testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Ik weet niet over welk huisarrest je het precies hebt, maar als je het over de covidmaatregelen hebt die helaas het testen op dit moment zo ongeveer onmogelijk maken, dan is het wachten tot er in de diverse landen versoepelingen van de maatregelen komen voordat het volgende gedeelte van de tests kan beginnen.

Natuurlijk wordt er voor zover de maatregelen het toestaan hard doorgewerkt aan de introductie van de treinen, maar dat is wat minder zichtbaar dan de eerdere testritten (maar uiteraard niet minder belangrijk).

Voor wat betreft het onderzoek van het ongeluk in Duitsland zul je moeten wachten op het rapport van de EBA.

Reputatie 5

Na een vakantieperiode zal de testritten binnenkort weer verder gaan. Schijnt volgens een bepaalde bron vanaf 24 augustus weer te beginnen.

Hier een foto van ICNG gesleept door V - IRM:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p720x720/117922448_1502434876602162_4071255810905734055_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=1480c5&_nc_ohc=skmmqIZfFCsAX_ZpdU9&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&_nc_tp=6&oh=720a0389801ac995517c2812a765db4b&oe=5F623B8B

Toch nog geen andere ICNG.

Reputatie 5

Laten we in ieder geval hopen dat ze snel optrekken en afremmen, goed geveerd zijn en lekker zitten ook op een slecht bouwvak, betrouwbaar zijn in slecht weer, snel van spanning kunnen veranderen en niet te veel herrie maken of je er nou in zit of naast staat.


Ben ook benieuwd hoe snel ze optrekken en afremmen. Zal dat vergelijkbaar zijn met de Coradia Polyvalent? Die lijkt qua design ook het meest op de Coradia Stream van NS & Trenitalia. Het schijnt dat de Coradia Stream een verbeterde versie is van Coradia Polyvalent. Een aantal Coradia Polyvalent is geschikt voor het rijden met 200 km p/u volgens Wikipedia. Ook is daar te lezen dat de Coradia Polyvalent 429 cm hoog is. Erg hoog voor een enkeldekstrein.   

Alstom levert ook Coradia treinen voor de Zweedse Staatsspoorwegen (SJ). En die hebben een goede reputatie. Heb er zelf in gezeten. Lekker stil en rijden soepel. Heb er veel vertrouwen in dat de ICNG ook een stille trein zal zijn. Daar zullen omwonenden aan het spoor bij Bleiswijk, Bergschenhoek,  Berkel en Rodenrijs, Gilze Rijen, Dorst en Oirschot ook blij mee zijn.   

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Zoiets? 

 

Jongens, zie we het nu wel goed? Lijkt die trein op ons?


Ja, hij heeft net als de Zware Jongens een nummer op zijn borst… 😁

 

Badge +3

Er staat toch nergens dat het een vraag is?

Da's waar, en een leuk detail, maar die nummers zijn er bij de definitieve uitvoering weer af geloof ik. NS heeft ze ook heel anders ingedeeld. Is dat nummer 602 001 toevallig iets wat de Duitsers verplicht stellen voor bij het transport?

Reputatie 5

Weer een detail over ICNG. Bron: Op de Rails:

Het is de bedoeling de 3103 ongeveer zes weken te testen voordat het stel teruggaat naar Polen voor afbouw. De in Amsterdam verblijvende 3108 heeft aan de buitenzijde nog geen nummers, is niet rijvaardig en heeft geen compleet interieur. Hij staat bij het Onderhoudsbedrijf voor instructie van onder andere technici en het bekijken van de benodigde aanpassingen aan de werkplaats en gaat op enig moment ook terug naar de fabrikant voor eindmontage en mogelijk ook een retrofit. Dit houdt in dat van de stellen van de eerste serie ICNG onder andere de technische installaties worden vervangen.

Via You Tube filmpje van NS Weekly is bekend dat er 11 stellen zullen komen. Zien of in augustus de opvolger van ICNG 3103 komt.

 

Reputatie 7
Badge

In augustus komen er weer een paar 5-delige stellen aan. En wat later komt het eerste 8-delige stel. Het is al ruim 6 weken later en ik verwacht dat de 3103 net zo lang blijft rijden totdat de opvolger komt. Ik denk niet dat de mensen van het Trein Test Centrum zich willen vervelen ;)

Reputatie 7
Badge

Level 2, alles komt uit de ‘lucht’. Oftewel via een draadloze verbinding.

Reputatie 5

En ze lopen mede door corona al achter op het schema. En je weet niet wat er nog kan komen. 

Wat zal de nieuwe ICNG anders maken dan de ICNG? Afgezien van de technische aanpassingen? Zien hoeveel nieuwe foto's en filmpjes er weer komen.😀

Reputatie 7
Badge

De HSL heeft Level 2 (met een terugvalmogelijkheid naar Level 1 -met bakens-, maar die wordt alleen in uiterste nood gebruikt), maar de Hanzelijn, Betuweroute en Utrecht-Amsterdam ook.

Er komt voor heel Nederland een nieuwe uitvoering (althans, is de planning meen ik) en dat is Level 2, Baseline 3. Daarmee zitten we als ik het goed begrepen heb redelijk op 1 lijn met andere landen.

Reputatie 5

Wilde deels informatie geven. Maar ook een discussie starten. Ben eigenlijk vooral nieuwsgierig hoe het verder gaat. Daarom heb ik een linkje gemaakt naar de brochure die in 5 fases aangeeft hoe de ICNG zal ontwikkelen. 

En we zijn nu in de vierde fase. Weet wat de problemen waren/zijn met de Intercity Direct. En verwacht dat ze veel aandacht gaan geven aan het rijden in spanningssluizen. Dat is althans mijn inschatting en suggestie.

Verder wilde ik weten wat voor soort testritten er komen. Testen van ERTMS, snelheid testrit enzovoort. 

Hoop dat ik nu wat duidelijker ben.

 

 

Reputatie 5

Leuk om hem zo naast die SNG (waarvan het logo op de neus mist?) te zien 🙂. Twee “Nieuwe Generaties” naast elkaar.

 

Waarschijnlijk zullen dat ook de twee treinen worden die over 4 - 5 jaar op de Hanzelijn gaan rijden. Met SNG is dat al het geval. De ICNG zal tussen Groningen/Leeuwarden - Breda gaan rijden. Volgens de oorspronkelijke plannen was dat de bedoeling dat dit vanaf december 2022 zou gaan gebeuren. Maar de instroom van de ICNG wordt mede door corona al vertraagd. Dus afwachten wanneer de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda echt gaat rijden. 

Verder is het nog niet duidelijk of de ICNG met 200 km p/u op de Hanzelijn gaat rijden. Dat hangt af van de energievoorziening. Wilt de overheid investeren in meer onderstations zodat de ICNG wel met 200 km p/u kan rijden? Dat is nu nog onduidelijk:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2019/12/19/quickscan-reistijdverkorting-noord-nederland

In ieder geval zal de dienstsnelheid zoal 160 km p/u worden als de ICNG en SNG tussen 2025 - 2030 met behulp van ETCS op de Hanzelijn gaat rijden. Vanaf Almere zijn er genoeg andere treinen die de ICNG en SNG kunnen aanvullen. Enkeldekstreinen kunnen in principe alle reizigers vervoeren tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Reputatie 5

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Alstom gaf al aan dat de levering van software uit India wat vertraging zou oplopen. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat je veel nieuws hoeft te verwachten voor wat betreft de aankomende nieuwere ICNG's. Het zijn veelal dingen die je niet snel zal zien. En bij een retro-fit wordt dat wel weer met alle afwijkende stellen rechtgetrokken.

Mogelijk zijn er door faillissementen van onderaannemers van Alstom (door de corona-pandemie) wel diverse dingen anders. Misschien iets afwijkende knoppen in de cabine’s? Om maar wat te verzinnen? Het enige is dat deze vast wat completer zal zijn.

Alstom gaf al aan dat de levering van software uit India wat vertraging zou oplopen. 


Klopt!

Reputatie 5

Heeft aerodynamica van een trein niet te maken met luchtdichtheid? Zoals gestroomlijnde(re) neus zoals je ziet bij ICE 3, Shinkansen, TGV? En ramen die naadloos zijn geïntegreerd in chassis? Enkele deuren die naadloos in de chassis passen.

De neus van ICNG ziet er ook gestroomlijnd. Evenals de zijkant. Het is niet te vergelijken met V-IRM (-M)/DDZ. 

Reputatie 7
Badge +1

Een interessant punt uit het meegestuurde document vind ik de aanpassing van de spoorboog in Hoogeveen. Die zou volgens het document 1 minuut rijtijdwinst opleveren?

Na reeds geplande aanpassing spoorboog Hoogeveen en Zwolle - Herfte 1 minuut rijtijdwinst

(Pagina 19)

Dat zou niet erg veel tijdswinst zijn voor een dergelijke operatie. Ik ben wel benieuwd wat dan het voordeel is van die 1 minuut tijdswinst en welke voordelen deze operatie verder nog met zich meebrengt.

Reputatie 7
Badge +1

Van 80km/u naar 140km/u is inderdaad een forse snelheidsverbetering. 1 minuut tijdswinst uit het alleen het aanpassen van een boog is wellicht veel, maar ik ben wel benieuwd naar hoeveel voordeel dat heeft in de dienstregeling? Voor mij als reiziger lijkt 1 minuut niet veel.

Trouwens, hoeveel energie zou het eigenlijk besparen om niet steeds op te hoeven trekken van 80km/u naar 140km/u? 

Ik raad je aan om het bericht van mij dat je geciteerd hebt eens goed door te lezen. Daar vind je het antwoord op de vraag.

Reputatie 5

Tegenslag voor de ontwikkeling van ICNG:

https://www.volksstimme.de/lokal/wanzleben/zugunglueck-zug-in-der-boerde-entgleist?fbclid=IwAR3YD3a6qKpUaA272EvuLNsMERg1PKVTytGJGBvU6Y-jITgN34AQCZK01LQ

Het is ontspoord in Duitsland. Heeft dat enige effect op de levering van de ICNG? Alstom bouwt nog meer prototypes. Dus is dit gelukkig niet de enigste trein. Maar lijk me toch vervelend voor de levering van de ICNG.   

Bron: Somda

 

Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.

Reputatie 5

Ook positief nieuws over ICNG:

https://www.bing.com/news/search?q=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&qpvt=Installatie+met+beweegbare+bovenleiding+in+gebruik+genomen+voor+onderhoud+ICNG+-+spoorpro.nl&FORM=EWRE

Quote:

Project engineer Maarten van Dis van Pilz: “Wat bijzonder is aan de onderhoudswerkplaats in Watergraafsmeer is dat treinen op eigen kracht naar binnen kunnen rijden. Omdat veel van de techniek van de ICNG zich in de bovenkant van de trein bevindt, zoals de airco’s, zit de bovenleiding van de werkplaats hierbij echter in de weg.

Als goed begrepen hebt is dat zo omdat ICNG een gelijkvloerse instap moet hebben. Heeft SNG de techniek ook veel boven? 

Quote: 

Mogelijk komt er een soortgelijke installatie in de onderhoudswerkplaats van NS in Leidschendam alleen is dit volgens Van Dis ‘nog wel toekomstmuziek’.

Dan is al enigszins bekend waar de ICNG onderhouden worden. 

 

 

 

Reputatie 5

Leuk voor de treinspotters. Hoor ik niet bij. Maar dankzij hun zie je al een aantal You Tube filmpjes. 

Heb wel op afstand toevallig op een opstelterrein de ICNG 3103 gezien. Prima design. Niet bijzonder. 

Wat opvalt is hoe soepel het optrekt. Wat dat betreft lijkt de ICNG de eigenschappen van Sprinters te combineren met het comfort van de IC. 

En bij de stuurstandrijtuig zie je in de filmpje dat er fietsen mee kunnen. Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

Reputatie 5

Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.

Is dat zowel op klassieke spoorlijnen en HSL? Mooi dat de nieuwe paradepaardje nu al overdag te zien is. Hopelijk in de loop van 2021 de eerste ICNG in reguliere dienst. 

Reageer