testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 6
Badge

Hoe snel een trein kan optrekken is van meer dingen afhankelijk dan alleen vermogen. Denk ook aan hoeveel van de assen aangedreven zijn, wat de asdruk is, hoeveel vermogen op welke snelheid nog geleverd kan worden, enzovoorts. 

Reputatie 5

 

Bij het remmen mogen de motoren harder gaan werken, tot ongeveer 3,4 MW voor de vijfdelige treinstellen en 5,3 MW voor de achtdelige treinen.

In ieder geval betere remmen dan de Fyra. De Fyra had een maximumsnelheid van 250 km p/u. Maar uit een onafhankelijk onderzoek bleek dat de remmen van de Ansaldobreda berekend was op 160 km p/u.....

 

Reputatie 5

Vier zelfs (ook nog twee stroomafnemers voor 25 kV). Maar inderdaad wordt er nu met twee stroomafnemers op gereden onder 1,5 kV. Net als bij de Eurostar zijn de ICNGs opgedeeld in twee helften die eigenlijk individuele mini-treinstellen zijn, dus een achtdelig treinstel bestaat uit twee maal vier delen.

Bij de vijfdelige treinstellen geldt hetzelfde, maar daar zijn het een tweedelig en een driedelig deel.

De hierboven genoemde vermogens van die DSB-trein gelden overigens niet voor de NS-variant. In normaalbedrijf hebben de vijfdelige NS treinstellen iets meer dan 2,5 MW aan vermogen tot hun beschikking voor het optrekken en ongeveer 3,4 MW voor de achtdelige treinen. Dat levert een maximale versnelling van 0,71 m/s² op voor de vijfdelige treinstellen en 0,79 m/s² voor de achtdelige treinen.

Bij het remmen mogen de motoren harder gaan werken, tot ongeveer 3,4 MW voor de vijfdelige treinstellen en 5,3 MW voor de achtdelige treinen.

Opmerkelijk dat de versnelling van achtdelige ICNG iets meer is t.o.v. vijfdelige ICNG. De lengte van vijfdelige ICNG is 109,4 meter. De lengte van achtdelige zal volgens bepaalde bronnen 165:meter zijn. En dan lees je dat het vermogen van vijfdelige 2,5 MW is. Als je dat keer 1, 5 vermenigvuldigt kom je uit op 3,75 MW. Meer dan de 3,4 MW. Weet het gewicht van de vijfdelige en achtdelige ICNG nog niet. 

Het vermogen van de ICNG is in ieder voldoende om 200 km p/u te rijden op de HSL. Het zijn bepaalde delen waar met 200 km p/u gereden wordt. De Deense Coradia Stream zal vanaf 2030 bijna overal 200 km p/u rijden. 

 

Vier zelfs (ook nog twee stroomafnemers voor 25 kV). Maar inderdaad wordt er nu met twee stroomafnemers op gereden onder 1,5 kV. Net als bij de Eurostar zijn de ICNGs opgedeeld in twee helften die eigenlijk individuele mini-treinstellen zijn, dus een achtdelig treinstel bestaat uit twee maal vier delen.

Bij de vijfdelige treinstellen geldt hetzelfde, maar daar zijn het een tweedelig en een driedelig deel.

De hierboven genoemde vermogens van die DSB-trein gelden overigens niet voor de NS-variant. In normaalbedrijf hebben de vijfdelige NS treinstellen iets meer dan 2,5 MW aan vermogen tot hun beschikking voor het optrekken en ongeveer 3,4 MW voor de achtdelige treinen. Dat levert een maximale versnelling van 0,71 m/s² op voor de vijfdelige treinstellen en 0,79 m/s² voor de achtdelige treinen.

Bij het remmen mogen de motoren harder gaan werken, tot ongeveer 3,4 MW voor de vijfdelige treinstellen en 5,3 MW voor de achtdelige treinen.

Reputatie 5

De vijfdelige treinen rijden inderdaad met 1 stroomafnemer op. Dat is meer dan voldoende om de stromen die de trein afneemt aan te kunnen. De achtdelige treinen zullen naar waarschijnlijkheid wel met twee stroomafnemers op rijden, omdat die extra motoren hebben en dus meer stroom verbruiken.

Eurostar rijdt onder 1,5 kV overigens met 4 stroomafnemers op. Dit zijn technisch eigenlijk twee treinstellen aan elkaar gekoppeld, waarbij de tussencabines weggelaten zijn.

Klopt. Achtdelige ICNG 3204 heeft twee pantografen:

 

 

Badge +3

7950 pk is een kleine 6000 kW, en dat is in vergelijking met een VIRM-6 (ik las ergens 2400 kW) wel erg riant.

Reputatie 5

Een aantal details zijn bekend bij de ICNG. Over het vermogen bij de ICNG is nog niets bekend. De Deense Staatsspoorwegen doet daar niet “geheimzinnig” over: 

https://www.dsb.dk/om-dsb/toget-er-fremtiden/coradia-stream/

7950 pk (te lezen via vertaaltoets) voor een vijfdelige treinstel! Begrijp ik dat goed? Buitengewoon veel vermogen voor een trein dat net als onze ICNG 109,4 meter lang is. In Denemarken zal het op de gemoderniseerde geëlektrificeerde spoor grotendeels 200 km p/u rijden. 

In Nederland rijdt het 200 km p/u op de HSL tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord, de Hoekse Waard en tussen Breda Zuid - Antwerpen Noord. Ga daarom vanuit dat het vermogen van de NS ICNG aanzienlijk minder zal zijn dan die van de DSB Coradia Stream. 

 

Er zijn natuurlijk een aantal verschillen, maar de achtdelige treinstellen hebben bijvoorbeeld extra tractiemotoren zodat de optreksnelheid gelijk ligt, ondanks het hogere gewicht.

Reputatie 5

Eerste achtdelige ICNG 3203 in Nederland: 

Er zijn al 4 vijfdelige ICNG getest. Wat zal het verschil zijn tussen deze ICNG 3203 en de andere ICNG 3103, 3106, 3112 en 3113? Afgezien van het verschil met 3 rijtuigen extra. 

Reputatie 5

Zie ook https://www.facebook.com/1489606825/videos/10219463736812635 wel mooi om te zien zo’n lange trein (21 bakken, 3×INCG met VIRMm6 ervoor).

Voor de niet-facebookers, op https://twitter.com/ICB_Jeroen/status/1380424766314721283 ook wat info.

Het was “In de spanningsluis ter hoogte van Hfdo, 1500V gedeelte”, en “aan de andere kant van de sluis kan dat ook met 25 kV”

Zag op een You Tube filmpje (zie hierboven) dat op een vijfdelige ICNG 199 ton stond aangegeven. Ga voor het gemak dat dit het gewicht van de vijfdelige ICNG is. 

Betekent dat de zesdelige V-IRM-M (3 x 199 ton) = 597 ton trekt. De zesdelige V-IRM-M is met een maximum vermogen van ongeveer 2400 KW bepaald geen Vectron.

Badge +3

Zie ook https://www.facebook.com/1489606825/videos/10219463736812635 wel mooi om te zien zo’n lange trein (21 bakken, 3×INCG met VIRMm6 ervoor).

Voor de niet-facebookers, op https://twitter.com/ICB_Jeroen/status/1380424766314721283 ook wat info.

Het was “In de spanningsluis ter hoogte van Hfdo, 1500V gedeelte”, en “aan de andere kant van de sluis kan dat ook met 25 kV”

India… Vast en zeker met hulp van een Frans bedrijf 🤔 Ben benieuwd……………

 

Zal vast een exemplaar van The Culture Map cadeau doen 

Reputatie 5

De software is momenteel volop in ontwikkeling. Dat de stellen over verschillende softwareversies beschikken is dus prima mogelijk.

Hoe vervelend de hinder voor de reizigers ook is geweest, dit zijn eigenlijk juist de dingen die je tijdens het testen mee wilt maken zodat er voorkomen kan worden dat dit specifieke issue ook voorkomt als de treinen met reizigers gaan rijden.

De exacte oorzaak van de stranding is op dit moment uiteraard in onderzoek.

Las op NS Nieuws dat de software uit India komt. En laat India één van de landen zijn waar de coronavirus hard heeft toegeslagen. Hopelijk heeft de toeleverancier geen problemen om hun software te leveren aan Alstom: 

https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld/

De storing was in de vroege morgen. Blijkbaar na een nachtelijke testrit. Maar beter dat het nu ontdekt wordt.     

De software is momenteel volop in ontwikkeling. Dat de stellen over verschillende softwareversies beschikken is dus prima mogelijk.

Hoe vervelend de hinder voor de reizigers ook is geweest, dit zijn eigenlijk juist de dingen die je tijdens het testen mee wilt maken zodat er voorkomen kan worden dat dit specifieke issue ook voorkomt als de treinen met reizigers gaan rijden.

De exacte oorzaak van de stranding is op dit moment uiteraard in onderzoek.

Reputatie 5

ICNG staat stil in spanningssluis nabij Hoofddorp: 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10219462104851837&set=pcb.881129526000138&__cft__[0]=AZWHfjPESEo-CRjynB_SjczpWy4KGzBNJiwsZstKaGYyft8IKiUIXRjGFjORCWKcWsYFbuWe1ByMzOBW8Ds8pg0GfCxSPon-xrs3aUmxafcuV1xXtF77Y4QDIorxEzkwVcIgSoJ_qlDBX5o3jkLvvL44Dsg9GJbuQcWPdAzPo9IG9g&__tn__=*bH-R

Lees in één van de opmerkingen dat de software van de drie ICNG niet met elkaar communiceerde. Het zal toch allemaal dezelfde software zijn? 

 

Reputatie 5

3 ICNG bij station Eindhoven: 

https://www.instagram.com/tv/CLn9YFmHkNK/?utm_source=ig_web_copy_link

Generale repetitie voor IC Den Haag - Eindhoven in spitsuren over 2 jaar. 

 

 

Badge +3

Een dubbele BIJ' door Eindhoven.

https://twitter.com/mcn_ehv1974/status/1362535501325074432

Reputatie 5

De ICNG Groningen/Leeuwarden-Schiphol-Rotterdam zal inderdaad de huidige series 700 en 1800 Groningen/Leeuwarden-Den Haag vervangen geloof ik. De huidige treinen Groningen/Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam (series 500, 600) zullen doorrijden naar Den Haag ipv Rotterdam, omdat Rotterdam dan al een directe verbinding heeft met het noorden via de HSL en Den Haag niet.

Het wegvallen van de IC tussen Schiphol-Leiden-Den Haag wordt volgens mij inderdaad opgelost door een tienminutentrein Leiden-Schiphol-Utrecht-Arnhem/Eindhoven.

Ben dan weer benieuwd of de IC Den Helder - Nijmegen, Lelystad - Dordrecht, IC Venlo - Schiphol daar bij opkomen. Vermoed dat dit ook veranderd gaat worden. Het wordt nog een interessante puzzel.  

Reputatie 5

Weer een klein detail bekend over ICNG. Zie bij eerste raampje op de ICNG aangegeven dat de vijfdelige ICNG 199 ton weegt: 

Ben benieuwd wat het vermogen van de vijfdelige/achtdelige ICNG zal zijn.  

Badge +3

Nieuws… https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienstregeling-2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld

NS gaat de dienstregeling 2022 grotendeels ook in 2023 rijden. Het plan was om in 2023 vanuit Breda en Rotterdam over de HSL en via Amsterdam Zuid naar Noord- en Oost-Nederland te gaan rijden. Dat wordt met minimaal een jaar uitgesteld, zo staat in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Belangrijkste reden: de levering van een deel van de benodigde snelle ICNG-treinen duurt door de wereldwijde impact van corona langer dan gepland.

Reputatie 7
Badge +1

Corona heeft op alles en iedereen een gigantische impact, en dus begrijpelijk en logisch dat dat ook hier het geval is. Jammer, maar het is niet anders.

Wat betreft de snellere intercity's naar het noorden: Vanuit Groningen gezien (en dat geldt ook voor Leeuwarden) gaat de intercity om en om rechtstreeks naar Den Haag Centraal of naar Rotterdam (series 500, 600, 700 en 1800?). De laatstgenoemde van Leeuwarden of Groningen, via Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal zou dan blijven rijden zoals ie dat nu ook doet. De intercity die nu al via de Hanzelijn gaat eindigt in Den Haag Centraal, maar de nieuwe verbinding gaat via Rotterdam C en dus niet meer naar Den Haag?

EDIT: @Thijs_jvv heeft mijn vragen al beantwoord terwijl ik aan het typen was. Dat maakt mijn post een beetje overbodig. 😅

 
Reputatie 3

De ICNG Groningen/Leeuwarden-Schiphol-Rotterdam zal inderdaad de huidige series 700 en 1800 Groningen/Leeuwarden-Den Haag vervangen geloof ik. De huidige treinen Groningen/Leeuwarden-Utrecht-Rotterdam (series 500, 600) zullen doorrijden naar Den Haag ipv Rotterdam, omdat Rotterdam dan al een directe verbinding heeft met het noorden via de HSL en Den Haag niet.

Het wegvallen van de IC tussen Schiphol-Leiden-Den Haag wordt volgens mij inderdaad opgelost door een tienminutentrein Leiden-Schiphol-Utrecht-Arnhem/Eindhoven.

Reputatie 5

Gaat de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda via Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam C (via HSL) de treinseries tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag en Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal vervangen? Bij NS Nieuws is te lezen dat de Airport Sprinters pas ingevoerd worden als de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden. En de IC Arnhem - Utrecht - Schiphol - Den Haag - Dordrecht (6 keer p/u?) kan het wegvallen van de IC tussen Schiphol - Den Haag C opvullen. 

Reputatie 5

De dienstsnelheid van de Intercity Direct blijft voorlopig 160 km p/u. Pas als de Traxx + ICR vervangen is op de IC Direct Amsterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven gaat de dienstsnelheid omhoog naar 200 km p/u. 

Wat niet wil zeggen dat de ICNG geen 200 km p/u gaat rijden. Maar de reistijden van de huidige IC Direct tussen Schiphol - Rotterdam - Breda via de HSL blijft voorlopig ongewijzigd. Maar er is wel extra marge als de ICNG instroomt omdat die 2 minuten tijdswinst kan boeken tussen Breda - Rotterdam. En 3 minuten tussen Rotterdam - Schiphol. Een extra marge van 5 minuten kan goed gebruikt om de punctualiteit van de IC Direct Breda - Amsterdam flink te verbeteren. 

Dat kun je dan ook weerzien op de site Intercity Defect. :wink:  

 

Reputatie 5

Geen verassing. Instroom ICNG is vertraagd. Via deze tekening te zien op NS Nieuws is goed en overzichtelijk te zien uit hoeveel landen de onderdelen moeten komen: 

 

 

Dat verklaart o.a. de vertraging van de levering van de ICNG.  

Reageer