beantwoord

Trein (niet) opheffen als het heel druk is

• 7 december 2017
  • 12 reacties
  • 345 Bekeken

Reputatie 2
Traject Utrecht Geldermalsen afgelopen weken twee keer voor gekomen: de sprinter is zo vol dat de conducteur oproept “deze trein is zo vol dat we helaas niet kunnen rijden. Ik hef deze trein daarom op. Ik verzoek u allen uit te stappen.”
Veiligheid is belangrijk, natuurlijk en een heel volle trein is, inderdaad, niet veilig (elders op dit forum lees ik: wettelijke norm: niet meer dan 4 staande passagiers per vierkante meter). Maar tamelijk zinloos: al die passagiers die uitstappen maken alleen dat de volgende trein *nog* voller is. Dat kan de conducteur toch ook begrijpen? 😠 Ik overweeg een formele klacht. Maar laat ik eerst hier vragen: ben ik nou gek of doet de conducteur inderdaad iets onhandigs?
icon

Beste antwoord door Loes 7 december 2017, 19:31

Overvolle treinen zijn en blijven een lastig onderwerp. Een trein opheffen doe je niet zomaar, althans daar ga ik vanuit. Het besef bij ons is er dat de volgende trein nog een grotere uitdaging krijgt. In het andere topic gaf ik al aan dat ikzelf nog nooit een trein heb laten staan met als reden dat deze te vol is. Wat vaak een enorm gevecht is, is de vluchtweg van de machinist vrij te houden, dat hij iig uit de cabine kan komen in het reizigersgedeelte.
De HC heeft een belangrijke rol in de veiligheid voor zijn of haar reizigers. Als een trein overvol is en er zijn grote problemen met bv de luchtverversing of climate control, waardoor er zuurstofgebrek, oververhitting en dit soort zaken kan voorkomen, is het beter om een trein niet overvol te laten rijden. We vragen dan om problemen die je juist wil voorkomen.

Er kan ook iets anders spelen, dat de HC een slechte ervaring heeft gehad met een overvolle trein. Ik heb driekwart jaar geleden een overvolle VIRM4 meegenomen. Kon er zelf nog net bij en voelde me verre van op mijn gemak. Ik rijd gewoon niet graag overvol. Tijdens die rit is er een reiziger onwel geworden waar een ambulance bij moest komen. Ik kan je zeggen, das echt een uitdaging om door de mensenmassa te komen, maar uiteindelijk lukt er veel. Ook deze case is positief afgesloten.

Voor mij is het dus erg lastig beoordelen om welke reden een overvolle trein wordt opgeheven. Ik ga uit van het vakmanschap van mijn collega's en dat er een goede reden is waarom dit wordt besloten.
Bekijk origineel

12 reacties

U bent gek want NS vindt dit kunnen.

Inderdaad gewoon je verstand gebruiken, trein is vol, niemand meer in laten stappen tenzij er mensen uitstappen.
Erg vervelend dat de conducteur de trein vanwege drukte opheft, Titus. Ik kan me voorstellen dat dit het probleem juist verlegt naar de volgende trein. Het kan wellicht zijn dat er achter de schermen meer aan de hand was maar dat kan ik jammer genoeg niet achterhalen 😞 Er is ook rijdend personeel actief op het Serviceforum. Wellicht kunnen zij deze actie van een toelichting voorzien 🙂 Overigens is er een aantal jaren geleden ook een topic over geweest. Onder andere Loes (conductrice) heeft hier op gereageerd.
Er is niets aan de hand achter de schermen, dit komt helaas vaker voor. Ik heb het zelf ook meegemaakt in een trein van Utrecht naar Zwolle, die zou bij Amersfoort ook opgeheven worden als er te weinig mensen uitstappen.

Gelukkig reed deze wel verder uiteindelijk, met achterlating van veel reizigers op Amersfoort, maar een trein opheffen verlegt het probleem naar de volgende trein uiteraard.
Badge +3
Bij de bussen is het makkelijker. Als die vol zitten (in ieder geval richting station) dan zet de chauffeur de melding aan "Sorry, bus is vol" en rijdt vrolijk alle haltes voorbij, tenzij er natuulijk mensen willen uitstappen onderweg.
Overvolle treinen zijn en blijven een lastig onderwerp. Een trein opheffen doe je niet zomaar, althans daar ga ik vanuit. Het besef bij ons is er dat de volgende trein nog een grotere uitdaging krijgt. In het andere topic gaf ik al aan dat ikzelf nog nooit een trein heb laten staan met als reden dat deze te vol is. Wat vaak een enorm gevecht is, is de vluchtweg van de machinist vrij te houden, dat hij iig uit de cabine kan komen in het reizigersgedeelte.
De HC heeft een belangrijke rol in de veiligheid voor zijn of haar reizigers. Als een trein overvol is en er zijn grote problemen met bv de luchtverversing of climate control, waardoor er zuurstofgebrek, oververhitting en dit soort zaken kan voorkomen, is het beter om een trein niet overvol te laten rijden. We vragen dan om problemen die je juist wil voorkomen.

Er kan ook iets anders spelen, dat de HC een slechte ervaring heeft gehad met een overvolle trein. Ik heb driekwart jaar geleden een overvolle VIRM4 meegenomen. Kon er zelf nog net bij en voelde me verre van op mijn gemak. Ik rijd gewoon niet graag overvol. Tijdens die rit is er een reiziger onwel geworden waar een ambulance bij moest komen. Ik kan je zeggen, das echt een uitdaging om door de mensenmassa te komen, maar uiteindelijk lukt er veel. Ook deze case is positief afgesloten.

Voor mij is het dus erg lastig beoordelen om welke reden een overvolle trein wordt opgeheven. Ik ga uit van het vakmanschap van mijn collega's en dat er een goede reden is waarom dit wordt besloten.

Als NS gewoon materieel had ingekocht waarbij de machinist indien nodig, ook gewoon een eigen in- en uitstapdeur heeft en niet via het passagiersgedeelte hoeft om zijn cabine te bereiken of te verlaten (plan V had een eigen deur voor de machinistencabine, bijv.) dan hoef je je daar geen zorgen over te maken bij een volle trein.
Elke NS trein heeft cabinedeuren. Net als Plan V.
De vluchtweg moet vrij blijven, zodat een machinist die een gestrande vrachtauto op een overweg ziet stilstaan, de cabine kan uitvluchten naar achteren. Heeft met de kreukelzone te maken van de trein.

De R-net Flirts waar Abellio meerijd tussen Gouda en Alphen heeft geen cabinedeuren. Die zijn te vergelijken met de treinen van bv Arriva.
Reputatie 2
Een bloemetje voor conducteur Loes graag. Ik heb nu ook het topic van 2 jaar geleden nagelezen waar Denice NS naar verwijst.
Overigens is er een aantal jaren geleden ook een topic over geweest. Onder andere Loes (conductrice) heeft hier op gereageerd.
En ook daar is het Loes die mij het gevoel voor de dynamiek en de dilemma’s bijbrengt.
Wat ik er van geleerd heb:
Een logisticus gaf me ooit eens een vuistregel: als je wilt dat je nooit een capaciteitsprobleem door logistieke oorzaken krijgt, moet je ongeveer 40% overcapaciteit hebben ten opzichte van je normale piekbelasting.
Oh ja natuurlijk: dit is allemaal terug te voeren op materieelgebrek - de ergste put in de capaciteit zou nu einde 2018 ongeveer gedempt moeten zijn, toch? Maar ik zou vermoeden dat er (nog 🙂 niet geïnvesteerd is in 40% overcapaciteit.
Er kan ook iets anders spelen, dat de HC een slechte ervaring heeft gehad met een overvolle trein.
Ah, ja, conducteurs zijn natuurlijk net mensen. En de (reizigers)kwaliteit van hun handelen zal een normaalverdeling zijn: sommigen doen het in alle omstandigheden fantastisch (ik denk dat we Loes hier kunnen plaatsen 😉 , de grote meerderheid doet het van goed/heel behoorlijk tot matig/kan net. En dan is er nog een klein deel dat . . . vul zelf maar in.
Reputatie 4
Met het alleen constateren dat er treinen niet rijden omdat ze te vol zijn schiet je niets op. Dat moet je oplossen. Misschien geen poortjes op het station maar gewoon in/ uitchecken bij de deur, net als bij de bus. Dan je weet je hoeveel mensen in en uitstappen en kan je een bordje vol inschakelen. Begin niet over te duur want in de bus kan het ook voor 50 passagiers. In en uitstappen duurt dan te lang? Zolang de planners er van uit gaan dat een trein altijd op 'topsnelheid' kan rijden en geen rekening houden met gladde rails, blaadjes, storm of sneeuw zodat er bij het minste of geringste vertraging ontstaat...
Liever 5 minuten langer onderweg dan vertragingen en uitval...
Bedankt Titus en ik denk dat de conclusie heel erg bij de realiteit aansluit 😉.
Badge
Zolang de planners er van uit gaan dat een trein altijd op 'topsnelheid' kan rijden en geen rekening houden met gladde rails, blaadjes, storm of sneeuw zodat er bij het minste of geringste vertraging ontstaat...

De planners rekenen echt niet met de topsnelheid van een trein op een traject. Er wordt altijd een speling van (volgens mij) 5% gerekend.
Machinisten willen 'm nog wel eens op z'n staart trappen, vandaar dat de IC Den Bosch - Utrecht met enige regelmaat 2 à 3 minuten te vroeg wil aankomen in Utrecht. Dit dankzij de (in dit geval vrij ruime) ingecalculeerde speling.
Reputatie 7
Badge
Ja inderdaad, een heel klein groepje conducteurs zijn echt ´´Note done´´ bezig. Maar de meerderheid doet het gelukkig gewoon goed. 🙂

Reageer