beantwoord

Trein naast het perron

  • 2 februari 2016
  • 11 reacties
  • 343 Bekeken

De intercity (van Vlissingen?) richting Amsterdam Centraal stond vandaag bij Leiden (verwachtte aankomsttijd 17.42) niet volledig bij het perron. Hoe kan dit gebeuren? En waarom gaan dan wel alle deuren open?
icon

Beste antwoord door Loes 2 februari 2016, 18:29

Dit kan helaas gebeuren Daniel en is absoluut niet wenselijk. In Leiden heb ik het ook meegemaakt. De trein kon net volledig aan het perron komen, maar de machinist had hem niet ver genoeg doorgezet naar het sein. Een menselijke fout. Een andere menselijke fout is dat de machinist vergeten was hoe lang zijn trein was, aantal bakken noemen we dat. Een treindienstleider kan ook een vergissing begaan en bij twijfel hoort de machinist contact te zoeken met de HC om vooraf te kijken of alle deuren aan het perron staan en anders maatregelen treffen.
Ik gok het op een menselijke fout, die onderzocht zal moeten worden waar het mis is gegaan. Ms staat de bebording niet goed. Ook dat kan het geval zijn.
Bekijk origineel

11 reacties

Had er een foto bij gezet, maar die lijkt niet zichtbaar. Hier nog een poging.
Dit kan helaas gebeuren Daniel en is absoluut niet wenselijk. In Leiden heb ik het ook meegemaakt. De trein kon net volledig aan het perron komen, maar de machinist had hem niet ver genoeg doorgezet naar het sein. Een menselijke fout. Een andere menselijke fout is dat de machinist vergeten was hoe lang zijn trein was, aantal bakken noemen we dat. Een treindienstleider kan ook een vergissing begaan en bij twijfel hoort de machinist contact te zoeken met de HC om vooraf te kijken of alle deuren aan het perron staan en anders maatregelen treffen.
Ik gok het op een menselijke fout, die onderzocht zal moeten worden waar het mis is gegaan. Ms staat de bebording niet goed. Ook dat kan het geval zijn.
Reputatie 6
En wat is de procedure in dergelijke gevallen? Immers de veiligheid is niet meer gegarandeerd! Wachtdienst erbij? Melding ILT?
Precies wat je al zegt, onderzoek naar een veiligheidsincident, waarbij zowel wachtdienst wordt ingeschakeld en waar ook ILT bij betrokken wordt om na te gaan waarom het fout is gegaan en om te kijken of het in de toekomst weer kan plaatsvinden.
Reputatie 5
Badge
Als dat echt de procedure is, dan moeten jullie inmiddels een heel boekwerk hebben over station Leiden. Sinds er regelmatig van de perronfases gebruik wordt gemaakt is het vaak mis. Meestal gaat het alleen om de laatste deur, soms om een hele bak. Maarja, dit is blijkbaar veiliger dan de trein over het hele perron plannen, want dan worden de belachelijk strenge plannormen van ProRail niet gehaald.
In welke situatie gaat dat daar fout? :?
Reputatie 5
Badge
Voornamelijk als de trein 10 bakken lang is. Dat past maar net. Een metertje te weinig doorrijden gebeurt dan al snel.
Reputatie 2
Leiden CS is niet bepaald een kort station. De a- en b-perrons vormen samen een enorme lengte. Met 10 rijtuigen tot het sein past nog makkelijk op een a- of b-deel. Moet dus wel een inschattingsfout van de machinist zijn geweest.

Zelf al twee keer (binnen een jaar) meegemaakt dat de IC Den Haag - Amsterdam CS in Haarlem met de laatste rijtuigen nog op het middelste spoor en de wissel stond waardoor de laatste drie rijtuigen de deuren opende terwijl er geen perron was. Dit resulteerde in een enkeling die uit de trein klom en over het spoor liep en het perron op klom (slimmere mensen liepen gelukkig binnendoor naar een rijtuig dat wel aan het perron stond).
Voornamelijk als de trein 10 bakken lang is. Dat past maar net. Een metertje te weinig doorrijden gebeurt dan al snel.

Maar dat geldt dan voornamelijk voor 8a en 9a, waar planmatig geen IC's meer horen te stoppen. De sprinters komen niet in de buurt van die lengte (10 bakken SLT is immers veel korter).
Reputatie 7
Badge +3
Heb dit voor de verbouwing van het station in Den Bosch ook meer dan eens meegemaakt. De machinist had zich dan vergist in het aantal bakken dat hij bij zich had.
Als de machinist zich vergist in het aantal bakken, kan het mis gaan bij iedere treinlengte en bij ieder perron waarbij het de bedoeling is dat de achterkant van de trein bij het begin van het perron uitkomt, dus voornamelijk de perrons met een opgang ter hoogte van de achterkant van de trein.

Er kunnen trouwens wel ernstigere dingen misgaan bij een vergissing in het aantal bakken. Ook voor het opvolgen van bebording langs het spoor moet een machinist rekening houden met de lengte van de trein. Het terug omhoog zetten van de stroomafnemer(s) na een brug zonder bovenleiding is daarvan een duidelijk voorbeeld...

Reageer