beantwoord

Teveel betaald om over te stappen

• 15 oktober 2015
  • 9 reacties
  • 212 Bekeken

gisteren gereisd van Utrecht SC naar Abcoude. De snelste optie was reizen via Amsterdam Arena. Ik MOEST daar uitchecken en opnieuw inchecken om op ander spoor te komen. Zodoende 2x0,80 extra betaald. Ik vind dit oneerlijk. Hoe kan ik dit terug ontvangen?
icon

Beste antwoord door Inge NS 15 oktober 2015, 17:54

Welkom op het forum Vijfhonderd!

Het is inderdaad niet toegestaan om de intercity naar Amsterdam Bijlmer Arena te pakken en vervolgens met de sprinter terug naar Abcoude te reizen zonder nieuwe check-in.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht. Verder heb ik je andere topic met dezelfde inhoud verwijderd.
Bekijk origineel

9 reacties

Dat kan niet. Terugsteken is in dit geval niet toegestaan zonder die bijbetaling. Ook als u op Bijlmer ArenA niet door de poortjes had gemoeten, had u daar uit en weer in moeten checken.

Die regel stamt nog uit de tijd van de papieren kaartjes, waarbij men anders misbruik zou kunnen maken van een goedkoper kaartje Utrecht C- Abcoude, als men eigenlijk naar Bijlmer ArenA wilde. Met de OV-chipkaart is het terugsteekverbod technisch gezien overbodig geworden, maar het bestaat toch nog steeds.
Dankjewel, het is inderdaad oneerlijk. De trein raast (intercity) eerst het station voorbij, waarna ik ongewild terug moet reizen. OV en ik worden nooit vrienden!
Welkom op het forum Vijfhonderd!

Het is inderdaad niet toegestaan om de intercity naar Amsterdam Bijlmer Arena te pakken en vervolgens met de sprinter terug naar Abcoude te reizen zonder nieuwe check-in.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht. Verder heb ik je andere topic met dezelfde inhoud verwijderd.
Ik blijf het onrechtvaardig vinden Inge NS. En mijn andere topic ging meer over jullie service via de website. Ik kon mijn vraag nergens kwijt, anders dan bij een geautomatiseerde vragenbeantwoorder die hier geen antwoord op wist.
Reputatie 1
Badge
Hetzelfde geldt trouwens net zo hard voor gewone kaartjes: je kan niet Utr-Abc bereizen via Bijlmer (want in Arena stoppen al lang geen treinen meer) zonder kaartje daarvoor te betalen. Overigens is de extra kosten nogal gering, omdat dit als overstap wordt aangezien.
Denk nou eens ff na: dan zouden de veel grotere aantalen mensen die Utr-Bijlmer reizen, alleen een kaartje tot Abcou betalen. En dat kan ome NS echt niet trekken.
Reputatie 4
Badge
Alleen als de verbinding in de reisplanner genoemd staat, mag u terugsteken. Dat is bij Utrecht C - Abcoude niet het geval.
Denk nou eens ff na: dan zouden de veel grotere aantalen mensen die Utr-Bijlmer reizen, alleen een kaartje tot Abcou betalen. En dat kan ome NS echt niet trekken.

Dat hoeft met de OV-chipkaart niet meer opgelost te worden met een terugsteekverbod. Als je van Utrecht naar Bijlmer ArenA reist, kun je daarna niet meer uitchecken in Abcoude om het te laten lijken alsof je van Utrecht naar Abcoude reisde. Het opheffen van het terugsteekverbod voor reizen met de OV-chipkaart zou nu vrijwel kosteloos in een aantal gevallen, waaronder deze, reistijden kunnen verkorten.
Reputatie 4
Badge

Dat hoeft met de OV-chipkaart niet meer opgelost te worden met een terugsteekverbod. Als je van Utrecht naar Bijlmer ArenA reist, kun je daarna niet meer uitchecken in Abcoude om het te laten lijken alsof je van Utrecht naar Abcoude reisde. Het opheffen van het terugsteekverbod voor reizen met de OV-chipkaart zou nu vrijwel kosteloos in een aantal gevallen, waaronder deze, reistijden kunnen verkorten.

Dat zou inderdaad kunnen, al wordt dat enorm maatwerk, omdat je steeds per verbinding zult moeten gaan kijken of je overstapt op een station met poortjes. Wat er dan zou moeten kunnen, is dat je reist naar Bijlmer, daar uit- en incheckt en dat je vervolgens in Abcoude saldo bijgeschreven krijgt.
Ja inderdaad, maar dat gehannes met bijbetalen als men door poortjes moet om over te kunnen stappen, moet sowieso opgelost worden. Als het eenmaal goed opgelost is voor Hilversum, Muiderpoort e.d. (namelijk door te kijken naar de héle reis), gaat het in Bijlmer ArenA ook goed.

Reageer