beantwoord

Trein bijna station voorbij gereden

Reputatie 7
Badge +2
  • Super user
  • 4190 reacties
Hoe kan het dat een trein die op een station zou moeten stoppen, zo hard aan komt rijden dat het in eerste instantie lijkt dat deze gewoon op volle snelheid door rijdt en dan op het laatste moment vanuit bijna volle vaart toch nog stopt waarbij dan het eerste treinstel (SLT6) volledig buiten het perron staat?
Was de machinist niet helemaal alert of zo?

Dit gebeurde vandaag op Delft Zuid met de sprinter van 16.57 naar Den Haag HS (normaal naar Den Haag Centraal, maar deze ging vandaag niet verder vanwege herstelwerkzaamheden).
Ik stond te wachten op Delft Zuid en deze trein kwam echt met ongeveer rokende wielen tot stilstand met alleen het achterste treinstel nog bij het perron. Er was ook een beetje een brandlucht te ruiken. Nadat deze gestopt was, duurde het nog zeker een minuut voordat de deuren van dit achterste treinstel open konden en mensen hier konden in-en uitstappen. Iedereen keek elkaar echt aan met blik van wat is hier aan de hand.
icon

Beste antwoord door Brian NS 11 augustus 2015, 12:53

Beste momo,

Helaas komt het incidenteel voor dat een machinist ten onrechte een station voorbij rijdt. Zoals Tochjo en Loes al aangegeven, gaat het dan vaak om een foutje. Uiteraard is dit voor reizigers vervelend, omdat zij langer onderweg zijn. Gelukkig stopte de trein in dit geval net op tijd.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Machinisten, het zijn net mensen. Het is mij ook al tweemaal overkomen dat ik een kwartier langer onderweg was, omdat de machinist mijn station voorbijreed.
Andersom komt ook voor, dat een machinist ineens stopt op een station wat niet de bedoeling is, dus ik ga met Tochjo mee.
Beste momo,

Helaas komt het incidenteel voor dat een machinist ten onrechte een station voorbij rijdt. Zoals Tochjo en Loes al aangegeven, gaat het dan vaak om een foutje. Uiteraard is dit voor reizigers vervelend, omdat zij langer onderweg zijn. Gelukkig stopte de trein in dit geval net op tijd.
Reputatie 1
Badge
Dit is o.a. een reden waarom het eigenlijk verboden is dat meester+HC gezellig samen zitten te kletsen (over hoe slecht ze wel niet betaald worden, over hoe lastig dat reizend publiek is, etc.) in de stuurcabine.
Zoals bvb destijds in de USA-waar door gedrang van de bonden toch de stoker, de kolenlader etc bleven bestaan in het elektrisch tijdperk-met als mom'' safety''totdat bleek dat al dat geklets eerder tot minder als meer safety leidde.
De metro heeft ook geen conducteur. Gewoon de poortjes op alle station sluiten zodat alleen mensen met een geldig plaatsbewijs op het perron kunnen komen en in de trein kunnen stappen.
De conducteur kan dan vanaf het perron de trein laten vertrekken en daarna zelf achterblijven op het station. Daar kan hij/zij dan zijn hele werktijd beschikbaar zijn voor reizigers en/of koffie drinken in de kantine.
Reputatie 7
Badge +3
Een aantal jaren geleden stopte de IC Eindhoven-Schiphol drie jaar lang in Best. Machinisten vergaten echter om de haverklap om te stoppen, soms drie tot vier keer dag. NS heeft daar toen vlak voor het station spandoeken neergehangen om de machinisten te waarschuwen.

Reageer