beantwoord

Teveel drukte in de trein vanwege te korte trein

  • 25 October 2022
  • 16 reacties
  • 512 Bekeken

Graag langere trein inzetten vanwege grote drukte tussen Amsterdam  en Amersfoort om 16.30. Niet te doen zo. 

icon

Beste antwoord door Jan Haverkamp 25 October 2022, 17:13

Bekijk origineel

16 reacties

Deze trein had met twee treinstellen moeten rijden in plaats van met één, maar de NS besloot vanmiddag om 12.50 uur toch met één treinstel te gaan rijden. Wat daar de oorzaak van is, (treinstel defect bijvoorbeeld) durf ik niet te zeggen. https://treinposities.nl/ritinfo/20221025/1559

In ieder geval is het een incident en niet de gewoonte van NS.

Graag langere trein inzetten vanwege grote drukte tussen Amsterdam  en Amersfoort om 16.30. Niet te doen zo. 

Jammer om te lezen.

Ik heb een paar maanden amper gebruik gemaakt van de trein, maar nu dat de laatste dagen weer moet, merk ik een ontzettende verbetering in de samenstelling van treinen. Van Amsterdam richting Eindhoven vandaag in de (na)middag met 10-12 bakken. Blij om te constateren. 

Hoewel een van mijn meest gereisde trajecten in het verleden heb ik Amsterdam - Amersfoort gelukkig nog niet nodig gehad. 

Reputatie 6

Gisteren en vandaag lange reis gemaakt amsetrdam-Maastricht. Zowel gisteren als vandaag veel te korte trein en moesten staan terwijl drukte meter geen drukte aan gaf. Erg jammer. 

Reputatie 4

Gisteren en vandaag lange reis gemaakt amsetrdam-Maastricht. Zowel gisteren als vandaag veel te korte trein en moesten staan terwijl drukte meter geen drukte aan gaf. Erg jammer. 

Heb je tijden & ritnummers? Ik ben gisteren met de trein vanaf Amsterdam naar Eindhoven (die naar Maastricht ging) gegaan en er was plek zat, want de trein was 12 bakken VIRMm. Vertrektijd 16:05 uur, zelfs in de spits waren er genoeg plekken!

Reputatie 6

Vrijdag was er een seinstoring rond Amsterdam dus toen alles ging rijden was het gewoon heel druk. (rond 11.00) Vandaag de ic vanuit Maastricht 11.01

Reputatie 7
Badge +3

Vrijdag was er een seinstoring rond Amsterdam dus toen alles ging rijden was het gewoon heel druk. (rond 11.00) Vandaag de ic vanuit Maastricht 11.01

Daar heb jij je verklaring al voor vrijdag en in het weekend is dit traject (o.a. door het goedkope weekendvrij) altijd druk, zeker tussen Amsterdam en Eindhoven.

Het is niet een incident maar er wordt altijd een korte trein gezet tussen Amersfoort en Amsterdam

 Ik bedoel ingezet

Zaterdag 6 mei, gereisd vanaf Ede-Wageningen naar Castricum. Tijdstip:15.41. Al enige dagen gaf de druktemeter aan, dat het druk zou zijn op deze afstand en tijdstip. Door probleem in Wageningen met de bus waren we genoodzaakt op dit tijdstip te reizen. Ook de vertrektijden hierna gaven het zelfde beeld. De trein kwam overvol aan. In Utrecht vroeg de conducteur de passagiers die het te druk vonden, te wachten op n stoptrein richting Amsterdam. In Amsterdam zelfde beeld. Hier nog even langer gestaan om n oervervelende man uit de trein te verwijderen. Helaas was hij al gevlogen. Ik begrijp niet dat de NS in het weekend wanneer je extra drukte verwacht en kan ZIEN op de site, geen extra wagons in zet! Niet alleen frustrerend voor de reiziger maar ook voor het personeel Vd NS.

 

 

Reputatie 7
Badge

Uw frustraties zijn begrijpelijk maar de kenners hier zullen u uitleggen dat extra materiaal inzetten niet zomaar gaat. 

Kenners tussen haakjes, want zelden tot nooit weten deze “kenners” de werkelijke oorzaak van dat er een te korte trein werd ingezet.

Reputatie 7
Badge +3

Tekort aan materieel op de juiste plekken en te kort aan personeel zijn dd meest voorkomende oorzaken van te korte treinen.

Daarnaast willen organisatoren van evenementen vaak geen extra (lange) treinen regelen bij NS, omdat ze daar aan mee moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt hier wel eens beweerd, maar volgens mij nooit vanuit NS zelf.

Als een evenement duizenden extra reizigers oplevert, is het voor NS gewoon rendabel om een stelletje bij te koppelen. Waarom zou een organisator daaraan mee moeten betalen?

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt hier wel eens beweerd, maar volgens mij nooit vanuit NS zelf.

Als een evenement duizenden extra reizigers oplevert, is het voor NS gewoon rendabel om een stelletje bij te koppelen. Waarom zou een organisator daaraan mee moeten betalen?

NS zegt dat zelf op social media.

Extra treininzet kost extra geld.

Als een evenement duizenden extra reizigers oplevert, is het voor NS gewoon rendabel om een stelletje bij te koppelen. 

Gekoppelde VIRM's vereisen altijd twee conducteurs dankzij de onzinnige conducteursnorm. En die tweede conducteur is er dus niet (weekend, meivakantie).

Daarnaast willen organisatoren van evenementen vaak geen extra (lange) treinen regelen bij NS, omdat ze daar aan mee moeten betalen.

Organisatoren moeten meebetalen aan extra treinen bijv. als een evenement pas laat op de avond is afgelopen.

Reguliere treinen versterken zodat er voldoende capaciteit is is volgens het concessiecontract voor rekening van NS. Overigens hoeft NS daarbij niet iedereen een zitplaats te bieden, als iedereen vervoerd kan worden (eventueel staand, 4 reizigers per vierkante meter) is het goed genoeg.

Reageer