testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

ICNG integreert HSL in het hoofdrailnet:

Hopelijk zal de ICNG vanaf 2025 tussen Groningen/Leeuwarden - Breda rijden. Dan zal het de series 700, 1800 en 900 vervangen. 

Reputatie 5

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Als ze niet begrenst worden qua snelheid en er ruimte in het pad voor ze is dan zouden ze harder kunnen als ze vertraagd zijn. Maar punctieel werkt natuurlijk 2 kanten op, te vroeg aankomen is ook niet punctueel.

Ruimte voor het pad: Sommige HSL treinen zitten dicht op mekaar. 

Zoals IC Direct Amsterdam - Rotterdam en daarna IC Direct Amsterdam - Brussel. Dat zal in de dienstregeling 2023 anders moeten als ze een 200 km p/u rijpad willen maken voor IC Direct Amsterdam - Rotterdam. En de Beneluxtrein voorlopig nog 160 km p/u rijdt 

En buiten de HSL deelt het de pad met andere treinen. Aan ProRail om een 200 km p/u rijpad te maken. 

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Als ze niet begrenst worden qua snelheid en er ruimte in het pad voor ze is dan zouden ze harder kunnen als ze vertraagd zijn. Maar punctieel werkt natuurlijk 2 kanten op, te vroeg aankomen is ook niet punctueel.

Reputatie 7
Badge +1

Je zou denken van wel. Maar het snelle optrekken en afremmen zal denk ik ook wel helpen. 

Maar de trein schakelt op de HSL toch ook zelf over op de andere bovenleidingsspanning en beveiliging? Zal dat niet ook soepeler gaan lopen uiteindelijk? 

Reputatie 5

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Reputatie 7
Badge +1

De prullenbakken zitten hier ook op de balkons toch?

Ik heb het idee dat ondanks men moet opstaan om afval weg te gooien, de treinen zo veel schoner achtergelaten worden. De kleine prullenbakjes in de intercity's zijn naast dat er bijna niets in past, altijd een dikke bende omdat iedereen alles daar in probeert te proppen, of er naast legt.

 

Voor de geïnteresseerden heeft NS een video gemaakt van het interieur van de ICNG:

 

Ik vind het een hele mooie trein, kan niet wachten tot het in dienst komt. 😍

Het is ook een hele mooie trein van binnen, ik kon hem al een jaar geleden tijdens 1 van de proefritten in de nacht bewonderen op het station waar ik aan het werk was. Nu hopen dat deze trein ook met respect door de reizigers behandeld gaat worden en dat iedereen zijn/het/haar  afval ook gaat weggooien in de daarvoor bestemde prullenbakken.

Reputatie 5

Nee, de toelatingstesten zijn voor de opbouw van het toelatingsdossier. Dat gaat nu gekeurd worden door ILT. 

In de tussentijd gaat NS dus nog eigen proefritten rijden, zonder reizigers om dus de functionaliteit en de betrouwbaarheid te testen. De toelatingstesten zijn in principe om te kijken of de trein voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden, de NS proefritten zijn om te kijken of de treinen voldoen aan de specifieke bestelling die NS heeft gedaan.

Pas na de formele toestemming van ILT en het doorlopen van het eerste gedeelte van de proefritten van NS zullen de reizigers in kunnen stappen.

Julian bedankt voor de informatie. Goede zaak dat ze streng en zo uitgebreid de toelating van de ICNG begeleiden. Het gaat om veiligheid. 

 

Nee, de toelatingstesten zijn voor de opbouw van het toelatingsdossier. Dat gaat nu gekeurd worden door ILT. 

In de tussentijd gaat NS dus nog eigen proefritten rijden, zonder reizigers om dus de functionaliteit en de betrouwbaarheid te testen. De toelatingstesten zijn in principe om te kijken of de trein voldoet aan alle wettelijke eisen die gesteld worden, de NS proefritten zijn om te kijken of de treinen voldoen aan de specifieke bestelling die NS heeft gedaan.

Pas na de formele toestemming van ILT en het doorlopen van het eerste gedeelte van de proefritten van NS zullen de reizigers in kunnen stappen.

Reputatie 5

In nieuwste NS Nieuwsbrief is te lezen dat Alstom toelatingstesten heeft afgerond. En NS gaat beginnen met de proefritten. 

Vraag: Wordt hiermee aangegeven dat IL&T en ERA de inzet van de ICNG ook goedkeurt? Of is dat het geval als NS al zijn proefritten gedaan heeft? 

Reputatie 7
Badge +1

Voor de geïnteresseerden heeft NS een video gemaakt van het interieur van de ICNG:

 

Ik vind het een hele mooie trein, kan niet wachten tot het in dienst komt. 😍

Reputatie 5

Binnenkort kunnen belangstellenden ICNG zelf bekijken:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9209/intercity-nieuwe-generatie-icng-binnenkort-geopend-voor-publiek.html

Badge +3

Nee, ik bedoel nieuw aan te nemen mensen die weer net als niet zo lang geleden met een karretje door de trein gaan om broodjes, koeken, koffie en frisdrank te verkopen, zodat je niet gedwongen bent dat op het perron te kopen en met een hete kop koffie hoeft te proberen je de trein in te dringen.

Railcatering in dubbeldekkers was er ook gewoon tot voor de coronacrisis, maar is dus definitief gestopt.

Ik zie niet in waarom het nu ineens terug zou komen omdat het weer met een karretje i.p.v. rugtas/buikgordel zou kunnen.

Reputatie 6

Aangezien het om niet-dubbeldekkers gaat, zou het misschien een idee zijn de railcatering nieuw leven in te blazen?

Je bedoelt overbodige medewerkers voor reizigersassistentie die ‘omgeschoold’ kunnen worden tot Railcateraar? :rofl: Think again… 

Nee, ik bedoel nieuw aan te nemen mensen die weer net als niet zo lang geleden met een karretje door de trein gaan om broodjes, koeken, koffie en frisdrank te verkopen, zodat je niet gedwongen bent dat op het perron te kopen en met een hete kop koffie hoeft te proberen je de trein in te dringen.

Badge +3

Aangezien het om niet-dubbeldekkers gaat, zou het misschien een idee zijn de railcatering nieuw leven in te blazen?

Je bedoelt overbodige medewerkers voor reizigersassistentie die ‘omgeschoold’ kunnen worden tot Railcateraar? :rofl: Think again… 

Reputatie 6

Aangezien het om niet-dubbeldekkers gaat, zou het misschien een idee zijn de railcatering nieuw leven in te blazen?

Nee, nog niet. Dat gaat nog wel even duren. Zoals bij elke materieelintroductie wordt er geprobeerd om het moment van opleiden en het daarna daadwerkelijk rijden zo kort mogelijk te houden, dus pas kort voordat de treinen gaan rijden (al dan niet in het proefbedrijf) zullen de opleidingen voor de machinisten van start gaan.

Reputatie 5

Worden de NS treinmachinisten opgeleid om de ICNG te bedienen? Als goed is de ICNG 3119 (zie foto) daar voor bedoeld.

Reputatie 5

Het aantal testritten lijkt toe te nemen. Het is bepaald geen rondje om Utrecht en Amsterdam meer. Zie deze foto:

https://treinposities.nl/foto/79291

Het zal ergens in 2022 worden voordat de eerste ICNG gaat rijden. Zal Covid en andere factoren voor meer vertragingen kunnen zorgen in de levering van ICNG?

Reputatie 5

Helaas gaat de introductie in 2021 niet meer lukken. Er zijn naar aanleiding van de tests nog aanpassingen noodzakelijk aan de software, die daarna ook nog gevalideerd dienen te worden voor de treinen een toelating tot het Nederlandse spoor kunnen krijgen.

Daarnaast spelen er nog altijd enkele andere dingen, waaronder covid, die de productie beïnvloeden.

Kamerbrief met alle details: Lees meer

Jammer dat er leveringsproblemen zijn. De software komt uit India. En zijn grote problemen met Covid. En ook in andere Alstom vestiging (en) werkt Covid indirect door op de ontwikkeling van ICNG. 

2021 bleek al niet reëel. Wel lastig nu blijkt dat de Traxx locomotieven lichte schade aan het HSL spoor veroorzaakt. Dat bleek uit onderzoek van Infraspeed. 

 

 

Helaas gaat de introductie in 2021 niet meer lukken. Er zijn naar aanleiding van de tests nog aanpassingen noodzakelijk aan de software, die daarna ook nog gevalideerd dienen te worden voor de treinen een toelating tot het Nederlandse spoor kunnen krijgen.

Daarnaast spelen er nog altijd enkele andere dingen, waaronder covid, die de productie beïnvloeden.

Kamerbrief met alle details: Lees meer

Reputatie 6

 

Bij het remmen mogen de motoren harder gaan werken, tot ongeveer 3,4 MW voor de vijfdelige treinstellen en 5,3 MW voor de achtdelige treinen.

In ieder geval betere remmen dan de Fyra. De Fyra had een maximumsnelheid van 250 km p/u. Maar uit een onafhankelijk onderzoek bleek dat de remmen van de Ansaldobreda berekend was op 160 km p/u.....

 

Ach ja, de Fyra. Die viel zonder te remmen al uit elkaar. Hoeveel geld heeft dat geintje eigenlijk gekost, die trein die nauwelijks 2 maanden in dienst is geweest?

Reputatie 6

Vier zelfs (ook nog twee stroomafnemers voor 25 kV). Maar inderdaad wordt er nu met twee stroomafnemers op gereden onder 1,5 kV. Net als bij de Eurostar zijn de ICNGs opgedeeld in twee helften die eigenlijk individuele mini-treinstellen zijn, dus een achtdelig treinstel bestaat uit twee maal vier delen.

Bij de vijfdelige treinstellen geldt hetzelfde, maar daar zijn het een tweedelig en een driedelig deel.

De hierboven genoemde vermogens van die DSB-trein gelden overigens niet voor de NS-variant. In normaalbedrijf hebben de vijfdelige NS treinstellen iets meer dan 2,5 MW aan vermogen tot hun beschikking voor het optrekken en ongeveer 3,4 MW voor de achtdelige treinen. Dat levert een maximale versnelling van 0,71 m/s² op voor de vijfdelige treinstellen en 0,79 m/s² voor de achtdelige treinen.

Bij het remmen mogen de motoren harder gaan werken, tot ongeveer 3,4 MW voor de vijfdelige treinstellen en 5,3 MW voor de achtdelige treinen.

Opmerkelijk dat de versnelling van achtdelige ICNG iets meer is t.o.v. vijfdelige ICNG. De lengte van vijfdelige ICNG is 109,4 meter. De lengte van achtdelige zal volgens bepaalde bronnen 165:meter zijn. En dan lees je dat het vermogen van vijfdelige 2,5 MW is. Als je dat keer 1, 5 vermenigvuldigt kom je uit op 3,75 MW. Meer dan de 3,4 MW. Weet het gewicht van de vijfdelige en achtdelige ICNG nog niet. 

Het vermogen van de ICNG is in ieder voldoende om 200 km p/u te rijden op de HSL. Het zijn bepaalde delen waar met 200 km p/u gereden wordt. De Deense Coradia Stream zal vanaf 2030 bijna overal 200 km p/u rijden. 

 

Ik reis al jaren regelmatig met de ICE in Duitsland en die rijdt op bepaalde trajecten gewoon 210-220 km per uur. Constant. 

Reputatie 5

Weer een nieuwe fase in testperiode ICNG:

ICNG 3301 begint dus in België. Ruim 3,5 jaar voordat de nieuwe Beneluxtrein gaat rijden. 

Reputatie 5

Hoe snel een trein kan optrekken is van meer dingen afhankelijk dan alleen vermogen. Denk ook aan hoeveel van de assen aangedreven zijn, wat de asdruk is, hoeveel vermogen op welke snelheid nog geleverd kan worden, enzovoorts. 

Heb gelezen dat achtdelige ICNG 8 aangedreven assen heeft. En vijfdelige ICNG 6 aangedreven assen heeft.

Verschillende filmpjes te zien op YouTube waar ICNG snel en soepel optrekt. Als je het vermogen van ICNG met 2,5 MW/3,4 MW afzet tegen V - IRM - M (1608 KW/2400 KW) is het vermogen van ICNG aanzienlijk hoger. 

Reageer