Trein rijdt door (alweer!!)

• 4 augustus 2017
  • 33 reacties
  • 1251 Bekeken

Een vraag of gewoon geklaag.. ik sta op almere buiten station en de trein naar lelystad van 8:53 rijd door! 2 weken geleden zat ik in de trein van lelystad naar almere buiten reed die ook door! Ik kreeg toen een verontschuldiging met dat de machinisten op 'automatische piloot' rijden en vanwegen de nieuwe dienstregeling vergeten te stoppen.. Wat een onzin. Wat nou als ik even vergeet de winkel open te doen? Kan toch niet!

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Kan er nu eindelijk eens actie door NS worden ondernomen tegen machinisten die op de 'automatische piloot' rijden. Dit soort attitude is gewoon gevaarlijk.
Volgens mij had u vorige keer ook een reactie onder mijn topic neer gezet ! Het is toch inderdaad ongelooflijk.. En of er verder nog wat mee word gedaan is nog maar de vraag.. want het gebeurd dus (vrij vaak) op dit traject dat ze niet stoppen.. wanneer gaat er een belletje rinkelen dat dit zo niet kan?!
Reputatie 7
Badge +3
In de meeste andere landen wordt een machinist na een dergelijk incident een of twee weken op non-actief gesteld en krijgt in die periode een her-instructie. Bij herhaling volgt dan een psychologisch onderzoek om te kijken of de betrokkene nog wel geschikt is om het vak uit te oefenen. Dat zijn harde maatregelen maar het gaat hier ook om de veiligheid aangezien alertheid van machinisten essentieel is.
Harde maantregelen maar wel noodzakelijk! Je hebt te maken met het vervoer van mensen, en is allertheid een van de belangrijkste dingen.. als er een trein stil staat op de rails rijd je toch ook niet door omdat je dat normaal wel doet.. het komt er bij mij gewoon niet in..
Reputatie 2
Ook interessant om te weten: is dit elke keer dezelfde machinist?
Goedemiddag S_lisaa, welkom op het NS Serviceforum. Goed dat je dit bij ons aankaart, dit is een probleem wat al lang speelt. Er zijn al een aantal maatregelen genomen, maar dit soort meldingen geven aan dat het niet (genoeg) heeft geholpen.

Mijn collega Gabriëlle heeft hier eerder vandaag intern contact over opgenomen. We hebben antwoord gekregen dat er de komende tijd weer scherp op gelet gaat worden, maar ik kan nog niet aangeven welke actie er op dit moment genomen gaat worden. Mijn collega is hier de tussenpersoon in. Als er meer duidelijk wordt, zal ze dat hier terugkoppelen.
Wat mij op valt is dat niet alle intercity's op station Buiten stoppen. Misschien kun je beter vanuit Almere Centrum de trein pakken naar Lelystad. In meeste gevallen kun je in elk geval de Intercity's pakken. Ik denk dat een aantal machinisten het namelijk ook niet altijd goed weten of ze op station Buiten moeten stoppen. De Sprinters stoppen in elk geval op station Buiten.
Reputatie 7
Badge +3
Wat mij op valt is dat niet alle intercity's op station Buiten stoppen. Misschien kun je beter vanuit Almere Centrum de trein pakken naar Lelystad.
Mensen moeten dus maar gaan omreizen via een ander station omdat sommige machinisten "vergeten" te stoppen????

Ik denk dat een aantal machinisten het namelijk ook niet altijd goed weten of ze op station Buiten moeten stoppen.

Machinisten hoeven dat ook niet te weten, ze hebben een routekaartje waarop precies staat waar ze moeten stoppen. Dat sommige machinisten verzuimen daar op te kijken is uit een oogpunt van veiligheid gewoon niet acceptabel.
[quote=Tamzin]
Mensen moeten dus maar gaan omreizen via een ander station omdat sommige machinisten "vergeten" te stoppen????

Je kunt ook makkelijk met de auto daar komen naar Almere Centrum. Daar hoef je niet perse met de trein voor om te reizen. Er is daar voldoende parkeergelegenheid. Je bent er namelijk zo. Misschien dat het anders met de stadsbus of op de fiets ook wel degelijk mogelijk is. Anders moet je maar verzekerd zijn dat in elk geval daar een sprinter stopt. Want op station Almere Buiten kun je naar de Intercity gaan fluiten, nietwaar? Ik denk dat het sportief gezien dat je dan beter helemaal van Almere Buiten naar Lelystad kunt fietsen. Dan bouw je conditie mee op. En niet de trein te pakken.
Reputatie 7
Badge +3
@Brantasdelta
Het probleem is dat sommige machinisten de dienstregeling aan hun laars lappen en dat moet worden opgelost.

Het is kolder dat mensen maar met de bus of de auto naar een ander station moeten.
Reputatie 7
Badge +3
@Brantasdelta
Dit is toch werkelijk een ongelooflijk onzinnig antwoord.
Er is een station Almere Buiten en volgens de dienstregeling stoppen er treinen. Maar omdat sommige machinisten er vergeten te stoppen moet je volgens jou dan maar met de auto naar Almere Centrum gaan omdat je daar zo goed kan parkeren. Misschien heb je wel geen auto of wordt die door je partner gebruikt. En stel dat je op loopafstand van het station woont, waarom zou je dan een kwartier gaan fietsen of de bus of auto nemen?

Een trein die volgens de dienstregeling ergens moet stoppen, MOET daar ook gewoon stoppen. Dan moet het niet zo zijn dat de reiziger maar allerlei alternatieven moet gaan verzinnen.
@Momo en Tamzin daarvoor hebben er helemaal geen intercity's gestopt op station Buiten. Alle intercity's reden tog door? Toen ik vroeger naar school ging nam ik ook als alternatief ook wel eens de fiets. Je moet tog wat? Ik ben van mening dat er best wel meer alternatieven te bedenken zijn dan alleen de trein te pakken. Misschien kan je bijvoorbeeld zelfs ook met de bus van Almere naar Lelystad? Maar dat kun je zelf ook gaan bedenken. Mijn kennis gaat altijd fietsen om naar Hilversum te komen. Ik ben erop voorbereid als de treinen niet gaan rijden om dan ook de fiets naar Hilversum te pakken. Hetzelfde gelt voor dat kleine stukje station Buiten naar Lelystad. Dat kun je ook gemakkelijk op de fiets doen. Mensen gaan stimuleren is namelijk goed. En niet als maar lui te zijn!
Reputatie 7
@Momo en Tamzin daarvoor hebben er helemaal geen intercity's gestopt op station Buiten. Alle intercity's reden tog door?
In de vorige dienstregeling reden ze door, de dienstregeling daarvoor stopten ze er wel
In de vorige dienstregeling stopten ze wel ? Logischerwijs zou dat het geval zijn als ze niet kunnen wennen aan veranderingen 😃
Reputatie 4
Als je na meer een half jaar nog niet weet dat je moet stoppen op Almere-Buiten dan moet je het vak als machinist maar uit.
@Momo en Tamzin daarvoor hebben er helemaal geen intercity's gestopt op station Buiten. Alle intercity's reden tog door? Toen ik vroeger naar school ging nam ik ook als alternatief ook wel eens de fiets. Je moet tog wat? Ik ben van mening dat er best wel meer alternatieven te bedenken zijn dan alleen de trein te pakken. Misschien kan je bijvoorbeeld zelfs ook met de bus van Almere naar Lelystad? Maar dat kun je zelf ook gaan bedenken. Mijn kennis gaat altijd fietsen om naar Hilversum te komen. Ik ben erop voorbereid als de treinen niet gaan rijden om dan ook de fiets naar Hilversum te pakken. Hetzelfde gelt voor dat kleine stukje station Buiten naar Lelystad. Dat kun je ook gemakkelijk op de fiets doen. Mensen gaan stimuleren is namelijk goed. En niet als maar lui te zijn!

Treinen maar afschaffen dan ? Fietsen is veel gezonder.
Reputatie 7
Badge

Treinen maar afschaffen dan ? Fietsen is veel gezonder.

Ja maar fietsen is alleen maar geschikt voor korte afstanden, niet voor lange afstanden. Dus nee, liever geen treinen afschaffen A U B.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat er niet om of je de afstand met de fiets af KAN leggen of dat fietsen gezond is. Het gaat erom dat er een station waar volgens de dienstregeling een IC stopt. Dan moet je er ook vanuit kunnen gaat dat die daar ook altijd stopt, tenzij van te voren aangeven van niet door bv werkzaamheden.

Ik woon zelf ook dicht bij een station, voor mij is het maar zo'n 5 a 6 minuten lopen. Dan ga ik niet bijna een kwartier fietsen of een bus nemen die er nog langer over doet om naar Centraal te gaan.

S_lisaa heeft groot gelijk hierover te klagen. Misschien moet de betreffende machinist maar eens langere tijd dit taject rijden er aan te wennen hier te stoppen. Gewoon weer het rondje om de kerk 😉
Ik zie ze al zitten in het verblijf, strafregels schrijven 'Ik moet stoppen op Almere Buiten' 😳
Reputatie 7
Badge +3
Dat is veel te mild Henk. Aan de schandpaal op Almere Buiten met een bordje "Ik stopte niet op dit station":$ 😛
Ja, ik dacht ik zal me gedragen vandaag 😞
Maar serieus, machinisten zouden wel aangepakt moeten worden, buschauffeurs rijden zelden een halte voorbij en die rijden ook verschillende routes die ingewikkelder zijn dan trein trajecten.
Badge +3
Nou @MvanGelder laatst nog in Woerden op het STOP knopje gedrukt en bus rijdt vrolijk door. Ik sta inmiddels bij de deur en roep dat ik er toch echt uit wil! Weer STOP gedrukt maar volgende halte.. ook voorbij!

Pas na hard schreeuwen stopte hij (bijna 3 haltes verder, dus kwartier terug lopen). Ik was laaiend inmiddels (had een afspraak, met klotsende oksels want het was buiten 30° nog wel gehaald). Kon nog geen sorry van af, maar ik mocht dus ergens op een kruising uitstappen alsnog. Dat was speciale service van de chauffeur? Het was dat er geen noodrem in een bus zit...

Klacht ingediend bij Connexxion ook al zeiden die dat ik bij Syntus moest zijn...

Wel geld terug, och ja €4 maar het gebeurt dus wél.
Tuurlijk gebeurt het weleens, maar bovenstaande zijn toch wel echt uitzonderingen en wellicht ook niet vaste chauffeurs (of het knopje werkte niet :D). Ik heb wel de indruk dat daar maatregelen worden genomen om zoiets te voorkomen, iets wat bij NS helemaal niet lijkt te gebeuren.
Reputatie 7
Badge
Maar serieus, machinisten zouden wel aangepakt moeten worden, buschauffeurs rijden zelden een halte voorbij en die rijden ook verschillende routes die ingewikkelder zijn dan trein trajecten.

Dat is helemaal niet waar. Een buschauffeur hoeft meestal geen verre afstanden te rijden en vaak rijd een hij gewoon de zelfde lijn.

Een machinist moet echt super verre afstanden afleggen, en dat iedere dag weer. en moet verschillende trajecten rijden door heel Nederland op een dag.

Reageer