beantwoord

Toekomst serie 4900 (Utrecht - Almere)

• 14 maart 2014
  • 30 reacties
  • 1833 Bekeken

Vanaf de dienstregeling 2013 rijdt er op het traject Utrecht – Almere in plaats van de vertrouwde DD-AR/DDZ de SLT.

Sindsdien is het ook dagelijks gedonder met te volle treinen omdat NS het een goed beleid vindt om met een losse SLT-4 in de spits te gaan rijden. Geen wonder dat deze treinen, samen met die van de serie 5700 (Den Haag – Weesp – Utrecht), dus al sinds september constant in de top 10 volle treinen van Rover komen.

Aangezien dit nu al een aantal maanden compleet misgaat begin ik mij toch zorgen te maken over de toekomst van deze treinserie. Ten eerste had SLT nooit in deze serie terecht mogen komen omdat het een (pseudo) Intercity is. NS besloot echter om er maar ‘gewoon’ een Sprinter van te maken zodat de keerkoppeling aan de serie 5700 (Den Haag – Weesp – Utrecht), waar wel SLT in moest door de strakkere rijtijden, behouden kon worden. In het vervoersplan van 2014 staat de serie alleen wel nog steeds als Intercity aangegeven. Hoe kan dit?

SLT is namelijk geschikt voor korte trajecten waar mensen dus niet al te lang moeten staan. Hierdoor zit er geen ook geen wc in deze treinstellen. Het traject Utrecht Centraal – Almere Centrum duurt 40 minuten en een groot deel van de reizigers reist het hele traject mee of reist van Almere naar Hilversum (22 minuten). NS zet zelf op haar site dat SLT geschikt is voor trajecten van 15 minuten. Volgens mij liggen 40 en 15 minuten nog altijd niet erg dicht bij elkaar. Hierdoor is SLT per definitie dus ongeschikt voor dit traject. Naar mijn inzien is DDZ/VIRM een stuk geschikter dus voor dit traject.

Daarnaast wordt er al jaren gepleit voor een versnelling van deze verbinding. Want het is natuurlijk belachelijk dat twee grote steden als Utrecht en Almere een waardeloze nep Intercity verbinding hebben. Staatssecretaris Mansveld heeft in september 2013 dus ook aangegeven dat het traject gemakkelijk al met 8 minuten versneld kan worden door een ander stopschema. Hierbij kan gedacht worden aan het volgende stopschema:

Utrecht Centraal – Hilversum – Naarden-Bussum – Almere Centrum (– Almere Oostvaarders*)

*Tot de keervoorziening op Almere Centrum weer gereed is.

Hierdoor wordt de reistijd verkort tot 32 minuten vanaf Almere Centrum en worden de grootste en belangrijkste reizigersstromen alleen maar beter bediend.

Na deze lange, maar ook (hopelijk) informatieve forumpost hoop ik een antwoord te krijgen op de vraag wat de toekomstplannen voor de serie 4900 (en eventueel serie 5700) zijn? Want ik mag hopen dat dit niet op deze manier langer door blijft gaan.
icon

Beste antwoord door Hessel NS 4 april 2014, 17:08

Dag Anthony, we hebben van onze logistieke collega's een antwoord op je vragen gekregen. Omdat het ons eerlijk gezegd af en toe boven de pet ging, hebben we ons best gedaan het te “vertalen”. Ik hoop dat deze informatie afdoende voor je is :)

Het klopt inderdaad dat op het traject Utrecht – Almere sinds december 2013 Sprintermaterieel rijdt. Deze treinen zijn in de plaats gekomen van het dubbeldeks-stoptreinmaterieel. In de lijnvoering van deze serie en de stations waar deze op stopt is niets veranderd.

Je geeft aan dat het dagelijks erg vol is in deze treinen en dat wij met een ‘losse SLT-4’ rijden. Wij herkennen dat het druk is in deze treinen, net als in andere treinen in de spits. De planning is dat deze treinen minimaal met SLT-6 zouden moeten rijden. Het kan in de dagelijkse uitvoering incidenteel voorkomen dat dit niet zo is, bijv. door een materieelstoring.

Voor dit materieeltype is inderdaad gekozen vanwege de doorkoppeling met de serie 5700. De vroegere lijnvoering van de 4900-serie is een vreemde eend in de bijt geweest. De trein stopte vroeger niet op alle tussengelegen stations, werd gereden met stoptreinmaterieel dat ook wel eens als Sneltreinmaterieel werd ingezet en daarom werd toen gekozen om deze specifieke lijnvoering Intercity te noemen. Aangezien deze serie met ons nieuwste Sprintermaterieel rijdt, hebben we gekozen om de naamvoering van de lijn te veranderen in Sprinter.

Tot eind van dienstregeling 2016 blijft dit zo, of er in de dienstregeling 2017 iets gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Hier worden meerdere varianten voor bekeken. Daarbij wordt gekeken naar o.a. klantwensen en logistieke (on)mogelijkheden. Hier wordt een goede afweging tussen gemaakt.
Bekijk origineel

30 reacties

De losse SLT viertjes in de spits zijn per september als het goed is verdwenen (incidenten waarbij het zesje kapot is uitgezonderd). In de ochtend wordt er op de drukste ritten nu SLT10 ingezet, wat toch een aanzienlijke uitbreiding is ten opzichte van het oude DDZ.
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Waarbij nog komt de DDZ veel meer plaatsen eerste klas heeft die in sprinterdiensten vrijwel leeg blijven.
Vandaag 15-06-17 reed toevallig de 4921 met slechts 1 losse SLT 4 met slechts 216 zitplaatsen.
Dus weten waar we naar toe gaan?
Helaas is dat geen kwestie van vinden maar van weten. Een DDZ viertje heeft 373 zitplaatsen, terwijl 8 bakken SLT, zoals de NS nu inzet op de treinen 4921 en 4923, in totaal 432 zitplaatsen heeft.
Reputatie 7
Badge
Nou sorry hoor maar ik vind de DDZ toch echt een stuk meer capaciteit hebben dan zo´n klein SLTje.
De voornaamste reden voor het omwisselen is dat SLT simpelweg sneller is, wat voor de dienstregeling op dit volle traject nodig is. Daarnaast is DDZ vaak ook ongewenst met oog op capaciteit, je kunt vaak geen bij de drukte passende treinsamenstelling creëren met een enkele DDZ, en een gekoppelde DDZ inzetten is op het traject Zwolle - Utrecht na te veel van het goede. Met 8 bakken SLT heb je meer capaciteit dan je met een enkele DDZ kan bieden, en met 10 bakken heb je veel meer capaciteit mocht dat nodig zijn.
Nou is het zo dat deze sprinter op zijn route wel 4 stations overslaat.
Een sprinter stopt op alle stations.
Paar jaar terug hete deze serie intercity zoals hij nu ook rijd en stopt zelfs niet op Overvecht.
Daarom ook de vraag waarom op deze serie de DDZ weg is gehaald in SLT rijdt.
Haal dan bij een echte Sprinter serie waar DDZ rijdt deze weg?
Reputatie 3
Hoe kom je erbij dat Utrecht - Almere is. Is een SPRINTER staat ook op de borden. Alleen stopt deze sprinter opmerkelijk niet overal.
De 4900 is anders nou niet bepaald een sprinter, in het Programma Hoogfrequent Spoor staat deze ook als intercity aangeduid. Eigenlijk zou je zeggen sneltrein, maar op dat woord rust een taboe bij de NS. Dat gezegd hebbende, de 4900 is er in capaciteit juist op vooruit gegaan in de ochtendspits, SLT8 heeft namelijk meer zitplaatsen dan DDZ4. Alleen de verdeling is anders geworden, de drukte ritten hebben 15% meer capaciteit, de minder drukke ritten 14% minder.
Reputatie 7
Badge +3
We zijn een paar jaar verder en in 2017 rijd de semi sneltrein sprinter los van de 5700 serie en rijdt eindelijk met DDZ.
Maar nu,
Oo een belachelijke wijze zet de NS vanaf 11 juni weer de SLT in. En uiteraard ook erg klein.
Waarom rijd die ellendige SLT treinen op die serie van Utrecht naar Almere en waarom is besloten om alle DDZ treinstellen eruit te halen.
Dit is echt belachelijk voor worden voor een sprinter sneltrein die stations als Utrecht Overvecht, Hollandse Rading, Hilversum Mediapark en Bussum zuid overslaan!!!
Hup, de intercity dubbeldekkers moeten gauw terug komen.

DDZ is intercity materieel (met o.a. veel eerste klas) en rijdt alleen noodgedwongen enkele sprinterdiensten tot er voldoende nieuwe sprinters zijn (Flirts + CAF). Het is niet bedoeling dat DDZ in de nabije toekomst überhaupt nog sprinterdiensten rijdt.
Een van de grote reizigersstromen op deze serie zijn de scholieren richting Hilversum Sportpark. Dat stelt momenteel niet heel veel voor, het einde van het schooljaar is in zicht.
Reputatie 7
Omdat de DDZ niet als sprinter is bedoeld en erg traag is, iets wat de SLT veel beter kan 😉
We zijn een paar jaar verder en in 2017 rijd de semi sneltrein sprinter los van de 5700 serie en rijdt eindelijk met DDZ.
Maar nu,
Oo een belachelijke wijze zet de NS vanaf 11 juni weer de SLT in. En uiteraard ook erg klein.
Waarom rijd die ellendige SLT treinen op die serie van Utrecht naar Almere en waarom is besloten om alle DDZ treinstellen eruit te halen.
Dit is echt belachelijk voor worden voor een sprinter sneltrein die stations als Utrecht Overvecht, Hollandse Rading, Hilversum Mediapark en Bussum zuid overslaan!!!
Hup, de intercity dubbeldekkers moeten gauw terug komen.
Toevallig las ik gisteren iets interessants op de website van de Spits. Hier een linkje naar het bericht: http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/2014/09/toch-wc-tijdens-lange-treinritten

Door de nieuwe concessie die volgend jaar ingaat, waarin staat dat stoptreinen waar 1 op de 3 reizigers langer dan 30 minuten inzit een toilet aan boord moeten hebben, gaan er volgens dit bericht DDZ rijden op onder andere het traject van Amsterdam naar Hilversum. Ik neem aan dat hiermee de 5700 (Den Haag Centraal - Amsterdam Zuid - Hilversum - Utrecht) wordt bedoeld aangezien de 5800 (Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam Centraal - Hilversum - Amersfoort) al met sprinters rijdt met een toilet aan boord.

In dit geval gaat de 4900, als de 5700 nog steeds op de 4900 gaat keren, dus ook met DDZ rijden. Is hier al meer informatie over bekend en kan iemand van de NS dit bevestigen of ontkennen?
Dubbel post mag eruit, weet niet waarom hij dubbel stuurt...
Dat is precies wat ik bedoel, hoeven ze niet tot eind 2016 te wachter terwijl het gauw gerealiseerd kan worden.

Spoor 1 de 4900 serie met DDZ
Spoor 2 de 5700 serie met SLT
Spoor 3 de 5500 serie met SGM en 5600 serie met als mix SLT en DDZ.

Dit kan na de zomervakantie in theorie gerealiseerd worden.
Wat vind de NS ervan?

Ik heb gauw een oplossing over deze serie. (4900/5700)

Als spoor 3 af is in Utrecht CS kan deze weer in dienst.

Op spoor 1 gaat na de zomervakantie de 5500 keren opzich samen met de 5600 serie. Dat gaat opzich goed. Wat er eigenlijk al een poos gebeurt.

Materiaal SGM of SLT

Op spoor 2 keert de 5700 op zich zelf en spoor 2 kan eventueel voor de museum pendel gebruikt worden.
Materiaal SLT.

Op de nieuwe spoor 3 als hij af is keert de 4900 op zich zelf en kan dan rijden met dubbeldeks materiaal DDZ.

Ook handig als de trein met 5 a 10 min vertraging aankomt gaat de keertrein niet weg met een kleine vertraging.

Op zich een oplossing die niet verkeerd klinkt. Ik zou dan voor deze oplossing kiezen:
Spoor 1: Serie 4900 - DDZ
Spoor 2: Serie 5700 - SLT
Spoor 3: Serie 5500 - SGMm/Serie 5600 - DDZ/SLT

DDZ is in de spits in de 5600 echt wel nodig qua capaciteit. In de rustige uren en in de weekenden is DDZ dan wel weer overkill voor deze treinen. Daarom zou een combinatie van DDZ/SLT een goede oplossing voor deze treinserie zijn denk ik.

Daarnaast kan je op deze manier altijd naar hetzelfde perron lopen om richting Hilversum te reizen. Makkelijker voor de dagjesmensen die zo niet hoeven te kijken of ze snel naar spoor 3 of spoor 2 moeten rennen.

Ik ben alleen bang dat dit plan nooit gaat gebeuren. Ik heb al ergens anders gelezen dat de 5500 en 5600 waarschijnlijk allebei weer een apart spoor gaan krijgen op Utrecht. Toch jammer, want dit zou een uitgelegen kans zijn om het probleem met deze treinserie op te lossen.

Op spoor 1 gaat na de zomervakantie de 5500 keren opzich samen met de 5600 serie. Dat gaat opzich goed. Wat er eigenlijk al een poos gebeurt.

Materiaal SGM of SLT

Op spoor 2 keert de 5700 op zich zelf en spoor 2 kan eventueel voor de museum pendel gebruikt worden.
Materiaal SLT.

Op de nieuwe spoor 3 als hij af is keert de 4900 op zich zelf en kan dan rijden met dubbeldeks materiaal DDZ.

Ook handig als de trein met 5 a 10 min vertraging aankomt gaat de keertrein niet weg met een kleine vertraging.

Materiaal SGM of SLT

Materiaal SLT.

Bedankt voor je duidelijke antwoord, Hessel. Toch spijtig om te lezen dat deze verbinding dus tot minimaal 2016 nog bagger blijft. Ik dacht dat jullie motto juist was dat de klant op één, twee en drie komt te staan. Hieruit blijkt voor mij maar weer dat dit niet het geval is.
Dag Anthony, we hebben van onze logistieke collega's een antwoord op je vragen gekregen. Omdat het ons eerlijk gezegd af en toe boven de pet ging, hebben we ons best gedaan het te “vertalen”. Ik hoop dat deze informatie afdoende voor je is :)

Het klopt inderdaad dat op het traject Utrecht – Almere sinds december 2013 Sprintermaterieel rijdt. Deze treinen zijn in de plaats gekomen van het dubbeldeks-stoptreinmaterieel. In de lijnvoering van deze serie en de stations waar deze op stopt is niets veranderd.

Je geeft aan dat het dagelijks erg vol is in deze treinen en dat wij met een ‘losse SLT-4’ rijden. Wij herkennen dat het druk is in deze treinen, net als in andere treinen in de spits. De planning is dat deze treinen minimaal met SLT-6 zouden moeten rijden. Het kan in de dagelijkse uitvoering incidenteel voorkomen dat dit niet zo is, bijv. door een materieelstoring.

Voor dit materieeltype is inderdaad gekozen vanwege de doorkoppeling met de serie 5700. De vroegere lijnvoering van de 4900-serie is een vreemde eend in de bijt geweest. De trein stopte vroeger niet op alle tussengelegen stations, werd gereden met stoptreinmaterieel dat ook wel eens als Sneltreinmaterieel werd ingezet en daarom werd toen gekozen om deze specifieke lijnvoering Intercity te noemen. Aangezien deze serie met ons nieuwste Sprintermaterieel rijdt, hebben we gekozen om de naamvoering van de lijn te veranderen in Sprinter.

Tot eind van dienstregeling 2016 blijft dit zo, of er in de dienstregeling 2017 iets gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Hier worden meerdere varianten voor bekeken. Daarbij wordt gekeken naar o.a. klantwensen en logistieke (on)mogelijkheden. Hier wordt een goede afweging tussen gemaakt.
We wachten nog op reactie. Zodra wij het horen, laten we het zo snel mogelijk weten,
Is er al meer informatie bekend over dit probleem? 🙂
Dat is het goede leven! Maar ik vrees dat deze discussie aardig van de rails is gelopen..
Zal wel door mijn leeftijd komen, maar soms verlang ik nog wel eens naar de tijd dat dat 'speelgoed" er (nog) niet was en reizigers nog gezellig een praatje met elkaar maakten en aandacht hadden voor elkaar in plaats van voor dat verduvelde beeldschermpje.Ik lees dit en reageer nu vanaf m'n laptop in de trein.. ;)

Ha, ha.
Is uiteraard jouw goed recht.
Jij zal het mij niet euvel duiden dat ik deze reactie heerlijk in een comfortabele bureaustoel zittend op mijn desktop zit te tikken, onder het genot van een heerlijk drankje, en..... met WiFi :)
Bij jou vergeleken voel ik me echt een bofkont.

Reageer