testperiode NS intercity nieuwe generatie | NS Community

testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

De vijfdelige treinen rijden inderdaad met 1 stroomafnemer op. Dat is meer dan voldoende om de stromen die de trein afneemt aan te kunnen. De achtdelige treinen zullen naar waarschijnlijkheid wel met twee stroomafnemers op rijden, omdat die extra motoren hebben en dus meer stroom verbruiken.

Eurostar rijdt onder 1,5 kV overigens met 4 stroomafnemers op. Dit zijn technisch eigenlijk twee treinstellen aan elkaar gekoppeld, waarbij de tussencabines weggelaten zijn.

Reputatie 5

Een vraag: Zie op het filmpje dat de ICNG 1 pantograaf gebruikt. Het heeft er twee voor 1500 volt. Thalys, ICE en Eurostar gebruiken alle twee pantografen gebruikt voor het rijden onder 1500 volt. Hoe komt het dat de ICNG net als de Koploper, Regiorunner en DDZ met 1 pantograaf kan rijden?  

Reputatie 5

200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.

En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.

Ook 200 km p/u onder 1500 volt. Hoop het mee te maken op de Hanzelijn. Hanzelijn is op een groot deel in principe geschikt voor 200 km p/u. Maar qua energievoorziening lijkt het erop dat de ICNG voorlopig met een dienstsnelheid van 160 km p/u gaat rijden. Althans dat lees je op bepaalde sites van de overheid. 

 

 

200 km/u, daar is de trein voor gemaakt. Echter uiteraard is de maximale snelheid wel afhankelijk van de toegestane maximale snelheid op het traject en bijvoorbeeld of de energievoorziening het aankan.

En natuurlijk vinden er tests onder zowel ETCS als onder ATB plaats. Dat zijn allemaal dingen die gewoon getest moeren worden.

Reputatie 5

Wat zal de maximumsnelheid van ICNG onder 1500 volt worden? Afgezien dat de dienstsnelheid met ATB beveiligingssysteem maximaal 140 km p/u kan zijn. 

Al heeft Thalys een aantal jaren met 160 km p/u gereden tussen Schiphol - Den Haag.

Reputatie 5

De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.

Slechts 1 foto gezien bij Lelystad Centrum en Zwolle. Ook testritten met ETCS?

De trein is al meerdere malen op de Hanzelijn geweest voor zover ik weet.

Reputatie 5

 

Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

 

Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.

De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.

Vermoed dat veel reizigers het zeer waarderen dat fietsen meegenomen kan worden in de ICNG. Dat was toch eventjes een discussie met fietsen in HSL Intercity. 

Voorlopig kan dat niet vanwege bepaalde regels m.b.t. coronavirus. Maar er komt een tijd dat de fietsen weer mee mogen.

Het is al mooi dat ze nu al overdag op de rest van het netwerk getest wordt. Nu nog de Hanzelijn.

 

Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

 

Nee, er is geen speciaal fietsen'rek'. Wel kan je, net als nu al in de ICD (ICR) de fietsen met een spanband vastzetten. Er zijn driemaal 4 fietsplekken in een treinstel, dus maximaal 12 fietsen totaal.

De trein wordt overdag nog niet op de HSL getest, wel op de rest van het netwerk.

Reputatie 5

Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.

Is dat zowel op klassieke spoorlijnen en HSL? Mooi dat de nieuwe paradepaardje nu al overdag te zien is. Hopelijk in de loop van 2021 de eerste ICNG in reguliere dienst. 

Reputatie 5

Leuk voor de treinspotters. Hoor ik niet bij. Maar dankzij hun zie je al een aantal You Tube filmpjes. 

Heb wel op afstand toevallig op een opstelterrein de ICNG 3103 gezien. Prima design. Niet bijzonder. 

Wat opvalt is hoe soepel het optrekt. Wat dat betreft lijkt de ICNG de eigenschappen van Sprinters te combineren met het comfort van de IC. 

En bij de stuurstandrijtuig zie je in de filmpje dat er fietsen mee kunnen. Heb gelezen dat je de fiets in een bepaalde klem kunt zetten.

Testritten vinden nu ook overdag plaats, tussen het andere treinverkeer door.

Reputatie 5

Een recent filmpje: 

Vinden de testritten nu al overdag plaats? Of was al dit al veel eerder opgenomen? 

Reputatie 5

Eerste filmpje van ICNG bij daglicht:

 

Reputatie 5

Heb dit gekopieerd van de brochure op blz. 1: 

Testen, toelating en voorbereiden operatie en onderhoud Er breekt een uitgebreide test- en toelatingsperiode in Nederland aan, zodat de treinen straks veilig en comfortabel kunnen rijden.

Ondertussen worden diverse werkplaatsen ingericht voor het onderhoud aan deze nieuwe trein. Alles is gericht op het ontdekken en snel oplossen van mogelijke kinderziektes voor een succesvolle introductie op het spoor.

Zijn dit alle werkplaatsen vanwaar de toelatingstesten van Alstom plaatsvinden? Wat voor rol speelt Alstom (nog) als NS de testritten zelf overneemt? 

Als er nodig onderhoud plaats moet vinden dan gaat die naar de werkplaats van de Watergraafsmeer toe, of het Technisch Centrum in Utrecht.

Onderhoud en in/uitbouw test/meetapparatuur wordt door Alstom in Utrecht gedaan. Daarvoor gaat de testtrein niet naar de Watergraafsmeer.

Straks als NS zelf gaat testen komen er wel enkele testtreinen op de Watergraafsmeer te staan.

Reputatie 5

Weer een leuke foto van ICNG:

 

Als me niet vergis bij station Breda. Staat de ICNG ergens in Nederland opgesteld voor de nachtelijke testritten? Of rijdt het elke nacht vanaf werkplaats Onnen naar bepaalde bestemmingen zoals Rotterdam, Eindhoven? Daar waren foto's van te zien. 

Hier zie je dat de ICNG de Traxx + ICR ontmoet. Op de HSL zal de ICNG ook Eurostar en Thalys op de andere HSL spoor tegenkomen. Zullen ze nog testritten gaan uitvoeren met luchtdruk met Eurostar/Thalys en ICNG op volle snelheid? En zullen deze testritten speciaal 's nachts plaatsvinden? Of gewoon een keertje overdag als de Eurostar/Thalys in reguliere dienst rijdt. Kunnen ze testen hoe goed de enkele deuren functioneren tegen de luchtdruk van een passerende Eurostar/Thalys. 


Klopt, Breda. Reed daar gisteravond doorheen, Breda en zag ‘m ook staan op dat spoor. Mooie trein.

Heb ook foto's van ICNG van dichtbij gezien. Dan is de neus wat langer en vloeiender. Als naar de hoogte van ICNG op deze foto kijk is het ongeveer even hoog als de NS rijtuigen. Dat is het leuke van de foto. Je kunt het vergelijken met elkaar. 

Reputatie 7
Badge

Weer een leuke foto van ICNG:

 

Als me niet vergis bij station Breda. Staat de ICNG ergens in Nederland opgesteld voor de nachtelijke testritten? Of rijdt het elke nacht vanaf werkplaats Onnen naar bepaalde bestemmingen zoals Rotterdam, Eindhoven? Daar waren foto's van te zien. 

Hier zie je dat de ICNG de Traxx + ICR ontmoet. Op de HSL zal de ICNG ook Eurostar en Thalys op de andere HSL spoor tegenkomen. Zullen ze nog testritten gaan uitvoeren met luchtdruk met Eurostar/Thalys en ICNG op volle snelheid? En zullen deze testritten speciaal 's nachts plaatsvinden? Of gewoon een keertje overdag als de Eurostar/Thalys in reguliere dienst rijdt. Kunnen ze testen hoe goed de enkele deuren functioneren tegen de luchtdruk van een passerende Eurostar/Thalys. 


Klopt, Breda. Reed daar gisteravond doorheen, Breda en zag ‘m ook staan op dat spoor. Mooie trein.

Reputatie 5

Als er nodig onderhoud plaats moet vinden dan gaat die naar de werkplaats van de Watergraafsmeer toe, of het Technisch Centrum in Utrecht.

Is onderhoud vaak nodig? En voert Alstom die onderhoud uit?

Reputatie 7
Badge

Als er nodig onderhoud plaats moet vinden dan gaat die naar de werkplaats van de Watergraafsmeer toe, of het Technisch Centrum in Utrecht.

Reputatie 5

De uitvalsbasis is Utrecht Cartesiusweg, maar soms kan het zijn dat door werkzaamheden het makkelijker is om de trein op een iets andere locatie op te stellen. De trein zal niet terugkeren naar Onnen, dat was alleen voor de allereerste testdagen.

Logische locatie. Mooi centraal in Nederland. Kun je veel kanten op. 

De uitvalsbasis is Utrecht Cartesiusweg, maar soms kan het zijn dat door werkzaamheden het makkelijker is om de trein op een iets andere locatie op te stellen. De trein zal niet terugkeren naar Onnen, dat was alleen voor de allereerste testdagen.

Reputatie 5

Weer een leuke foto van ICNG:

 

Als me niet vergis bij station Breda. Staat de ICNG ergens in Nederland opgesteld voor de nachtelijke testritten? Of rijdt het elke nacht vanaf werkplaats Onnen naar bepaalde bestemmingen zoals Rotterdam, Eindhoven? Daar waren foto's van te zien. 

Hier zie je dat de ICNG de Traxx + ICR ontmoet. Op de HSL zal de ICNG ook Eurostar en Thalys op de andere HSL spoor tegenkomen. Zullen ze nog testritten gaan uitvoeren met luchtdruk met Eurostar/Thalys en ICNG op volle snelheid? En zullen deze testritten speciaal 's nachts plaatsvinden? Of gewoon een keertje overdag als de Eurostar/Thalys in reguliere dienst rijdt. Kunnen ze testen hoe goed de enkele deuren functioneren tegen de luchtdruk van een passerende Eurostar/Thalys. 

Reputatie 5

Klopt. Heb meegemaakt dat IC Direct op viaduct ter hoogte van dierentuin Blijdorp was. En dat we terug moesten. De reden: de deuren bleken niet te sluiten!

Dat was in de beginfase. Ergens vanaf 2010. Hopelijk zullen deze technische problemen bij de ICNG met enkele deur niet meer voorkomen.

Dan was die trein nog niet eens vertrokken vanuit Rotterdam. Wat er waarschijnlijk aan de hand was:

Deuren zijn allemaal gesloten, maar de machinist ziet in zijn/haar cabine de indicatie ervan niet meer of krijgt een andere melding van het systeem dat niet gegarandeerd kan worden dat de deuren correct werken.

Resultaat: stoppen en terug.

De conducteur riep om dat de deuren niet goed sloot. Daarom kwam ik met deze interpretatie. 

Logisch als een treinmachinist zo'n melding krijgt teruggereden wordt. Veiligheid voor alles.

Reputatie 7
Badge

Klopt. Heb meegemaakt dat IC Direct op viaduct ter hoogte van dierentuin Blijdorp was. En dat we terug moesten. De reden: de deuren bleken niet te sluiten!

Dat was in de beginfase. Ergens vanaf 2010. Hopelijk zullen deze technische problemen bij de ICNG met enkele deur niet meer voorkomen.

Dan was die trein nog niet eens vertrokken vanuit Rotterdam. Wat er waarschijnlijk aan de hand was:

Deuren zijn allemaal gesloten, maar de machinist ziet in zijn/haar cabine de indicatie ervan niet meer of krijgt een andere melding van het systeem dat niet gegarandeerd kan worden dat de deuren correct werken.

Resultaat: stoppen en terug.

Reageer