beantwoord

Toekomstige dubbeldekkers en draaistellen onder treinen

Reputatie 1
Ik hoorde dat de ddz net zoals de icmm dichtbij het einde van zijn gebruik ligt. Wat ik mij nu af vraag is hoe zal ns de toekomstige dubbeldekkers aanbesteden, ontwerpen, of laten bouwen. Ik heb gehoord dat alle intercity’s in de toekomst ook rolstoeltoegankelijk moeten zijn net als alle sprinters die dat in 2025 moeten zijn. Wat ik me dus ook af vraag is hoe ns het qua draaistellen onder de treinen zal aanpakken om toch nog de dubbeldekkers qua wagonlengte dezelfde lengte als ddar, ddz, virm te geven. Zelfde geld voor de toekomstige enkeldekkers. Zullen die ook nog terug keren met 2 draaistellen per wagon of zal ns alle treinen in de toekomst met jacobsdraaistellen laten rijden en per wagon minder zitplaatsen creeëren.
icon

Beste antwoord door Danny NS 14 maart 2019, 12:03

Hoi Daniel Tesfaye,

Dat is inderdaad een zeer specifieke vraag. Ik kan je geen garanties geven of dingen toezeggen, maar gezien het feit dat we onze treinen graag willen uitvoeren met een gelijkvloerse uit- en instap zal de vloer dus verlaagd moeten worden.
Bij bijvoorbeeld een DDZ is dit niet mogelijk omdat het draaistel onder het balkon en dus onder de deuren zit.

Nou zie je bijvoorbeeld bij de dubbeldekkers van de NMBS (type M7) dat de deuren zijn verplaatst en nu meer in het midden van de bak zitten. Hierdoor heb je geen last van het onderstel maar lever je wel in op ruimte.

Zoals je bij de SLT ziet is er niet zozeer meer sprake van bakken en balkons zoals je deze kent bij een ICM. Naar verwachting zal hier ook rekenschap mee worden gehouden bij de bouw van nieuwe treinen zoals je nu ook terugziet bij de prototype ICNG (Intercity Nieuwe Generatie).

Wellicht een idee om je vraag te stellen op Somda. Dit is een forum vol met mensen die alles weten over treinen en hier vast met je over mee kunnen discussiëren.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1
Het lijkt me dat je met dit soort wel heel technische vragen beter af bent in een forum voor spoor''gekkies'', of lid worden van de NVBS-de Ned. Ver. van Belangstellenden in Spoor&TRam.
En zelf bouwen doet NS niet, ook vrijwel nooit gedaan. Wat ze in het verleden veel te veel deden was te veel zelf aanpassen aan standaardmodellen (volgens vak-critici).

Dit bericht is aangepast.
Hoi Daniel Tesfaye,

Dat is inderdaad een zeer specifieke vraag. Ik kan je geen garanties geven of dingen toezeggen, maar gezien het feit dat we onze treinen graag willen uitvoeren met een gelijkvloerse uit- en instap zal de vloer dus verlaagd moeten worden.
Bij bijvoorbeeld een DDZ is dit niet mogelijk omdat het draaistel onder het balkon en dus onder de deuren zit.

Nou zie je bijvoorbeeld bij de dubbeldekkers van de NMBS (type M7) dat de deuren zijn verplaatst en nu meer in het midden van de bak zitten. Hierdoor heb je geen last van het onderstel maar lever je wel in op ruimte.

Zoals je bij de SLT ziet is er niet zozeer meer sprake van bakken en balkons zoals je deze kent bij een ICM. Naar verwachting zal hier ook rekenschap mee worden gehouden bij de bouw van nieuwe treinen zoals je nu ook terugziet bij de prototype ICNG (Intercity Nieuwe Generatie).

Wellicht een idee om je vraag te stellen op Somda. Dit is een forum vol met mensen die alles weten over treinen en hier vast met je over mee kunnen discussiëren.
Reputatie 3
Het meest waarschijnlijke lijkt mij een concept waarbij de kopbakken enkeldeks zijn met daarin ruimte voor mindervaliden en fietsen.

Reageer