beantwoord

toch een reserverings systeem?

• 8 mei 2020
  • 62 reacties
  • 1754 Bekeken

Reputatie 2

https://www.treinreiziger.nl/2-op-de-3-reizigers-heeft-begrip-voor-aanmeldservice-ns-start-vervolgonderzoek/

Er lijkt nu toch een reservering systeem te komen.  Hoe gaat dit precies werken?

icon

Beste antwoord door huibf 10 mei 2020, 14:43

https://www.treinreiziger.nl/2-op-de-3-reizigers-heeft-begrip-voor-aanmeldservice-ns-start-vervolgonderzoek/

Er lijkt nu toch een reservering systeem te komen.  Hoe gaat dit precies werken?

Ik behoor tot de 'gelukkigen' die het reserveringssysteem gaan testen.

Ik heb zojuis de mail gehad van NS en mijn eerste reis voor morgen ingevoerd. 

Dat duurde 30 seconden.

Als kado krijg ik bij 8 reservering 10 dagkaarten of 100 euro korting in de spoordeelwinkel, op te maken na de Coronaperiode.

Bekijk origineel

62 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp het niet. Ik lees nergens dat er een reserveringssysteem komt.

Badge +3

Staan wel wat interessante dingen in..

“In theorie kan reserveren werken, de praktijk zal weerbarstiger zijn”, vertelde Rover-directeur Freek Bos twee weken geleden. “Kan zo’n systeem wel een overstap aan? Wat gebeurt er in het geval van vertraging of uitval van de bus of trein?”

Vroeg ik me ook al af, want daar sta je dan (met zijn allen bij uitval)… en dan?

Moeten reizigers met vitale beroepen bijvoorbeeld voorrang krijgen? Of mensen die om een specifieke tijd ergens moeten zijn?

Hoe kan een reserveringssysteem weten of ik een afspraak heb in een UMC of een examen moet afleggen? Komt dat op mijn ov-chipkaart te staan zodat een conducteur dat ook kan controleren (verklaring nodig!) of moet iedereen maar aan de speciale e-tickets (zorgmedewerker, examen, ziekenhuisbezoek, vakkenvuller, overig) en op grond daarvan voorrang krijgen?

Ik zie het er niet van komen eigenlijk. Het ov is geen luchtvaart waar je gerust uren op een volgende vlucht kunt wachten soms, of de plaats van een ‘no show’ passagier in kunt nemen op het laatste moment (wat met e-tickets sowieso niet gaat werken omdat je er niet mee in kunt checken).

Reputatie 2

Er wordt een test gedaan met een reservering systeem onder een test groep 

Reputatie 7
Badge +2

Ik lees het eigenlijk ook meer als het creëren/invoeren van een druktemelder die, in tegenstelling tot de huidige, wel werkt/nuttige informatie verschaft.

Volgens mij kan dat geen kwaad.

Reputatie 2

Als het op deze manier is zou dat natuurlijk wel positief zijn 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou inderdaad een test zijn.

Bij de Telegraaf staat het zo:

Twee op de drie treinreizigers hebben begrip voor een plan van de NS om reizigers zich vooraf te laten aanmelden voor een treinreis. Een reiziger krijgt dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet. De NS kan met de informatie de treinencapaciteit aanpassen.

Een NS-woordvoerder zegt dat de NS vanaf komende week de aanmeldservice technisch gaat uitwerken en testen met een groep NS-reizigers.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/398753456/live-ns-lanceert-test-voor-vooraf-aanmelden-treinreis

Als het echt gaat om het aanpassen van de treinencapaciteit lijkt het me moeilijk haalbaar. Als er dan op een bepaald traject meer aanmeldingen zijn dan van tevoren capaciteit is voorzien dan moet de trein verlengd worden. Hoe lang van tevoren moet je je dan aanmelden dat die trein verlengd kan worden? Een paar uur? Een dag? Een week? Vallen de treinstellen nu opeens uit de lucht om “poef” even een trein te verlengen?

Reputatie 7
Badge +1

Stukje uit Treinreiziger: 

In reactie op de kritiek van Rover zegt de NS dat de aanmeldservice iets anders is dan een reserveringssysteem. “Het gaat ons er om dat reizigers inzicht krijgen in welke treinen het drukker is of rustig. Deelname aan het systeem is vrijwillig”, zegt een NS-woordvoerder.

Er moeten wel voldoende mensen die druktemelder+ invullen om een goed overzicht te krijgen. Anders heb je er nog niet zo veel aan. De vraag is dan ook hoe vaak de huidige druktemelder nu eigenlijk gebruikt wordt.

Maar we zullen zien hoe deze ‘aanmeldservice’ de komende tijd uitgewerkt gaat worden. De onderzoeksresultaten zijn in ieder geval nog niet volledig bekend.

https://nieuws.ns.nl/veel-reacties-op-onderzoek-naar-gevolgen-coronacrisis/

Reputatie 6
Badge

Voor de mogelijkheid om je vooraf aan te melden voor een treinreis om drukte beter te spreiden, geeft twee op drie reizigers aan begrip te hebben. Naast de lopende onderzoeken naar de effectiviteit van verschillende coronamaatregelen in treinen en op stations, zal NS daarom vanaf komende week ook zo’n aanmeldservice technisch uitwerken en testen. Ook hiervoor zal NS reizigers uitnodigen.

Zie ook: https://nieuws.ns.nl/veel-reacties-op-onderzoek-naar-gevolgen-coronacrisis/

Badge +3

Welke reizigers zijn er eigenlijk geselecteerd voor dat onderzoek? Iemand hier ook deelnemer?

Voor zover ik heb begrepen reizigers, die een vitaal beroep hebben en de laatste tijd ook met NS gereisd hebben.

Badge +3

Iemand hier ook deelnemer?

Ik heb op 25 april een uitnodiging gehad voor dit onderzoek. Mijn beroep komt voor op de lijst van cruciale beroepsgroepen voor COVID-19 en ik heb sinds half maart zes dagen met de trein gereisd voor woon-werkverkeer. De uitnodiging kwam via het NS Panel.

Reputatie 6

Hoe weet NS of reizigers een vitaal beroep hebben?

Reputatie 7
Badge +2

Welke reizigers zijn er eigenlijk geselecteerd voor dat onderzoek? Iemand hier ook deelnemer?

Ik heb een uitnodiging gekregen. Geen idee op basis waarvan.

Toen ik hem na de herinnering in wilde gaan vullen, was ik trouwens al te laat en kon het niet meer. Ik wilde er wel de tijd voor hebben, want er stond aangegeven dat het langer duurde dan normaal. Ook dat een mobiele telefoon niet handig was volgens mij. Zoiets kan ik me in ieder geval herinneren, maar met dat laatste kan ik ernaast zitten. 

Het gaat inderdaad om een proef.

Het is geen reservering, maar een aanmelding waarbij deelname vrijwillig is. Op die manier krijgt de reiziger inzicht in welke trein druk is.

Badge +3

Het onderzoek waar ik 25 april voor werd uitgenodigd, leek niet alleen voor reizigers met een vitaal beroep:

Door de corona pandemie staat de wereld plotseling op zijn kop. Het dagelijkse leven is vrijwel stilgelegd en we moeten ons allemaal aanpassen aan een nieuwe situatie. Onze activiteiten moeten we ineens anders inrichten, evenals plekken die we normaal gesproken zouden bezoeken. Ongetwijfeld ondervindt u veel nadelen, maar wellicht doet u nu dingen anders die wel goed bevallen en die u voor de toekomst zou willen vasthouden.

Om als NS onze dienstverlening nu en straks zo goed mogelijk te laten aansluiten op uw behoeften nodigen wij u graag uit voor een onderzoek naar uw reisgedrag vóór, tijdens en na de corona-periode. Dit onderzoek voeren wij uit in samenwerking met de afdeling Transport & Planning van de Technische Universiteit Delft.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb onlangs een onderzoek van NS panel ingevuld. Ik weet niet of dat dat bewuste onderzoek was? Mijn laatste reis was 8 maart j.l. (met kaartje uit de Spoordeelwinkel).

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb op 25 april een uitnodiging gehad voor dit onderzoek. Mijn beroep komt voor op de lijst van cruciale beroepsgroepen voor COVID-19 en ik heb sinds half maart zes dagen met de trein gereisd voor woon-werkverkeer. De uitnodiging kwam via het NS Panel.

Dat onderzoek was het algemenere onderzoek welke naar alle NS Panelleden werden verstuurd. Heb hem namelijk zelf ook gekregen en ik werk niet en mijn laatste reis was op 23 maart. De cijfers van dat onderzoek worden verwerkt en worden nu verder uitgewerkt in een vervolgonderzoek waar weer mensen voor worden uitgenodigd. Ik denk dat Robert B meer op de aanmelding voor het vervolgonderzoek doelt.

Reputatie 6
Badge

Dat hebben ze aangegeven in het eerste onderzoek, lijkt mij?

Ik ben zelf ook lid van het NS Panel, en kreeg ook het eerste onderzoek met een flinke vragenlijst. Ik heb geen vitaal beroep, dus ik zal hierover niks meer gaan horen, vermoed ik.

Reputatie 7

Ik ontving vandaag een mail met de vraag aan deze pilot voor rit-registratie mee te doen. Ik krijg de vraag omdat mijn chipkaart de afgelopen tijd regelmatig gebruikt is en NS er vanuit gaat dat dat voor noodzakelijke reizen is geweest (wat ook inderdaad zo is). Het verzoek vanaf 10 mei t/m 14 juni voor elke enkele rit je vertrek- en bestemmingsstation (en vertrektijd natuurlijk) van tevoren te registreren. Graag zoveel mogelijk van de ritten die je maakt. Bij een overstap dus 2x een enkele rit vastleggen. 

Ook een aardigheidje: met bewijs van deze digitale registratie van betreffende rit mag je met je 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas reizen. Laat ik nu al een paar jaar een 1e klas-abonnement hebben :wink: 

Griezelig om hier al te kunnen constateren dat niemand tegen deze aantasting van  de vrijheid ook maar de geringste bezwaar lijkt te hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen reservering, maar een aanmelding waarbij deelname vrijwillig is. Op die manier krijgt de reiziger inzicht in welke trein druk is.

Je geeft aan dat de reiziger hiermee inzicht krijgt in welke trein druk is, de Telegraaf schreef daar nog bij dat de NS met de informatie de treinencapaciteit kan aanpassen. Is dit laatste ook het geval of maakt de Telegraaf dit er zelf van. Ik vind dit namelijk niet terug in het nieuwsbericht op de NS website.

En als het wel zo is, hoe lang van tevoren moet een reiziger dan zich aanmelden zodat de capaciteit nog aangepast kan worden?

Reputatie 7
Badge +3

Griezelig om hier al te kunnen constateren dat niemand tegen deze aantasting van  de vrijheid ook maar de geringste bezwaar lijkt te hebben. 

Weet je wat ik pas griezelig vind? Een virus wat je niet kan zien waarmee je door besmet kan worden door mensen die niet of nog niet ziek zijn waardoor je niet weet of degene die naast je zit in een volle wel of niet besmettelijk is. We zijn de afgelopen 8 weken allemaal aangetast in onze vrijheid, maar degenen die het meest in hun vrijheid zijn aangetast zijn degenen die een enkeltje Intensive Care hebben gekregen. 

@Momo Wat ik ook griezelig vind die misplaatste morele superioriteit, die sommigen hier als argument of beter nog als drogreden opvoeren, om de grondrechten die we vooral vanwege de rechteloosheid in de tweede wereldoorlog in het leven hebben geroepen, zomaar opzij te mogen zetten. Onlangs zijn mensen die enige kennissen hadden uitgenodigd, door hun buren aan de politie verraden, en diezelfde politie heeft het nodig gevonden om de woning binnen te vallen, en de gasten aan te houden. Dit is hetzelfde wat in de jaren 40-45 ook gebeurde.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo Wat ik ook griezelig vind die misplaatste morele superioriteit, die sommigen hier als argument of beter nog als drogreden opvoeren, om de grondrechten die we vooral vanwege de rechteloosheid in de tweede wereldoorlog in het leven hebben geroepen, zomaar opzij te mogen zetten. Onlangs zijn mensen die enige kennissen hadden uitgenodigd, door hun buren aan de politie verraden, en diezelfde politie heeft het nodig gevonden om de woning binnen te vallen, en de gasten aan te houden. Dit is hetzelfde wat in de jaren 40-45 ook gebeurde.

Als je je gewoon aan de regels houdt belt niemand de politie. Regels gelden in een rechtsstaat voor iedereen, er is geen soort "recht" om regels aan je laars te lappen als je het er niet mee eens bent.

Als je je gewoon aan de regels houdt belt niemand de politie. Regels gelden in een rechtsstaat voor iedereen, er is geen soort "recht" om regels aan je laars te lappen als je het er niet mee eens bent.

Als abstracte redenatie, kan ik daar tot op zeker hoogte nog wel in meegaan, maar die redenatie veralgemeniseren, is te kort door de bocht.  

Het is echter de morele kaart spelen in deze discussie  dat vooral een gebrek aan argumenten aantoont, en als enige doel heeft andersdenkenden de mond te snoeren, eventueel te demoniseren en irrelevant te maken. 

Reageer