Traject Almelo Utrecht Centraal

• 2 november 2016
  • 63 reacties
  • 1783 Bekeken

Om 0600 komt er uit Enschede 12 delen richting Utrecht. Om 0700 6 delen en om 0800 10 delen.
Die van 0700 is ontzettend druk en de app geeft 1 poppetje. Ook hier klopt niets van. Waarom maar 6 delen op het drukste tijdstip?
Om 0800 zit er bijna niemand in, hele coupé voor mijzelf?

63 reacties

Reputatie 6
Badge
U moet de druktemeter van de App niet vertrouwen. Het tijdstip, het aantal treindelen en werkzaamheden op het traject zijn meer betrouwbare indicaties van de drukte, waar de app echter weinig rekening mee houdt (weet ik uit ervaring). Zo klopt het inderdaad dat een trein om 07:00 met slechts 6 delen absoluut niet maar 1 poppetje hoort te geven, maar makkelijk 2. Zeker op uw traject. Die indicatie van de NS app is meestal weinig waard. Zo ben ik ooit rond 21:00 van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal gegaan met een VIRM4 (!) die ook nog eens 10 minuten vertraging had, maar gaf de NS App 1 poppetje aan. Ik kan je vertellen: er moesten mensen achterblijven.
Reputatie 1
Om 0600 komt er uit Enschede 12 delen richting Utrecht. Om 0700 6 delen en om 0800 10 delen.
Die van 0700 is ontzettend druk en de app geeft 1 poppetje. Ook hier klopt niets van. Waarom maar 6 delen op het drukste tijdstip?

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1722/2016-11-02T07:06:00+0100
Deze trein is in Deventer gecombineerd, wat vaak gebeurd.
Dit betekend dus:
Enschede - Deventer, 1 VIRM 6 (komt om 7:06 in Almelo)
Deventer - Utrecht Centraal 2x VIRM6

In Utrecht wordt zoals bekend is gesplitst:
Zowel naar Den Haag als naar Rotterdam wordt er met 1 VIRM gereden.

Intercity naar Utrecht en verder tussen 6:06 en 8:06 uur:
*Intercity's naar Schiphol van :36 staan hier dus niet onder vermeld
https://www.ovtijden.com/avtdag/AML/20161102

6:06 2x VIRM 6
7:06 1x VIRM 6, in Deventer gekoppeld met VIRM6
8:06 1x VIRM 4 en 1x VIRM6
De trein die om 8:06 in Almelo is, is om 7:46 vertrokken in Enschede.
Deze treinen zijn allemaal in Enschede vertrokken en stonden gerangeerd in Enschede en Hengelo. In Hengelo zie ik soms gerangeerde VIRM's., maar de meeste staan in Enschede.

Ik dacht eerst dat de oorzaak met de tegenrichting heeft te maken, omdat veel studenten reizen naar Enschede, maar dat staat hier dus los van.

De eerste intercity komt namelijk pas om 7:45 aan in Enschede, maar die vertrekt pas om 8:16, betreft Icmm naar Schiphol.
De eerste VIRM die in Enschede aankomt is dus om 8:15 uur en keert om 8:46 weer om, om vervolgens terug te gaan naar Den Haag en Rotterdam.

Conclusie: Het is juist een feest dat de trein van 8:06 gereden werd door een gecombineerde VIRM, maar het blijft een raadsel waarom dit niet met de trein van 7:06 is gebeurd.
Ik neem aan dat het om 7:06 drukker is dan om 8:06.
Ik zal gaan uitzoeken waarom deze inzet zo gerealiseerd is om 07:06 vanuit Almelo. Wel wil ik nog even inspelen op landrsthrn. Het aangeven van drukte in onze druktemelder app geeft ons wel een realistisch beeld van de drukte in de trein. Ik wil reizigers blijven aanmoedigen deze app te gebruiken zodat wij deze drukte goed in kaart kunnen brengen.
Reputatie 6
Badge
@Erryt, dat kan best, en ik wil graag de drukte melden. Maar het is gewoon een feit dat je voor een realistisch beeld op een vreemd traject beter de drukte zelf kunt berekenen door middel van treintype+lengte, storingen, frequentie en tijdstip van vertrek.
Ik gebruik de drukte melder heel veel, maar lees vaak dat de ns tevreden is als je kan staan. En dat terwijl je in een intercity zit en van Almelo tot Amersfoort moet staan regelmatig. Ik vind het echt niet erg om even te staan, maar bijna het hele traject wordt ik moedeloos van. Ik vermijd nu dat tijdstip trein wat ten koste gaat van mijn werk en privé leven.
Ik hoor graag hoe dat zit met de 706 trein. Alvast dank.
Reputatie 1
Ik gebruik de drukte melder heel veel, maar lees vaak dat de ns tevreden is als je kan staan. En dat terwijl je in een intercity zit en van Almelo tot Amersfoort moet staan regelmatig. Ik vind het echt niet erg om even te staan, maar bijna het hele traject wordt ik moedeloos van. Ik vermijd nu dat tijdstip trein wat ten koste gaat van mijn werk en privé leven.
Ik hoor graag hoe dat zit met de 706 trein. Alvast dank.

Van Almelo kunt u om het half uur reizen naar Amersfoort.

1x per uur intercity Enschede - Den Haag / Rotterdam (virm)
1x per uur intercity Enschede- Schiphol (icmm)

Misschien is het een optie om 30 minuten eerder of later te reizen.
Tevens als uw bestemming Utrecht Centraal of Hilversum is kan u gelijkvloers overstappen op station Amersfoort van de ene op de andere trein gedurende beide halve uren. D.w.z. 1x per uur rechtstreeks en 1x per uur met overstap in Amersfoort.
Sorry hoor maar ik wil graag die van 0700 nemen ivm werk. De treinlengtes kloppen gewoon niet. En nee ik wil niet overstappen als het niet hoeft. En dan nog, dit zijn allemaal bijzaken. Feit blijft dat 0600 en 0800 bijna dubbel zo lang zijn en 2x minder druk. Wat een logica
Reputatie 5

Klopt wat je zegt, alleen is dat van 8;00u niet helemaal waar. Ik reis dagelijks met die van 8 uur. Dat u een coupe voor uzelf hebt betekent waarschijnlijk dat u de meest voorste wagon hebt gepakt, die is t/m deventer inderdaad rustiger.

Dat komt omdat te Enschede de ingang van het station achterin is, dus weinig mensen 10 wagons ver naar voren lopen. Te Hengelo is de verdeling ook een beetje scheef. Iedereen blijft bij de trappen hangen en dus het middenste gedeelte van de trein. Te Almelo geldt hetzelfde als bij Enschede; iedereen stapt achter in.

Die trein moet dus ook zeker niet korter worden! Maximaal tot 8 wagons verkorten. Maar waarom die van 7:06 zo kort is, is voor mij ook een raadsel. De treinen van/naar Schiphol zijn overigens al helemaal kort. Dat geldt VOORAL in de avondspits in tegengestelde richting. 6 wagons midden in de spits vanaf Amersfoort, koekoek..
Inderdaad, ik stap voorin in. Maar om 0700 is dat ook niet te doen helaas 😞
Reputatie 5
Ik heb even research gedaan naar de treinlengtes van vandaag. Deze dag is redelijk representatief, ondanks de seinstoring van een uur geleden. Zie hier:

Traject Deventer - Hengelo
Donderdag 3 november 2016

6:16 9 wagons enkel IC Berlijn
7:00 3 wagons enkel
7:31 6 wagons dubbel
8:00 7 wagons enkel
8:19 8 wagons enkel IC Berlijn
8:31 4 wagons dubbel
9:00 6 wagons enkel
9:31 12 wagons dubbel
10:00 6 wagons enkel
10:19 8 wagons enkel IC Berlijn
10:31 6 wagons dubbel

15:00 6 wagons enkel
15:31 6 wagons dubbel
16:00 7 wagons enkel
16:19 8 wagons enkel IC Berlijn
16:31 4 Wagons dubbel
17:00 6 wagons enkel
17:31 6 wagons dubbel
18:00 6 wagons enkel
18:19 8 wagons enkel IC Berlijn
18:31 6 wagons dubbel
19:00 10 wagons enkel
19:31 6 wagons dubbel
20:00 3 wagons enkel
20:31 12 wagons dubbel
21:00 3 wagons enkel
21:31 12 wagons dubbel
22:00 3 wagons enkel
22:31 12 wagons dubbel
23:00 3 wagons enkel
23:31 4 wagons dubbel

Traject Hengelo - Deventer
Donderdag 3 november 2016

4:54 6 wagons dubbel
5:24 6 wagons enkel
5:54 10 wagons dubbel
6:24 11 wagons enkel
6:54 6 wagons dubbel
7:24 9 wagons enkel
7:54 10 wagons dubbel
8:24 6 wagons enkel
8:54 6 wagons dubbel
9:24 7 wagons enkel
9:54 4 wagons dubbel
10:24 6 wagons enkel

14:54 12 wagons dubbel
15:24 6 wagons enkel
15:54 6 wagons dubbel
16:24 6 wagons enkel
16:54 6 wagons dubbel
17:24 4 wagons enkel
17:54 4 wagons dubbel
18:24 3 wagons enkel
18:54 6 wagons dubbel
19:24 3 wagons enkel
19:54 6 wagons dubbel
20:24 4 wagons enkel
20:54 6 wagons dubbel

Zoals jullie zien, erg veel opvallende waardes. Te beginnen bij Deventer > Hengelo.
Deventer > Hengelo wordt erg weinig aandacht aan besteed in de ochtendspits. Maar dan ineens een 12 wagons dubbel om 9:31 uur? De avondspits is gebruikelijk tussen 16:30 - 19:00. Er wordt erg weinig aandacht besteed aan capaciteit. Geen enkele lange trein? En dan ineens om 19:00uur een 10 enkel en vervolgens vanaf 20:31 12 wagons dubbel tot 22:31? Dat kan toch niet? Dat betekent dat er 3 treinstellen van 6 's ochtends blijven staan in Enschede. Kan dat niet 3 uur eerder?

De andere kant op ziet er redelijker uit in de ochtendspits. Alleen. Waarom om 5:54 10 wagons dubbel, waar niemand in zit en dan om 6:54 en 8:24 6 wagons dubbel die ontzettend vol zit? Om nog niet te spreken om 6:54 en 8:54. Heel erg scheef...

In de middag gaat ineens om 14:54 ook 12 wagons dubbel richting Deventer en verder wordt er ook geen aandacht aan besteed. NS. Dit MOET en zal beter moeten vanaf december! Dit kan ECHT niet. Doe dan of allemaal dubbeldekker of allemaal enkeldekkers. Er zit zo'n grote fluctuatie per half uur qua capaciteit, niet normaal.
Mooie uiteenzetting! Mee eens!!
Afgelopen maandag was hij lang, vandaag zelfs 4 delen! Heeft de NS hier al een antwoord op?
Reputatie 7
Is ongetwijfeld gewoon materieel omloop. Die lange treinen komen van een plek waar het heel druk was en die keren om diezelfde treinstellen weer te deponeren in de randstad, om ze tegen de avondspits weer op te pikken en in de randstad weer op volle sterkte te rijden. Die lengtes en verdeling hebben volgens mij weinig te maken met het aantal mensen (als er een "te lange" trein is).
Zo zie je 's avonds laat ook wel eens hele lange treinen rijden, puur om het materieel op z'n plek te krijgen..
Reputatie 5
's avonds is het veel minder belangrijk om het materieel op zijn plek te krijgen dan tijdens de avondspits. Zoals je ziet aan mijn opsomming is de capaciteit per half uur ontzettend wisselend. De rustigste tijdstippen hebben de meeste capaciteit terwijl de drukste tijdstippen de minste capaciteit hebben. Slaat nergens op. En ook het gebruik tussen dubbeldekker / enkeldekkers. Dat is zo ontzettend verschillend.

Doe dan én dubbeldekkers naar Utrecht én dubbeldekkers naar Schiphol, of beide enkeldekkers. Of altijd enkeldekkers en in de spits dubbeldekkers.

Je zegt opnieuw: Ja die capaciteit hebben ze in de randstad nodig. Nederland is meer dan de Randstad. En Nederland heeft naast de randstad ook andere regio's (Ja, Twente is een regio in Nederland) die gewoon redelijk wat capaciteit nodig heeft. Die regio wordt al jaren achtergesteld door de NS.

Bijkomend klein vraagje: Waarom is de IC vanaf Enschede eigenlijk elk half uur naar of den haag of schiphol? Waarom niet elk half uur naar Den Haag of elk half uur naar Schiphol? De IC van/naar Amersfoort Schothorst kan hierop dan anticiperen bij de overstap in Amersfoort. Als je het zo doet, krijg je dat gedoe met dat materieel ook niet volgens mij.
Ik denk dat ik kan wachten tot ik een ons weeg. Erryt, kom je nog meer en reactie?
2 maandagen nu 10 delen en de rest van de week 4!
Dit kan echt niet!
Excuus Cheulah, ik heb wel een antwoord gekregen maar ik wil er nog wat dieper op ingaan. Ik heb de vraag uitgezet bij een andere afdeling. Ik beloof je elke week van een update te voorzien in dit topic.
Dank
Ben heel benieuwd naar de tussenstand. Vandaag weer 10 delen om 0600 en 0800. En 0700 weer 6. Het blijft erg vreemd.
Dat begrijp ik Cheulah, ik vind het ook heel naar om te moeten melden dat de desbetreffende afdeling er nog steeds bezig mee is.
Maar wat is nu de tussenstand? Want je hebt een antwoord zei je maar zoekt het verder uit. Wat is het antwoord tot nu toe dan?
Reputatie 5
Ik blijf het ook gewoon aankaarten hoor. De verdeling is echt ontzettend scheef.
Trein 7:24 uit Hengelo -> 9 wagons enkeldekker
Trein 7:54 uit Hengelo -> 10 wagons dubbeldekker.

De enkeldekker is zelfs nu al voller dan die dubbeldekker. Zowat alle zitplaatsen zijn bezet en we moeten zelfs nog Deventer en Apeldoorn. En inderdaad. De trein 8:24 is een 6 wagon-enkeldekker.

Drie keer raden welke trein relatief gezien het drukste is... De enkeldekker.
Tip: Gooi die flirts op trajecten waar nu een DDZ (nieuwe generatie rijdt) en doe die treinen als extra op dit traject. Ik blijf het gewoon aankaarten hier en ook in de app.
Reputatie 3
Nou, het tijdstip is niet zozeer de oorzaak voor het materieel, maar de serie waar die in rijdt. De 7.24 rijdt namelijk door naar Schiphol Airport, en deze treinserie rijdt gepland met ICM (enkeldekker Intercity). De 7.54 rijdt naar Rotterdam en Den Haag, en vanwege deze gecombineerde eindbestemming rijdt die met twee treinstellen. Omwille van de capaciteit richting Den Haag en Rotterdam is gekozen voor dubbeldekkers (VIRM). Zou de 7.24 bijvoorbeeld naar Rotterdam en Den Haag rijden, dan rijdt die wel met dubbeldekkers. Overigens is vanaf de nieuwe dienstregeling (11 december) alles enkeldekker in Twente. De gecombineerde Intercity is namelijk een tijdelijke maatregel (al bestaat het al sinds 2013 ;-)), dit vanwege de beperkte perroncapaciteit in Utrecht, waardoor er structureel één perron minder was. Om toch genoeg treinen te kunnen rijden, werd besloten om de Enschede - Den Haag een tak naar Rotterdam te geven. Nu zijn de werkzaamheden voorbij, en is er weer genoeg perroncapaciteit beschikbaar. Het is dus weer mogelijk om alles enkeldekker te rijden, om zo meer capaciteit te bieden op Utrecht - Den Haag. FLIRTS gaan inderdaad (o.a.) op trajecten rijden waar nu DDZ rijdt, maar die DDZ's gaan dan naar Amsterdam - Enkhuizen, Dordrecht - 's-Hertogenbosch en Utrecht - Almere toe. Zolang de nieuwe Sprinters (SNG) nog niet geleverd zijn, ziet het er namelijk niet naar uit dat DDZ meer in de IC-diensten komt en geheel uit de sprinterdienst verdwijnt. Overigens gaat het wel langzaam naar de IC's toe, zie de Enkhuizer. Verwacht dus maar dat er de komende jaren nog steeds heel veel enkeldekkers in Twente zullen blijven, en dat de dubbeldekkers niet (misschien niet meer) terugkomen.
Reputatie 5
Wat?!
Je gaat me dus zeggen dat de capaciteit nog verder omlaag gaat? Dan mag je om 7;24 en 7:54 minimaal 12 wagons inplannen... En in de avondspits vanaf Deventer ook wel.
Reputatie 3
Ja inderdaad. 12 bakken gaat ook niet gebeuren, waarschijnlijk wordt het zeven bakken ofzo. Alleen de 6.54 hoort met veel bakken te rijden, de rest is maximaal 7 waarschijnlijk. Wellicht kan het helpen om in Hengelo vooraan in te stappen, omdat in Enschede iedereen achterin eringaat.
Reputatie 5
Dat bericht zie ik liever bevestigd door een NS medewerker of met een bron. Want als dát gaat gebeuren heb je alle poppen aan het dansen. Ik stap ALTIJD voor in te Hengelo. Zelfs dan zijn alle zitplaatsen al bijna allemaal bezet. En dat met 9 wagons. En dan moet je almelo, deventer en amersfoort nog.

6-7 wagons is normaal voor de daluren, dan kan het "redelijk". Maar tijdens de spits is dat echt onacceptabel.

Reageer