Thuiswerken

  • 9 November 2022
  • 8 reacties
  • 336 Bekeken

Badge +3

Niet nieuw maar wel interessant, een rapport van TUDelft en NS https://net.mwm2.nl/files/third/ns/Reisgedrag_Corona7.pdf

NS zal echt moeten inspelen op andere ‘gedragpatronen’.


8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Toch een foutje van mevrouw Rintel??

 

https://pvmagazine.nl/marjan-rintel-denkt-niet-dat-thuiswerken-de-norm-wordt-mensen-snakken-er-naar-elkaar-weer-te-zien/

Reputatie 7
Badge +1

Dat is weliswaar een interessant overzicht maar maart 2022 is qua coronacrisis al best weer een hele tijd geleden. Ik ben daarom nieuwsgierig naar de cijfers van september of oktober.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben daarom nieuwsgierig naar de cijfers van september of oktober.

Daar is NS ook nieuwsgierig naar, daarom is er afgelopen maandag vanuit NS Panel een nieuwe uitnodiging voor dit onderzoek verstuurd. Ik had hem eigenlijk al weggemikt, misschien dat ik hem toch nog invul.

Maar het is voor mij niet echt van toepassing omdat ik al bijna 3,5 jaar niet meer werk en mijn reisgedrag dus niet is veranderd door corona, ook voor het begin van de coronacrisi reisde ik al zo'n 8 a 9 maanden niet meer dagelijks als forens met de trein. Het eerste onderzoek had ik wel ingevuld maar kreeg daarna lange tijd geen uitnodiging voor de onderzoeken daarna, zal wel komen door mijn ingevulde antwoorden. Maar deze nieuwe uitnodiging heb ik dus wel gehad, en misschien ook eentje hiervoor, weet het zo niet uit mijn hoofd.

 

Badge +3

Qua coronagevallen is de ‘herfstgolf’ van 2022 alweer voorbij, dus als er sep 21 nog 58% twee of meer dagen thuiswerkte en dat in mrt 2022 gedaald was naar 55%…

Dan zal het volgens mij op dit moment (nog) niet veel extra mensen bewegen richting het ov, en met de (nieuwe) beperkingen in de dienstregeling/materieelinzet al helemaal niet natuurlijk.

De imagoschade van NS alleen al (klagende reizigers) nodigt ook niet uit tot ‘rustig kunnen werken in de trein’ en zo… Dat alles maakt de trein min of meer een ‘noodzakelijk kwaad’ voor reizigers zonder andere opties (ik denk dan aan studenten en zo, ook al zullen die niet dagelijks het halve land door moeten dus die vinden het allemaal wel prima.

Wil er niet op voouit spelen, maar als mensen met een ‘vitale functie’ (denk aan zorgmedewerkers) zich gaan roeren over de continuïteit van hun woon-werkverkeer is er iets mis. Wordt vervolgd 😴

Reputatie 7
Badge +3

T.o.v. maart 2022 waren er in september en oktober wel weer iets meer check-ins in het OV. Ook iets meer dan september en oktober vorig jaar.

 

Badge +3

Iets meer… maar veel minder treinen én ze worden maar heel beperkt langer (zoals beloofd was?)

De (bijna altijd) lege bussen hier lijken ook wat beter gevuld tegenwoordig, dat is ook OV. Hoe dat met de treinen zit (afgezien van de foto’s op social media) laat zich raden, die zitten soms/vaak ook best vol dus!

Het relaas over ‘in mijn eentje 1è klas zitten terwijl de 2e klas stampvol staat’ (en je daar bijna voor schamen?) kan bijna niet waar zijn, want dan zou de 1e klas juist weer een stuk goedkoper moeten worden!

Maar goed, die heeft nu al een ‘aanzuigende werking’ van mensen die er niet voor (willen) betalen, ander onderwerp. 😴

Badge +3

Paar ‘zinnige’ reacties via Twitter, op dat verslag/rapport.

Dat doen ze toch al? Minder treinen en binnenkort extra beperkingen in spits op woensdag en vrijdag! Vraag is echter of er geen andere reisbehoeften op "thuiswerkdagen" (tussen spitsen) ontstaan. Of dat de zichtbare trend "terug richting oude normaal" zich voortzet.

Zichtbaar waar? maar het zal wel…

Wat ik NS zie doen is toch vooral de benadering van de ambtelijke bonenteller. En dat leidt tot afbraak.

T.o.v. maart 2022 waren er in september en oktober wel weer iets meer check-ins in het OV. Ook iets meer dan september en oktober vorig jaar.

 

De percentages zijn in dit getoonde grafiekje weggelaten. Vergeleken met steeds dezelfde maand in 2019 was oktober 22 procentueel de slechtste maand sinds maart 22 toen het thuiswerkadvies nog van kracht was. Ik vrees dat de inkrimping van de dienstregeling en de kortere treinen zich laten gelden.

Reageer