Toiletten onbruikbaar

• 5 november 2016
  • 9 reacties
  • 243 Bekeken

Wie in zijn tienerjaren wel eens op vakantie is geweest in de jaren 1950 tot 2016, die kan zich vast nog wel herinneren hoe het was om in franse en warmere landen naar het toilet te gaan. Verschrikkelijk moment vanaf dat je in de buurt van een toilet kwam, de geuren die er al omheen hingen en dan moest je nog je bergschoenen aan hebben om er uberhaupt in te gaan.

Precies hetzelfde komt je tegemoet als je in een trein naar een toilet zou moeten. Het kan gewoonweg niet 1x per dag schoongemaakt worden of zijn, anders is een contract met een ander schoonmaak bedrijf geen slechte stap, maar je maakt hoe dan ook geen enkel gebruik en wacht totdat je weer in "Nederland" terecht komt en zelfs MOET betalen om normaal c.q. met een kind gebruik te maken.

Kleine of grote boodschap, dit is niet de eerste of laatste keer dat dit gemeld is of word, maar ook hiervoor zou een organisatie als de NS zich moeten schamen. Hang in ieder geval iets in de toiletten, zodat jullie klanten het ZELF kunnen doen en het toilet kunnen gebruiken als het echt niet anders kan!

9 reacties

Reputatie 3
Uw punt is helder, ik zal op een aantal zaken uit uw bericht wat uitgebreider in gaan.
Het streven is om op ieder keerpunt van de trein het toilet te reinigen. Dit komt neer op 4 tot 7 keer per dag. Als de trein in de nacht wordt aangeboden voor de reiniging zal deze grondiger onder handen worden genomen. Het huidige contract dat NS met het verantwoordelijke schoonmaakbedrijf heeft, loopt in begin 2017 af. Afgelopen woensdag is een verlening van twee jaar ondertekend. Ik denk niet dat een ander schoonmaakbedrijf voor betere resultaten zou zorgen, tenzij de schoonmaak weer onder NS zou vallen of een vergroting van het budget. Om nare geuren tegen te gaan hebben we gebruik gemaakt van stickers met geuren. Inmiddels wordt hier geen gebruik meer van gemaakt. Als het gaat om de reinheid van het toilet denk ik dat het toilet consequent gereinigd moet worden, maar ook dat de reiziger het toilet schoon houdt.
Hallo Bezemsteel,

Ik zie nergens in de toiletten of trein dat iemand het heeft gereinigd en een ander hiervoor heeft getekend. Wellicht word dit geautomatiseerd en is het voor jullie duidelijk en schoon, maar dan vraag ik me af hoe het komt dat het in elke trein en elk tijdstip is gebeurd waar ik mee gereist?

Ik wil hard werkende mensen zeker niet tekort doen en begrijp dat het schoon houden van een toilet voor iedereen geldt. Denk dat er altijd te weinig personeel en?of te weinig geld geboden word, maar wellicht kunt u mij een ding proberen uit te leggen. In 2016 is het nog steeds niet mogelijk om in een stilstaande trein je behoefte te doen, terwijl het wel mag als de trein rijdt, maar om dan een toilet schoon te houden als gebruiker is toch redelijk onmogelijk?!

Er is geen urinoir voor mannen, en vrouwen gaan altijd boven de toilet hangen waardoor de kans groter wordt, ga maar eens in een kroeg naar een dames toilet... je weet niet wat je ziet! Daarnaast is er ook amper toilet papier te vinden als de geur je niet tegen houdt, zeker als alle stickers weggehaald zijn. Niet dat ik toiletpapier nodig heb gehad of iemand uit mijn gezin, zaterdag naar friesland gereden en zelfs mijn kind van 6 wilde het toilet NIET in!

TIP: De formule 1 hotels en andere ketens, maar ook installaties in steden, maken gebruik van automatische schoonmaak formules. Dat zorgt ervoor dat de personeelsleden voor de schoonmaak meer tijd hebben voor de stoelzakken en controle van de coupe's. Dat zij hun werk goed en gezond kunnen blijven doen i.p.v. over moeten geven van de geur die ze moeten overwinnen...
Reputatie 7
Bovenstaande is niet helemaal correct, de DDZ en VIRM-4 (nieuwe variant) en de FLIRT hebben allen een bio bak eronder hangen, en je kunt dus stilstaand ook naar het toilet. Dit geldt na revisie voor allr VIRM treinen en SLT's ook 😉
@Slidestops

Volgens mij geldt dat ook voor ICM, die hebben volgens mij ook allemaal een biobak.
Reputatie 7
Kijk eens aan, ja die heb ik niet zo heel vaak dus zou het niet eens weten, als je het zo bekijkt komen we toch al een aardig eindje
😳... Elke dag leer je iets nieuws...

Details heren en dames, het ruikt niet echt biologisch, behalve als je biologisch oorlog voeren ermee bedoeld... thuis maken we het heerlijk zelf schoon, in de trein met aantallen passagiers die je thuis niet op je toilet wilt hebben, moet je automatisch en grondig schoon maken.
Reputatie 3
Hallo Bezemsteel,

Ik zie nergens in de toiletten of trein dat iemand het heeft gereinigd en een ander hiervoor heeft getekend. Wellicht word dit geautomatiseerd en is het voor jullie duidelijk en schoon, maar dan vraag ik me af hoe het komt dat het in elke trein en elk tijdstip is gebeurd waar ik mee gereist?

Ik wil hard werkende mensen zeker niet tekort doen en begrijp dat het schoon houden van een toilet voor iedereen geldt. Denk dat er altijd te weinig personeel en?of te weinig geld geboden word, maar wellicht kunt u mij een ding proberen uit te leggen. In 2016 is het nog steeds niet mogelijk om in een stilstaande trein je behoefte te doen, terwijl het wel mag als de trein rijdt, maar om dan een toilet schoon te houden als gebruiker is toch redelijk onmogelijk?!

Er is geen urinoir voor mannen, en vrouwen gaan altijd boven de toilet hangen waardoor de kans groter wordt, ga maar eens in een kroeg naar een dames toilet... je weet niet wat je ziet! Daarnaast is er ook amper toilet papier te vinden als de geur je niet tegen houdt, zeker als alle stickers weggehaald zijn. Niet dat ik toiletpapier nodig heb gehad of iemand uit mijn gezin, zaterdag naar friesland gereden en zelfs mijn kind van 6 wilde het toilet NIET in!

TIP: De formule 1 hotels en andere ketens, maar ook installaties in steden, maken gebruik van automatische schoonmaak formules. Dat zorgt ervoor dat de personeelsleden voor de schoonmaak meer tijd hebben voor de stoelzakken en controle van de coupe's. Dat zij hun werk goed en gezond kunnen blijven doen i.p.v. over moeten geven van de geur die ze moeten overwinnen...

Wat bedoelt u precies met getekend in de eerste zin van uw reactie ?
Het streven van de toiletschoonmaak wordt helaas niet altijd in de praktijk gehaald. Op welk traject reist u regelmatig waar u dit meemaakt ? Misschien kunnen we hier een verklaring voor vinden.

U geeft aan dat er geen toiletpapier aanwezig is. Dat is vaak een goede indicator om te zien of het toilet gereinigd is op het keerpunt. Het zou moeten volstaan dat het aangevulde toiletpapier voldoende is van keerpunt tot keerpunt. Een zeer vervelende verassing als men toiletpapier nodig heeft en het niet kan gebruiken omdat het niet aanwezig is. De stickers worden niet meer gebruikt, meen ik, omdat het te weinig effect zou hebben.

Ik vind het oprecht vervelend dat uw kind niet naar het toilet wilde/kon gaan. Laatst reisde ik een stukje met de trein mee om onderweg groot vuil op te halen en iets soortgelijks gebeurde toen ook. Een zeer vervelende situatie.

Op sommige stationstoiletten wordt gebruik gemaakt van een geautomatiseerd reiningingsssysteem. Dan gaat er na het toiletbezoek een borstel over de bril. De toiletbril is dan schoon, maar de vloer en andere onderdelen van het toilet niet.

Vrijdag las ik in de Metro dat een groep mensen onder andere het onderwerp reinheid in de trein aanhangig heeft gemaakt bij een aantal ministeries. U bent niet de enige die hier kast van heeft. Ik kan niets anders dan alleen hopen dat er snel verbetering optreedt.
Zeker geldt dat voor ICM, er zijn jaren geweest dat ze in de winter anders weggezet moesten worden, omdat de biobak anders vast vroor 😛
Reputatie 3
Kijk eens aan, ja die heb ik niet zo heel vaak dus zou het niet eens weten, als je het zo bekijkt komen we toch al een aardig eindje

Oh, en ik wees mensen er steeds op dat toiletbezoek niet is toegestaan tijdens oponthoud :P
Bij de DDZ en VIRM4 staan geen stickers dat toiletbezoek niet is toegestaan tijdens oponthoud, maar het is wel vervelend als het toilet bezet is en we het toilet willen reinigen. Dat kan trouwens ook een reden zijn waarom het toilet niet kan worden gereinigd op een keerpunt.

Reageer