beantwoord

Trein licht uit

• 2 maart 2020
  • 6 reacties
  • 223 Bekeken

Reputatie 1

Ik zit vandaag in de trein van 06.25, aankomend in Lelystad moet de trein gekoppeld worden. Koppelen gaat niet goed en de trein komt stil te staan. Intercity op het andere perron komt aan, ik denk overstappen. De deuren gaan niet open.

even later gaat de nood verlichting aan en vervolgens gaan de lichten helemaal uit

ik vind het behoorlijk eng, zoals ook de andere mensen in de trein. Ik kan er niet uit…..

Wat als er brand uit breekt.

later komt de volgende sprinter eraan, we kunnen er nog steeds niet uit, Na 45 minuten lukt het uiteindelijk om de deuren te openen.

ik ben eruit

icon

Beste antwoord door Julian 2 maart 2020, 09:05

Ik weet niet wat er allemaal precies gebeurd is, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen, maar ik wil wel even duidelijk maken dat er bij elke deur, zoals Slidestops al zegt, toch echt een noodknop is om de deur te openen. Die werkt ten alle tijden, ook als de trein uit staat. Met die knop kan, in geval van calamiteiten, de deurvergrendeling van die specifieke deur worden opgeheven en daarna kan de deur worden opengeschoven. Dus mocht er brand uitbreken, dan kunnen de reizigers altijd de trein verlaten.

De noodknop in de cabine heeft een hele andere functie, namelijk het zo snel mogelijk tot stilstand brengen van de trein. Dat heeft verder niks met de deuren te maken, daar gaan de deuren ook niet open van en heeft, als de trein al stil staat dus ook geen enkele zin. 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7

Deuren kunnen altijd opengemaakt worden met de knop in het noodvenster. Dus bij calamiteiten kan u er gewoon uit ;)

Reputatie 1

Nee, die knop werkte ook niet.

de machiniste meldde dat er wel nog een noodknop in de cabine die hun kunnen bedienen.

Maar die mocht niet gebruikt worden, hadden ze geen toestemming voor.

dus er is wel een noodknop, die de machinist kan bedienen.

ondertusen hebben we 45 min vast gezeten

Ik weet niet wat er allemaal precies gebeurd is, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen, maar ik wil wel even duidelijk maken dat er bij elke deur, zoals Slidestops al zegt, toch echt een noodknop is om de deur te openen. Die werkt ten alle tijden, ook als de trein uit staat. Met die knop kan, in geval van calamiteiten, de deurvergrendeling van die specifieke deur worden opgeheven en daarna kan de deur worden opengeschoven. Dus mocht er brand uitbreken, dan kunnen de reizigers altijd de trein verlaten.

De noodknop in de cabine heeft een hele andere functie, namelijk het zo snel mogelijk tot stilstand brengen van de trein. Dat heeft verder niks met de deuren te maken, daar gaan de deuren ook niet open van en heeft, als de trein al stil staat dus ook geen enkele zin. 

Badge

Ik heb dit zelf 1 x bij de hand gehad dat na het combineren het niet meer mogelijk was om de deuren van de trein te ontgrendelen ook niet na het opnieuw opstarten van de trein (SLT). 

Echter konden we met de nokkensleutel de deuren wel handmatig openen en zoals de collega’s hierboven aangeven kun je altijd de deuren noodopenen, hiervoor moet je echter wel het plaatje breken wat voor deze hendel zit boven de deur. Je kunt niet zomaar bij deze hendel.

Dat de verlichting uitschakelde is een teken dat er een shut down is gedaan door de machinist om het probleem op te lossen, dan is de trein helemaal uitgeschakeld en is gedurende zo'n 7-10 minuten ook niet te bedienen.

Het niet meer kunnen openen van de deuren na combineren komt heel zelden voor, buiten dat ik het zelf 1 keer heb meegemaakt is dit de 2e keer dat ik dit hoor.

Ik snap dat het niet prettig voelt als dit je overkomt als reiziger.

Reputatie 6
Badge +1

Als ik het goed heb zat @Renedronten  in de sprinter naar Amsterdam Centraal en stapte op in Dronten. Ritnummer 14616. Deze rit werd vandaag gereden met een SNG-4. 

De deuren vanuit de binnenkant zien er dan uit zoals onderstaande foto. De rode hendel linksboven naast de deur is de noodrem. De hendel daaronder is de noodknop om contact te leggen met het treinpersoneel, meestal de machinist.

@Jeroen en @Julian hebben het in dit geval over de rode hendel rechts van de deur achter de glasplaat onder de groene sticker. De uitleg wanneer deze gebruikt mag worden en hoe ze werken staan in de posts hierboven beschreven.

Goedemiddag Renedronten.

Ik heb inhoudelijk niets toe te voegen aan het topic, maar ik wilde wel even mijn excuses maken voor de situatie. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen!

Reageer