beantwoord

Trein hoorn-haarlem-amsterdam

• 15 december 2015
  • 19 reacties
  • 662 Bekeken

Sinds zondag is de nieuwe dienstregeling ingegaan. allemaal leuk en aardig, kan nu vanaf heemskerk in 1x door naar hoorn ipv overstappen in uitgeest. Maar nu komt het probleem. Er rijden GEEN duubeldekkers meer (intercity?). Zelfs niet om kwart voor 8 (dit was hiervoor wel & dan later sprinters) terwijl de trein dan al vol zat door uitgeest+heemskerk+beverwijk. maar nu is ie in heemskerk dus al vol. Ik snap dat jullie moeten bezuinigen etc. maar is dit de bedoeling van de nieuwe dienstregeling? Mensen moeten opproppen omdat de trein van veel te ver komt met maar 1 verdieping en maar 4 coupé's en dat in de spits...

ik had weinig te klagen over NS, bijna nooit vertraging etc. maar als dit voor een aantal maanden blijft ben ik blij als ik jullie niet meer nodig heb in juni 😠
icon

Beste antwoord door ravitsec 15 december 2015, 09:20

Alle dubbeldekkers (waren altijd 4 wagons) daar zijn vervangen voor enkeldeks. De meeste treinen zijn vervangen door slechts 3 wagon grote oude sprinter stellen. Een enkele trein heeft 3+2 of 3+3 oud sprintermaterieel als trein rijden.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het ligt er aan wat er wordt ingezet. Als je een dubbeldekker met 4 wagons vervangt door 6 wagons enkeldeks materieel is het aantal plaatsen bijv. zelfs iets groter. Uit uw verhaal is niet duidelijk hoe het precies zit.

Verder is de vraag wat U met "vol" bedoelt. Alleen alle zitplaatsen bezet of ook alle staanplaatsen bezet?
Reputatie 4
Alle dubbeldekkers (waren altijd 4 wagons) daar zijn vervangen voor enkeldeks. De meeste treinen zijn vervangen door slechts 3 wagon grote oude sprinter stellen. Een enkele trein heeft 3+2 of 3+3 oud sprintermaterieel als trein rijden.
Reputatie 6
Badge +1
Hopelijk gaan er genoeg mensen klagen via de meldpunten volle treinen van NS en Rover, zodat de NS hier zo snel mogelijk verbetering in gaan aanbrengen. SGM-3 of -5 is wel wat kort voor deze serie.
Reputatie 7
Badge +3
Overdag is een SGM-3 wel voldoende, in de spits natuurlijk niet.
Reputatie 2
Ik deel de mening Giovanni97. Ik stap op in Beverwijk en gisteren en vandaag dus braaf hutje-mutje staan. Ik weet niet welke afgestudeerde dit bedacht heeft, maar het lijkt me verstandig dat NS eens een onderzoek uitvoert ALVORENS een dienstregeling en/of materieelinzet te wijzigen. En dan geen onderzoeksbureau die in de spitsuren niet veel verder komt omdat de trein overvol is. Dan registreer je niet veel drukte. De inzet van het andere materieel is een absolute achteruitgang in de dienstverlenging van de NS. :@

Daarnaast is de aansluiting met de trein naar Den Haag HS ook slechter geworden. Of het is hopen dat de Intercity naar Den Haag Centraal er nog staat, in dat geval wordt het rennen en die trein vertrekt sinds maandag standaard met 2 minuten vertraging omdat er in ieder geval nog iets extra gewacht wordt (en ook de Intercity Vlissingen op Leiden Centraal nog even extra wacht). Of je staat 18 minuten te lanterfanten op het perron voor de Intercity naar Dordrecht. Gevolg van de nieuwe dienstregeling is gewoon een structurele vertraging om de aansluiting enigszins kloppend te houden.
Reputatie 1
Overdag is een SGM-3 wel voldoende, in de spits natuurlijk niet.

Zojuist in de 14824 (Sprinter Hoorn-Amsterdam Centraal) gezeten. Deze werd gereden met een enkele SGMm-3 en was vanaf station Driehuis zitvol (vertrek Driehuis om 10:22). Die situatie werd per station daarna niet veel beter: een aantal mensen moest zelfs gaan staan in de gangpaden aangezien de balkons al volstonden. Ik ben op Haarlem uitgestapt, net als vele anderen. De groep instappers op Haarlem was echter minstens zo groot, waardoor de trein ook weer overvol Haarlem verliet richting Amsterdam Centraal. Vervolgens zie ik op Haarlem de 5443 (Sprinter Amsterdam Centraal-Zandvoort) vertrekken en de 5426 (Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal) binnenrijden: beiden hooguit voor 30% gevuld en beiden gereden met een DDZ-4 (planmatig zelfs zo meen ik). Buiten de spits is een SGMm-3 helemaal niet voldoende voor de 14800-serie en is een DDZ-4 royaal overbemeten voor de 5400-serie. Ik denk niet dat het onredelijk is te vragen aan de NS of het materieel van beide series niet omgewisseld kan worden; in de oude 4800-serie was regelmatig midden op de dag een DDZ-4 al wat aan de krappe kant.
We zetten ons materieel zo optimaal mogelijk in en bekijken per week, onder andere naar aanleiding van meldingen in de druktemelder, waar we wel en niet kunnen verlengen. Wat je hier meldt is wel opvallend Kernafval. Ik zet je verhaal door naar onze planners. Dank voor de input!

@Giovanni / @Sleurhutje We hebben te maken met een enorme puzzel qua materieel. Alle input helpt en ik zal deze topic in z'n geheel eens doorsturen naar verantwoordelijke afdeling.
Reputatie 7
Badge +3
Buiten de spits is een SGMm-3 helemaal niet voldoende voor de 14800-serie en is een DDZ-4 royaal overbemeten voor de 5400-serie. Ik denk niet dat het onredelijk is te vragen aan de NS of het materieel van beide series niet omgewisseld kan worden; in de oude 4800-serie was regelmatig midden op de dag een DDZ-4 al wat aan de krappe kant.
Dat is iets te simpel. Voor de serie 5400 heb je maar 3 treinen nodig en voor de 4800-serie heb je 7 treinen nodig, dus omwisselen gaat niet zo maar. Daarnaast zijn de treinen naar Zandvoort in de periode april-september veel drukker dan nu.

Een losse SGM3 lijkt me rond 10.00 uur wat te krap. En materieel moet er dan genoeg zijn, denk aan het materieel van IC Alkmaar-Haarlem dat dan niet meer gebruikt wordt.
Reputatie 3
We zetten ons materieel zo optimaal mogelijk in en bekijken per week, onder andere naar aanleiding van meldingen in de druktemelder, waar we wel en niet kunnen verlengen. Wat je hier meldt is wel opvallend Kernafval. Ik zet je verhaal door naar onze planners. Dank voor de input!

@Giovanni / @Sleurhutje We hebben te maken met een enorme puzzel qua materieel. Alle input helpt en ik zal deze topic in z'n geheel eens doorsturen naar verantwoordelijke afdeling.

Dat isniet het probleem van de reiziger.
Moet NS maar tijdig materieel bestellen.
En zo zijn de reizigers uit Hoorn Kersenboogerd dubbel de dupe,want ook de verbinding met Hoofddorp deugt totaal niet.
Helaas had ik ook liever gezien dat we meer materieel tot onze beschikking hebben. Nieuw materieel is al wel besteld. Dit artikel geeft meer uitleg over de oorzaak van het materieeltekort op dit moment.
Reputatie 1
Heb zojuist weer met de 14824 gereisd. Daar waar deze eergisteren nog gereden werd met een enkele SGMm-3, werd deze vandaag gereden met een set SGMm-3+SGMm-2. Ere wie ere toekomt: vandaag was dat tussen Driehuis en Haarlem in ieder geval voldoende. Vlak voor Haarlem was het SGMm-2 stel in elk geval net niet zitvol. Wel maak ik me zorgen over de spits, want ook daar wordt op z'n hoogst met een 3+2 gereden (op een uitzondering 3+3 na) en sommige slagen zelfs slechts met een enkele 3. Ik heb met de nieuwe dienstregeling nog niet in de spits gereisd, maar van wat ik hoor en wat ik me voor kan stellen puilen die treinen uit.
Reputatie 7
Badge +3
Wel maak ik me zorgen over de spits, want ook daar wordt op z'n hoogst met een 3+2 gereden (op een uitzondering 3+3 na) en sommige slagen zelfs slechts met een enkele 3. Ik heb met de nieuwe dienstregeling nog niet in de spits gereisd, maar van wat ik hoor en wat ik me voor kan stellen puilen die treinen uit.
In de spits rijden in de drukke richting ook nog steeds IC's. Verder is een DDZ4 qua capaciteit niet beter dan 5 of 6 bakken SGM. En zeker niet voor de tweede klas reizigers aangezien DDZ als IC-materieel voor inzet in sprinterdiensten veel te veel eerste klas heeft.
Wel maak ik me zorgen over de spits, want ook daar wordt op z'n hoogst met een 3+2 gereden (op een uitzondering 3+3 na) en sommige slagen zelfs slechts met een enkele 3. Ik heb met de nieuwe dienstregeling nog niet in de spits gereisd, maar van wat ik hoor en wat ik me voor kan stellen puilen die treinen uit.
In de spits rijden in de drukke richting ook nog steeds IC's. Verder is een DDZ4 qua capaciteit niet beter dan 5 of 6 bakken SGM. En zeker niet voor de tweede klas reizigers aangezien DDZ als IC-materieel voor inzet in sprinterdiensten veel te veel eerste klas heeft.

Een betere oplossing is om bijvoorbeeld een SLT met 8 bakken in te zetten op dit traject rond de spitsmomenten, of een SGM met 8 bakken zodat reizigers niet elke keer hoeven te staan. Ik snap dat er tekort aan materiaal is, maar waar zijn dan de DDZ treinstellen gebleven? Zelf reis ik namelijk ook iedere werkdag op dit traject en ik vind dit geen verbetering vergeleken met de oude dienstregeling omdat de treinen te kort zijn. Waarschijnlijk komt het omdat deze treinen snel vol zijn vanwege hij op elk tussengelegen station moet stoppen van Haarlem naar Hoorn en er telkens treinreizigers bij komen in de trein, want de meeste reizigers moeten tocht naar Beverwijk, Haarlem of Amsterdam Centraal.
Het ligt er aan wat er wordt ingezet. Als je een dubbeldekker met 4 wagons vervangt door 6 wagons enkeldeks materieel is het aantal plaatsen bijv. zelfs iets groter. Uit uw verhaal is niet duidelijk hoe het precies zit.

Verder is de vraag wat U met "vol" bedoelt. Alleen alle zitplaatsen bezet of ook alle staanplaatsen bezet?

voorheen was het bijna de hele dag (sws in de spits dus) een 4 coupé's intercity
nu is het ALTIJD een 4 coupé's sprinter...

ik zie ook elke keer in de spits een dubbeldekker van amsterdam naar zandvoort gaan, maar die zijn hartstikke leeg. op dat traject kan je beter de sprinter zetten zodat hoorn-amsterdam die intercity krijgt... dan is het al een stuk beter voor elkaar. Hopelijk komt er snel verandering, want dit is voor niemand prettig.

voorheen was het bijna de hele dag (sws in de spits dus) een 4 coupé's intercity

ik zie ook elke keer in de spits een dubbeldekker van amsterdam naar zandvoort gaan, maar die zijn hartstikke leeg. op dat traject kan je beter de sprinter zetten zodat hoorn-amsterdam die intercity krijgt... dan is het al een stuk beter voor elkaar. Hopelijk komt er snel verandering, want dit is voor niemand prettig.

Helemaal mee eens, ik zie inderdaad ook dat de DDZ van Amsterdam naar Zandvoort vaak leeg is. Beter kunnen ze de DDZ weer terug plaatsen op het traject Hoorn-Haarlem en dan de NS SLT en SGM plaatsen op het traject Zandvoort-Amsterdam en desnoods deze langer maken als nodig is.
(vaak is dit alleen nodig in de zomerperiode, want dan reizen veel mensen naar Zandvoort aan Zee)

Helemaal mee eens, ik zie inderdaad ook dat de DDZ van Amsterdam naar Zandvoort vaak leeg is. Beter kunnen ze de DDZ weer terug plaatsen op het traject Hoorn-Haarlem en dan de NS SLT en SGM plaatsen op het traject Zandvoort-Amsterdam en desnoods deze langer maken als nodig is.
(vaak is dit alleen nodig in de zomerperiode, want dan reizen veel mensen naar Zandvoort aan Zee)

precies, hopelijk kunnen ze bij NS nadenken en gaan ze dit ook echt uitvoeren...
heb echt geen zin om elke keer in heemskerk al te moeten staan tot aan haarlem terwijl ik hiervoor altijd kon zitten in de spits en het pas bij driehuis druk was (en in haarlem gingen er genoeg uit zodat er alsnog bijna niemand hoefde te staan).
Helaas had ik ook liever gezien dat we meer materieel tot onze beschikking hebben. Nieuw materieel is al wel besteld. Dit artikel geeft meer uitleg over de oorzaak van het materieeltekort op dit moment.

en dit is natuurlijk niet van toepassing he. jullie gooien die oude treinen eruit, bestellen veeeel te laat nieuwe en wij zijn de pineut? Jullie kunnen alles oplossen, maar dat moeten jullie die "puzzel" van te voren al oplossen en niet pas na 13 december komen: we hebben een probleem. als je een traject vergroot en de trein verkleint is et logisch dat er problemen ontstaan lijkt mij?
Reputatie 7
Badge +3

Voor de de dienst op Zandvoort heeft NS maar drie treinen nodig, voor de dienst op de Kennemerlijn 7 treinen. Dat is dus sowieso lastig omwisselen. Verder zijn de treinen Amsterdam-Zandvoort in de spits net zo goed vol.

heb echt geen zin om elke keer in heemskerk al te moeten staan tot aan haarlem terwijl ik hiervoor altijd kon zitten in de spits en het pas bij driehuis druk was (en in haarlem gingen er genoeg uit zodat er alsnog bijna niemand hoefde te staan).

De reizigers op het traject Uitgeest-Haarlem zijn door de jarenlange slechte bezetting van de treinen op dit traject altijd wat verwend geweest. De situatie wordt daar nu gelijk getrokken met de rest van Nederland. Dat U in de spits geregeld moet staan in een sprinter is overal elders in Nederland ook zo en dat zal niet veranderen (tenzij het onderwijs eindelijk eens zijn aanvangstijden gaat spreiden). De in bestelling zijnde nieuwe sprinters van Stadler en CAF hebben ook voor een substantieel deel staanplaatsen voor in de spits.
Reputatie 7
Badge +3
Een betere oplossing is om bijvoorbeeld een SLT met 8 bakken in te zetten op dit traject rond de spitsmomenten, of een SGM met 8 bakken zodat reizigers niet elke keer hoeven te staan.
Het tijdperk dat iedere spitsuurreiziger kan zitten ligt definitief achter ons. Dan zouden de tarieven al gauw nog eens met 20-30% verhoogd moeten worden.

Ik snap dat er tekort aan materiaal is, maar waar zijn dan de DDZ treinstellen gebleven?

Een deel van DDZ/DD-AR is verhuisd naar Brabant (Tilburg-Eindhoven, Nijmegen-Den Bosch-Eindhoven-Deurne) en naar Overijssel (Apeldoorn-Enschede) ter vervanging van dat deel van Mat'64 (20 van de 36 stellen) dat buiten dienst is gesteld.

Reageer