Traject Amsterdam/groningen

• 31 augustus 2016
  • 25 reacties
  • 833 Bekeken

Hallo, al meerdere keren probeer ik het traject Amsterdam via Amersfoort naar Groningen goed te bereizen. De overstap is 2 minuten in Amersfoort en het is vaak zo dat op dit traject vertraging ontstaat. Waarom geef de ns deze route wel als deze route 9/10 keer niet haalbaar is? Ook buiten de spits lukt dit bijna niet.

25 reacties

De reisplanner kan natuurlijk geen rekening houden met incidentele vertragingen. Een cross-platformoverstap van 2 minuten voldoet aan de norm en zal 9 van de 10 keer ook haalbaar zijn. Hoewel het reisadvies via Lelystad sneller is, toont de reisplanner langzamere alternatieven met minder overstappen vaak ook.
Het is niet 1x dat er op dit traject vertraging is. Ik vind dat ze dit reisadvies eruit moeten halen want het gaat te vaak fout. Kijk in Groningen kom je nog wel, maar ik woon nog verder en mis hierdoor anders de laatste trein. Lelystad is korter maar als je net de trein vanuit Amsterdam naar Lelystad mist kan je dus of deze route via Amersfoort en hopen dat je de overstap haalt en anders een uur wachten. Ik vind dat dit reisadvies verwijdert zou moeten worden.
Badge +3
Kijk in Groningen kom je nog wel, maar ik woon nog verder en mis hierdoor anders de laatste trein.
NS is verplicht reizigers thuis te brengen (tot de deur) als zij door vertraging of uitval van treinen op een station stranden. Als u uw aansluiting zou missen, kunt u daarom een servicemedewerker aanspreken (op een bemand station) of de servicezuil gebruiken (op een onbemand station) om uw situatie uit te leggen. De medewerker van NS moet daarop ervoer voor u regelen.
Hallo Digna19 en welkom op het NS Serviceforum.

Het klopt inderdaad dat als je over dit traject gaat reizen je meestal 2 minuten overstaptijd hebt op het station in Amersfoort. De reisplanner gaat inderdaad niet van vertraging uit. De optie is ook daar om via Almere deze reis te maken. Soms moet je dan wel twee maal overstappen maar vaak hoeft dat ook niet. De reistijd is dan ook korter als je via Almere gaat reizen en je hebt meestal meer overstaptijd.
Badge +3
Het is inderdaad een goed idee om niet (meer) via Amersfoort te reizen maar via Almere. Je kunt 6 minuten later uit Amsterdam vertrekken om uiteindelijk vanaf Zwolle in dezelfde trein te zitten.
De overstap in Almere Centrum of Lelystad is ruimer dan de overstap in Amersfoort.

In de reisplanner kun je overigens aangeven dat je meer overstaptijd (onder opties) wilt waardoor je de krappe aansluitingen in Amersfoort niet meer te zien krijgt.
Reputatie 3
Vandaag een felle discussie gehad met een conductrice over deze aansluiting: de conductrice vond dat ze de trein van punt .07 naar Groningen exact op tijd kon laten vertrekken terwijl de trein uit Amsterdam al half naast het perron stond. Omdat ik een discussie aanging hebben 50-100 reizigers hun aansluiting gehaald, die anders een half uur vertraging hadden gehad, terwijl er voldoende rijtijdspeling zit in de lijn Amersfoort -> Zwolle.

Voordat ik hierover een klacht indien zou ik graag van andere conducteurs horen: Wat is de hudige regel bij het wachten op een aansluiting op Amersfoort? Hoeft een conducteur tegenwoordig nergens meer te wachten op een trein die binnen komt rijden zolang de eigen trein maar op tijd vertrekt? Daar was zij namelijk van overtuigd...
Omdat ik een discussie aanging hebben 50-100 reizigers hun aansluiting gehaald, die anders een half uur vertraging hadden gehad, terwijl er voldoende rijtijdspeling zit in de lijn Amersfoort -> Zwolle.
Jij hebt je goede daad weer verricht voor vandaag. :)

Er is geen regel voor het wachten op aansluitingen. Die heeft NS enkele jaren geleden afgeschaft om de punctualiteit te verbeteren. (I.e. van treinen, niet van reizigers.) Als er wel wordt gewacht, is dat eigen initiatief van een conducteur of van een procesleider perron. In zekere zin had die conducteur dus wel gelijk, maar of ze hou helemaal begrepen heeft waarom NS eigenlijk treintjes in de rondte laat rijden...
Reputatie 3
De regel is: aansluitingen zijn voor de treindienstleider. Wanneer het seinbeeld veilig is en het tijd is moet de vertrekprocedure worden gestart (mits veilig en er geen reizigers meer in en uitstappen uiteraard). Als een aansluiting (wat deze niet officieel is) moet worden overgenomen van de treindienstleider zal het sein niet veilig komen. Wanneer de hoofdconducteur zou wachten mag dat dus eigenlijk niet, maar wilt niet zeggen dat het in de praktijk niet kan. Wachten op de aansluiting levert in de meeste gevallen een vertraging op van 2 minuten.

Let op met het dwarsbomen van de vertrekprocedure want dat kan uitlopen op een duur geintje van 230 euro.
Reputatie 3
Correctie, zat met de sprinter naar Utrecht in min hoofd met een 'aansluiting'op de trein naar Weesp.
De regel is: aansluitingen zijn voor de treindienstleider.
In praktijk: De treindienstleider zet het sein veilig zodra dat kan, liefst vóór vertrektijd, dus op aansluitingen wordt niet gewacht.
Reputatie 3
Omdat ik een discussie aanging hebben 50-100 reizigers hun aansluiting gehaald, die anders een half uur vertraging hadden gehad, terwijl er voldoende rijtijdspeling zit in de lijn Amersfoort -> Zwolle.
Jij hebt je goede daad weer verricht voor vandaag. :)

Het zou ook zo voelen als de conducteur dat met mij eens was ;)

Er is geen regel voor het wachten op aansluitingen. Die heeft NS enkele jaren geleden afgeschaft om de punctualiteit te verbeteren. (I.e. van treinen, niet van reizigers.) Als er wel wordt gewacht, is dat eigen initiatief van een conducteur of van een procesleider perron. In zekere zin had die conducteur dus wel gelijk, maar of ze hou helemaal begrepen heeft waarom NS eigenlijk treintjes in de rondte laat rijden...
Dit inderdaad, erg jammer dat dit enkele jaren geleden is verslechterd voor de reiziger!

Bijkomend "probleem" voor deze aansluiting is dat de treinserie uit Amsterdam vaak in Amersfoort eindigt en de conducteur niet op de CTA's kan zien hoe groot de vertraging is en dat het een aansluiting betreft. In de andere richting lijkt dit veel vaker goed te gaan omdat er dan valt te zien dat er nog een aansluitende trein binnen komt rijden. Een extra instructie voor conducteurs op deze aansluiting lijkt nuttig, want volgens mij was in dit geval onwetendheid van de conductrice ook een oorzaak.
Badge +3
De regel is: aansluitingen zijn voor de treindienstleider.
In praktijk: De treindienstleider zet het sein veilig zodra dat kan, liefst vóór vertrektijd, dus op aansluitingen wordt niet gewacht.

In veel gevallen komt er geen mens meer aan te pas en loopt het via ARI, Automatische Rijweginstelling. Juist het ontbreken van menselijke beoordelingen van dergelijke situaties zorgt voor de beruchte sluitseinaansluitingen.
In veel gevallen komt er geen mens meer aan te pas en loopt het via ARI, Automatische Rijweginstelling. Juist het ontbreken van menselijke beoordelingen van dergelijke situaties zorgt voor de beruchte sluitseinaansluitingen.

Nog los daarvan: De treindienstleider kan dit niet beoordelen. Die ziet alleen wanneer de voorste as van de binnenkomende trein het inrij-sein passeert. Niet wanneer die trein stilstaat, niet wanneer de deuren opengaan, niet wanneer iedereen is uitgestapt en naar de andere trein gehold.
Badge +3
Mee eens. Je zult een soort van perronopzichter moeten aanstellen om dit soort zaken in de gaten te houden en die ook bevoegdheden heeft om daadkrachtig bij te sturen om aansluitingen te verzekeren (zoals onze zuiderburen dat noemen). Het is een onwenselijke situatie wanneer dit soort beslissingen bij de Hc's liggen. Dat levert alleen maar willekeur op.
Juist omdat die aansluitingen in Amersfoort regelmatig de mist ingaan, nemen wij tegenwoordig een trein eerder van Hilversum naar Amersfoort. Verder is het natuurijk heel irritant dat je vanuit Amsterdam Centraal en Hilversum niet rechtstreeks naar Zwolle (en verder) kunt reizen.
Reputatie 5
Badge
Die functie is er al en staat bekend als PLP (procesleider perron). Helaas vaker afwezig dan aanwezig en vaak ook met zo veel taken berust dat er voor het garanderen van aansluitingen geen tijd meer is.

Ik zie de oplossing eerder op een andere manier.

Het probleem ligt deels bij onwetendheid van het personeel. Ik ben in de Randstad en Noord-Nederland goed bekend met de dienstregeling en de kritieke aansluitingen, maar in het zuiden zou ik het niet weten. Aangezien NS Personeel het hele land doorgaat en geen Rondje om de Kerk wil, blijf je relatief onbekend personeel houden op veel trajecten. Stel je komt eens per 3 weken in Zwolle, ken je dan de aansluiting?

Ik stel voor om een lijst van cruciale aansluitingen te maken en die mee te geven aan conductieurs, zodat ze weten waar ze moeten opletten en hoe lang ze kunnen wachten. Ik dacht zelf aan:

Zwolle (Hanzelijn/Veluwelijn & Leeuwarden/Groningen)
Amersfoort (Zwolle-Utrecht / Deventer-Amsterdam en v.v)
Utrecht Centraal (Nijmegen/Eindhoven & Amsterdam/Schiphol)
Eindhoven (Maastricht/Venlo & Breda/Utrecht)
Weesp (sprinters)
Den Haag HS (ic/sprinters richting Rotterdam & ic naar Leiden/sprinter naar Den Haag)
Leiden CS (Haarlem/Schiphol & Den Haag HS/CS)
Sittard (ic/sprinter)
Een conducteur beslist in principe niet of een aansluiting wordt overgenomen. Dus ook met 'het-rondje-om-de-kerk' principe zal de aansluiting zo af-en-toe nog verloren gaan. De treindienstleider (eventueel in overleg met de proces leider perron van bijvoorbeeld Amersfoort) dienen dit in de gaten te houden. Een trein naar Groningen laten wachten kan invloed hebben op andere treinen (bijvoorbeeld het boemeltje naar Lunteren en de stoptrein naar Harderwijk). Dus is niet altijd mogelijk.
Zoals al gezegd, als de reisplanner aangeeft dat een overstap mogelijk is, en die is niet mogelijk door vertraging komt men zeker in aanmerking voor GTBV en eventueel alternatief vervoer.
Reputatie 3
Beste Erryt,
In de praktijk lijkt de situatie helaas niet goed te werken: de procesleider perron en de treindienstleider laten deze verbinding te vaak lopen. Als we naar de vertrektijden op Amersfoort kijken zien we het volgende:
.07/.37 vertrek IC naar Zwolle
.11/.41 vertrek Valleilijn
.13/.43 vertrek SP naar Zwolle
Er zit dus 4 minuten speling tussen het vertrek van de IC naar Zwolle en het vertrek van de Valleilijn waar maar 2 minuten nodig is. Als er iets meer aandacht op wordt gelegd en er wordt gewacht als men de trein al ziet binnenkomen, dan is de vertraging maximaal 2 minuten en is er geen enkele andere trein vertraagd!

Ik stel voor om een lijst van cruciale aansluitingen te maken en die mee te geven aan conductieurs, zodat ze weten waar ze moeten opletten en hoe lang ze kunnen wachten. Ik dacht zelf aan:

Zwolle (Hanzelijn/Veluwelijn & Leeuwarden/Groningen)
Amersfoort (Zwolle-Utrecht / Deventer-Amsterdam en v.v)
Utrecht Centraal (Nijmegen/Eindhoven & Amsterdam/Schiphol)
Eindhoven (Maastricht/Venlo & Breda/Utrecht)
Weesp (sprinters)
Den Haag HS (ic/sprinters richting Rotterdam & ic naar Leiden/sprinter naar Den Haag)
Leiden CS (Haarlem/Schiphol & Den Haag HS/CS)
Sittard (ic/sprinter)

Aanvullingen:
Tilburg (Sprinter uit Eindhoven, IC naar Roosendaal)
Roosendaal (Vlissingen / Breda en v.v.)
Die 2 minuten zijn bovendien een dienstregelingnorm waarin al speling is opgenomen. Fysiek is er veel minder tijd nodig voor die kruising.
De HC heeft geen beslissingsmogelijkheid over het overnemen van aansluitingen. Er zijn naast reizigerstreinen ook nog goederentreinen, leegmat treinen etc etc. De treindienstleider heeft o.a. als taak het veilig stellen van aansluitingen. Hierover zijn afspraken gemaakt en bovendien heeft de treinleider. een actueel en goed beeld van waar de treinen op dat moment zijn.
Reputatie 7
Badge +3
@ErrytNS
Dat is de theorie, in de praktijk heeft de conducteur meer te vertellen want de treindienstleider kan de deuren niet sluiten.
Reputatie 5
Badge
Het goede nieuws is dat in 2017 deze beruchte overstap in Amersfoort dusdanig kort wordt, dat die in de reisplanner niet meer mogelijk is. Iedereen moet dan via de Hanzelijn (en eigenlijk is dat ook gewoon robuuster en sneller). Helaas voor de mensen uit Hilversum. Die moeten een kwartier eerder op reis.
Reputatie 4
Hallo, al meerdere keren probeer ik het traject Amsterdam via Amersfoort naar Groningen goed te bereizen.
Waarom ga je trouwens niet met de rechtstreekse trein via Lelystad?
Reputatie 6
Badge +1
Die 2 minuten zijn bovendien een dienstregelingnorm waarin al speling is opgenomen. Fysiek is er veel minder tijd nodig voor die kruising.

Norm voor opvolging is toch geen 2 minuten, maar 3? Daarin zit wel wat speling, maar wellicht kan het ook in twee minuten.
Reputatie 5
Badge
Als twee treinen vanaf een ander perron vertrekken naar hetzelfde baanvak, is de opvolgtijd 3 minuten (bijvoorbeeld vanuit Zwolle over de IJsselbrug naar Amersfoort vertrekt 3 minuten na de trein uit Zwolle over de IJsselbrug naar Lelystad).

In het geval van de stoptrein naar Hoevelaken, maakt de intercity naar Zwolle en de daaropvolgende stoptrein niet gebruik van hetzelfde spoor tussen Amersfoort en Amersfoort Aansluitng (de splitsing richting Zwolle/Hoevelaken). Daarom is heir 2 minuten voldoende.
@Keuzereiziger (in aanvulling om Sneltram)

Zie de tabellen in de netverklaring, paragraaf 3.2 (bladzijde 213).

Reageer