testperiode NS intercity nieuwe generatie



Toon eerste bericht

312 reacties

Reputatie 5

Ik hWel leuke foto's..

Enne https://pers.omroepmax.nl/nieuw-max-mooiste-treinreizen

Heerlijk om bij in slaap te vallen.. i.p.v. kampioenschap snooker op BBC of Eurosport :joy:

Kom me bekend voor.😉

Reputatie 6

HSL is toch dat spoor dat bediend wordt met 45 jaar oude rijtuigen achter een stuurstand die het niet kan trekken, zodat er vóór de stuurstand nog een extra locomotief moet?

Een stuurstandrijtuig kan nooit op zichzelf een trein trekken. Daarom is het een stuurstandrijtuig. Die dingen zijn bedoeld om aan de tegenovergestelde kant van een loc te zitten ;)
Overigens hebben niet alle ICD treinen die er tussen hangen.

De twee loc's zijn zeker niet nodig kwa kracht. Dat is alleen om zonder de loc om te rijden snel te kunnen keren.


Ik weet wat een stuurstand is. Maar één loc zou dan voldoende moeten zijn. En snel keren hoeven die treinen niet. Zie ze regelmatig op het rangeerspoor staan in Eindhoven. Bovendien: als de stuurstand naar behoren functioneert, hóeft de loc toch helemaal niet omgereden te worden? Die hangt gewoon aan de kant van de trein waar géén stuurstand is, en in de ene richting rijdt de loc voorop, in de andere richting de stuurstand die zijn vermogen krijgt van de loc achterop. Dus twee locs is dan toch niet nodig?

Reputatie 5

Weer een nieuwe fase in testperiode ICNG:

ICNG 3301 begint dus in België. Ruim 3,5 jaar voordat de nieuwe Beneluxtrein gaat rijden. 

Reputatie 4

Is er al bekend wat de oorzaak van de ontsporingen zijn? En wanneer is het huisarrest afgelopen?

Reputatie 5

Wordt net door een NS medewerker gewaarschuwd dat we door de Drontermeertunnel gaan rijden. Leuke service.

Rijden door de Drontermeertunnel geeft druk op de oren in NS treinen. Alleen bij een omgeleide Berlijn trein was geen luchtdruk op de oren.

Is de ICNG ook luchtdicht?

Reputatie 7
Badge +1

Je zou denken van wel. Maar het snelle optrekken en afremmen zal denk ik ook wel helpen. 

Maar de trein schakelt op de HSL toch ook zelf over op de andere bovenleidingsspanning en beveiliging? Zal dat niet ook soepeler gaan lopen uiteindelijk? 

Reputatie 5

Filmpje achtdelige ICNG in Velim:

Het is op (Social) Media rustig over berichten van ICNG. Alleen een foto van een testrit tussen Utrecht - Amsterdam. Maar weet niet of het inhoudt dat er weinig getest wordt. 

Goedemiddag Hanzeboog! 

Ik heb nu een aantal keren je verhaal gelezen, maar ik snap niet helemaal wat je vraag precies is of wat je graag zou willen weten? Kan je hier misschien wat meer op ingaan?

Reputatie 5

Ik ga dan natuurlijk wel uit van locomotief kwaliteit Alsthom 1600 en niet Traxx of nog veel erger, de Belgische 2500 (?) serie (trein naar Parijs vroeger).

De Traxx serie 186 is toch een goede locomotief? Vele goederenspoorbedrijven hadden/hebben een Traxx locomotief. En die reed probleemloos tussen verschillende landen.  

De problemen voor Bombardier begon toen ze NS namens verhuurbedrijven Traxx serie 186 moesten leveren voor het rijden op de HSL. Het bleek wel erg lastig om de bestaande Traxx locomotief aan te passen voor het rijden op de HSL. De gloednieuwe ERTMS bleek voor Bombardier vaak een probleem te zijn. Niet alleen op de HSL. Maar ook in Zweden op de Vasterdal Line met INTERFLO 550 en Zwitserland op de Gotthardlijn. De Bombardier Traxx werd tijdelijk niet toegelaten op de Gotthardlijn.

Voor de HSL zijn de Traxx niet helemaal geschikt vanwege de specifieke eisen op het rijden op de HSL.NMBS verklaarde in 2010 toen ze de Traxx inzette tussen Amsterdam - Brussel via de klassieke route via Roosendaal dat ze geen problemen hadden. Maar NS had voortdurend problemen met de Traxx op de HSL.

Maar had dat niet anders kunnen zijn als het de goede specificaties had zoals Railjet? De Taurus locomotief waren er eerst. Daarna gaf ÖBB aan Siemens om de rijtuigen + stuurstandrijtuig te leveren. En nu rijden ze aangepast met ERTMS ook probleemloos op de HSL Wenen - Linz in trek/duwformatie.

En de locomotief serie 1700 kon achteraf ook aangepast worden om de ICR te trekken/duwen? In ieder geval zal de ICNG van de goede specificaties voorzien zijn. Dat was te lezen op Tenderned. Al was dat beknopt.     

 

 

ICNG kan 200 km p/u rijden. Maar zal voorlopig rijden op basis van dienstsnelheid van 160 km p/u: 

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9tvgajcovz8izf_j9vvij5epmj1ey0/vl9nh3mjebzd

Rijpad voor 200 km p/u zal in 2022 nog niet zijn. Vraag: Kan ICNG wel punctueler rijden als het met 200 km /u gaat rijden als het vertragingen moet inlopen? 

Als ze niet begrenst worden qua snelheid en er ruimte in het pad voor ze is dan zouden ze harder kunnen als ze vertraagd zijn. Maar punctieel werkt natuurlijk 2 kanten op, te vroeg aankomen is ook niet punctueel.

Reputatie 5

Het aantal testritten lijkt toe te nemen. Het is bepaald geen rondje om Utrecht en Amsterdam meer. Zie deze foto:

https://treinposities.nl/foto/79291

Het zal ergens in 2022 worden voordat de eerste ICNG gaat rijden. Zal Covid en andere factoren voor meer vertragingen kunnen zorgen in de levering van ICNG?

Badge +3

Oisterwijk :wink:

Reputatie 5

Wordt net door een NS medewerker gewaarschuwd dat we door de Drontermeertunnel gaan rijden. Leuke service.

Rijden door de Drontermeertunnel geeft druk op de oren in NS treinen. Alleen bij een omgeleide Berlijn trein was geen luchtdruk op de oren.

Is de ICNG ook luchtdicht?

ProRail geeft deze verklaring:

https://www.prorail.nl/nieuws/drontermeertunnel-soms-hinderlijk-voor-oren?

 

 

Reputatie 5

Worden de NS treinmachinisten opgeleid om de ICNG te bedienen? Als goed is de ICNG 3119 (zie foto) daar voor bedoeld.

Nee, nog niet. Dat gaat nog wel even duren. Zoals bij elke materieelintroductie wordt er geprobeerd om het moment van opleiden en het daarna daadwerkelijk rijden zo kort mogelijk te houden, dus pas kort voordat de treinen gaan rijden (al dan niet in het proefbedrijf) zullen de opleidingen voor de machinisten van start gaan.

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat Hanzeboog wil weten of de ICNG vanaf december 2021 gaat rijden.

Reputatie 6

Aangezien het om niet-dubbeldekkers gaat, zou het misschien een idee zijn de railcatering nieuw leven in te blazen?

Badge +3

Aangezien het om niet-dubbeldekkers gaat, zou het misschien een idee zijn de railcatering nieuw leven in te blazen?

Je bedoelt overbodige medewerkers voor reizigersassistentie die ‘omgeschoold’ kunnen worden tot Railcateraar? :rofl: Think again… 

Badge +3

Reportage van de berging op https://www.youtube.com/watch?v=rhmm90hkUw8

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic is niet als “vraag” gestart. Ik denk dat Hanzeboog gewoon informatie wil geven voor mensen die gaan zoeken op “ICNG".

Reputatie 5

 

Ja, ICNG is ook drukdicht voor dit soort tunnels. Die functie wordt door het ETCS systeem aangestuurd.

Naar mijn weten is geen spoortunnel in Nederland waar je zoveel druk op je oren hebt. Dus als de ICNG reizigers zonder druk op de oren door de Drontermeertunnel kunnen reizen kunnen ze voor de rest ook zonder druk op de oren reizen. 🙂

Wat bedoel je dat die functie door ETCS wordt aangestuurd? Regelt het dan de snelheid van de ICNG bij het rijden door de tunnel?

Reputatie 5

Nee, het drukdicht maken zit in de zogenaamde ‘track conditions’ van de baan.

ETCS zorgt er dan voor dat de trein drukdicht gemaakt wordt (maar ik neem aan dat er ook wel een handmatige functie voor in zit).

 

Uiteraard regelt ERTMS ook de snelheid die ter plaatse gereden mag worden.

Weet dat electronische bakens op de Hanzelijn baan zijn. Maar weet niet of die dat regelen.

Reputatie 5

Ben zelf gaan zoeken:

 

https://www.slideshare.net/mobile/UNIFE2012/ertms-factshheet-16-ertms-in-control-centres

Reputatie 5

Hier een foto van een achtdelige ICNG die werd overgebracht. Wordt deze inmiddels al getest? 

https://www.flickr.com/photos/141594386@N03/48730283308/

Ja, maar nog niet in Nederland.

ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleiding.  3103 wordt al een maand getest. De achtdelige ICNG zal in de herfst komen. 

Wat zal het verschil zijn tussen de nieuwe ICNG die getest worden t.o.v. de huidige ICNG 3103? Afgezien van de lengte. 

En zal de ICNG België direct tussen Nederland - België getest worden? Bijvoorbeeld tussen Breda - station Noorderkempen - Antwerpen Centraal 

Reputatie 7
Badge

De 3103 is niet geheel compleet en mist nog wat zaken waarom die terug moet naar de fabriek. Ik heb een sterk vermoeden dat er een andere zal zijn die wel klaar is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er bekend is welke stellen momenteel waar zijn, en dan bedoel ik vooral op de stellen die nog niet in den lande zijn. Want blijkbaar zijn er dus al minimaal 8 vijf-delige stellen gebouwd, een onbekend aantal 8-delige en een enkele 8-delige die ook voor België bedoeld is.

Reageer