beantwoord

Toekomst WIFI en stopcontacten trein?

• 1 oktober 2019
  • 17 reacties
  • 475 Bekeken

Weet iemand of er nog verbeteringen op de planning zijn wat betreft het Wifi netwerk en wanneer je ook stopcontacten krijgt in de tweede klas?

Klopt dat het basisstation nog altijd op 3G draait?
icon

Beste antwoord door Jeroen 1 oktober 2019, 19:55

Het wifi netwerk in de trein is 4G en in de wifi routers zitten 3 sim kaartjes zodat er van het sterkste netwerk in de buurt gebruik gemaakt kan worden, dus zowel KPN - Vodafone als T-mobile verzorgen de wifi signalen naar de trein.

Stopcontacten in de 2e klas zullen niet zomaar in de treinen geplaatst worden dit zal alleen gebeuren met toekomstige renovatie van de treinen. Voordat alle treinen dus stopcontacten hebben in de 1e en 2e klasse zal nog behoorlijk wat jaren gaan duren.

Overigens wil ik jullie er wel op wijze dat het gebruik van openbare wifi natuurlijk niet helemaal veilig is tenzij je via een VPN werkt, ook data tracking wordt veel gebruikt op de gratis wifi netwerken. Een reden waarom ik zelf geen gebruik maak van het gratis wifi.

Overigens kwam ik nog een filmpje tegen over de wifi in de trein en waarom het zo langzaam is:

Waarom is wifi in de trein zo langzaam
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3
Ook ik ben in deze vraag geïnteresseerd. Wifi in de trein werkt vaak wel maar ook te regelmatig niet (in mijn geval: traject Zwolle-Roosendaal, materieel DDZ of Koploper). Er is even sprake van geweest om te wisselen naar een andere aanbieder (van T-mobile naar KPN).

Ook stopcontacten zijn aan deze kant een gewenst extraatje.
Badge
Het wifi netwerk in de trein is 4G en in de wifi routers zitten 3 sim kaartjes zodat er van het sterkste netwerk in de buurt gebruik gemaakt kan worden, dus zowel KPN - Vodafone als T-mobile verzorgen de wifi signalen naar de trein.

Stopcontacten in de 2e klas zullen niet zomaar in de treinen geplaatst worden dit zal alleen gebeuren met toekomstige renovatie van de treinen. Voordat alle treinen dus stopcontacten hebben in de 1e en 2e klasse zal nog behoorlijk wat jaren gaan duren.

Overigens wil ik jullie er wel op wijze dat het gebruik van openbare wifi natuurlijk niet helemaal veilig is tenzij je via een VPN werkt, ook data tracking wordt veel gebruikt op de gratis wifi netwerken. Een reden waarom ik zelf geen gebruik maak van het gratis wifi.

Overigens kwam ik nog een filmpje tegen over de wifi in de trein en waarom het zo langzaam is:

Reputatie 4
Wanneer er stopcontacten komen dan slopen ze de klaptafels eruit zodat je nog niet met je laptop kan werken, is met die nieuwe sprinters ook gebeurd.
Reputatie 5
Wanneer er stopcontacten komen dan slopen ze de klaptafels eruit zodat je nog niet met je laptop kan werken, is met die nieuwe sprinters ook gebeurd.
Volgens mij heeft de SLT geen stopcontacten en geen klaptafels, terwijl de ICNG en 6 delige VIRMm III wel klaptafels en stopcontacten.

Je redenatie is niet alleen verkeerd, het is ook gewoon onnodig en niet op waarheid berust commentaar geven.
Reputatie 4

Wanneer er stopcontacten komen dan slopen ze de klaptafels eruit zodat je nog niet met je laptop kan werken, is met die nieuwe sprinters ook gebeurd.Volgens mij heeft de SLT geen stopcontacten en geen klaptafels, terwijl de ICNG en 6 delige VIRMm III wel klaptafels en stopcontacten.

Je redenatie is niet alleen verkeerd, het is ook gewoon onnodig en niet op waarheid berust commentaar geven.

Ik doel op de SNG, die heeft wel stopcontacten geen klaptafels: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_Nieuwe_Generatie
Mijn reactie is dus voor de volle 100% waar.
Reputatie 7
Badge +3
Sprinters hebben nooit klaptafels gehad, dus zijn er ook niet uitgesloopt. Wel is het tafeltje bij de 4-zitjes in de SNG een beetje te heet gewassen en gekrompen.
Dat er geen klaptafels zitten in de Sprinters - of op zijn minst alleen in de 1e klas - is niet logisch. Het argument dat men niet lang genoeg in een Sprinter zit is voor veel reizigers absoluut niet waar, en met laptop uitpakken en opstarten en al is het op een rit van 15 minuten al mogelijk om werk te doen. Iedereen die dus langer dan 15 minuten in een Sprinter zit wordt hier benadeeld door het gebrek aan voorzieningen.

Dus toch 4G... maar toch verbaas ik me dat het internet in een Flixbus die gebruik maken van ongeveer dezelfde techniek toch een stuk sneller is.
In een Flixbus is de rest dan weer langzamer 😉
Badge +3
In (Flix)bussen is de snelheid 'uncapped' en krijg je gewoon wat er op dat moment beschikbaar is. In treinen krijgt iedereen een vaste snelheid, die overigens niet gegarandeerd is als de vraag groter is dan maximumsnelheid/aantal personen×toegekende bandbreedte.
Dat er geen klaptafels zitten in de Sprinters - of op zijn minst alleen in de 1e klas - is niet logisch. Het argument dat men niet lang genoeg in een Sprinter zit is voor veel reizigers absoluut niet waar, en met laptop uitpakken en opstarten en al is het op een rit van 15 minuten al mogelijk om werk te doen. Iedereen die dus langer dan 15 minuten in een Sprinter zit wordt hier benadeeld door het gebrek aan voorzieningen.

De sprinter heeft inderdaad gewone stopcontacten (ook usb) maar het in inderdaad wel een tegenvaller dat er geen tafeltjes aanwezig zijn.

Wanneer krijgen de intercity's de upgrade?

In (Flix)bussen is de snelheid 'uncapped' en krijg je gewoon wat er op dat moment beschikbaar is. In treinen krijgt iedereen een vaste snelheid, die overigens niet gegarandeerd is als de vraag groter is dan maximumsnelheid/aantal personen×toegekende bandbreedte.

Maar nog geen 1 mbit maakt de beleving wel een stuk minder, want 2 a 3 mbit zou al een stuk beter zijn m.n voor video.
De "nieuwe-nieuwe" VIRMs, de vervolgseries die vanaf volgend jaar gemoderniseerd gaan worden, krijgen stopcontacten in de 2e klas. Simpel gezegd zijn ze dus te vinden vanaf volgend jaar, maar het lijkt me sterk dat er voor 2030 beloften gedaan kunnen worden over de aanwezigheid ervan. ICM en DDZ rijden nog altijd rond en de nu nog gloednieuwe VIRMm-1 zal ook niet zomaar omgebouwd worden.
Badge
Om deze vraag over sneller internet eens te counteren ben ik benieuwd of een reiziger ook bereid zou zijn om te betalen om gebruik te kunnen maken van snellere wifi in de treinen?

Want het beschikbaar stellen van de wifi en al het onderhoud er aan kost toch flink wat geld en als het datagebruik nog groter wordt wordt het nog duurder om de wifi beschikbaar te stellen.
Badge +3

Maar nog geen 1 mbit maakt de beleving wel een stuk minder, want 2 a 3 mbit zou al een stuk beter zijn m.n voor video.

Het is inderdaad 512 kbps meen ik, en dat is onvoldoende voor video.

Maar goed, als jij aan het eind van een straat/waterleiding woont en al je buren gaan volop de tuin sproeien (video kijken) met als gevolg dat jij niet eens meer je handen kunt wassen (of Spotify luisteren) dan is iedereen een beetje minder wel zo eerlijk, toch?

Wat is zei over treinen is overigens alleen bij NS. Bij o.a. Arriva krijg je wel 'uncapped'.
Reputatie 5
Om deze vraag over sneller internet eens te counteren ben ik benieuwd of een reiziger ook bereid zou zijn om te betalen om gebruik te kunnen maken van snellere wifi in de treinen?

Want het beschikbaar stellen van de wifi en al het onderhoud er aan kost toch flink wat geld en als het datagebruik nog groter wordt wordt het nog duurder om de wifi beschikbaar te stellen.

Helemaal mee eens. "Alles" moet weer voor "niks". Men is de snelheid van thuis gewend, compleet met p2p downloaden, netflix, noem maar op. Voor e-mail lezen en normaal browsen heb je helemaal niet zoveel snelheid nodig.

Ik zou het een goede zaak vinden als men tegen betaling meer snelheid kan krijgen, dan kan men dat zelf afwegen. En dan zal vaak blijken dat het goedkoper is om gewoon de data uit hun GSM bundel aan te spreken, want dat kost geen .... meer tegenwoordig. Ik voorzie dat publieke WiFi infrastructuur dan ook z'n langste tijd gehad heeft.
NS Mobiel, Altijd Snel. Of zoiets. Eurootje of 5-6-7 per maand bovenop je abbo, mocht je het willen. Wat mij alleen even ontgaat is waarom wi-fi altijd zo belangrijk wordt gevonden. Grote databundels zijn inmiddels spotgoedkoop geworden. Ik betaal €25 in de maand voor onbeperkt 4G op de hoogste snelheid die het netwerk biedt. Natuurlijk is het bereik in sommige delen van het land matig tot slecht maar over het algemeen is het vanuit de trein mogelijk om vrijwel overal te internetten.

Dwz, in de Randstad stream je makkelijk 720p video zonder laadtijden en in grote delen van de rest van het land kun je altijd met 360p nog verder kijken. Alleen in bepaalde streken is de verbinding zo traag dat je zelfs geen nieuwsartikelen meer kan laden. Ik weet ook niet of de trein zelf dan nog een betere verbinding biedt maar dat lijkt me sterk.
Badge +3
De trein heeft verbindingen met verschillende providers dus zal er vrijwel altijd wel eentje zijn die in afgelegen gebieden nog 3G/HDSPA of UMTS (2G?) dekking heeft, in tegenstelling tot je telefoon natuurlijk.

Gelukkkig zijn die 'witte vlekken' op de dekkingskaarten van providers niet al te groot, dus zelfs je telefoon zal binnen afzienbare tijd wel weer een signaaltje oppikken.

Reageer