Traag rijden bij vertraging

• 23 februari 2018
  • 6 reacties
  • 359 Bekeken

Reputatie 3
Het valt me op dat treinen die vertraging hebben soms helemaal niet hun best doen om iets van de vertraging eruit te rijden, maar juist tergend langzaam afremmen en accelereren. Ik heb bijvoorbeeld net op Amsterdam CS mijn aansluiting voor mijn neus zien wegrijden, doordat de Intercity van 15:10 vanuit Haarlem het voor elkaar zag te spelen een vertraging van 4 min nog te laten oplopen naar 5 min. Bij de stations kwamen we telkens tergend langzaam binnenrijden, de laatste tientallen meters bijna stapvoets rijdend. Als hij zoals de gemiddelde trein had afgeremd en opgetrokken had ik mijn aansluiting nog net gehaald. Als hij iets vlotter dan normaal had gereden zelf ruimschoots. Nu heb ik een half uur vertraging. Juist omdat het zo onnodig is wekt dat veel irritatie.

Ik hoop dat bij het NS-personeel wel duidelijk is dat een minuut meer of minder soms heel veel verschil maakt voor de reiziger. Vanuit het perspectief van een machinist lijkt dat misschien niet zo, die denken misschien van 'ach, we zijn toch al te laat dus ik doe maar rustig aan', maar sommige reizigers moeten nog overstappen waarbij sommige verbindingen maar één keer per half uur mogelijk zijn.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed eerder dat er door de vertraging een andere trein "voor" mocht en daarom jouw trein niet te hard kon, al ken ik de situatie/dienstregeling ter plekke niet goed. Juist bij NS zijn ze nogal van de tijd 🙂
Wb mrfreeze;-)
Reputatie 7
Badge +3
Wb mrfreeze;-)
Ja, werd weer 's tijd 🙂
Reputatie 3
Volgens mij laten ze in Nederland een trein pas binnenrijden als het spoor helemaal vrij is, dus dan is er geen reden om met 15km/h langs het perron te rijden en alle tijd nemen om heel rustig af te remmen.
Reputatie 4
Kan ook een rood sein staan aan het eind van het perron, dan rijd je langzaam langs het perron en neem je alle tijd om heel rustig af te remmen. Door rood rijden is een doodzonde. Ook kan het zijn dat de collega een aanrijding heeft gehad bij binnenkomst van een station en hierdoor nu nog even langzamer binnenrijdt. Ik zie ook wel eens collega's 25 meter voor het juk op Den Haag centraal stoppen, waardoor andere treinen later met de achterkant in de wissels blijven staan. Ook wel eens nagevraagd. Was de collega de week ervoor ergens anders op een rood sein / juk af gereden en was de trein gaan glijden door gladheid en stond hij/zij nog net op tijd stil. Zal dus waarschijnlijk met een verwerkingsproces te maken hebben, want voor de lol of vertraging doen we het niet.
Reputatie 2
Meest voor de hand liggende 'probleem' wordt niet genoemd: Machinist doet niet z'n best 🙂.

Reageer