Skip to main content

Hallo allemaal,
Ik reis vaak met de trein. Ik ga af en toe naar het toilet. Ik zie dat het toilet vaak vies en niet schoon is. Ik snap niet waarom sommige reizigers dat doen, ze maken een rommeltje in het toilet, bijvoorbeeld plassen op de wc-bril en vloer?
Ik vind het juist fijn dat het toilet netjes en schoon blijft. Jammer dat sommige reizigers denken dat het alleen zij zijn.
Het is handig als de mannen ook gaan zitten als ze alleen plassen. De vrouwen doen dat ook.

Ik zie dat het toilet vaak vies en niet schoon is. Ik snap niet waarom sommige reizigers dat doen, ze maken een rommeltje in het toilet, bijvoorbeeld plassen op de wc-bril en vloer?

Dat doen ze omdat het niet hun eigen toilet is en ze het zelf niet schoon hoeven te maken. Dat is een mentaliteitskwestie. 

Staand plassen in de trein is een kunstje, als man zit ik liever niet omdat de staandplassers niet goed mikken. Ik doe wel altijd de wc-bril omhoog, maar dat zou normaal moeten zijn. (Voor velen is dat niet normaal)

En maak de boel schoon als je toch mis plast, oh wacht dan moet er natuurlijk wel WC papier zijn!

Ik vind het soms een hele tour..IC die schut...Woerden-Utrecht bv..Maar ook sommige wc 's zien er niet uit...Vol met graffiti...Waar is dat voor nodig?

Maar ook sommige wc 's zien er niet uit...Vol met graffiti...Waar is dat voor nodig?

De enige plek waar ze 'kunstig' kunnen zijn in de trein zonder gepakt te worden…

De graffiti op de trein is soms nog wel mooi, maar in de WC lijkt het gewoon alsof iemand eroverheen heeft gekotst.

De graffiti op de trein is soms nog wel mooi, maar in de WC lijkt het gewoon alsof iemand eroverheen heeft gekotst.

Dat is niet mooi. Dat is spuuglelijk geklieder en vandalisme. 

Zag van de week ook al een ICNG, splinternieuw dus, met allerlei “kunst” op de zijkant en half over de ramen.

Blijf van andermans spullen af en ga je eigen tuinmuurtje, balkonnetje of wc maar volkladderen met je kunst. 

Meningen verschillen 😉.

De juiste grafitti maakt het straatbeeld mooier, artistieker, en dus ook een trein in mijn optiek.

Heel legaal is het niet, maar goed er mogen wel meer dingen niet…

Ik heb liever dat iemand een trein onder 'kliedert' dan dat ie mensen lastig valt of daadwerkelijk dingen gaat slopen.

De juiste grafitti maakt het straatbeeld mooier, artistieker, en dus ook een trein in mijn optiek.

Dat mag je vinden maar zonder toestemming treinen onder de graffiti spuiten, of muren op straat of wat ook, is verboden. Dat doe je gewoon niet. Je blijft van andermans spullen af. Als het goed is, ben je met die norm opgevoed thuis.

Dat mag je vinden maar zonder toestemming treinen onder de graffiti spuiten, of muren op straat of wat ook, is verboden. Dat doe je gewoon niet. Je blijft van andermans spullen af.

Vind ik het netjes? Nee, maar ik weeg het allemaal niet zo zwaar. Als ik je iets zie bekladden zal ik er iets van zeggen hoe mooi het ook mag zijn, maar als het er nou eenmaal op zit kan ik het alleen nog maar bewonderen of verafschuwen 🤷‍♂️.

Als het goed is, ben je met die norm opgevoed thuis.

Nee, thuis hebben wij geen normen en waarden wij leven in pure anarchie, nieuwe vorm van opvoeding...

Als het goed is, ben je met die norm opgevoed thuis.

Nee, thuis hebben wij geen normen en waarden wij leven in pure anarchie, nieuwe vorm van opvoeding...

Nou, dan heb ik met jou te doen.....

Vind ik het netjes? Nee, maar ik weeg het allemaal niet zo zwaar. 

Ik ga die saaie grijze auto van mijn buurman maar eens wat artistieker maken. Ik vraag niks maar doe gewoon. Sommige plaatjes kunnen best mooi en artistiek verantwoord zijn. Zal m'n buurman vast ook wel vinden. En anders ach... haalt hij het er maar weer af - wel op eigen kosten want ik betaal niks.

Vind ik het netjes? Nee, maar ik weeg het allemaal niet zo zwaar. 

Ik ga die saaie grijze auto van mijn buurman maar eens wat artistieker maken. Ik vraag niks maar doe gewoon. Sommige plaatjes kunnen best mooi en artistiek verantwoord zijn. Zal m'n buurman vast ook wel vinden. En anders ach... haalt hij het er maar weer af - wel op eigen kosten want ik betaal niks.

Als jij daar gelukkig van wordt moet je dat lekker doen 🤷‍♂️, misschien met een beetje geluk wordt je buurman ook gelukkig. 

En met een beetje pech (of geluk) kan je wellicht een nieuwe kleur huis verwachten 😃.

Openbare toiletten is iets wat ik met grotendeels success heb kunnen vermijden... maar twee keer in de trein hoeven te gaan, een was een stoptrein en de andere een dubbeldekker.

De dubbeldekker had een urinoir ingebouwd, vind ik best een slim idee want het houdt het reguliere toilet schoner voor iedereen. Misschien dat NS dit plan kan verspreiden naar andere treinmodellen?

De dubbeldekker had een urinoir ingebouwd, vind ik best een slim idee want het houdt het reguliere toilet schoner voor iedereen. Misschien dat NS dit plan kan verspreiden naar andere treinmodellen?

Welke type dubbeldekker? De DDZ? Heb ze nog nooit gezien in een VIRM…

Ik heb een keer moeten kotsen op zo'n WC in de trein vanwege buikgriep, geen pretje want je krijgt zo weer de neiging van hoe smerig die WC's zijn...

Welke type dubbeldekker? De DDZ? Heb ze nog nooit gezien in een VIRM…

Ja, de VIRM (sorry, ik ben nog niet zo bekend met de treinnamen en types, die DDZ heb ik nog nooit hier in het zuiden gezien 😁), was in de intercity op weg van Weert naar Heerlen een dik jaar geleden.

Zal een https://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/VIRMm geweest zijn.

De toiletten worden geschikt gemaakt voor rolstoelers en zullen net als de later afgeleverde stammen voorzien gaan worden van een gesloten toiletsysteem met bio-installatie. Een vierdelige stam krijgt de beschikking over twee toiletten. Een zesdelige stam over 3 toiletten. De toiletten zijn voorzien van een normaal toilet en van een urinoir.

Maar… 

Tussen 2021 en 2024 zijn de treinstellen uit de series VIRM-2 en VIRM-3 gereviseerd, in aansluiting op de revisie van VIRM-1. In tegenstelling tot de eerder verbouwde treinstellen, kregen deze treinstellen de nieuwe NS-flow kleurstelling met grote witte NS-logo’s op de zijkant en zonder blauwe banen langs de ramen. De indeling van het interieur lijkt op het interieur van de VIRMm-1, maar kent enkele wijzigingen. Zo zijn het urinoir en de bagagerekken bij de loungebanken verdwenen.

(voor dat laatste lees: het voormalige catering-liftje/bagagerek is weg en de trappen dus breder, er was geen urinoir bij de loungebanken 🤣)

Laffe puberale verfpissertjes die dit soort rotzooi echt niet op hun eigen wc of woning spuiten. Dat het een enkele keer gedaan wordt door iemand die wel kan tekenen, maakt het nog niet tot kunst.

De toiletten in ICNG, SNG en NS Flirt zijn de beste toiletten. Al valt er nog genoeg op aan te merken. Maar dat ligt niet specifiek aan NS zelf. Maar vooral aan medereizigers. 

Medereizigers die er plezier in scheppen om de toiletruimte te gebruiken als plek voor graffiti. Wil NS het sfeervol houden via leuke design. Gaan anderen hun eigen individuele kunst opleggen aan anderen. Hartelijk bedankt! (sarcasme,). 

Het is te zien bij de nieuwste NS treinen dat er rekening is gehouden met de mindervalide treinreizigers. Een rolstoeler kan in de nieuwste toiletten makkelijk in. 

Over het algemeen zijn de nieuwe toiletten schoon. Tenzij sommigen toiletpapier doodleuk nat hebben gemaakt. Is dat waarom NS in ICNG de toiletpapier zo strak heeft in zitten dat je amper los kan krijgen? 

Bij grote winkelbedrijven hebben ze een toiletjuffrouw. Lijk me in de NS treinen bepaald niet overbodig. Al zouden we eigenlijk volwassen moeten zijn dat we het met elkaar kunnen regelen. Maar er zijn altijd een héél klein aantal die er een zooitje van maken. 

Medereizigers die er plezier in scheppen om de toiletruimte te gebruiken als plek voor graffiti. Wil NS het sfeervol houden via leuke design. Gaan anderen hun eigen individuele kunst opleggen aan anderen. Hartelijk bedankt! (sarcasme,). 

NS probeert zelf een kunstwerk te maken van de treinen, de VIRM heeft de enige beetje neutrale design.

WOW! Een WC met een prachtig kunstwerk geïnspireerd van Mondriaan... Geef mij maar eerst een deur met een nornaal slot dan mag je lekker gaan kunstwerken 😂.

Vaak is het design belangerijker dan de functionaliteit en dat merk je wel aan de ICNG... Oh, en een aantal stations…

Misschien moeten we technische mensen laten knutselen zoals de grafitti artiesten dat doen in de trein, misschien ontstaat daar nog wat goeds van 🤣. (Grapjuh)

NS probeert zelf een kunstwerk te maken van de treinen, de VIRM heeft de enige beetje neutrale design.

WOW! Een WC met een prachtig kunstwerk geïnspireerd van Mondriaan... Geef mij maar eerst een deur met een nornaal slot dan mag je lekker gaan kunstwerken 😂.

Vaak is het design belangerijker dan de functionaliteit en dat merk je wel aan de ICNG... Oh, en een aantal stations…

Misschien moeten we technische mensen laten knutselen zoals de grafitti artiesten dat doen in de trein, misschien ontstaat daar nog wat goeds van 🤣. (Grapjuh)

Kwestie van smaak of je Mondriaan mooi vindt. Of niet mooi vindt. 

Maar erger vooral aan de mentaliteit van sommigen. In de trein is het helaas niet maakbaar. In de trein tref je de doorsnee aan van de samenleving. Tenzij NS er permanent beveiligingsmedewerkers in de trein zet. 

Ben van de oude stempel 😉. In het verleden had je deze hufterigheid véél minder. 

Ben niet eens met je dat design in ICNG belangrijker is dan functionaliteit. Sfeer in treinen is ook prettig voor reizigers. Dat heeft ICNG. Perfect is de ICNG niet. ICNG heeft elementen van SNG (toiletten, prullenbakken, Led verlichting, transparante deuren, USB, stopcontacten, displays), ICR/ICM-M (véél beenruimte, bagageruimte). En ook iets van DDZ met lounge banken 

De ICR is ronduit saai. ICM-M is prima. V-IRM-M is ook prima. DDZ heeft beroerde stoelen. 

Mondriaan is mooi, maar het past gewoon niet in de SNG alles blauw en grijs en dan opeens rood, geel, blauw bij de WC.

De ICM ziet er uit als of ie 50 jaar geleden is gemaakt, nou ja dat klopt ook, dus opzich...

DDZ en ICNG zijn de enige lange mensen vriendelijke treinen 😐.

Mondriaan is mooi, maar het past gewoon niet in de SNG alles blauw en grijs en dan opeens rood, geel, blauw bij de WC.

De ICM ziet er uit als of ie 50 jaar geleden is gemaakt, nou ja dat klopt ook, dus opzich...

DDZ en ICNG zijn de enige lange mensen vriendelijke treinen 😐.

Vindt de kleuren van toilet in SNG niet vloeken met de rest van de trein. 

Maar dat zal kwestie van smaak zijn. 

Reageer