beantwoord

Toeslag vergeten, boete direct pinnen?

• 12 november 2018
  • 17 reacties
  • 1603 Bekeken

Dag,
Recentelijk zat ik in de trein van Amsterdam Centraal naar Rotterdam centraal. Tijdens deze rit werd er na de stop op Schiphol gecontroleerd. Omdat de toeslag was vergeten werd er een boete gegeven van €10. Tot zover klopt het. Maar is het tegenwoordig beleid van de NS dat je (zonder te vragen naar je legitimatie dan wel uitschrijven van een boete) geeist kan worden dat je direct gaat pinnen als je geen cash geld bij hebt? Ik vond dit zo vreemd, sta je bij de GWK pin automaat €10 te pinnen onder toeziend oog van een conducteur/controleur of weet ik veel wie dat was.

Persoonlijk vind ik dit hele vreemde taferelen en vraag mij serieus af of dit wel rechtmatig is (aangezien de algemene voorwaarde het heeft over het uitschrijven van een boete en dat er dan om legitimatie gevraagd moet worden). En als het niet mag is het natuurlijk een schande dat dit is gebeurd in de trein en dat deze conducteurs/controleurs hun eigen regels maken en passagiers dusdanig intimideren dat ze ermee wegkomen!

Mvg, Sheryl
icon

Beste antwoord door Slidestops 12 november 2018, 20:29

Sterker nog; je bent verplicht direct een vervoersbewijs af te rekenen indien je niet in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Je dient de ritprijs + wettelijke verhoging (of in dit geval toeslag), direct af te rekenen.

Indien dit niet mogelijk is, pas dan spreek je van een staande houding en beginnen we over een identiteitsbewijs. Dan krijg je een uitstel van betaling (ontwerp proces-verbaal).
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge
Heb je wel een betaalbewijs gekregen? Anders is het wel een grijs gebied, aangezien je niet weet waar het tientje naar toe gaat. Zou er voor opteren, dat de conducteurs een betaalautomaat bij zich hebben.
Badge
@Loes @Slidestops jullie weten hier vast het antwoord op

@Raymond123 ik denk niet dat de hoofdconducteurs nog meer mee willen gaan slepen elke dag en zeker geen mobiele pin automaat.
Reputatie 7
Sterker nog; je bent verplicht direct een vervoersbewijs af te rekenen indien je niet in het bezit bent van een geldig vervoersbewijs. Je dient de ritprijs + wettelijke verhoging (of in dit geval toeslag), direct af te rekenen.

Indien dit niet mogelijk is, pas dan spreek je van een staande houding en beginnen we over een identiteitsbewijs. Dan krijg je een uitstel van betaling (ontwerp proces-verbaal).
Hoe zit het met de toeslag voor Intercity Direct? Is die ook zonder wettelijke verhoging mee te krijgen? @Loes, weet jij dit?
Reputatie 7
Als je niet beschikt over de toeslag is dit standaard 10 euro. In de trein kan geen normaal tarief meer worden geschreven van 2.40

Bij het ontbreken van alleen de toeslag komt er geen 50 euro bij
Reputatie 6
Badge
Maar volgt er een betalingsbewijs o.i.d.? Het is natuurlijk een efficiënte wijze, direct innen, waar ik voorstander van ben. Maar onder begeleiding naar de geldautomaat zou ook op mij wat bijzonder overkomen.
Het gaat mij ook niet om de hoogte van de boete. Geen toeslag dus boete. Dat snap ik. Het gaat er mij om dat een proces verbaal niet een optie is geweest maar dat het meteen cash afgerekend moest of meteen pinnen. En dit laatste vind ik zo vreemd. Ik dacht idd ook dat er dan een proces verbaal uitgeschreven moest worden. En dan maakt het volgens mij ook niet uit wat de hoogte van de boete is toch?
Reputatie 6
Badge
Dit zal een stuk goedkoper zijn dan gegevens opnemen, iets toesturen vervolgens en gaan innen en eventueel aanmanen. Het hele administratieve proces blijft hierdoor achterwege.
De procedure ook bij geen geldig vervoersbewijs is dat de eerste optie is om het direct contant te voldoen, in de ICD hebben collega's van NS Internationaal een pinapparaat bij zich en kan je dus ook pinnen. De contante optie is de minst zware volgens de wet. Ik hoef dan geen staande houding te doen en hoef verder geen identiteitsgegevens te noteren en controleren. Kan of wil men niet direct betalen, wordt het inderdaad een Uitstel van Betaling, zoals bekend.
Wij moeten altijd een bewijs meegeven, dat is altijd via het conducteursbiljet, waar we ook het UVB op uitschrijven.
Dank jullie wel. Ik weet voldoende!
Badge +3
Raar verhaal.. (nou ja, zo kwam het in eerste instantie op mij over, maar is nu duidelijk)

Je zat na Schiphol ri. Rotterdam in de ICd zonder toeslag. Oké, dat kost €10,- en een afschrift/kwitantie, ongeacht of je met PIN afrekent of cash.

Je legitimatie hoef je dan niet te laten zien misschien, maar een toeslagbewijs zal je toch echt moeten krijgen denk ik zomaar.

Maar dan zeg je:
Ik vond dit zo vreemd, sta je bij de GWK pin automaat €10 te pinnen onder toeziend oog van een conducteur/controleur of weet ik veel wie dat was.

Dus een HC heeft je meegenomen naar GWK, of was het een behulpzame V&S medewerker die dat deed (en je de verdere moeite bespaard heeft)? Maar dan nog graag een kwitantie met volgnummer (en liefst ook jouw naam en een 'verbalisantnummer' er op) graag.
Reputatie 7
@Robert B Op een Uvb staat geen verbalisantnummer
@Robert B Ik weet niet wat een HV of een V&S medewerker is. Degene die de controles deed is ook meegelopen naar de pinautomaat.
Reputatie 6
Badge
HC (typefout HV denk) is hoofdconducteur. V&S: veiligheid & service-medewerker.
Badge +3
Ik bedoelde HC (hoofd)conducteur uiteraard, aangepast.

V&S is medewerker Veiligheid & Service (bevoegd opsporingsambtenaar), zoals Slidestops.

Fijn dat die dan even mee liep naar GWK om te pinnen. Zullen er niet veel doen, behalve misschien als je de trein uit gezet wordt en aan hen overgedragen. Vandaar mijn verwondering over de situatie (conducteur die mee loopt naar een pin-automaat).

Goed ook om te weten dat je in de IC Brussel en zo gewoon kunt pinnen. Dat voelt al een stuk minder als een 'boete' (mijn mening).
Reputatie 7
Badge +3
Die €10 die je in trein moet betalen als je geen toeslag van te voren hebt gekocht zijn de kosten voor als je de toeslag in de trein koopt. Dit is dus geen boete.
Je kunt die €10 euro ook niet terugvragen.
Op een UVB of kwitantiebewijs, het conducteursbiljet dus, staat altijd een kenmerk, wij noemen dat het boetekenmerk en dat nummer staat aan de betreffende hoofdconducteur of medewerker VenS gekoppeld. In deze situatie had TS gewoon om een legitimatiebewijs mogen vragen.
Ik loop soms ook wel eens mee naar een kaartautomaat, maar een pinautomaat is nieuw voor mij. Ik kan iemand niet dwingen direct contant te voldoen. Das echt de keuze van de reiziger.

Reageer