beantwoord

Trein naar Uitgeest niet verder dan Wormerveer

• 6 september 2017
  • 11 reacties
  • 474 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Het gebeurt regelmatig dat de trein van Amsterdam naar Uitgeest niet verder gaat dan Wormerveer. Dat is bijzonder irritant (en ook al vaker aan de orde geweest op dit forum, zag ik net). De vertraging is vaak meer dan een kwartier, omdat de opvolgende trein meestal ook laat is, en nog meer vertraging oploopt door de grote groep die er ineens in Wormerveer extra bij moet. Daarbij komt dan nog dat er ook twee keer zoveel mensen moeten uitchecken op station Uitgeest, wat steevast een mensenfile voor de twee schamele uitcheckpoortjes oplevert.

Nu hoop ik dat de NS in ieder geval aan het kijken is naar de dienstregeling op dit traject om dit te voorkomen ('metrodienst' of desnoods een halfuurdienst, zodat ik in ieder geval weet waar ik aan toe ben en dat het geen gokje is iedere keer of de trein die ik neem ook daadwerkelijk aankomt).

Wat in ieder geval iets zou helpen is als er in Amsterdam al aangegeven zou worden dat een trein niet verder gaat. Dan heb ik mogelijkheid om een alternatieve reis te zoeken die sneller is (of in ieder geval comfortabeler) en om de mensen die op me zitten te wachten tijdig te laten weten dat het later wordt. Kunnen jullie daarvoor zorgen, NS?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 september 2017, 16:48

Welkom op ons forum nic42. Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad 'irritant' is. De door jou geschetste situatie komt inderdaad soms voor en is niet wenselijk. We besluiten het echter soms wel, zodat overige treinen wel weer volgens schema kunnen (gaan) rijden. Er is geen mogelijkheid om meer flexibiliteit in de dienstregeling op te nemen in verband met het spoorgebruik op dit traject. Ik ga je feedback wel even doorzetten naar onze planners, want met je laatste alinea ben ik het wel eens. Waar we pro-actief kunnen informeren moeten we dat niet nalaten.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +1
In de huidige bijsturingsregels wordt er pas bij Sloterdijk besloten of de sprinter wordt opgeheven bij Wormerveer. Je kunt pas besluiten als je weg bent uit Amsterdam Centraal, want pas dan heb je betrouwbare informatie over te verwachten vertraging en volgorde van vertrek.
Welkom op ons forum nic42. Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad 'irritant' is. De door jou geschetste situatie komt inderdaad soms voor en is niet wenselijk. We besluiten het echter soms wel, zodat overige treinen wel weer volgens schema kunnen (gaan) rijden. Er is geen mogelijkheid om meer flexibiliteit in de dienstregeling op te nemen in verband met het spoorgebruik op dit traject. Ik ga je feedback wel even doorzetten naar onze planners, want met je laatste alinea ben ik het wel eens. Waar we pro-actief kunnen informeren moeten we dat niet nalaten.

"We besluiten het soms wel": je bedoelt denk ik "regelmatig".
Verder ook al een paar keer meegemaakt dat de vertraging bij Zaandam nog maar drie minuten is waarna die om onverklaarbare redenen oploopt naar de 6 minuten die nodig is om de trein eruit te halen.
Goede toevoeging Keuzereiziger. Dank!
Valt nog mee: 535x :@

https://nos.nl/artikel/2197432-in-uitgeest-kwam-de-trein-dit-jaar-al-535-keer-niet.html

Wordt er nu eindelijk wat aan gedaan?
Wij doen momenteel zelf ook onderzoek naar de vertragingen die leiden tot het keren keren van de Sprinters in Wormerveer. De resultaten bespreken we binnenkort met ROVER. In de tussentijd doen we er alles aan om de uitval te beperken.
Wat een leuke analyse :8 Die 42 seconden klopt volgens mij niet helemaal............
Reputatie 6
Badge +1
Leuk artikel. NS heeft zelf de dienstregeling krap gepland rond Uitgeet. Een extra treinstel in Uitgeest zal er niet komen. Als dat al ergens opgesteld kan worden (Uitgeest heeft geen opstelsporen) is er geen personeel, want Uitgeest heeft geen personeelsverblijf...
Er zijn wel plannen voor een groot opstelterrein, maar bewoners en gemeente liggen dwars (het zou toch niet dat..?)

In eerste instantie was het opstelterrein gepland nabij station Uitgeest, maar de gemeenteraad van die gemeente voelde daar niets voor. Dat bleek ook al uit een eerdere presentatie voor bewoners in Uitgeest. Daarom wordt nu ook naar Castricum gekeken.
Reputatie 3
Was ook op TV NoordHolland te zien.
ik ken het gevoel:Was ook zo met de sprinter naar Hoorn Kersenboogerd die al veel te snel niet verder ging dan Hoorn
Al lijkt dat nu over
Reputatie 6
Ja, de Sprinter naar Kersenboogerd heeft sinds de nieuwe dienstregeling ruimere keertijden aan beide eindpunten (en op Leiden willen ze hem wel eens op 5a zetten als hij bij binnenkomst vertraging heeft i.p.v. aan de westkant van het station te laten keren. Dus daar zul je die problemen minder snel tegenkomen. )

Reageer