beantwoord

Toegankelijkheid 1e klasse

• 15 maart 2018
  • 32 reacties
  • 1242 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hier in Brabant rijden sinds enige tijd de nieuwe sprinters. De 1e klasse afdelingen bevinden zich in de kopeinden van de trein. Waar die 1e klasse afdelingen op neer komen is twee hokjes ter grootte van een kippenhok waar de eerste klasse passagiers dan blijkbaar de extra luxe en extra comfort krijgen waar ze ruim 60% meer voor betalen. Terwijl ze in niks (o ja, andere kleur bekleding) verschillen van 2e klasse.

Maar wat ik nog gekker vind, is dit.

Die nieuwe sprinters zijn lage vloer, dus vanaf het perron gelijkvloers te betreden.

Behalve... die 1e klasse in de kopeinden. Daarvoor moet je nog een behoorlijk hoge trede nemen in de trein, en soms dan nóg een keer extra klimmen naar je zitplaats.

Dus mijn vraag is heel simpel: hoe toegankelijk is die 1e klasse voor mensen die invalide zijn, of slecht ter been?
icon

Beste antwoord door Anonymous 16 maart 2018, 20:06

Als het verschil zo minimaal is en de ruimte niet groter dan een kippenhok zou ik zeker voor de tweede klas kiezen. Niets mis mee.
Daar is ook een prima comfortabel gedeelte voor de invalide medemens.

Helaas, helaas kan niet alles ook voor een invalide ingericht of toegangkelijk gemaakt worden.
In de Flirt is dat technisch onmogelijk, die opstap zit er niet voor niets.

Voor dit soort zaken is assistentie verlening niet, dat is slechts een in- en uitstaphulp voor reizigers met rolstoel enz.
Bekijk origineel

32 reacties

Het is inderdaad erg gemakkelijk voor een mindervalide reiziger om deze nieuwe Sprinters zelfstandig te betreden. Als er een trede genomen moet worden, dan is de 1e klasse in dit soort treinen helaas niet voor alle mindervaliden zo toegankelijk inderdaad. Wellicht dat hierbij geholpen kan worden door middel van assistentieverlening.
Badge
"Assistentieverlening" in welke zin, Iris? Het is nogal vaag geformuleerd zo. Wie moet die assistentie verlenen, en hoe?
Laat ik het dan duidelijker formuleren: Hoe toegankelijk is de 1e klasse in de nieuwe sprinters voor mensen die gehandicapt of slecht ter been zijn? Er moet een enorme drempel worden genomen (hoger dan een normale traptrede) vanaf het balkon, en in de 1e klasse zelf is het ook opstapje na opstapje.

Nou, fijn dan dat je vanaf het perron min of meer gelijkvloers de trein in kunt komen, maar hoe kom je vervolgens in de 1 klasse als je invalide of slecht ter been bent?
Reputatie 7
Niet..
Als het verschil zo minimaal is en de ruimte niet groter dan een kippenhok zou ik zeker voor de tweede klas kiezen. Niets mis mee.
Daar is ook een prima comfortabel gedeelte voor de invalide medemens.

Helaas, helaas kan niet alles ook voor een invalide ingericht of toegangkelijk gemaakt worden.
In de Flirt is dat technisch onmogelijk, die opstap zit er niet voor niets.

Voor dit soort zaken is assistentie verlening niet, dat is slechts een in- en uitstaphulp voor reizigers met rolstoel enz.
Dus als je als invalide of slecht ter been zijnd iemand kiest voor 1e klasse en daar ook voor betaalt, dan moet het maar als vanzelfsprekend aannemen dat de 1e klasse in de moderne sprinters niet voor jou toegankelijk is en dan moet je maar 2e klasse gaan zitten?

Mijn vraag is dan: van wie krijg je het teveel betaalde bedrag dan terug? En liefst direct, niet na maanden lang bij de klantenservice te hebben gerappeleerd?
Bovendien vraag ik me dit af: conform huidige wetgeving moeten allerlei voorzieningen tegenwoordig ook voor mensen die in een rolstoel zitten, of anderszins slecht ter been zijn, bereikbaar en toegankelijk zijn. Waarom geldt dat dan niet voor de 1e klasse in de sprinters?
Valt wel op, dat alle NS-moderatoren die in alle andere topics als een bok op de haverkist zitten om een antwoord te geven, hier in dit topic opeens opvallend afwezig zijn...
Reputatie 7
In iedere trein is er een mindervalide plaats. Deze is altijd zo geplaatst, dat hij direct vanaf het balkon toegankelijk is en het liefst zo dicht mogelijk bij de deur. Ook is hier het minder valide toilet aanwezig (het grote toilet). Omdat niet al deze faciliteiten meerdere malen bij iedere trein uitgevoerd worden, is er voor gekozen dit op de meest voorkomende plek te doen. Dat is de 2e klasse.
In iedere trein is er een mindervalide plaats. Deze is altijd zo geplaatst, dat hij direct vanaf het balkon toegankelijk is en het liefst zo dicht mogelijk bij de deur. Ook is hier het minder valide toilet aanwezig (het grote toilet). Omdat niet al deze faciliteiten meerdere malen bij iedere trein uitgevoerd worden, is er voor gekozen dit op de meest voorkomende plek te doen. Dat is de 2e klasse.

En mindervalide mensen die 1e klasse hebben betaald, hoe krijgen die vergoed als ze de 1e klasse niet of moeilijk kunnen bereiken in de huidige sprinters? Want ze hebben dan wel 1e klasse (let wel, 60% méér) betaald, maar krijgen dan niet waar ze voor betaald hebben.
Heb je zelf dit probleem aan de hand, of spreek je in het algemeen.
Je schrijft namelijk telkens alsof iemand anders dit (eventueel) heeft meegemaakt.
Reputatie 7
Volgens mij is het een beetje problemen zoeken. In alle tijd dat ik bij NS werk heb ik hier nog nooit iemand over gehoord (die mindervalide is). Ik hoor alleen positieve geluiden, dat op steeds meer stations het beschikbaar is en dat het steeds flexibeler wordt.

Ik denk dat iedere mindervalide goed weet wat reizen voor hem of haar inhoudt en daarom überhaupt niet eerste klas reist.

Daarbij - iemand die uberhaupt eerste klas zou reizen, in een andere trein (Behalve de SLT) zal altijd een trap op of af moeten om vanaf het perron in de trein te geraken en in een dubbeldekker nogmaals een trap. Die persoon zal dan de trap in de FLIRT ook wel overleven ..
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook nog nooit iemand hierover horen klagen.
Over de 1e klas heb ik ook nog nooit wat gehoord. Wel dat een minder valide plaats in een stiltecoupe zit, maar over het algemeen hoor ik over de plaatsen erg weinig.
Fijn dat jullie je eigen ervaringen met ons delen Slidestops, Tamzin en Loes :)

We doen uiteraard ons best om een reis voor een minder valide zo makkelijk en prettig mogelijk te laten verlopen. Onlangs is de beschikbaarheid van onze assistentieverlening uitgebreid 🙂 Daarnaast is het ons streven om assistentieverlening beschikbaar te kunnen maken op alle stations in Nederland. Uiteraard betreft assistentieverlening alleen de hulp om vanaf het station de trein in te komen (en weer uit natuurlijk). Zoals Spoor 2 ook al heeft aangegeven kan jammer genoeg niet alles ook voor een minder valide toegankelijk gemaakt worden.

Ik zal de feedback uit dit topic bundelen en doorzetten maar een aanpassing wat de inrichting van de treinen betreft zie ik persoonlijk niet snel gebeuren. Ik vertrouw dan ook op ons (voormalig) rijdend personeel als zij aangeven hier geen tot weinig klachten over te ontvangen 😃
Het gaat niet alleen over mensen in een rolstoel. Maar veel 1e klasse reizigers zijn oudere mensen die het kunnen betalen en net wat meer comfort willen. Waarom zou je die dan juist wegstoppen in het enige hoekje van de trein waar je treden moet nemen, enorme opstapjes moet overwinnen om überhaupt je coupé binnen te kunnen komen, enz.?

Zou het niet logischer zijn voor die reizigers die zo veel meer betalen, dan een riante 1e klasse coupé in te richten zonder al die obstakels, en met een inrichting die rechtvaardigt waarom ze zoveel meer betalen? In plaats van een kippenhok op de kop de van de trein, dat alleen maar toegankelijk is via hoge treden, en dat ze dan eigenlijk alsnog tweede klas zitten qua meubilair en comfort? Maar vreemd genoeg lastiger toegankelijk dan de 2e klasse... dus je betaalt meer, en zit dan op de lastigste plaats in de trein. Is dat niet raar?
Reputatie 7
Badge +3
Men wil de eerste klas juist aan de uiteinden van de trein omdat de eersteklas reizigers anders weer gaan klagen over tweedeklas reizigers die allemaal door de eersteklas gaan lopen.
Men wil de eerste klas juist aan de uiteinden van de trein omdat de eersteklas reizigers anders weer gaan klagen over tweedeklas reizigers die allemaal door de eersteklas gaan lopen.

Nou, dan zorg je dat er een 1e klasse gedeelte is aan 1 kant van de trein, dat zowel het "kippenhok" beslaat dat tegenwoordig 1e klasse wordt genoemd, als een gedeelte van het wél gelijkvloers bereikbare deel van de trein. En het kopeind aan de andere kant maak je dan gewoon 2e klasse (is het tóch al, qua meubilair en comfort, hoef je alleen maar de kleur van de stoelbekleding aan te passen).
Geen reactie op deze toch vrij uitvoerbare en logische mogelijkheid?
Denice heeft de suggesties doorgezet, Pejeka.
Badge +3
Jammer, want de 1e klas is nu juist zo mooi (letterlijk) verheven boven de 2e klas :D:P
Jammer, want de 1e klas is nu juist zo mooi (letterlijk) verheven boven de 2e klas :D:P

Het gaat niet om "verheven boven". Het gaat om toegankelijkheid voor ALLE 1e klasse reizigers, en om het verkrijgen van het comfort waar je per slot van rekening fors meer voor betaalt.
Badge
't Was een geintje, Pejeka... Niet zo serieus altijd 🙂
Reputatie 7
Badge
dan zorg je dat er een 1e klasse gedeelte is aan 1 kant van de trein, dat zowel het "kippenhok" beslaat dat tegenwoordig 1e klasse wordt genoemd, als een gedeelte van het wél gelijkvloers bereikbare deel van de trein. En het kopeind aan de andere kant maak je dan gewoon 2e klasse (is het tóch al, qua meubilair en comfort, hoef je alleen maar de kleur van de stoelbekleding aan te passen).
dan gaan de eersteklas reizigers weer klagen over tweedeklas reizigers die allemaal door de deur bij de eersteklas binnen komen, en luid pratend met hun slingerende rugzakjes en friet met sate door de 1e klasse naar de 2e klasse gaan lopen. Als ze al niet meteen neerploffen..
dan zorg je dat er een 1e klasse gedeelte is aan 1 kant van de trein, dat zowel het "kippenhok" beslaat dat tegenwoordig 1e klasse wordt genoemd, als een gedeelte van het wél gelijkvloers bereikbare deel van de trein. En het kopeind aan de andere kant maak je dan gewoon 2e klasse (is het tóch al, qua meubilair en comfort, hoef je alleen maar de kleur van de stoelbekleding aan te passen).
dan gaan de eersteklas reizigers weer klagen over tweedeklas reizigers die allemaal door de deur bij de eersteklas binnen komen, en luid pratend met hun slingerende rugzakjes en friet met sate door de 1e klasse naar de 2e klasse gaan lopen. Als ze al niet meteen neerploffen..

En dáár zijn conducteurs voor, om dat in goede banen te leiden.

Reageer