testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Badge +3

Zie ook https://www.facebook.com/1489606825/videos/10219463736812635 wel mooi om te zien zo’n lange trein (21 bakken, 3×INCG met VIRMm6 ervoor).

Voor de niet-facebookers, op https://twitter.com/ICB_Jeroen/status/1380424766314721283 ook wat info.

Het was “In de spanningsluis ter hoogte van Hfdo, 1500V gedeelte”, en “aan de andere kant van de sluis kan dat ook met 25 kV”

Reputatie 7
Badge +1

Kort gezegd: De fabrikant van de trein (bijvoorbeeld Alstom voor de ICNG) ontwikkelt de trein. ILT controleert vervolgens onder andere of de nieuwe trein voldoet aan allerlei (wettelijke) eisen etc.. De mensen die dat doen zullen de nodige technische kennis wel hebben.

En ILT houdt zich met meer dingen bezig: https://www.ilent.nl/over-ilt

 

Overigens vind ik het knap dat je slechts door machinisten te spreken weet hoe de technische kennis van de mensen bij NS is. Ga er maar vanuit dat dat wel in orde is. NS rijdt dagelijks veel treinen, en de machinisten weten echt wel wat ze doen. Het is niet even je rijbewijs halen en rijden maar.

En hoe is dit precies jou ervaring? Heb je in een trein gezeten waarvan de machinist niet wist hoe die werkte? Want ik ben wel benieuwd hoe je kunt beoordelen of een Nederlandse machinist minder kennis heeft dan een Duitse machinist. Of ben je zelf machinist? 

 

Edit: Zo te zien was @Aar me net voor 🙃

Reputatie 7
Badge

Jammer dat je je bericht weghaalt! Zonde!
Graag terug plaatsen au.b.

Reputatie 6

Ik zie met lede ogen toe hoe NS steeds meer ruituigen met locs inwisselt voor treinstellen. Ik vind het principe geweldig, zitplaatsen en tractie scheiden. Het betekent ook geen herrie van de tractie in de trein. Het zal economisch of functioneel best wel uit te leggen zijn, maar het blijft in mijn ogen jammer.

Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).

Reputatie 6

Boehoe :wink:

De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.

Boehoe :wink:

De treinstellen worden er ook niet echt mooier op, vergeleken met de robuuste look van een 1600/1700 is het nu allemaal rond en gestyled, yuck.


Dat is met auto's toch niet anders :wink:

Reputatie 5

Foto van testrit van ICNG:

Geen idee of het eerste testrit was op de HSL Zuid. Bron: ICNG Twitter. Vraag daarop was: Heeft de ICNG met 200 km p/u gereden? 

Er vinden al weken testritten plaats op de HSL-Zuid. Dit is volgens mij wel de eerste rit overdag geweest.

Vanwaar de fascinatie met 200 km/u? De treinen wordt al meer dan een jaar in Tsjechië met die snelheid getest en hebben er al vele honderdduizenden kilometers op zitten. Ze kunnen echt wel 200 km/u rijden 😄

Reputatie 5

Er vinden al weken testritten plaats op de HSL-Zuid. Dit is volgens mij wel de eerste rit overdag geweest.

Vanwaar de fascinatie met 200 km/u? De treinen wordt al meer dan een jaar in Tsjechië met die snelheid getest en hebben er al vele honderdduizenden kilometers op zitten. Ze kunnen echt wel 200 km/u rijden 😄

Vanwaar die fascinatie met 200 km p/u? Als je in Nederland al talloze slechts met maximaal 140 km p/u rijdt wordt het zo gewoon. Maar als je dan met een Thalys met 250 - 300 km p/u over de HSL Zuid rijdt is het een andere beleving. Het is een kick. 

Maar ach als we over 3 - 5 jaar 100 keren met 200 km p/u hebben gereden met ICNG wordt dat ook weer gewoon. :grinning: En kicken we pas als we met 300 km p/u op de HSL Zuid hebben gereden. 

 

Reputatie 5

Het lijkt wel of de schema die was voor de ICNG was voorgesteld al enigszins achterhaald is. Wie weet een goed voorteken dat ergens in 2021 al de eerste ICNG gaan rijden in de IC Direct Amsterdam - Breda. Maar eerst goed testen voordat ERA het toelaat. 

Laten we in ieder geval hopen dat ze snel optrekken en afremmen, goed geveerd zijn en lekker zitten ook op een slecht bouwvak, betrouwbaar zijn in slecht weer, snel van spanning kunnen veranderen en niet te veel herrie maken of je er nou in zit of naast staat.

Reputatie 5

Met Covid loopt uiteraard alles vertraging op, ook de ICNG heeft er vertraging door opgelopen en niemand weet hoe het verder gaat lopen, dus elke planning is op dit moment sowieso al koffiedik kijken

Echter lijken, voor zover ik weet, de huidige plannen gewoon nog actueel te zijn, dus ik weet niet waarom je denkt dat het enigszins achterhaald is...? 

Dat is vooral positief bedoeld. Baseer me op suggesties van bronnen dat testritten (veel) later overdag zouden zijn. Maar nu al zijn diverse ritten overdag geweest. En ook al op de HSL. 

Reputatie 5

Gaan de pool aan Traxx treinmachinisten straks ook de ICNG bedienen? Waardoor gefaseerd steeds meer een overgang plaats vindt van Traxx naar ICNG. 

En er zijn meer ICNG (totaal 99) dan Traxx. Zijn er meer treinmachinisten nodig.

Die vraag heb je al eerder gesteld en is ook al beantwoord: ja, de eerste machinisten die met de ICNG gaan rijden ze de machinisten die nu op de Traxx over de HSL rijden.

Uiteindelijk gaan natuurlijk ook de andere machinisten opgeleid worden omdat de trein niet exclusief voor de HSL is. De vervanging van de Traxx/ICR is pas de eerste stap in het proces.

Reputatie 5

Die vraag heb je al eerder gesteld en is ook al beantwoord: ja, de eerste machinisten die met de ICNG gaan rijden ze de machinisten die nu op de Traxx over de HSL rijden.

Uiteindelijk gaan natuurlijk ook de andere machinisten opgeleid worden omdat de trein niet exclusief voor de HSL is. De vervanging van de Traxx/ICR is pas de eerste stap in het proces.

Heb even teruggekeken. En zie dat die vraag al eerder gesteld had. Excuses. Onthoud niet altijd wat ik gevraagd heb.

Als dit bericht klopt en gaat gebeuren wat in dit artikel staat zal de ICNG zeker niet exclusief voor de HSL zijn:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/22/spoorwegen/zeeland-krijgt-snelle-en-directe-treinverbinding-met-schiphol

Het is bepaald niet te vergelijken met de Ansaldobreda V 250 die wel specifiek op de HSL reed. Het gaat zelfs een deel van de ICM vervangen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik citeer uit het artikel dat @Hanzeboog heeft gelinkt: “In de eerste jaren rijdt deze trein één keer per uur. Later wordt er onderzocht of de frequentie omhoog kan naar twee keer per uur. De NS gaat op deze verbinding de nieuwe ICNG-treinen inzetten, die vanaf volgend jaar in dienst komen en 200 kilometer per uur kunnen.” 

Dat heeft natuurlijk niets meer verantwoord uitgeven van belastinggeld te maken. Hier wordt voorgesteld om de dagelijks geld weg te gooien door met bijna lege treinen in Zeeland te gaan rijden. We hebben wel eens kritiek op NS over de dienstregeling maar wanneer politici de dienstregeling gaan bepalen zie je het geld weggeplast worden.

Ik mag voor NS hopen dat ze doelsubsidie gaan ontvangen voor deze enorme kostenpost. Er wordt door de regering wel erg makkelijk geld uitgegeven van de belastingbetalers.

Reputatie 5

ICNG 3113 overgebracht: 

Waarmee 4 ICNG in Nederland zijn. Hopelijk snel versoepeling van coronamaatregelen waardoor testritten opgestart kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge

Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Reputatie 5

Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Is in ieder geval wat. Jammer dat er nog zo weinig testritten zijn. Hopelijk gaan ze straks een inhaalslag maken. 

HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.

Reputatie 5

De ritten voor de toelating zelf duren op zich niet heel lang: slechts enkele maanden. Daarna gaan de tests van start met gekoppeld rijden met meerdere treinstellen (waar uiteraard ook toelating voor moet komen) en in de herfst komt dan de eerste achtdelige trein naar Nederland voor de testritten als alles nu (met het coronavirus uiteraard in het achterhoofd) verder normaal verloopt. En ook die zal daarna gekoppeld getest moeten gaan worden.

Kortom: deze tests van dit eerste vijfdelige treinstel zijn pas het begin en het is zeker goed om te zien dat de trein nu ook tussen al het andere treinverkeer door al aan het testen is (dat betekent dus dat de tests over het algemeen gewoon normaal verlopen), maar dit hele proces duurt dus zeker nog wel een tijdje.

En pas als de toelating rond is en de eerste treinen overgedragen zijn kan NS zelf gaan testen. Dan gaan ook de opleidingen beginnen voor de machinisten en de conducteurs en moet dus uiteindelijk in de loop van 2021 iedereen er klaar voor zijn om de eerste reizigers aan boord van de ICNG te verwelkomen.

Volgens eerdere berichten zouden er 7 prototypes gaan rijden. Geen idee of die oude berichten nog kloppen. 

In ieder geval is de 3108 overgebracht naar Watersgraafsmeer. En is de ICNG 3103 regelmatig te zien via foto's en filmpjes. 

Zijn er al andere ICNG die inmiddels ook in Velim getest worden? Of hoeft dat niet meer? Las dat de ICNG België volgend jaar getest wordt in Velim.  

HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.


Ik weet wat een stuurstand is. Maar één loc zou dan voldoende moeten zijn. En snel keren hoeven die treinen niet. Zie ze regelmatig op het rangeerspoor staan in Eindhoven. Bovendien: als de stuurstand naar behoren functioneert, hóeft de loc toch helemaal niet omgereden te worden? Die hangt gewoon aan de kant van de trein waar géén stuurstand is, en in de ene richting rijdt de loc voorop, in de andere richting de stuurstand die zijn vermogen krijgt van de loc achterop. Dus twee locs is dan toch niet nodig?

 

Het stuurstandrijtuig is niet geschikt om de loc die nu gebruikt wordt aan te sturen en nooit gebouwd voor gebruik op de HSL.  Het omrijden van een loc neemt meer tijd in beslag dan dat er is en kan ook niet op een kopspoor waardoor de trein eerst weer naar een ander spoor zou moeten om allesl os te koppelen, daarna omrijden om vervolgens alles weer te koppelen en te controleren of alles functioneerd. En daar is niet genoeg tijd voor en gaf nog wel eens problemen dus vandaar dat er gekozen is voor de duurdere optie om sandwich te rijden met 2 locs.  1 loc is ruim voldoende om die paar rijtuigen te trekken.

Reputatie 7
Badge

Pas geleden was er weer een testrit. Ik geloof dat deze in de nacht van woensdag op donderdag plaatsvond met de 3106 of de 3112. 

Is in ieder geval wat. Jammer dat er nog zo weinig testritten zijn. Hopelijk gaan ze straks een inhaalslag maken. 

Een interessante prangende vraag die ook in mijn hoofd rondging.

Dat je weinig testritten op het spoor ziet, hoeft niet te betekenen dat er weinig getest wordt. Dat hoorde ik vandaag van iemand op het Tweakers forum. Hij vertelde dat er ook een een aantal teststellen (ik dacht zelf iets van acht stuks) in Polen en Duitsland bij de werkplaatsen diverse statische testen kunnen krijgen. En ook die testen zijn heel belangrijk. Ook is het niet altijd mogelijk om alle testen in Nederland uit te voeren. Sommige stellen vind je daarom op de testbaan in het Tsjechische Velim, en sommige worden bij Alstom of andere werkplaatsen uitgevoerd en een paar doen testen in Nederland.

Dat verklaart in ieder geval waarom de 3101, 3102, 3104, (3105*), 3107, 3109, 3110, 3111 in ieder geval nog niet in Nederland zijn. Wel heb ik een idee dat de 3112 en 3113 geen test-stellen meer zijn. Het ontwerp van de blauwe band naar de frontruiten is een stuk 'smoother'.

*= Deze trein is in Duitsland zwaar beschadigd geraakt na de ontsporing. Ik vrees dat dit (grotendeels) nieuwbouw wordt.

Verder mag je blij zijn @PeterJKH dat de voormalige stuurrijtuigen zo toch nog ingezet worden, immers ze zorgen voor extra zitplaatsen in de trein voor de reiziger.

Reputatie 7
Badge

Dat is inderdaad irritant. Je hebt een zitplaats maar geen raam.

Reageer