beantwoord

trein opeens veel korter op traject Amsterdam-Schiphol-Leiden-Rotterdam-Vlissingen

  • 26 april 2016
  • 2 reacties
  • 174 Bekeken

sinds een paar weken is de intercity trein vanuit Lelystad via Schiphol, Leiden naar Vlissingen een stuk korter; was altijd 8-10 delen nu 6 of minder; ik stap zelf op in Leiden en het valt me bovendien op dat de intercity vanuit Amsterdam via Haarlem naar Dordrecht juist veel langer is geworden (8 tot zelfs 12 delen)

Ik snap dit niet, vooral omdat de trein via Schiphol veel drukker is

Is hier een verklaring voor ?
icon

Beste antwoord door Seravee 26 april 2016, 19:05

Een aantal keer per jaar komt er een wijzigingsblad in de dienstregeling waarmee kleine veranderingen in de dienstregeling komen en ook het materiaalinzet verandert kan worden. De jongste is van 3/4april.

Waarschijnlijk is dus sindsdien de inzet van treinen op die trajecten verandert. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het traject Amsterdam-AmsterdamSloterdijk is voor de intercity uit Haarlem vaak erg druk, evenals de stukken na Leiden vanuit Amsterdam. Mogelijk is hier op deze wijze op ingespeeld. Uiteraard kunnen ook op andere delen van de trajecten van deze treinen meer of minder zijn geworden.
Denk er ook al dat er verderop op de lijn de laatste tijd werkzaamheden geweest. Hierdoor reden de treinen naar Vlissingen bijvoorbeeld niet verder dan Dordrecht en reden deze treinen ook soms pas vanaf Amsterdam ipv Lelystad. Ook dit kan gevolgen hebben gehad voor de materiaalinzet rond Leiden, ook daags voor en na de werkzaamheden. Verder kunnen door veranderingen van ingezet materiaal, bijvoorbeeld zoals afgelopen weekend ICM(m) (koploper) in plaats van VIRM (dubbeldekker), gevolgen hebben voor het aantal zitplaatsen. Zeker wanneer er enkeldeks in plaats van dubbeldeks wordt gereden. Een trein kan niet zomaar langer gemaakt worden, want op sommige stations van deze trajecten is er een maximale lengte van de trein.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Begin april is de materieelomloop veranderd.Dat betekent dat sommige treinen mogelijk korter zijn geworden en andere treinen langer.
Reputatie 1
Een aantal keer per jaar komt er een wijzigingsblad in de dienstregeling waarmee kleine veranderingen in de dienstregeling komen en ook het materiaalinzet verandert kan worden. De jongste is van 3/4april.

Waarschijnlijk is dus sindsdien de inzet van treinen op die trajecten verandert. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Het traject Amsterdam-AmsterdamSloterdijk is voor de intercity uit Haarlem vaak erg druk, evenals de stukken na Leiden vanuit Amsterdam. Mogelijk is hier op deze wijze op ingespeeld. Uiteraard kunnen ook op andere delen van de trajecten van deze treinen meer of minder zijn geworden.
Denk er ook al dat er verderop op de lijn de laatste tijd werkzaamheden geweest. Hierdoor reden de treinen naar Vlissingen bijvoorbeeld niet verder dan Dordrecht en reden deze treinen ook soms pas vanaf Amsterdam ipv Lelystad. Ook dit kan gevolgen hebben gehad voor de materiaalinzet rond Leiden, ook daags voor en na de werkzaamheden. Verder kunnen door veranderingen van ingezet materiaal, bijvoorbeeld zoals afgelopen weekend ICM(m) (koploper) in plaats van VIRM (dubbeldekker), gevolgen hebben voor het aantal zitplaatsen. Zeker wanneer er enkeldeks in plaats van dubbeldeks wordt gereden. Een trein kan niet zomaar langer gemaakt worden, want op sommige stations van deze trajecten is er een maximale lengte van de trein.

Reageer