beantwoord

Trein reed veels te hard!

• 12 januari 2018
  • 19 reacties
  • 1147 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 40 reacties
Donderdag 11 januari de intercity van Leiden naar Utrecht (de 8861) reed de hele weg continu veels te hard, je zou zeggen hard rijden is goed maar de trein ging hierdoor behoorlijk heen en weer schudden (ja nog meer dan normaal). Op Alphen-Woerden reed de trein op sommige punten wel 134 km per uur, terwijl ze normaal maximaal 120 rijden. Hierdoor kwam de trein ook op alle stations ruim 2 minuten te vroeg binnen.
Ik vond dit behoorlijk merkwaardig, vooral omdar de trein er zo flink door van ging schudden.
icon

Beste antwoord door Edwin 12 januari 2018, 09:43

Dat schudden is niet prettig, maar een gevolg van de grond waar dat baanvak op is aangelegd. Ook met 120 km/u ga je nog aardig heen en weer. Is niet gevaarlijk, anders zou er een snelheidsbeperking worden ingesteld.

Voor Woerden gaat de baanvaksnelheid naar 140 km/u. Over de snelheid van je trein kan ik niet veel zeggen, misschien een ander hier wel.

Dat schudden er normaal is snap ik inderdaad, daarom zei ik ook dat het nog meer dan normaal was. Ook bijvoorbeeld bij Alphen zit er een wissel waar je een flinke klap maakt als je er met een te hoge snelheid overheen gaat. En als het schudden niet gevaarlijk is, waarom is de maximale snelheid dan niet gewoon 130/140!
De snelheid was over het hele stuk 140 ;)
Dat is toen naar beneden gehaald omdat de bodem bleef verzakken, er zijn toen grote werkzaamheden geweest en de snelheid is vastgesteld op 120 km/u vanaf Molenvliet. Als wij aangeven dat een baanvak zodanig slecht ligt, dat het te oncomfortabel is om baanvaksnelheid te rijden, wordt er een snelheidsbeperking door de treindienstleider opgelegd. Zolang dat niet het geval is, is dat schudden inderdaad niet lekker (ook voor ons niet), maar is er niets aan de hand. Welk wissel bij Alphen bedoel je overigens? Ik kan me er daar geen een voorstellen namelijk. Zoeterwoude wel (en daar is de snelheid al 130, daar is het wissel ook op gemaakt), maar dat is al bijna bij Lammenschans...
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge
Dat schudden is niet prettig, maar een gevolg van de grond waar dat baanvak op is aangelegd. Ook met 120 km/u ga je nog aardig heen en weer. Is niet gevaarlijk, anders zou er een snelheidsbeperking worden ingesteld.

Voor Woerden gaat de baanvaksnelheid naar 140 km/u. Over de snelheid van je trein kan ik niet veel zeggen, misschien een ander hier wel.
Reputatie 2

Dat schudden er normaal is snap ik inderdaad, daarom zei ik ook dat het nog meer dan normaal was. Ook bijvoorbeeld bij Alphen zit er een wissel waar je een flinke klap maakt als je er met een te hoge snelheid overheen gaat. En als het schudden niet gevaarlijk is, waarom is de maximale snelheid dan niet gewoon 130/140!
Reputatie 7
Omdat het schudden dan dusdanig hard wordt dat het niet heel comfortabel is
Reputatie 7
Badge

Dat is toen naar beneden gehaald omdat de bodem bleef verzakken, er zijn toen grote werkzaamheden geweest en de snelheid is vastgesteld op 120 km/u vanaf Molenvliet. Als wij aangeven dat een baanvak zodanig slecht ligt, dat het te oncomfortabel is om baanvaksnelheid te rijden, wordt er een snelheidsbeperking door de treindienstleider opgelegd. Zolang dat niet het geval is, is dat schudden inderdaad niet lekker (ook voor ons niet), maar is er niets aan de hand. Welk wissel bij Alphen bedoel je overigens? Ik kan me er daar geen een voorstellen namelijk. Zoeterwoude wel (en daar is de snelheid al 130, daar is het wissel ook op gemaakt), maar dat is al bijna bij Lammenschans...
Reputatie 2

Bedankt voor het antwoord! Blijf ik het toch vreemd vinden dat de machinist zo ver boven de 120 kon rijden terwijl 120 de grens is.
Ik bedoel overigens het wissel waar je over heen gaat om naar spoor 2 te komen bij Alphen (vanuit Leiden).
Reputatie 7
Badge
Op dat wissel rijdt ie 40 en niet veel harder. Een ICM klapt daar inderdaad behoorlijk overheen, net als een DDZ.
De trein kan daar ook niet harder dan met 40 overheen (wordt door seinen naar die snelheid teruggedwongen). ATB heeft wel een beetje tolerantie, maar dat is echt maar een klein beetje.
Over de snelheid van je trein kan ik niet veel zeggen, misschien een ander hier wel.
Vanaf 0KM/h op Alphen:

120KM/h op dit punt

Daarna is er gesukkeld op een snelheid van 125KM/h, totdat

hier de 130KM/h werd bereikt

60 seconden later is er ongeveer 30 seconden lang een top bereikt van 144KM/h, vanaf dit punt.

25 seconden later is er geremd om te gaan stoppen op Woerden.
Reputatie 2
Is het niet raar dat een Machinist dit zonder problemen kan doen? Als je op de snelweg 10 km te hard rijdt krijg je al een fikse boete!
Reputatie 7
Badge
Over de snelheid van je trein kan ik niet veel zeggen, misschien een ander hier wel.
Vanaf 0KM/h op Alphen:

120KM/h op dit punt

Daarna is er gesukkeld op een snelheid van 125KM/h, totdat

hier de 130KM/h werd bereikt

60 seconden later is er ongeveer 30 seconden lang een top bereikt van 144KM/h, vanaf dit punt.

25 seconden later is er geremd om te gaan stoppen op Woerden.

Dat klopt wel aardig met de snelheden. Na de Dubbele Wiericke krijg je een snelheidsverhoging naar 140, hij mag daar dus gewoon harder gaan rijden dan 120. Die 5 kilometer vergeef ik 'm, onze meters wijken nogal eens af van de werkelijke snelheid (natuurlijk geen 20 km). Daar kan die 144 dus ook vandaan komen. Tel daarbij op dat de snelheidsmeter van een ICM er niet uitziet als de snelheidsmeter van een normale auto (dus geen wijzertje) en dan vind ik dat deze machinist helemaal niet veels te hard gereden heeft.
Ha, ik had al de hoop dat je zou reageren, ik wilde er geen waardeoordeel aan hangen verder namelijk. Die 2 of 3 kilometer moet je zeker niet naar kijken, in praktijktesten met ander materieel heb ik nog wat grotere afwijkingen gezien. Die zitten natuurlijk niet alleen in je snelheidsmeter, maar ook in de GPS-berekening die niet altijd ideaal is.
Is het niet raar dat een Machinist dit zonder problemen kan doen? Als je op de snelweg 10 km te hard rijdt krijg je al een fikse boete!
Het spoorbeveiligingssysteem is hopeloos verouderd, een maximale snelheid van bijvoorbeeld 100 of 120km/u is niet af te dwingen met dit systeem, je moet dan of 80km/u of 130km/u afdwingen, de snelheden daartussen worden niet ondersteund.
Badge +3
Wel vreemd dat hij zo vlak voor Woerden dan alsnog naar de 144 km/u gaat en dan moet remmen. Dan lijkt uitrollen me zuiniger, vooral omdat MaVA zegt dat hij overal een paar minuten te vroeg aankwam.
Reputatie 7
Badge
Wel vreemd dat hij zo vlak voor Woerden dan alsnog naar de 144 km/u gaat en dan moet remmen. Dan lijkt uitrollen me zuiniger, vooral omdat MaVA zegt dat hij overal een paar minuten te vroeg aankwam.Doen we meestal ook, maar er zijn machinisten die overal volle bak rijden. Het is niet ten strengste verboden, maar ik zeg ook niet dat het het handigste is wat je doen kunt.

Wat ik ten aanzien van dit topic kan zeggen, is dat de betreffende machinist niet té hard gereden heeft (strafbaar te hard bedoel ik dan). Het is op dat baanvak niet aan te raden (alleen als je in de vertraging rijdt), maar goed.......ik heb niet in de cabine gezeten 🙂
Reputatie 7
Badge
Het spoorbeveiligingssysteem is hopeloos verouderd, een maximale snelheid van bijvoorbeeld 100 of 120km/u is niet af te dwingen met dit systeem, je moet dan of 80km/u of 130km/u afdwingen, de snelheden daartussen worden niet ondersteund.
Daar staat wel tegenover dat ook wij geflitst kunnen worden. De sancties daarop zijn ietsjes zwaarder dan die paar tientjes bij een snelheidsovertreding op de weg (en terecht).
Reputatie 7
Badge
Als er nog geen flitspaal langs het baanvak staat, gaat het mis...bij het testen http://www.sudouest.fr/2017/10/30/11-morts-dans-le-deraillement-d-une-rame-d-essai-tgv-a-eckwersheim-la-sncf-responsable-3905361-6153.php
@Mava Als er oud materieel zou worden gezet dan kan het best wel vaker gaan schudden. Dat hoeft niet perse met de snelheid te maken. De VIRM kan ook wel hard gaan rijden zeker van Ut naar Ht, maar van direct dat de trein meer gaat schudden heb ik nooit last van gehad. Het kan ook zijn dat het spoor tussen Apn - Wd misschien wat in slechte staat kan zijn. En dat het niet zo helemaal lekker gaat. Maar als je echt vaker last van zou gaan hebben waarom reis je dan niet via Den Haag?
Reputatie 2
Ik had op treinradar gekeken waar ik kon zien dat hij wel degelijk harder reed dan normaal en overal 2 minuten te vroeg aankomen (terwijl dat nooit gebeurd) is ook opmerkelijk. Het is ook niet zozeer dat ik er echt super erg last van heb, maar het was gewoon iets wat mij op viel. Verder stap ik uit op Woerden, dus als ik via den haag zou gaan betekent dat en overstappen en een dubbele reistijd. Naast dat is het natuurlijk ook niet nodig want dit was de eerste keer dat het zo "erg" was!
Reputatie 2
Ik zie nu dat ik het niet helemaal goed gelezen had, excusus. Natuurlijk kan het aan het treinstel liggen dat hij flink aan het schudden was, maar schudden is wel een kenmerk van dit traject. Misschien was het wel een combinatie tussen de trein en het verzakte spoor.
Reputatie 7
Badge
Ik had op treinradar gekeken waar ik kon zien dat hij wel degelijk harder reed dan normaal en overal 2 minuten te vroeg aankomen (terwijl dat nooit gebeurd) is ook opmerkelijk. Het is ook niet zozeer dat ik er echt super erg last van heb, maar het was gewoon iets wat mij op viel. Verder stap ik uit op Woerden, dus als ik via den haag zou gaan betekent dat en overstappen en een dubbele reistijd. Naast dat is het natuurlijk ook niet nodig want dit was de eerste keer dat het zo "erg" was!

Dat ie harder reed dan normaal, geloof ik meteen. De meeste machinisten op dat baanvak rijden een stuk langzamer dan ze mogen. Deze heeft zich aan de limieten gehouden, maar is daar ook niet onder gaan zitten.
Die machinisten hebben we ook. Meestal worden die door de conducteurs wel tot de orde geroepen als ze het te vaak doen 😉

Reageer