beantwoord

Traject Utr-DH om 8.00

• 7 februari 2017
  • 16 reacties
  • 312 Bekeken

Beste NS, via twitter (@liekezwerft) heb ik al twee keer gevraagd om een vergelijking van het aantal zitplaatsen in de trein Utrecht-Den Haag om 8.00. Helaas krijg ik steeds het antwoord dat @NS_online deze info niet heeft. Kan hier iemand me helpen?
Voor de dienstregeling wijzigde reden er dubbeldeks treinen op dit traject, maar nu enkeldeks. Dit betekent nóg meer staan omdat je nu niet meer op de trapjes kan zitten (was niet comfortabel, maar tenminste kon je zitten op een metro krantje, en dat was altijd nog beter dan staan). Nu in de enkeldeks zijn er natuurlijk geen trappetjes. Vandaar de vraag: waarom deze beslissing?!
Zijn er inderdaad nu minder zitplaatsen op dit traject? Zo lijkt het namelijk wel! Ik kan me niet voorstellen dat niemand binnen de NS hier een antwoord op heeft?
En ja ik meld de drukte in de druktemelder, maar deze trein wordt nog niet onderzocht...
Dank alvast en groet, Lieke.
icon

Beste antwoord door mrfreeze 7 februari 2017, 09:45

Hoewel ik ook veel klaag over dit traject (overigens meer over de situatie búiten de spits), moet ik toegeven dat er in dit geval toch méér plaatsen zijn:

Dinsdagochtend 11 oktober 2016 7:59 Utrecht - Den Haag, VIRM-6
Dinsdagochtend 7 februari 2017 8:00 Utrecht - Den Haag, ICM-3/3/4

VIRM-6:
Zitplaatsen: 597
1e klas: 131
2e klas: 440
Klapstoelen: 26

ICM-3/3/4:
Zitplaatsen: 755
1e klas: 126
2e klas: 537
Klapstoelen: 92

(de trappetjes worden helaas niet meegenomen in de berekening ;))

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/11720/2016-10-11T07:59:00+0200
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/11720/2017-02-07T08:00:00+0100
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Badge
En OF er minder zitplaatsen zijn. NS Zet al sinds het begin van de nieuwe dienstregeling regelmatig zeer korte ICM treinen in richting Den Haag/Rotterdam, wat voor vele klachten zorgt.
Reputatie 7
Badge +3
Hoewel ik ook veel klaag over dit traject (overigens meer over de situatie búiten de spits), moet ik toegeven dat er in dit geval toch méér plaatsen zijn:

Dinsdagochtend 11 oktober 2016 7:59 Utrecht - Den Haag, VIRM-6
Dinsdagochtend 7 februari 2017 8:00 Utrecht - Den Haag, ICM-3/3/4

VIRM-6:
Zitplaatsen: 597
1e klas: 131
2e klas: 440
Klapstoelen: 26

ICM-3/3/4:
Zitplaatsen: 755
1e klas: 126
2e klas: 537
Klapstoelen: 92

(de trappetjes worden helaas niet meegenomen in de berekening ;))

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/11720/2016-10-11T07:59:00+0200
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/11720/2017-02-07T08:00:00+0100
Super! Dank! Daar was ik al bang voor... dus wel meer zitplaatsen, waarvoor hoezee (!!) maar nog steeds mega super vol en druk. Waar ligt het dan aan?
- Meer reizigers op dit traject?
- De trein die nu niet meer helemaal achter op het platform stopt zodat er een mega bulk mensen ter hoogte van de kiosk staan (Utr)?
- Slechte verdeling in de trein?
Want het is er, ondanks dus toch meer zitplaatsen, absoluut niet beter op geworden... Werkt NS hier aan?

PS En vreemd dat @NS_online deze info niet kan opvragen...?
Reputatie 6
Badge
Zeer waarschijnlijk moet het dan slechte spreiding zijn. Want de reizigersaantallen zijn niet echt merkbaar gegroeid vergeleken met 3 maanden terug.
Reputatie 1
Bizar druk is dit traject elke ochtend weer. Vaak is de materieelinzet te krap
Reputatie 5
Ook de andere kant van het land heeft dezelfde problemen (Enschede, Hengelo etc)
Reputatie 4
Bizar druk is dit traject elke ochtend weer. Vaak is de materieelinzet te krapHet lijkt wel specifiek treingebonden zijn die drukte. De trein van 7.30 uur heeft veel minder vaak reizigers, die moeten staan.

Dit persoontje heeft dan ook de voorkeur om wat eerder te reizen.
Reputatie 3
Sja, de tuin raakt toch een keer leeg, en als er weinig materieel staat, kan je maar weinig treintjes groot laten rijden...
Reputatie 1
Bizar druk is dit traject elke ochtend weer. Vaak is de materieelinzet te krapHet lijkt wel specifiek treingebonden zijn die drukte. De trein van 7.30 uur heeft veel minder vaak reizigers, die moeten staan.

Klopt, maar ik denk dat dit mede komt door de trein die net aan is gekomen vanuit Waddinxveen, Boskoop en Alphen. Deze zit vol met reizigers die naar Den Haag en Rotterdam willen.
Reputatie 4
Bij personeel staan de treinen Den Haag - Utrecht ook bekend als de drukste van de dienstregeling. Een enkele trein rijdt soms met drie stellen in de spits, maar het meeste rijdt met een enkele icm buiten de spits, wat al erg druk is, en een dubbele icm in de spits. Als ik deze rijd in de spits, vertrek ik altijd te laat omdat ik de trein niet in kan. Sommige zeggen dat het onveilig wordt en dat de treinen opgeheven moeten worden, maar dat vind ik (en de meeste) het verplaatsen van de drukte naar de volgende trein, dus daar doe ik niet aan.
Mijn oplossing was dit:
https://forum.ns.nl/op-station-17/onderhoudswerkplaatsen-icm-inzetgebied-29330
Maar verder nog niks van gehoord.
Reputatie 7
Badge +3
Ik neem tegenwoordig op het verlengde van dat traject, Utrecht-Amersfoort, altijd de sprinter. Minder vertrekmogelijkheden, langere reistijd, maar véél meer ruimte. 't Blijft grappig om na een ICM-3 intercity een DDZ-4+4 sprinter te zien vertrekken 🙂
Reputatie 3
Erg leuk inderdaad, gebeurt zelden dat een Sprinter vier keer zo groot is als een IC;). Wel leuk, zo'n Kanonschotexpress.
Reputatie 5
Ik neem tegenwoordig op het verlengde van dat traject, Utrecht-Amersfoort, altijd de sprinter. Minder vertrekmogelijkheden, langere reistijd, maar véél meer ruimte. 't Blijft grappig om na een ICM-3 intercity een DDZ-4+4 sprinter te zien vertrekken :)

Eens. Dat is echt ideaal. Ik reis dan 's ochtends van Amersfoort naar Bilthoven (nu niet meer overigens).
Altijd een DDZ-8. Gewoon bij Amersfoort de ena-achterste wagon instappen en je hebt zeeën van ruimte. Echter is die 8 wel nodig, i.v.m. al die overige stations tussen Zwolle - Amersfoort.
Reputatie 4

Klopt, maar ik denk dat dit mede komt door de trein die net aan is gekomen vanuit Waddinxveen, Boskoop en Alphen. Deze zit vol met reizigers die naar Den Haag en Rotterdam willen.

Ik heb de indruk dat het gaat over het gehele traject van Utrecht naar Den Haag. Niet van Gouda naar Den Haag of Rotterdam.
Welkom op het NS serviceforum liekezwerft.

Ik zie dat je al wat antwoorden hebt gekregen. Ben je zo geholpen of kan ik je nog helpen?
Reputatie 1

Ik heb de indruk dat het gaat over het gehele traject van Utrecht naar Den Haag. Niet van Gouda naar Den Haag of Rotterdam.

Heb je opzich wel gelijk in, maar tot Gouda wordt er nog weinig gestaan en vanaf Gouda veel meer.

Reageer