaat rijden.

Goedemiddag Hanzeboog! 

Ik heb nu een aantal keren je verhaal gelezen, maar ik snap niet helemaal wat je vraag precies is of wat je graag zou willen weten? Kan je hier misschien wat meer op ingaan?

Reageer