beantwoord

Toegestane afmeting vouwfiets

  • 2 April 2017
  • 5 reacties
  • 8195 Bekeken

Ls,

Al jaren een trouwe NS-reiziger en sinds eind 2009 maak ik elk weekend gebruik van een vouwfiets. Mijn vouwfiets heeft een afmeting van 33 × 81 × 69 cm. Dit weekend kwam er een conducteur naar me toe die vertelde dat mijn opgevouw vouwfiets niet mee mag, omdat die te groot zou zijn. In al die jaren heb ik er nog nooit een conducteur over gehoord. Hij had het over een maximale afmeting van 22 x 55 voor vouwfietsen en stelde dat ik een boete van 56,10 euro kon krijgen. Aangezien de trein zo goed als leeg was en ik in het gangpad zat besloot hij geen boete op te leggen. Ik vond dit toch vervelend, aangezien het gratis meenemen van de vouwfiets voor mij nog steeds een van de redenen is om met de trein te gaan.

Nu heb ik op de NS-site gekeken, maar kan eigenlijk niets over een maximale afmeting van een vouwfiets vinden (of van bagage als je het zo zou bekijken). Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

Vouwfietser
icon

Beste antwoord door Thom 2 April 2017, 15:10

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
L.S.,

De conducteur heeft geen gelijk. U mag uw vouwfiets in opgevouwen toestand meenemen. Formeel is uw vouwfiets dan handbagage. Van de drie dimensies van handbagage mag een van de afmetingen niet groter dan 85 cm zijn. Een vouwfiets overschrijdt die afmetingen doorgaans niet. Een overschrijding is al niet waarschijnlijk, maar kan haast niet fors zijn in normale omstandigheden. Uw opgevouwen vouwfiets mag mee als bagage, zeker als u de 85 cm niet overschrijdt. Met 81 cm doet u dat niet. De afmeting van 22 bij 55 cm is volslagen onzin. Ik ben trouwens een dergelijke ingenieuze constructie ook nog nooit tegengekomen.

De boete zou terecht zijn als uw fiets was uitgevouwen. Mocht u een boete krijgen, dan kunt u die eenvoudig aanvechten bij Klantenservice, en dat wint u altijd. Vraag in dat geval extra aan de conducteur naar standplaats en dienstnummer. Hij is verplicht u die te geven.

Graag gedaan,

Geen luchtfietser 😉
Hallo Vouwfietser1, welkom op ons Serviceforum.
Wat een vervelende ervaring moet dit zijn geweest. Ik zie dat Thom je al van een antwoord heeft voorzien, bedankt hiervoor Thom. Een vouwfiets wordt inderdaad gezien als handbagage en in dit geval is dit binnen de afmetingen. Op onze website vind je dit hier terug.
Mocht dit weer voorkomen, ik verwacht het niet, dan hoor ik het graag.
Beste Thom en Miriam,

Hartelijk dank voor jullie antwoord, een hele geruststelling. Was vandaag ook met de trein gegaan en dit keer zei de conducteur niets over mijn vouwfiets. Heel blij dat ik niemand in de wielen rij :)

Groeten,

Vouwfietser
Wat mij overigens wel opvalt is dat er steeds grotere vouwfietsen komen. Denk daarbij aan een fiets van normale afmetingen en dan een scharnier in het midden om er een vouwfiets van te maken.
Maar ik heb zelf ook geen andere afmetingen gezien voor vouwfietsen behalve dan voor handbagage zoals Thom aangeeft.
Ls,

. Hij had het over een maximale afmeting van 22 x 55 voor vouwfietsen en stelde dat ik een boete van 56,10 euro kon krijgen.
Vouwfietser


misschien is deze conducteur vroeger werkzaam geweest in de luchtvaart. want de afmetingen die die aangeeft zijn de afmetingen voor handbagage in het vliegtuig

Reageer