beantwoord

Trein met vertraging rijdt langzaam.

• 23 november 2017
  • 42 reacties
  • 953 Bekeken

Vaak heeft mijn trein in de ochtendspits een paar minuten vertraging. Dit wordt weer meestal ingehaald bij de rest van de reis.

Echter ongeveer ééns per twee weken komt er een trein met 5 min. vertraging die geen meter vooruit lijkt te komen. Aankomen op een station duurt twee keer zolang, omdat de trein met de helft van de snelheid binnen komt. Optrekken en afremmen gaat sloom en de maximale snelheid op korte stukken is veel lager.

Dit zorgt ervoor dat bij de eindbestemming de vertraging is opgelopen tot 8-10 minuten. Is er een reden waarom sommige treinen/treinmachinisten langzamer rijden?
icon

Beste antwoord door iMark 23 november 2017, 10:05

Het gaat om trein 4816. Wat me opvalt is dat de trein op tijd is aangekomen in Beverwijk en daar met 2 minuten vertraging is vertrokken en daarna alleen maar meer vertraging heeft gekregen.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4816/2017-11-23T08:23:00+0100
De 4816 heeft vervolgens ook de 3433 (die erachter zat) een vertraging laten oplopen van 5 minuten.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3433/2017-11-23T08:24:00+0100

De 4816 is in Amsterdam Centraal gekeerd op de 5437 naar Haarlem (niet tot Zandvoort i.v.m. geplande werkzaamheden). De trein is met 4 minuten vertraging vertrokken uit Amsterdam.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5437/2017-11-23T08:56:00+0100

Gladde sporen en het daarom extra voorzichtig optrekken en afremmen zouden zeker een verklaring kunnen zijn. Omdat het hier om een Sprinter gaat zal die weinig last gehad kunnen hebben van een eventuele goederentrein.

Maar het kan natuurlijk ook een defect aan de trein geweest zijn. De trein bestond uit treinstellen 2961 + 2948. Die zie ik niet terug in de kerende trein, de 5422, van Haarlem naar Amsterdam Centraal.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5422/2017-11-23T09:46:00+0100
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Het kan zijn door gladde sporen of omdat er een trein voor zit. Als je een traject + vertrektijd hebt, kunnen we even meekijken
Reputatie 7
Badge +3
Zonder vermelding van het baanvak waar dit slome rijden gebeurt is er weinig zinnigs over te zeggen. Intercity's kunnen last hebben van vertraagde Sprinters en langzame goederentreinen op een baanvak. Wanneer er geen passeermogelijkheden zijn, blijft een IC in een dergelijk geval achter een langzame trein hangen. Een machinist van een IC die achter een Sprinter zit gaat echt niet snel optrekken en afremmen. Die laat de zijn trein rustig doorhobbelen.
Het ging vandaag om de sprinter tussen Santpoort-Zuid en Amsterdam Centraal van 08:23.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat om trein 4816. Wat me opvalt is dat de trein op tijd is aangekomen in Beverwijk en daar met 2 minuten vertraging is vertrokken en daarna alleen maar meer vertraging heeft gekregen.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4816/2017-11-23T08:23:00+0100
De 4816 heeft vervolgens ook de 3433 (die erachter zat) een vertraging laten oplopen van 5 minuten.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/3433/2017-11-23T08:24:00+0100

De 4816 is in Amsterdam Centraal gekeerd op de 5437 naar Haarlem (niet tot Zandvoort i.v.m. geplande werkzaamheden). De trein is met 4 minuten vertraging vertrokken uit Amsterdam.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5437/2017-11-23T08:56:00+0100

Gladde sporen en het daarom extra voorzichtig optrekken en afremmen zouden zeker een verklaring kunnen zijn. Omdat het hier om een Sprinter gaat zal die weinig last gehad kunnen hebben van een eventuele goederentrein.

Maar het kan natuurlijk ook een defect aan de trein geweest zijn. De trein bestond uit treinstellen 2961 + 2948. Die zie ik niet terug in de kerende trein, de 5422, van Haarlem naar Amsterdam Centraal.
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5422/2017-11-23T09:46:00+0100
Reputatie 7
Badge
Ik vind het altijd erg vervelend als een trein vertraging heeft maar toch langzaam blijft rijden.
@iMark bedankt voor de reactie en zeer aannemelijk reden. Mooie website is dat met veel informatie.
Reputatie 7
Badge +3
@rikvdk
Nu ook de treinstelnummers zijn opgenomen is er nog veel meer informatie uit het systeem te halen zoals materieelkeringen.

Verder is het natuurlijk opmerkelijk dat NS zulke korte keringen plant in Amsterdam Centraal. Een kering van 6 minuten in de ochtendspits is behoorlijk kwetsbaar.
Reputatie 4
Het stuk spoor tussen bloemendaal, santpoort zuid, santpoort noord en driehuis is zeer glad in deze tijd en de SGM sprinters komen bij die stations altijd maar moeilijk tot stilstand.
Reputatie 7
Badge
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat de VIRMS op dit moment echt de meeste problemen hebben met gladde sporen. Kijk maar eens hoe vaak de wielen uitglijden tijdens het optrekken.
SGM sprinters zijn volgens mij een beetje te ligt daarvoor. Die glijden minder snel uit (dat idee heb ik tenminste wel).
Badge
Hmm... 4800, vertraging opgelopen bij Beverwijk? Ik vermoed dat er een (vertraagde) goederentrein uit de Hoogovens voor sukkelde, die komen bij Bv het HRN binnen.
Reputatie 4
Misschien niet ervoor, kan ook in tegenovergestelde richting zijn, aangezien er geen goederentrein en passagierstrein tegelijkertijd de velsertunnel door mogen.
Reputatie 7
Badge +3
SGM sprinters zijn volgens mij een beetje te ligt daarvoor. Die glijden minder snel uit (dat idee heb ik tenminste wel).
Juist lichte treinen als de SGM staan bekend om de problemen met gladde sporen.
Badge
Misschien niet ervoor, kan ook in tegenovergestelde richting zijn, aangezien er geen goederentrein en passagierstrein tegelijkertijd de velsertunnel door mogen.

In dat geval zou de vertraging denk ik niet geleidelijk oplopen.
Reputatie 7
Badge

Juist lichte treinen als de SGM staan bekend om de problemen met gladde sporen.

Dat is wel vreemd. Toch zie (en hoor) ik het bij de VIRM wel heel vaak hoor. Bovendien is het juist toch zo dat hoe zwaarder een trein is des te sneller ie uitglijd?
Reputatie 6
Badge
Ik denk ook juist lichtere treinen vanwege de snellere optrekking? Weet ik veel.
Reputatie 4

In dat geval zou de vertraging denk ik niet geleidelijk oplopen.

Er worden hier twee problemen door elkaar heen besproken. De twee minuten die in beverwijk ineens bovenop de totale vertraging kwam. En daarnaast dat er bij santpoort de vertraging langzaam aan verder aan het oplopen was.
Reputatie 7
De lichtere trein heeft meer last. Een DDZ of ICD bijvoorbeeld heeft er veel minder last van als een SGM of VIRM. De VIRM is ook vrij licht. Een SLT bijvoorbeeld weer een heel stuk zwaarder.
Reputatie 7
Badge
Een VIRM is licht? Hoe kan dat nou? Ik dacht dat dat toch wel de zwaarste treinen waren die er rijden (ja en natuurlijk ook de DDZ)
Reputatie 7
Badge +3
[ De twee minuten die in beverwijk ineens bovenop de totale vertraging kwam. En daarnaast dat er bij santpoort de vertraging langzaam aan verder aan het oplopen was.

Uit de gegevens blijkt dat trein 4816 op tijd is aangekomen in Beverwijk en met +2 is vertrokken. Dat zou kunnen duiden op een technisch defect. In Santpoort Noord zijn er 2 minuten bijgekomen en in Bloemendaal 3. In Haarlem Spaarnwoude weer 2 erbij en in Halfweg-Zwanenburg nog een minuut. Tussen Sloterdijk en Centraal wordt er nog een minuut ingelopen.
Al die trage stationnementen doen vermoeden dat er een defect was in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Een VIRM is licht? Hoe kan dat nou? Ik dacht dat dat toch wel de zwaarste treinen waren die er rijden (ja en natuurlijk ook de DDZ)

Op dit forum is meer informatie te lezen over hoe verschillende treintypes het doen doen op gladde sporen.
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=2667

De VIRM is weliswaar erg zwaar maar heeft relatief weinig aangedreven assen en een hoge aanzetversnelling waardoor wielen kunnen gaan doordraaien.

De vuistregel is: hoe lichter de trein hoe groter de kans op doorglijden op gladde sporen. Alleen de VIRM is hierop de uitzondering. Maar dat heeft niets met het gewicht van de trein te maken.
Reputatie 7
Badge

Op dit forum is meer informatie te lezen over hoe verschillende treintypes het doen doen op gladde sporen.
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=2667

De VIRM is weliswaar erg zwaar maar heeft relatief weinig aangedreven assen en een hoge aanzetversnelling waardoor wielen kunnen gaan doordraaien.

De vuistregel is: hoe lichter de trein hoe groter de kans op doorglijden op gladde sporen. Alleen de VIRM is hierop de uitzondering. Maar dat heeft niets met het gewicht van de trein te maken.

Erg interesant iMark. Ik zal het eens even bekijken want ik ben wel erg nieuwsgierig. En ik begrijp uit jouw verhaal dat een VIRM dus wel degelijk zwaar is. Dat dacht ik zelf ook al inderdaad.
Mat '54 had nooit moeite met optrekken in de herfst...
Reputatie 6
Badge
Belachelijk eigenlijk dat voor een simpel probleem als letterlijk blaadjes op het spoor deze tijden nog geen goeie oplossing is.
Reputatie 7
Badge
Mat '54 had nooit moeite met optrekken in de herfst...
Dat waren dan ook loodzware treinen met blokkenremmen. Het huidige materieel heeft schijfremmen (meestal in combinatie met electrodynamische -=motorrem), waardoor de wielen niet meer 'schoongepoetst' worden.

De SGM slipt enorm omdat ie A) licht is, 😎 op alle draaistellen op de kopbakken motoren heeft en C) gemaakt is op snel optrekken, dat zorgt ervoor dat het in de herfst een verschrikkelijke trein is om mee te rijden (alhoewel......niet alleen in de herfst, maar dat is een andere discussie).

En voor degene die "het" idee heeft waarmee het blaadjes (niet echt de blaadjes, maar de troep die eruit komt in combinatie met vocht en vliegroest) probleem voorgoed wordt opgelost: Indienen, patenteren en verkopen, je bent in 1 klap schatrijk.
Nou landrsthrn, grijp je kans zou ik zeggen :)
Wel een kostenneutrale oplossing graag, want treinkaartjes zijn al duur genoeg.

Reageer