trein bus boekje

• 31 mei 2021
  • 8 reacties
  • 190 Bekeken

Is er een trein bus boekje te koop in Nederland. Wat mag het kosten? Zou graag 2  boekjes willen.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat is er helaas niet voor Nederland. Trein en bus zijn nooit in een boek gecombineerd geweest. Boekjes verdwijnen meer en meer en worden vervangen door opzoeken op het Internet.U kunt het het beste proberen om aan uw informatie te komen op

https://9292.nl/#

Reputatie 7
Badge +1

De meest actuele informatie is inderdaad te vinden via een reisplanner.

NS heeft wel dienstregeling folders per traject die te downloaden zijn via: https://www.ns.nl/reisinformatie/download-dienstregeling

Van sommige vervoerders zijn dienstregeling boekjes in PDF vorm te downloaden op de website. Of ze zijn per lijnnummer te raadplegen op de website van de betreffende vervoerder. Deze kan je dan zelf uitprinten als je een papieren versie ervan wilt.

Het papieren spoorboekje dat jaarlijks verkocht wordt door Rover en Treinreiziger.nl voor de dienstregeling van 2021, is niet uitgegeven vanwege de coronacrisis.

Badge +3

Er is het papieren spoorboekje, dat sinds 2013 (nadat de NS er in 2010 mee gestopt was) uitgebracht werd door Rover en Treinreiziger.nl 

Wegens de coronacrisis is er geen voor 2021, maar de partijen hopen volgend jaar het papieren boekje wel weer te kunnen uitbrengen.

https://www.treinreiziger.nl/in-2021-geen-papieren-spoorboekje

De dienstregeling van NS, Arriva, Breng, Keolis/Blauwnet en Connexxion staat nog wel online, https://www.ns.nl/reisinformatie/download-dienstregeling

De meeste busvervoerders hebben ook wel lijnfoldertjes e.d. Deze kan je bij hun servicebalies krijgen.

Edit: Haha, ga ik even naar de wc, is @loklok8 me voor :sweat_smile:

Ik stop met internet vandaarde vraag

Reputatie 7
Badge +4

Het papieren spoorboekje geeft de bussen niet weer. Het lijkt me niet eenvoudig zonder Internetverbinding al met al, het is een keuze. De samenleving is er echter volledig op ingesteld.

Reputatie 6

Je hebt tegenwoordig weinig aan het papieren spoorboekje. Er zijn zoveel werkzaamheden dat de dienstregelingen niet meer kloppen. Stoppen met internet lijkt me niet verstandig want dan heb je geen updates meer.

Reputatie 6
Badge

Er was OOIT-zeg maar precomputertijdperk een zelfs door NS!!! uitgegeven BUSwijzer, die naast het toen nog gewoon jaarlijks uitgegeven spoorboekje te koop was. In die periode bezat NS zo'’n beetje de helft van de streekvervoerbedrijven, zoals NZH en NBM en NTM etc. In dat boekje stond voor alle plaatsen/nederzettingen in heel NL welke buslijnen er kwamen vanaf welk station en hoe vaak die zo ongeveer gingen-geen tijden dus. NS had zelfs een afdeling in een van die HGB'’s in Utrecht waar dat bedrijfsonderdeel zat. Inmiddels zijn al die busbedrijven na talrijke fusies en veranderingen in handen van enkele buitenlandse grote busboeren, uit FR/DE/IL/IT-e heeft NS daar leuk van geincasseerd-net als trouwens enkele provincies.

Zo in de jaren '’90 bvb toen elke buscompany nog zelf boekjes uitgaf kwam de totale collectie op ca een boterdoos vol-zo'n 50-60 cm naast elkaar gezet, alles op A5 formaat.

Hoewel sommige landen, bijna even groot als NL-wel ooit complete BUSdienstregeling boeken hadden, bvb Belgie en Zwitserland en deels Denemarken zijn die allemaal al lang voor 2000 verdwenen van de toonbank. Zweden en Noorwegen hadden formaat oud telefoonboek.

Dus op het moment is er echt enkel internet. Deze mw zal vast wel niet dagelijks ingewikkelde busreizen maken en heel vroeger hadden eigenlijk alleen bvb handelsreizigers (wie weet nog wat dat is/was?) er echt behoefte aan. Momenteel geeft nog ca ¼ van de busbedrijven aktueel geldige folders van sommige/alle lijnen uit die meest nog enkel op 1 centraal infokantoor op te vragen zijn.

Reputatie 6

De goede oude tijd. Ik had destijds standaard het Spoorboekje Binnenland en Spoorboekje Buitenland in huis. Nam ik ook vaak mee op reis. Ik vond het heerlijk om er in te bladeren. Spoorboekje Binnenland had vroeger pagina's met gekleurde randen: rood, blauw en groen afhankelijk van regio. En ook het Kursbuch van de Deutsche Bundesbahn had ik wel eens wat een behoorlijk dikke pil was.

Reageer